С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 29 ное 2016, 15:32, 14242 прочитания

Атанас Райков: Публичните акаунти във Viber ще стават все по-важни за компаниите

Генералният мениджър на Viber за региона пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Атанас Райков е Генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа и Глобален директор Телеком партньорства. Неговата роля е да надгражда вече огромната популярност на Viber в региона като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители. Също така, Атанас отговаря и за създаването на успешни партньорства с телеком оператори в целия свят.
Печелим от реклама и приоритетно позициониране на определени компании.
Можете ли да обясните разликата между публичните акаунти и публичните чатове?
-Публичните чатове, които стартирахме преди около две години, се развиха много динамично. В региона вече имаме такива с милиони последователи, а само в България броят на последователите на локални ни чатове е над половин милион. Някои от партньорите ни вече имат два-три пъти повече последователи в публичния си Viber чат отколкото на страницата им във Facebook или други социални мрежи. Досега нашата платформа даваше възможност на бранда или общността да споделя селектирана информация с външния свят под формата на чат. В много естествена среда, където историите се разказват в разговор между няколко души, всеки можеше да сподели своята гледна точка без да бъде прекъснат. През това време, ние анализирахме поведението на потребителите и забелязахме, че много хора следят и се интересуват какво си говорят модните блогъри или какво коментират журналистите в BBC по актуална тема. На практика обаче, публичните чатове се управляват най-често от редактори или бранд мениджъри. Пример е партньорството, което имаме с "Дневник" и техният публичен чат.
Днес потребителите са тези, които определят какво им се чете, тези, които задават въпроси. Вече не е работещо да пращаш директни послания на хората посредством едностранни съобщения. Точно заради това, сериозно започнахме да обмисляме по какъв начин да надградим платформата. Така се появиха публичните акаунти – те са еволюционната стъпка в света на Viber. Взехме решение да отделим персоналните разговори с бизнеса. Понякога например хората искат да попитат мола откъде да си купят зелен пуловер и ако е с цел подарък-изненада, не е желателно това да става публично. Затова служат публичните акаунти. Тази интерактивна функция осъществява защитен канал за комуникация между двете страни.

Тази комуникация между кого и кого се осъществява и къде са намесени ботовете, които също представихте днес?
-Тази кореспонденция е лична и се вижда само от двете страни в разговора – бизнеса и потребителя. От страна на компанията, комуникацията може да се управлява от бот, т.е. да се автоматизира. Като говорим за ботове, хубаво е да обясним какво представляват те. Ботът е компютърен алгоритъм, подобен на този, който задвижва мобилните сайтове или приложения. Той използва предварително зададена логика от бизнеса, за да отговаря автоматично и в реално време на всички потребителски запитвания без нужда от човешка намеса.


В момента започвате със седем проекта с различни партньори, а четири от тях разпознават "естествен език", т.е. можеш да попиташ нещо под формата на текст и да получиш отговор, а останалите са с бутони за съответните теми. Кой е по-разпространеният начин на комуникация и каква е логиката на комуникацията с бутони?
-Направихме доста анализи, включително и чрез фокус групи, за да проверим как потребителите взаимодействат с приложението. Един от примерите е за интеракция с чат, който дава информация за прогнозата за времето. Той показа, че 90% от хората искат да изберат един от няколко основни града, т.е. за тях да натиснат два бутона отнема по-малко време, отколкото да изпишат имената им. Оказа се, че е много по-лесно да има интерфейс с бутони и това е начинът, по който много от хората са свикнали да работят. Най-добрите примери за услуги, използващи естествен език, са виртуалните асистенти в модерните операционни системи: Siri, Courtana, Google. Ако сравним колко време отнема взаимодействието с тези асистенти и натискането на виртуални бутони на екрана на телефона, установяваме, че втората опция се предпочита от много повече потребители.
Партньорите, които влизат в момента в нашата платформа, са едни от най-големите в страната и в света, с изграден имидж, лидери в своята област. В България в момента са седем, като очакваме до края на годината броят им да се увеличи.

В кой сектор и колко очаквате да се увеличат?
-Списъкът с компании, които разработват ботове в момента, е доста дълъг. В сферите, в които се наблюдава взаимодействие бизнес-потребител като телекоми, финансови институции, електронна търговия, новинарски канали и др. има голяма полза от подобна автоматизация. Именно в тях очакваме партньорите ни да се увеличат най-бързо. Те имат и най-голяма възвращаемост от това. След по-малко от месец, предстои да пуснем и опростено решение, с което собствениците на малък и среден бизнес да се възползват пълноценно от услугата. Например, собственикът на спортен център, фризьорски салон или кафене ще може да приема въпроси, запитвания, резервации, поръчки за храна и др. през Viber. Toва е улеснение както за малкия бизнес, така и за потребителите/ В същото време, ако мерим броя публични акаунти, които очакваме да се създадат с помощта на това решение, говорим за хиляди.

В контекста на малкия и среден бизнес, каква е инвестицията в това да се разработи бот, който да приема поръчките в малко кафене, например без персоналът да се занимава с това?
-В момента един бизнес може да си създаде акаунт и публичен чат, за да изгради идентичност във Viber, да публикува своите телефон и адрес там безплатно. След няколко седмици, същият този бизнес ще може да си настрои и пощенска кутия, в която да получава запитвания от потребители, до която достъп ще имат всички негови служители. Собственикът и екипът му ще могат да достъпват кутията със запитвания и да отбелязват задачите като свършени или не. Това са важни нововъведения, които значително ще улеснят комуникация между крайните потребители и бизнеса.
Демонстрираните днес ботове на големите ни партньори – интерактивните менюта, динамичното търсене на информация чрез чат, както и свързаните с изкуствен интелект ботове, изискват допълнителни инвестиции в IT или разработка. Иначе кодът и инструментите за разработка, които предоставяме за разработка на ботовете, е толкова лесен, че може дори първокурсник в Техническия университет да се справи с разработката на базово решение.
Опитваме се да демократизираме процеса, именно това прави Viber достъпен. Всичко може да започне стъпка по стъпка. Малкият бизнес може да стартира с пощенската кутия, за която споменах, средният може да започне с малки инвестиции и да направи нещо малко по-сложно. Когато говорим за компании с големи амбиции и сложни проекти, е нужна намесата на разработчици като "Мусала Софт", "Сирма" и др. Там инвестициите биха били по-големи и свързани с интеграция с големи бази данни, CRM и други системи от доставчици като Microsoft, Oracle и т.н.



За колко големи инвестиции говорим при малкия и средния бизнес?
-Това, което мога да кажа, е че във всеки от тези казуси, необходимата инвестиция за изграждане на решение и поддръжка, е в пъти по-ниска в сравнение с разработката на собствено мобилно приложение и/или мобилен сайт. В по-базовите сценарии, говорим за хиляди, а не десетки хиляди левове, което обаче може да доведе до доста голяма възвръщаемост предвид милионите клиенти, до които може директно да се достигне през Viber.

Колко са в момента потребителите на Viber в България?
- Над 2.8 млн. души.

Говорейки за онлайн търговия, как може да се използва Viber в този сектор? Понеже възможността за директни поръчки и плащане все още не е налична.
-Ние не налагаме наше собствено решение, а предоставяме възможност всеки от партньори ни да използва свои системи за плащане и обработка на заявките. Това означава, че в рамките на разговора в Публичния акаунт клиентите могат да изберат всички параметри на поръчката и след това да бъдат препратени за потвърждение и плащане към страницата на търговеца. Така предоставяме добър баланс между гъвкавост и леснота при въвеждането на Публични акаунти за използване в електронната търговия.

Как генерирате приходи от тази си дейност?
-Нашият бизнес модел е свързан с реклама и приоритетно позициониране на определени компании при търсенето на Публичните акаунти. Най-атрактивното ни предложение в тази насока е създаването на брандиран и безплатен за потребителите стикер пакет, който да се публикува и промотира от Viber в локалния магазин за стикери. Така редица водещи брандове в България и по света вече изградиха голяма база от последователи, с които сега ще могат още по-ефективно да комуникират чрез Публичните акаунти.

Още ли запазвате фокуса си върху игри във Viber?
-Да, дори си партнираме с българското студио "Империя Мобайл", които са един от десетте ни глобални гейминг партньори, като продължаваме да търсим стойностни български проекти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1538 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1561 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Бруно Льору: Политическата нестабилност в България не ни плаши

Изпълнителният директор на "БНП Париба лични финанси" пред "Капитал"

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10