Георги Атанасов: Догодина започваме подготовка на следващо разширение на завода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Георги Атанасов: Догодина започваме подготовка на следващо разширение на завода

Георги Атанасов, управител на "Фесто производство"

Георги Атанасов: Догодина започваме подготовка на следващо разширение на завода

Управителят на "Фесто производство" в интервю пред "Капитал Daily"

25763 прочитания

Георги Атанасов, управител на "Фесто производство"

© Анелия Николова


Германският концерн за индустриална автоматизация Festo има 11 завода в света и над 300 хил. активни клиента. Продуктите му се продават в над 180 държави, а пазарният му дял в пневмоавтоматиката е около 25%. Компанията прави първия си завод в България в началото на 90-те години на миналия век. Преди две години изгражда второ предприятие в София, а вече подготвя и ново разширение. В момента във "Фесто производство" работят 730 души. Отделно от това компанията има и звено за инструментално производство в Смолян. За бизнеса в България и за плановете на собственика разговаряме с управителя на "Фесто производство" Георги Атанасов.
Предстои до края на 2018 г. да започнем производство на сервомотори.
България е южна държава и народът е креативен, тази бързина и гъвкавост са голям плюс.

Беше ли успешна 2016 г. при вас и какви резултати отчетохте?

- Окончателни данни още нямаме, но предварителните показват, че имаме 26% ръст в количествата – 13.1 млн. бройки произведени миналата година, това е огромно число. Произвеждаме по поръчка на концерна Festo и само за него, не продаваме директно на пазара. Затова един от най-важните показатели са ръстът на произведената себестойност и ръстът на произведеното количество.

Като продажби сме със 17 до 18% ръст спрямо миналата година, очакваме да достигнат над 95 млн. лв. Изпреварващият ръст на количества винаги е от интерес за фирмата майка, съответно и ръстът в себестойността е подобен. Всеки се стреми всичко ново да е по-изгодно като себестойност. То трябва да е по-лесно продаваемо на пазара и това е плюсът на България като локация.

Работи ли вече вторият завод в София на пълна мощност и какво планирате за новия парцел, който купихте в съседство?

- Разширението 2014-2015 г. беше вследствие на запълване, което не позволяваше допълнителен ръст. Нямаше определен проект, който чакаше да бъде трансфериран, и заради него да строим новия завод. В момента 2/3 от новата площ са запълнени или планирани за запълване от това, което тази и другата година вече е известно, че ще бъде произвеждано при нас.

В същия дух най-вероятно в началото на другата година ще започнем разговори за подготвяне на следващо разширение. Купихме земя, имаме възможност за още едно разширение в същия обем, в който беше преди две години и очакваме средата или края на другата година да започнем подготовка за това разширение, знаейки как запълваме сегашните площи.

Какви продукти произвеждате в момента и планира ли се разширение на гамата?

- Основната ни продуктова група са магнитни сензори, използвани в пневматични цилиндри, които служат за позициониране на буталото в цилиндъра, когато то достигне определена позиция. Към тях от няколко години имаме и сензори, които дават възможност да се управлява самото бутало. Втората много голяма продуктова гама, която произвеждаме, са сензори управляващи дебит и налягане на средства за автоматизация. Тези сензори са нервните връзки във всяка една машина. Нова продуктова група, макар и малка като обем, са контролерите, "мозъкът", който управлява такъв тип автоматизации. А една от най-масовите ни групи като количества са свързващите кабели от всякакъв тип удължаващи, захранващи, управляващи. Около 70-75% от всичките ни продукти като бройка имат електроника. С тези изделия ние осъществяваме пълен функционален тест на изделията. Самото устройство за тест е част от ноу-хауто на нашия отдел "Развой на нови продукти", то е изцяло конструирано от нашите инженери и може би това е големият плюс за производството на все повече продукти.

Нямаме продукти при нас, в които да не са участвали наши колеги от "Развой на нови продукти" в разработването на продукта, или наши колеги от отдел "Инженеринг", които правят съоръженията за монтаж на продуктите. В София е един от петте technical engineering centers на Festo – центрове, в които има и развой, и инженеринг. Това означава, че за продукти, произвеждани при нас, ние имаме и конструктивна, и продуктова отговорност, както и самостоятелност при конструиране на разработките.

В тази връзка е планирано и започването на производство на изцяло нови продуктови групи в България. Част от тях са трансферни продукти от партньори на Festo или от други заводи на Festo. Тази и следващата година горе-долу около 12 до 15% допълнителен ръст ще дойде от трансфер на съществуващи продукти.

Паралелно с това вкарваме в производство изцяло нови продукти, които Festo никога не е произвеждал. Предстои до края на 2018 г. да започнем производство на сервомотори. Това са крайни изделия, които отиват на целия пазар. Интересното е, че и тук развоят е съвместен, но инженерингът, начинът на производство, е изцяло наш като принос.

Какво е мястото на българските заводи в концерна Festo и ще нараства ли тяхната роля?

- Festo е семейна фирма, чиято централа се намира в Германия, но с над 61 дъщерни дружества в цял свят. Потенциалът на Източна Европа – на първо място Унгария, след това България и Чехия, където концернът има заводи, е огромен и ще се увеличава. Всичко, което не е възможно да се автоматизира достатъчно и да се произвежда в централата или за което има условия да се автоматизира и извън централата, ще се прави в Източна Европа.

Напоследък доброто ниво на инженерния труд в България с добрите възможности за бързо внедряване на идеи в производство – България си е все пак южна държава и народът е креативен, тази бързина и гъвкавост са голям плюс. Това води до увеличение на значението на България в Европа поне като място за производство. За съжаление трябват ни партньори. Тук липсват фирми, които да ти предложат и решения за автоматизация, и високи технологии. Ако опираме до подкрепа от Германия или Швейцария, то трудно ставаме по-добри на ниво разходи в сравнение със съответната фирма в Германия или Швейцария. В момента забелязваме, че много от партньорите, които доставят оборудване или помагат и консултират, се насочват като централа в Румъния.

Притеснява ли ви политическата ситуация в страната и какво очаквате от новото правителство?

- Един от основните аспекти, които се коментират на нашите годишни срещи, е стабилността. Но се говори като стабилност на валута, като стабилност за бъдещи инвестиции. А те се определят от правителства и от политики. И всяка една промяна води до някакво притеснение, а ако доведе и до негативен ефект, задължително води до застой, замиране или отлагане на определени решения. Това е абсолютно нормално. Големият плюс на България е фиксираният курс на лева към еврото, това го отчитат абсолютно всички. Вторият голям плюс са ниските корпоративни данъци, включително доброто ниво на данък общ доход и на останалите косвени данъци, което води до по-добро ниво на нетен годишен доход на служителите, при това при добро ниво на разходи за производство. Това, от една страна, привлича инвеститори, от друга - способства за задържане на кадри.

Какво е бъдещето на вашия сектор като световна тенденция?

- Потенциал за автоматизация има. Дори и в момент на криза се търсят компоненти за автоматизация, тъй като фирмите искат да си оптимизират разходите и да си увеличат гъвкавостта, а автоматизация винаги означава точно това. От друга страна, Китай инвестира огромни суми в автоматизация, там ръчният труд вече не е толкова модерен. Индия предстои да тръгне по стъпките на Китай, може би с повече индустриално производство и повече автоматизация. Така че бъдещето е гарантирано. А в целия континент Африка със съдействието на Световната банка, ООН и т.н. вече се развиват бутилираните води и вече има и пакетирани храни, а бутилирането и пакетирането става основно чрез машини с автоматизация. Така че предстои бум и в Африка. Това гарантира работа за всички фирми в този бранш.

Германският концерн за индустриална автоматизация Festo има 11 завода в света и над 300 хил. активни клиента. Продуктите му се продават в над 180 държави, а пазарният му дял в пневмоавтоматиката е около 25%. Компанията прави първия си завод в България в началото на 90-те години на миналия век. Преди две години изгражда второ предприятие в София, а вече подготвя и ново разширение. В момента във "Фесто производство" работят 730 души. Отделно от това компанията има и звено за инструментално производство в Смолян. За бизнеса в България и за плановете на собственика разговаряме с управителя на "Фесто производство" Георги Атанасов.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK