С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 ное 2016, 12:49, 44684 прочитания

Иван Тодоров: Целта е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в страната

Изпълнителният директор на "Subway България" и "Subway Румъния" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Иван Тодоров отваря първия си Subway ресторант през 2008 г. Шест месеца по-късно е назначен за "Агент бизнес развитие" на веригата Subway за България. Под неговото ръководство са открити всички 40 ресторанта в страната, 24 от които са негова собственост. Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в България и беше обявен от централата на Subway за най-добър "Агент бизнес развитие" на 2011 г. в цял свят. Освен това беше избран от централата на Subway да развие веригата в Румъния.
Колко са вече ресторантите Subway в България и колко обекта отворихте през тази година?
- Общият им брой достигна 39, в т.ч. и сезонните обекти, а до края на годината ще станат 40 с отварянето на "Subway Рила" в Боровец през декември. През тази година бяха отворени три ресторанта от веригата - в Банско, Пловдив и Боровец.

Какъв ръст на продажбите ще отчетете за 2016 г.?
- Очакваният ръст е само 5%, но все пак е нещо на фона на трудния пазар в момента. (Приходите от оперативна дейност през миналата година са 1.551 млн. лв., а общите приходи - 2.165 млн. лв. - бел. авт.)


Какви са изискванията за франчайз партньорство?
- Общият размер на инвестицията е между 80 хил. и 120 хил. евро в зависимост от големината и състоянието на наетото помещение, като нямаме изискване то да бъде собствено. Първоначалната франчайз такса е 7500 евро при подписване на договора. Локацията за ресторант следва да получи одобрение от централата на Subway. Получателят на франчайз права плаща 8% от оборота за лицензионна такса и 4.5% за фонд "Реклама" (FAF). Той е длъжен да оперира ресторанта в съответствие със стандартите на Subway, като стриктно съблюдава всички процедури и правила.

Има ли новости в условията за франчайз партньорство?
- Новото е възможността, която се дава на кандидатите, желаещи да инвестират в този бизнес, да бъдат "пасивни" франчайз партньори.

Какво означава това?
- При двама кандидати за франчайз, които ще се кооперират, допустимо е единият (който желае да инвестира в този бизнес, има финансова възможност и стремеж да разшири своето бизнес портфолио, но не желае реално да се ангажира с оперативната работа в ресторанта) да фигурира в договора за франчайз като "инвеститор". Така той ще бъде "пасивен" франчайз партньор на другия, с което отпада досегашното изискване за задължително преминаване на обучителния курс и 100% участие в оперативната дейност на ресторанта за всяко от лицата, подписали франчайз договор. Това е едно облекчение, което дава възможност за споделяне на бизнес начинанието от двама (или повече) партньори. При тази опция единият може да подсигури нужния капитал, а другият да поеме изцяло управлението на ресторанта, преминавайки 2-седмичния обучителен курс. И двамата обаче ще фигурират както в договора за франчайз правата, така и в дружеството, под "шапката" на което ще оперира ресторантът. В САЩ се нарича Silent Partner.



Досега всички задължително преминаваха обучителния курс, за да бъдат официално вписани в договора за франчайз, даващ им правото да работят под марката Subway за срок от 20 години. С това изискване те следваше да планират време за обучение и присъствие в ресторанта, както и да владеят английски език, за да преминат успешно своето обучение. Промяната ще даде възможности за разширяване на бизнес портфолиото на кандидати, занимаващи се с други бизнеси, и в сферата на ресторантьорството.

Как се развива в България световната тенденция франчайзополучателите да притежават повече от един ресторант – т.нар. MUO (Multy Unit Owner)?
- Близо 70% от франчайзополучателите на Subway в световен мащаб притежават повече от един ресторант. MUO ви се предоставя, при условие че вече успешно управлявате първия ваш ресторант, спазвайки всички стандарти на Subway, в продължение на повече от 6 месеца. При MUO трансферната или лицензионна такса, която следва да заплатитe според това дали закупуватe съществуващ или изграждатe нов ресторант, е редуцирана. Предимство за франчайз партньора, който притежава повече от един ресторант, е, че по този начин ще контролира много по-добре разходите си, както и че ще може да ги намали, и като цяло е предпоставка за по-рационално организиране на цялата оперативна дейност.

Може ли да дадете пример?
- Да, ето един пример. Ако в даден ресторант имате по-голямо количество от продукти, чийто срок на годност изтича, може да ги прехвърлите за продажба към другия ресторант, така че да не се стига до бракуването им, респективно до по-високи разходи food cost. Тук не изтъквам като предимство икономията от мащаба, тъй като, независимо дали e MUO или собственик на един ресторант, като наш франчайз партньор той се ползва с общите преференции за групата на Subway ресторантите.

В България съотношението на съществуващите ресторанти между MUO и франчайзьор с един ресторант е почти 50:50. Факт е, че огромният растеж на Subway в световен мащаб се подхранва от съществуващите франчайзополучатели. Някъде между 60% и 70% от новите ресторанти, изграждани всяка година, са дело на собственици на повече от един ресторант. Като цяло достъпната първоначална инвестиция, нуждата от поддържане на малки помещения и персонал, както и липсата на изисквания за предишен опит в ресторантьорството, правят бизнес модела на Subway много успешен.

Как се разви идеята за отваряне на няколко заведения Subway във верига бензиностанции?
- Идеята все още няма реализация на територията на България въпреки успешните примери, които имаме в това отношение на пазара в Румъния. Убеден съм, че подобна стъпка не само ще даде положително отражение върху развитието на марката в България, но и ще допринесе за повишаване стандарта на предлаганите услуги в самите бензиностанции и ще увеличи потока от хора към тях. Този модел на бизнес партньорство успешно съществува навсякъде по света, където Subway присъства в обекти на световно признатите вериги бензиностанции.

Как се развива марката в Румъния?
- В Румъния бизнесът се повлия в изключително положителна посока след намаляването на ДДС от 24% на 9%. В Букурещ към момента има 16 ресторанта от веригата, като 100% от настоящите франчайзери имат желание да отворят нови обекти и са в процес на търсене на локация. Имаме постоянно запитване от нови желаещи. Скоро ще отворим още един ресторант на бензиностанция. Както споменах, там тази колаборация работи много добре, но и операторите на бензиностанциите са много по-отворени към идеята.

Какви са плановете за развитие на Subway през 2017 г.?
- Планираме да отворим 4–5 заведения с акцент върху навлизането на пазари, където към момента марката все още няма присъствие. Имам предвид Велико Търново, Благоевград, Плевен и Русе, които имат нужния потенциал за развитие на бранда. Очакваният ръст в обема на продажби е между 15 и 20% предвид новите продукти, които ще бъдат поетапно включвани в менюто ни с цел неговото обогатяване и разнообразяване, като отражение на новите тенденции в областта на храненето.

Какъв е потенциалът на българския пазар, колко заведения Subway може да поеме?
- Пазарът е динамичен като цяло. Не си поставяме ограничения, а се водим от логично допустимите към дадения момент възможности за развитие, които са налице. Поставената цел е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в цялата страна. Преди всичко обаче залагаме на стабилно, макар и не с толкова голям и бърз размах развитие, за да гарантираме присъствие на марката в дългосрочен план на българския пазар.

След първите години на стремителен растеж във време на криза и насочване към бизнес възможности с по-малко рискове, какъвто е нашият франчайз модел, последва период на стабилизиране и "пресяване" на партньорите, с които да продължим напред в развитието на марката. Част от тях се превърнаха в MUO, с което ядрото стана по-стабилно. Ситуацията в България като цяло през последните години е в голяма степен политически повлияна, а и липсата на икономическа стабилност правят развитието на бизнеса още по-голямо предизвикателство за нас, с което смятам, че се се справяме успешно.

Интервюто взе Мара Георгиева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните

Един от създателите на Ethereum, Cardano и IOHK, пред "Капитал"

10 окт 2019, 1858 прочитания

Къде е гениалността в спорта Къде е гениалността в спорта

Стивън Гарднър, директор доставки и услуги в Genius Sports, пред "Капитал"

27 сеп 2019, 3687 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Българското звено има участие в почти всички нови продукти на VMware

Марк Ломайер, вицепрезидент продукти и облачни платформи във VMware

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов