С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 дек 2016, 12:09, 10045 прочитания

Бруно Льору: Политическата нестабилност в България не ни плаши

Изпълнителният директор на "БНП Париба лични финанси" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бруно Льору е новият изпълнителен директор на подразделенията на "БНП Париба лични финанси" в България и Румъния. В България той наследи на тази позиция Мишел Фуйе. Г-н Льору ще бъде позициониран в Букурещ. Той има дългогодишен опит в областта на небанковото потребителско кредитиране, като по-голямата част от кариерата му преминава в BNP Paribas Personal Finance. През последните 7 години e главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Латинска Америка и Бразилия, базиран в Сао Пауло, а преди това - в Тайланд. Завършил е "Маркетинг" в Brest Business School и "Икономика" в университета на Кадис.
80% от българските ни клиенти не са имали никога кредитна карта, това е възможност и предизвикателство.

Г-н Льору, какви са разликите между българския и румънския небанков финансов сектор?

- Тези два пазара имат много общи характеристики. Така например и в двете страни част от населението са много традиционно настроени, що се отнася до вземането на кредит, а друга – по-младите клиенти, са типични представители на новата дигиталната ера, които използват всеки ден много електронни услуги. Трябва да отбележим, че традиционната част от населението много бързо се учи и голяма част от тях се снабдяват със смартфони. Също така и на двата пазара безкешовите плащания чрез дебитни и кредитни карти постоянно растат. И България, и Румъния се развиват и все повече възприемат новите разплащателни методи и финансови услуги.


Според мен разликите, доколкото съществуват, са много тънки. На първо място броят на търговците на дребно, с които работим в Румъния, е много по-голям, което е напълно разбираемо поради разликата в мащабите на двете страни.

Друга основна разлика най-вече е културата на използване на кредитната карта. Това е сравнително нов продукт за нас в България, който хората тепърва откриват. Бих казал, че има повече обясняване и образование относно финансовите услуги в Румъния, отколкото тук. Тези разлики обаче не са съществени.

Предимство ли е за вас фактът, че броят на кредитните карти в България е по-малък?



- Да, може да се каже така, тъй като ние имаме известна свобода и повече възможност за растеж поради тази причина. За 80% от нашите клиенти кредитната карта е първата, която се издава на тяхно име. Тоест ние трябва да им обясним как да използват кредитната карта, какви са ползите от нея, какъв е лихвеният процент по нея, как да я активират и т.н. Така не само растем заедно с пазара, но и го ограмотяваме. Това е много голяма разлика и голямо предизвикателство.

Какви са клиентите на "БНП Париба лични финанси" в страната?

- Нашата цел е да сме финансов партньор на всеки един клиент. Като цяло виждам две основни тенденции в нашето портфолио. На първо място са хората, които са свикнали да посещават офис или да говорят лично с кредитен консултант от фирмата, най-вече тези на възраст над 40 години. От друга страна са хората, които без притеснение използват електронната търговия и възможностите, които им предоставят технологиите. Става дума най-вече за младежи на възраст между 20 и 29 г., като 45% от тях използват изцяло онлайн средата и цифровите технологии, за да правят покупки, а и да кандидатстват за кредит. Нашата цел е да достигаме и до двете групи – като едновременно имаме офиси в цялата страна, както и да предоставяме електронни канали за нашите услуги.

Българският пазар на небанкови кредити се окрупни през 2014 г., когато бяха въведени по-високи изисквания за собствен капитал и около 150 компании изпаднаха от пазара. Как това се отразява на големите компании като вашата?

- Мисля, че е правилно БНБ да регулира пазара и да прилага ясни правила, тъй като това е в полза на потребителите. Потребителят иска конкретни предложения, с ясни лихвени нива, без скрити такси. Кредитният продукт трябва да е опростен и справедлив. Затова тези правила са напълно логични, те помагат за по-добра конкуренция между кредитните компании. Не бих искал да коментирам специално тавана на лихвите от 50% за годишен процент на разходите по потребителските кредити, но като цяло регулаторната рамка е справедлива и това е разумна практика, особено в средата на ниски лихви, в която се намираме.

Защо когато лихвите по банковите кредити са рекордно ниски, всъщност небанковите кредити са тези, които отбелязват нарастване, при това вече шесто поредно тримесечие?

- На първо място клиентът очаква повече неща освен ниски лихви. Лихвеният процент е важен, но той не е всичко за един кредитен продукт. Потребителите очакват много ясна оферта и добро отношение, бързо обслужване в удобно време и място. Всички тези неща са компоненти на кредита, които оказват влияние при вземането на решение от страна на потребителите. Освен това аз съм убеден, че небанковите дружества значително подобриха работата си и са много по-конкурентни на банките. Още повече че клиентът невинаги преследва най-ниската лихва, той иска да получи отдаденост, сигурност и прозрачност на условията.

Как се променя средният размер на кредита, който одобрявате?

- Това наистина зависи от типа кредит, от продукта и неговото предназначение, тъй като има много различни типове заеми, като например в някои търговски обекти финансираме стоки на изплащане с 0% лихва, която се плаща от търговеца. Също така имаме други продукти, чиято цел е финансиране на ремонт на дома или втора употребявана кола, при които лихвените проценти започват от 6.9%.

Нивото на необслужваните заеми в небанковия сектор се понижава от 2014 г. насам и вече е под 18% - какви са факторите за подобряването му?

- Два са основните елемента при управлението на риска. На първо място това е икономическата ситуация, която се подобрява с всяка изминала година, растежът на брутния вътрешен продукт е 3% и от кризата насам ситуацията е много стабилна. Освен това гледаме и пазара на труда – безработицата е едва 7%, което е най-ниското й ниво от няколко години насам. Така че от гледна точка на риска в момента сме в най-стабилната ситуация от много време насам. Ето затова нивото ни на одобряване на молбите за кредит се увеличава. Освен това 97% от нашите клиенти погасяват задълженията си без никакви инциденти. Убеден съм, че тези благоприятни условия ще се запазят и в идните месеци.

Какъв дял от клиентите ви кандидатстват отново за кредит при вас, след като вече са изплатили един заем?

- Ние сме от 15 години на българския пазар и за това време сме отпуснали заеми на 1.4 млн. български граждани. Повече от половината от тях са идвали обратно при нас за друг заем, а над 90% от тях са препоръчали "БНП Париба лични финанси" на приятели или роднини. Така че цялостното ниво на удовлетвореност е отлично. Като пример само ще отбележа, че за тези 15 години сме финансирали покупката на 420 хил. телевизора и по този начин сме подкрепили увеличението на вътрешното потребление в страната.

Имат ли българските кредитни институции необходимост от друг централизиран регистър на задълженията освен ЦКР?

- Според мен в България има голям брой банки и небанкови финансови институции, пазарът е отворен и всеки е свободен да се намеси на пазара, което със сигурност ще подобри конкуренцията. В същото време има немалко регулации, които целят да имаме напълно прозрачни отношения с потребителите, що се отнася до тяхната информираност, и това, от друга страна, може да доведе до свиване на броя на активните финансови институции.

Какво е бъдещето на peer-to-peer финансирането и въобще на стартиращите компании от fintech сектора, които се опитват да предоставят сходни кредитни услуги на подпазарни условия?

- На първо място нашата структура е съвсем различна. Но "БНП Париба" е доказала, че може да си партнира и със застрахователни компании и банки и играчи от сектора на електронната търговия и търговци на дребно. Така че днес се появяват fintech компаниите като израз на новия начин на правене на търговия и финансиране и съответно ние се опитваме да изградим нови партньорства, тъй като те предоставят някои много полезни инструменти като социалните мрежи и огромни база данни. Аз се отнасям позитивно към тях и считам, че в бъдещето има повече място за партньорство между тях и нас, отколкото за конкуренция, тъй като ние имаме един общ интерес – да бъдем по-ефективни. Ако традиционните финансиращи институции и fintech стартъпите работят самостоятелно, това няма да доведе до успех. Убеден съм, че ние можем да осигурим добавена стойност за тях, както и те могат да осигурят добавена стойност за нас.

Питам ви, защото една от другите по-големи небанкови кредитни институции в България - "Изи кредит", участва в първата българска peer-to-peer платформа Iuvo, а се появи и втора такава – Klear. Възможно ли е "БНП Париба" да започне да отпуска кредитиране чрез в сътрудничество с тях?

- За мен това е отворена тема, това е тренд, от който няма как да стоим настрана. Засега наблюдаваме неговото развитие и ако имаме полза, ще се включим в него. Но не можем да игнорираме съществуването му, трябва да сме с отворено съзнание и да внимаваме.

Споменахте, че безработицата в България е само 7%, но в последно време политическата ситуация в страната не е особено стабилна. Как това може да се отрази на вашия бизнес?

- Ние сме от 15 години тук и със сигурност ще останем още много години. Ние не разглеждаме нашето присъствие в България като краткосрочна авантюра, вместо това ние подкрепяме растежа в страната. Според мен като цяло няма причина за тревога и въпреки че не игнорирам правителствената криза, ние трябва да запазим фокуса си в по-дългосрочен план. А за него аз съм оптимистично настроен за България. Дори и в краткосрочен план да се преминава през известни изпитания, съм сигурен, че до няколко месеца това състояние ще остане в миналото.

Ниските лихви по банковите кредити доведоха до значително нарастване на сделките на пазара на имоти. Отпускате ли жилищни или ипотечни кредити?

- Подобни заеми не са част от нашия основен бизнес. Да, максималният кредит, който отпускаме, е 70 хил. лв., което е немалка сума, но не мисля, че е достатъчно, за да се финансира сделка с имот. Можем да помислим за създаването на подобен продукт в бъдеще, но това не е пазар, в който искаме да влезем точно в този момент.

Интервюто взе Николай Нейчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Да се конкурираш от България с Microsoft и Google 2 Да се конкурираш от България с Microsoft и Google

Николай Късовски, главен технически директор в MobiSystems, пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3137 прочитания

Андрей Петров: Най-лесно се продава красота Андрей Петров: Най-лесно се продава красота

Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"

5 сеп 2019, 3206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Радим Пассер: Възвращаемостта от бизнес имотите ни в Чехия сега е 30-40%

Собственикът на Passerinvest Group пред "Капитал"

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие