С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 29 ное 2016, 15:32, 13865 прочитания

Атанас Райков: Публичните акаунти във Viber ще стават все по-важни за компаниите

Генералният мениджър на Viber за региона пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Атанас Райков е Генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа и Глобален директор Телеком партньорства. Неговата роля е да надгражда вече огромната популярност на Viber в региона като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители. Също така, Атанас отговаря и за създаването на успешни партньорства с телеком оператори в целия свят.
Печелим от реклама и приоритетно позициониране на определени компании.
Можете ли да обясните разликата между публичните акаунти и публичните чатове?
-Публичните чатове, които стартирахме преди около две години, се развиха много динамично. В региона вече имаме такива с милиони последователи, а само в България броят на последователите на локални ни чатове е над половин милион. Някои от партньорите ни вече имат два-три пъти повече последователи в публичния си Viber чат отколкото на страницата им във Facebook или други социални мрежи. Досега нашата платформа даваше възможност на бранда или общността да споделя селектирана информация с външния свят под формата на чат. В много естествена среда, където историите се разказват в разговор между няколко души, всеки можеше да сподели своята гледна точка без да бъде прекъснат. През това време, ние анализирахме поведението на потребителите и забелязахме, че много хора следят и се интересуват какво си говорят модните блогъри или какво коментират журналистите в BBC по актуална тема. На практика обаче, публичните чатове се управляват най-често от редактори или бранд мениджъри. Пример е партньорството, което имаме с "Дневник" и техният публичен чат.
Днес потребителите са тези, които определят какво им се чете, тези, които задават въпроси. Вече не е работещо да пращаш директни послания на хората посредством едностранни съобщения. Точно заради това, сериозно започнахме да обмисляме по какъв начин да надградим платформата. Така се появиха публичните акаунти – те са еволюционната стъпка в света на Viber. Взехме решение да отделим персоналните разговори с бизнеса. Понякога например хората искат да попитат мола откъде да си купят зелен пуловер и ако е с цел подарък-изненада, не е желателно това да става публично. Затова служат публичните акаунти. Тази интерактивна функция осъществява защитен канал за комуникация между двете страни.

Тази комуникация между кого и кого се осъществява и къде са намесени ботовете, които също представихте днес?
-Тази кореспонденция е лична и се вижда само от двете страни в разговора – бизнеса и потребителя. От страна на компанията, комуникацията може да се управлява от бот, т.е. да се автоматизира. Като говорим за ботове, хубаво е да обясним какво представляват те. Ботът е компютърен алгоритъм, подобен на този, който задвижва мобилните сайтове или приложения. Той използва предварително зададена логика от бизнеса, за да отговаря автоматично и в реално време на всички потребителски запитвания без нужда от човешка намеса.


В момента започвате със седем проекта с различни партньори, а четири от тях разпознават "естествен език", т.е. можеш да попиташ нещо под формата на текст и да получиш отговор, а останалите са с бутони за съответните теми. Кой е по-разпространеният начин на комуникация и каква е логиката на комуникацията с бутони?
-Направихме доста анализи, включително и чрез фокус групи, за да проверим как потребителите взаимодействат с приложението. Един от примерите е за интеракция с чат, който дава информация за прогнозата за времето. Той показа, че 90% от хората искат да изберат един от няколко основни града, т.е. за тях да натиснат два бутона отнема по-малко време, отколкото да изпишат имената им. Оказа се, че е много по-лесно да има интерфейс с бутони и това е начинът, по който много от хората са свикнали да работят. Най-добрите примери за услуги, използващи естествен език, са виртуалните асистенти в модерните операционни системи: Siri, Courtana, Google. Ако сравним колко време отнема взаимодействието с тези асистенти и натискането на виртуални бутони на екрана на телефона, установяваме, че втората опция се предпочита от много повече потребители.
Партньорите, които влизат в момента в нашата платформа, са едни от най-големите в страната и в света, с изграден имидж, лидери в своята област. В България в момента са седем, като очакваме до края на годината броят им да се увеличи.

В кой сектор и колко очаквате да се увеличат?
-Списъкът с компании, които разработват ботове в момента, е доста дълъг. В сферите, в които се наблюдава взаимодействие бизнес-потребител като телекоми, финансови институции, електронна търговия, новинарски канали и др. има голяма полза от подобна автоматизация. Именно в тях очакваме партньорите ни да се увеличат най-бързо. Те имат и най-голяма възвращаемост от това. След по-малко от месец, предстои да пуснем и опростено решение, с което собствениците на малък и среден бизнес да се възползват пълноценно от услугата. Например, собственикът на спортен център, фризьорски салон или кафене ще може да приема въпроси, запитвания, резервации, поръчки за храна и др. през Viber. Toва е улеснение както за малкия бизнес, така и за потребителите/ В същото време, ако мерим броя публични акаунти, които очакваме да се създадат с помощта на това решение, говорим за хиляди.

В контекста на малкия и среден бизнес, каква е инвестицията в това да се разработи бот, който да приема поръчките в малко кафене, например без персоналът да се занимава с това?
-В момента един бизнес може да си създаде акаунт и публичен чат, за да изгради идентичност във Viber, да публикува своите телефон и адрес там безплатно. След няколко седмици, същият този бизнес ще може да си настрои и пощенска кутия, в която да получава запитвания от потребители, до която достъп ще имат всички негови служители. Собственикът и екипът му ще могат да достъпват кутията със запитвания и да отбелязват задачите като свършени или не. Това са важни нововъведения, които значително ще улеснят комуникация между крайните потребители и бизнеса.
Демонстрираните днес ботове на големите ни партньори – интерактивните менюта, динамичното търсене на информация чрез чат, както и свързаните с изкуствен интелект ботове, изискват допълнителни инвестиции в IT или разработка. Иначе кодът и инструментите за разработка, които предоставяме за разработка на ботовете, е толкова лесен, че може дори първокурсник в Техническия университет да се справи с разработката на базово решение.
Опитваме се да демократизираме процеса, именно това прави Viber достъпен. Всичко може да започне стъпка по стъпка. Малкият бизнес може да стартира с пощенската кутия, за която споменах, средният може да започне с малки инвестиции и да направи нещо малко по-сложно. Когато говорим за компании с големи амбиции и сложни проекти, е нужна намесата на разработчици като "Мусала Софт", "Сирма" и др. Там инвестициите биха били по-големи и свързани с интеграция с големи бази данни, CRM и други системи от доставчици като Microsoft, Oracle и т.н.



За колко големи инвестиции говорим при малкия и средния бизнес?
-Това, което мога да кажа, е че във всеки от тези казуси, необходимата инвестиция за изграждане на решение и поддръжка, е в пъти по-ниска в сравнение с разработката на собствено мобилно приложение и/или мобилен сайт. В по-базовите сценарии, говорим за хиляди, а не десетки хиляди левове, което обаче може да доведе до доста голяма възвръщаемост предвид милионите клиенти, до които може директно да се достигне през Viber.

Колко са в момента потребителите на Viber в България?
- Над 2.8 млн. души.

Говорейки за онлайн търговия, как може да се използва Viber в този сектор? Понеже възможността за директни поръчки и плащане все още не е налична.
-Ние не налагаме наше собствено решение, а предоставяме възможност всеки от партньори ни да използва свои системи за плащане и обработка на заявките. Това означава, че в рамките на разговора в Публичния акаунт клиентите могат да изберат всички параметри на поръчката и след това да бъдат препратени за потвърждение и плащане към страницата на търговеца. Така предоставяме добър баланс между гъвкавост и леснота при въвеждането на Публични акаунти за използване в електронната търговия.

Как генерирате приходи от тази си дейност?
-Нашият бизнес модел е свързан с реклама и приоритетно позициониране на определени компании при търсенето на Публичните акаунти. Най-атрактивното ни предложение в тази насока е създаването на брандиран и безплатен за потребителите стикер пакет, който да се публикува и промотира от Viber в локалния магазин за стикери. Така редица водещи брандове в България и по света вече изградиха голяма база от последователи, с които сега ще могат още по-ефективно да комуникират чрез Публичните акаунти.

Още ли запазвате фокуса си върху игри във Viber?
-Да, дори си партнираме с българското студио "Империя Мобайл", които са един от десетте ни глобални гейминг партньори, като продължаваме да търсим стойностни български проекти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Джорди Морера: Без качествени продукти и най-добрият готвач е нищо Джорди Морера: Без качествени продукти и най-добрият готвач е нищо

Испанският шеф-готвач и консултант за формулата на успешния ресторант пред "Капитал"

15 мар 2019, 2272 прочитания

Майк Лембъргър: Visa се учи от финтех вълната Майк Лембъргър: Visa се учи от финтех вълната

Директорът "Продуктови решения" на Visa за Европа пред "Капитал"

12 мар 2019, 2289 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Бруно Льору: Политическата нестабилност в България не ни плаши

Изпълнителният директор на "БНП Париба лични финанси" пред "Капитал"

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете