С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 яну 2017, 13:10, 16474 прочитания

Андон Симеонов: България и Пoлша са най-бързи растящите локации на Softserve

Генералният мениджър на "Софтсърв България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Андон Симеонов е генерален директор за SoftServe Bulgaria, като заема тази позиция от самото отваряне на българското подразделение. Компанията е основана в Льов, Украйна, през 1993 г., а през 2014 г. тя отвори развоен център в София. Симеонов има 13 години опит в управлението на хора и проекти в динамично променяща се среда. Преди присъединяването си към SoftServe Bulgaria той заема различни ръководни длъжности в телекомуникационния сектор.
В края на декември "Софтсърв България" получи сертификат за инвеститор клас "А" за намерението си да открие 180 работни места до края на 2018 г. Андон Симеонов разказва за бизнеса на компанията и развитието на българските офис и екип.


Наскоро получихте сертификат за инвеститор клас "А" от Министерството на икономиката. За каква инвестиция става въпрос, в какво точно и за какъв срок?
- Ще инвестираме 1.3 млн. лв. в активи. Проектът е за две години и ще наемем 180 нови служители. Първоначалният план беше проектът да е за три години, но се забави процедурата и го съкратихме на две. Разбира се, това е една малка част от инвестициите, които правим. Ние имаме и доста други инициативи, които не са включени в този проект, и са насочени към създаването на нови работни места. Инвестираме в нашата ИТ Академия, партнираме си с много различни общности и асоциации - например Асоциацията на софтуерните инженери, местни общности, които подпомагат развиването на знания в различни технологии.


А какви хора ще ви трябват - на какво ниво и с каква експертиза?
- На този въпрос е малко трудно да се даде еднозначен отговор. Това, което искаме да създадем, е сериозна основа на екипите, които са тук, за да може да растем устойчиво. Това е основната ни цел. Когато разработваме даден продукт или проект, растежът в брой хора не бива да е самоцел, защото по този начин има риск качеството ще пострада.

Разбира се, при изграждането на нашия екип ние търсим бизнес анализатори, архитекти, дизайнери на интерфейс и специалисти в клиентско изживяване. На базата на архитектурата и дизайна на съответния продукт се преценя с каква технология ще се използва за самия проект. След това имаме екипи за гарантиране на качеството, разработчиците в различните технологии. По принцип, когато изграждаме екип за нов проект, търсим въпросните специалисти. Естествено в началото, когато се започва всеки проект, се търсят кадри на високо ниво, за да се сформира ядрото на екипа.

Мислили ли сте за разрастване извън София?
- Преди време говорехме за Пловдив и все още е в полезрението ни, но предизвикателството е, че в другите градове не можем да растем с темпа, с който ни се иска. Първо трябва да създадем силен централен екип, чрез който после да развиваме останали локации.



Как привличате хора в компанията?
- Нашата най-силна притегателна сила за местния пазар е, че имаме много добре развита и структурирана вътрешна програма за развитие на персонала. Тя е разработена от нас и е базирана на нашият опит, който вече е повече от две десетилетия. Основателите ни са разбрали, че за да е успешна компанията, трябва да се развиваме в две насоки - бизнес процесите и човешки ресурси, вследствие на което и създаваме така наречената Abiliton програма за развитие на човешките ресурси.

Програмата предполага, че всеки, когото назначаваме, минава през много детайлно интервю и можем много точно да преценим нивото на кандидата. След това имаме ясна система за стъпките, през които кандидатът трябва да покрие, за да повиши своята квалификация. Разбира се, имаме и кариерна пътека в случаите, в които наши служители искат да си променят квалификацията например от QA специалисти да станат мениджър на проекти. В момента имаме един случай, в който един от нашите най добри рекрутъри се преквалифицира на мениджър проекти.

Това, разбира е, част от инвестициите, които правим за развиването на персонала, защото ние поемаме разноските по обучението и преквалификацията. Друг важен момент, чрез който се отличаваме от другите компании, е, че имаме и функция, наречена кариерен съветник. Т.е. всеки от нашите служители има кариерен съветник, който го консултира за възможностите за развитие.

Друг начин и подход, който използваме за подпомагане на растежа си, е инвестирането в нашата ИТ академия.

Как се развива академията на "Софтсърв"?
- Академията е една от най големите и най-силно развита в Украйна. Там завършват по 1700 души годишно. Тук, разбира се, засега нямаме такива амбиции, но пък използваме успешно модела, опита и знанията, натрупани там. На база на този опит сме стигнали до извода, че академиите с големи групи или класове не са най-оптималният вариант, защото в края на курса остават съвсем малко хора, които отговарят на стандарта ни. Стигнахме до извода, че най-ефективният вариант е групите да са от по 6-8 човека. Разбира се, и при този подход инвестицията е най-висока. Но ние сме го приели това, защото в крайна сметка освен подпомагане на пазара и индустрията го правим и за да подпомогнем нашия си растеж.

При нас всички кандидати минават много сериозно интервюта и анализ, тестове по технологични, езикови познания и т.н. Тематично групите се структурират според нуждите и проектите ни. Миналата година са завършили около 50 души през академията, като тя ще се разраства успоредно с развитието на офиса. След като завършат академията, ние още 6 месеца инвестираме в тези кандидати - прикрепяме ги към реални проекти и те работят рамо до рамо с нашите експерти. Миналата година в България сме наели около 70% от завършилите академията, но този процент в глобален мащаб е по-нисък и е около 40%.

Българските екипи работят ли засилено по конкретни технологии или за клиенти от даден сектор?
- На глобално ниво двата офиса, в които се инвестира, най-много са в България и Полша. Поради локалните специфики тук и заради експертизата на локалния мениджмънт развиваме с приоритет решения и продукти за сектора на здравеопазването. Това е около 50-60% от работата ни тук. Останалата част от офиса има различни проекти в ритейл, финансовия сектор и медиите. Причината да сме се насочили в момента към здравеопазването е в мениджмънта и че така по-лесно изграждаме екипите, но нямаме за самоцел или някакви ограничения да развиваме само това.

Нови клиенти и проекти ли налагат разрастването? Кои са пазарите ви?
- Основните ни пазари са САЩ и Европа. В Европа стъпихме преди няколко години и още е развиващ се пазар за нас. Към днешна дата около 85-90% е американският ни бизнес. Искам да отворя и малка скоба, че компанията ни има над 20-годишна история и имаме сериозна инженерна подготовка. Вследствие на това повечето ни клиенти са независими доставчици на софтуер.

Само че от няколко години насам започнахме да развиваме услуги и софтуер за ентерпрайз клиенти. Затова вече имаме и много силна експертиза и консултираме и този тип клиенти и компании за това как да си правят бизнеса си по-ефективно, използвайки дигитални решения. Има много неща, от които корпорациите имат нужда, но не знаят, че съществуват подобни технологии, нито как да ги използват, за да си подобрят резултатите.


Какви решения правите за медии например?
- Най-много правим интеграция между различни платформи и анализ на ангажираността на различни клиенти на аудиторията. Мeдиите обикновено от това имат нужда - да проверят клиентите им кои продукти използват най-много, колко време прекарват на определена страница, как се държат. След което на базата на анализа на големи данни се предоставя на потребителите релевантното съдържание.

На глобално ниво как е разпределен бизнесът между четирите сектора, за които разработвате?
- Без да се ангажирам с точни числа, към днешна дата най-много работим за здравеопазване и най-малко са финансите. Но финансовият сектор е един от силно засегнатите от глобалните технологични трендове и се очаква да расте - с трендове като биткойн и блокчейн, онлайн плащания и услуги и т.н., там има бум.

С какви темпове расте бизнесът на "Софтсърв"?
- На глобално ниво общият ни бизнес расте с около 30% годишно. Тази година беше 32%. На местно не съм го смятал с точност, но е над 200%. Последното обаче не е съвсем релевантно, защото растем от ниска база - все пак влязохме в България през 2014 г. Освен това имаме и много силен отдел продажби. В началото, както знаехте, искахме да назначаваме по 200 души годишно, но не съобразихме, че тогава няколко компании влязоха с подобни амбиции. Да не говорим, че тогава и други силни локални компании започнаха да растат много бързо и цялата индустрия на дигиталните услуги започна да се затруднява още повече в намирането на кадри. Но независимо от това нашите цели са дългосрочни и ние имаме планове да станем една от най големите компании от този тип на българския пазар.

А като цяло как изглежда пазарът на труда и как се вписват нуждите на софтуерните компании?
- Грубо казано, в България между 18 и 25 хил. души работят в тази индустрия, разпределени между 400 компании (описани според различни източници). На някои места се споменават и 40 хил. души, но там се включва и BPO секторът. Това е в груби щрихи. Всъщност големите компании, които имат над 300 служители, са не повече от 20, голяма част от останали са относително малки - с около 50/80 души и по-малки. Най-големите са между 500 и 800 души, но са четири-пет. За сравнение, "Софтсърв" само в един град в Украйна е 1200.

Това, което искам да кажа, е, че българският пазар има много голям потенциал за растеж и че компании като "Софтсърв" и другите големи чужди инвеститори могат да привлекат в България големи клиенти. Средният ни екип за един такъв клиент е около 80 - 100 души. Вследствие на това експертите, които работят по тях, ще започнат да повишават специфична експертиза, знания и опит за обслужване на такъв тип клиенти. Т.е. с течение на времето влизането на компании като нашата подпомага пазара на труда по този начин.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Ценностите зад PR бизнеса Ценностите зад PR бизнеса

Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на PR агенцията United Partners, пред "Капитал"

8 фев 2019, 3350 прочитания

Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма 3 Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма

Носителят на отличието "Млад фермер на 2018" на фондация "Еврика" пред "Капитал"

5 фев 2019, 5528 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
"Дневник": Павел Атанасов, който знае как да прогнозира бъдещето

Българският специалист е участвал в The Good Judgement Project

Касов трилър. От НАП

Стотици хиляди фирми няма как да спазят новите правила навреме, а държавата мисли да даде само малка отсрочка

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете