Иван Тодоров: Целта е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в страната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Иван Тодоров: Целта е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в страната

Subway България

Иван Тодоров: Целта е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в страната

Изпълнителният директор на "Subway България" и "Subway Румъния" пред "Капитал"

Мара Георгиева
47427 прочитания

Subway България

© Subway България


Визитка

Иван Тодоров отваря първия си Subway ресторант през 2008 г. Шест месеца по-късно е назначен за "Агент бизнес развитие" на веригата Subway за България. Под неговото ръководство са открити всички 40 ресторанта в страната, 24 от които са негова собственост. Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в България и беше обявен от централата на Subway за най-добър "Агент бизнес развитие" на 2011 г. в цял свят. Освен това беше избран от централата на Subway да развие веригата в Румъния.

Колко са вече ресторантите Subway в България и колко обекта отворихте през тази година?

- Общият им брой достигна 39, в т.ч. и сезонните обекти, а до края на годината ще станат 40 с отварянето на "Subway Рила" в Боровец през декември. През тази година бяха отворени три ресторанта от веригата - в Банско, Пловдив и Боровец.

Какъв ръст на продажбите ще отчетете за 2016 г.?

- Очакваният ръст е само 5%, но все пак е нещо на фона на трудния пазар в момента. (Приходите от оперативна дейност през миналата година са 1.551 млн. лв., а общите приходи - 2.165 млн. лв. - бел. авт.)

Какви са изискванията за франчайз партньорство?

- Общият размер на инвестицията е между 80 хил. и 120 хил. евро в зависимост от големината и състоянието на наетото помещение, като нямаме изискване то да бъде собствено. Първоначалната франчайз такса е 7500 евро при подписване на договора. Локацията за ресторант следва да получи одобрение от централата на Subway. Получателят на франчайз права плаща 8% от оборота за лицензионна такса и 4.5% за фонд "Реклама" (FAF). Той е длъжен да оперира ресторанта в съответствие със стандартите на Subway, като стриктно съблюдава всички процедури и правила.

Има ли новости в условията за франчайз партньорство?

- Новото е възможността, която се дава на кандидатите, желаещи да инвестират в този бизнес, да бъдат "пасивни" франчайз партньори.

Какво означава това?

- При двама кандидати за франчайз, които ще се кооперират, допустимо е единият (който желае да инвестира в този бизнес, има финансова възможност и стремеж да разшири своето бизнес портфолио, но не желае реално да се ангажира с оперативната работа в ресторанта) да фигурира в договора за франчайз като "инвеститор". Така той ще бъде "пасивен" франчайз партньор на другия, с което отпада досегашното изискване за задължително преминаване на обучителния курс и 100% участие в оперативната дейност на ресторанта за всяко от лицата, подписали франчайз договор. Това е едно облекчение, което дава възможност за споделяне на бизнес начинанието от двама (или повече) партньори. При тази опция единият може да подсигури нужния капитал, а другият да поеме изцяло управлението на ресторанта, преминавайки 2-седмичния обучителен курс. И двамата обаче ще фигурират както в договора за франчайз правата, така и в дружеството, под "шапката" на което ще оперира ресторантът. В САЩ се нарича Silent Partner.

Досега всички задължително преминаваха обучителния курс, за да бъдат официално вписани в договора за франчайз, даващ им правото да работят под марката Subway за срок от 20 години. С това изискване те следваше да планират време за обучение и присъствие в ресторанта, както и да владеят английски език, за да преминат успешно своето обучение. Промяната ще даде възможности за разширяване на бизнес портфолиото на кандидати, занимаващи се с други бизнеси, и в сферата на ресторантьорството.

Как се развива в България световната тенденция франчайзополучателите да притежават повече от един ресторант – т.нар. MUO (Multy Unit Owner)?

- Близо 70% от франчайзополучателите на Subway в световен мащаб притежават повече от един ресторант. MUO ви се предоставя, при условие че вече успешно управлявате първия ваш ресторант, спазвайки всички стандарти на Subway, в продължение на повече от 6 месеца. При MUO трансферната или лицензионна такса, която следва да заплатитe според това дали закупуватe съществуващ или изграждатe нов ресторант, е редуцирана. Предимство за франчайз партньора, който притежава повече от един ресторант, е, че по този начин ще контролира много по-добре разходите си, както и че ще може да ги намали, и като цяло е предпоставка за по-рационално организиране на цялата оперативна дейност.

Може ли да дадете пример?

- Да, ето един пример. Ако в даден ресторант имате по-голямо количество от продукти, чийто срок на годност изтича, може да ги прехвърлите за продажба към другия ресторант, така че да не се стига до бракуването им, респективно до по-високи разходи food cost. Тук не изтъквам като предимство икономията от мащаба, тъй като, независимо дали e MUO или собственик на един ресторант, като наш франчайз партньор той се ползва с общите преференции за групата на Subway ресторантите.

В България съотношението на съществуващите ресторанти между MUO и франчайзьор с един ресторант е почти 50:50. Факт е, че огромният растеж на Subway в световен мащаб се подхранва от съществуващите франчайзополучатели. Някъде между 60% и 70% от новите ресторанти, изграждани всяка година, са дело на собственици на повече от един ресторант. Като цяло достъпната първоначална инвестиция, нуждата от поддържане на малки помещения и персонал, както и липсата на изисквания за предишен опит в ресторантьорството, правят бизнес модела на Subway много успешен.

Как се разви идеята за отваряне на няколко заведения Subway във верига бензиностанции?

- Идеята все още няма реализация на територията на България въпреки успешните примери, които имаме в това отношение на пазара в Румъния. Убеден съм, че подобна стъпка не само ще даде положително отражение върху развитието на марката в България, но и ще допринесе за повишаване стандарта на предлаганите услуги в самите бензиностанции и ще увеличи потока от хора към тях. Този модел на бизнес партньорство успешно съществува навсякъде по света, където Subway присъства в обекти на световно признатите вериги бензиностанции.

Как се развива марката в Румъния?

- В Румъния бизнесът се повлия в изключително положителна посока след намаляването на ДДС от 24% на 9%. В Букурещ към момента има 16 ресторанта от веригата, като 100% от настоящите франчайзери имат желание да отворят нови обекти и са в процес на търсене на локация. Имаме постоянно запитване от нови желаещи. Скоро ще отворим още един ресторант на бензиностанция. Както споменах, там тази колаборация работи много добре, но и операторите на бензиностанциите са много по-отворени към идеята.

Какви са плановете за развитие на Subway през 2017 г.?

- Планираме да отворим 4–5 заведения с акцент върху навлизането на пазари, където към момента марката все още няма присъствие. Имам предвид Велико Търново, Благоевград, Плевен и Русе, които имат нужния потенциал за развитие на бранда. Очакваният ръст в обема на продажби е между 15 и 20% предвид новите продукти, които ще бъдат поетапно включвани в менюто ни с цел неговото обогатяване и разнообразяване, като отражение на новите тенденции в областта на храненето.

Какъв е потенциалът на българския пазар, колко заведения Subway може да поеме?

- Пазарът е динамичен като цяло. Не си поставяме ограничения, а се водим от логично допустимите към дадения момент възможности за развитие, които са налице. Поставената цел е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в цялата страна. Преди всичко обаче залагаме на стабилно, макар и не с толкова голям и бърз размах развитие, за да гарантираме присъствие на марката в дългосрочен план на българския пазар.

След първите години на стремителен растеж във време на криза и насочване към бизнес възможности с по-малко рискове, какъвто е нашият франчайз модел, последва период на стабилизиране и "пресяване" на партньорите, с които да продължим напред в развитието на марката. Част от тях се превърнаха в MUO, с което ядрото стана по-стабилно. Ситуацията в България като цяло през последните години е в голяма степен политически повлияна, а и липсата на икономическа стабилност правят развитието на бизнеса още по-голямо предизвикателство за нас, с което смятам, че се се справяме успешно.

Интервюто взе Мара Георгиева

Визитка

Иван Тодоров отваря първия си Subway ресторант през 2008 г. Шест месеца по-късно е назначен за "Агент бизнес развитие" на веригата Subway за България. Под неговото ръководство са открити всички 40 ресторанта в страната, 24 от които са негова собственост. Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в България и беше обявен от централата на Subway за най-добър "Агент бизнес развитие" на 2011 г. в цял свят. Освен това беше избран от централата на Subway да развие веригата в Румъния.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    daniboy avatar :-P
    Daniboy

    Я, колко нескромно сме се повишили в "ресторант" :)
    Според закона обаче това са си заведения за бързо обслужване, както и да ги погледнем.

  • 2
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    Каквото искат да говорят, в България нещата им не вървят...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK