Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 мар 2017, 13:37, 9864 прочитания

Рекламната индустрия ще се движи все повече от технологиите

Джей Лин-Баден, главен изпълнителен директор на Isobar за Азиатско-тихооокеанския регион пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голяма част от онлайн рекламните инвестиции в Китай се насочват към Alibaba.
Джей Лин-Баден е главен изпълнителен директор на рекламата агенция Isobar, част от комуникационната група на Dentsu Aegis Network за Азиатско-тихооокеанския регион. Тя има повече от 17 години опит в сферата на технологиите и дигиталната реклама, като е заемала различни позиции както в агенции, така и в стартиращи компании. През 2007 г. става част от агенцията Isobar China, а от 2013 г. заема поста главен изпълнителен директор. Джей Лин-Баден е работила с някои от най-големите рекламодатели, сред които P&G, Mondelēz, Huawei, BMW, Philips, Shell, Sony Ericsson, Mars and Johnson & Johnson и др. Те беше и един от лекторите на първата конференция Dentsu Digital Camp в България, представяйки някои от дигиталните иновативни модели променили индустрията. Джей Лин-Баден разказва пред "Капитал" за рекламния пазар в Китай и как дигиталните канали успяват да изместят телевизията като доминираща медия.

Какви разлики наблюдавате между европейския и азиатския рекламен пазар?
- Европейският рекламен пазар е доста структуриран, без значение за коя медия говорим. Определено дигиталната и мобилната реклама нарастват. Ако погледнем Китай, там дигиталните тенденции се адаптират много бързо, но това започна да се случва едва през последните две-три години. Преди десет години, когато се присъединих към групата на Dentsu в Китай, онлайн рекламата заемаше между 5% и 8% от целия медиен микс. Ето при вас в България в момента е около 4%, така че имате голям потенциал в следващите няколко години да отбележите бърз растеж. Това, което забелязвам, е, че скоростта, с която пазарите в Азия превключват към дигиталните модели на работа, е доста по-бърза отколкото тази в Европа. Това може да се дължи и на потребителите, защото те са движещата сила за развитие.


В България голяма част от онлайн бюджетите на рекламодателите минават през интернет гигантите Google и Facebook? Кои са основните дигитални канали, които се използват в Китай, предвид липсата на Facebook и Google?
- В Китай също имаме интернет гиганти, наричаме ги BAT от Baidu, Alibaba и Tencent. Те са локалните еквиваленти на Google, Amazon и Facebook и са наистина големи и доминиращи пазара. Рекламодателите насочват част от бюджетите си към тях. Видях последния доклад за рекламните разходи в Китай през 2016 г., който показваше, че най-голяма част от онлайн рекламните инвестиции са насочени към Alibaba, който е еквивалент на Amazon. Това означава, че най-много онлайн разходи за реклама са в електронната търговия.

Какво е разпределението на медийния микс в Китай?
- Зависи от индустрията. Секторът на бързооборотните стоки, който има големи рекламни инвестиции, ги насочва в две посоки – едната е онлайн канали, а другата е традиционни медии, но това не е само телевизията, а външната реклама, кино, които общо заемат около 40% от медийния микс. Ако говорим за финансовия сектор и автомобилите, дигиталните инвестиции достигат 60% от бюджетите им. Телевизията беше доминираща в миналото, но сега това се промени. В миналото в Китай имаше 5 телевизионни канала, които бяха държавни. Но страната либерализира тази система и сега имаме повече от 40 различни локални канала. Затова и рекламните инвестиции в телевизия намаляха, защото не е толкова ефективно средства за реклама. Когато има два канала, е ясно, че всеки ги гледа, когато обаче са 40, не е така. Рекламодателите разбраха, че дигиталният рекламен канал е по-ефективен от телевизията, затова и този сектор се развива с такава скорост. Принт секторът се свива изключително много през последните няколко години. Трябва да обърнем внимание, че има значение бизнес стратегията на издателите. Hearst Group например, където влизат списанията Elle, Marie Claire, Seventeen и др., реши да се трансформира и да насочи усилията си към дигиталното си представяне, постъпленията им от печатна реклама намаляха, но се представят много добре онлайн. Групата на Condé Nast, от друга страна, в която влизат списанията Vogue, Glamour, GQ и др., реши да се фокусира върху принт бизнеса си и наистина е справят добре, макар да нямат онлайн присъствие.

Кои са основните дигитални тенденции, които се очертават на рекламния пазар в Китай? В каква посока променят те пазара?
- Бих казала, че има две основни тенденции. Едната е динамичното създаване на творческо съдържание, използвайки различни платформи, за да го доставиш на таргет аудиториите. Благодарение на голямото количество данни, които имаме за потребителите, ние създаваме не десетки, а стотици различни визии, подходящи за всеки един от тях спрямо информацията, с който разполагаме. Това е тенденция не само в Китай, но и навсякъде и ще продължи да се развива и през 2017 г. – да използваме технологиите, за да създаваме персонализирано съдържание. Втората тенденция, от която брандовете трябва да се възползват, са чат ботовете. Социалните мрежи се разрастват, всеки бранд иска да присъства в тях, всеки знае, че потребителите не искат да слушат какво говорят компаниите на масата от хора. Чат ботовете също могат да се използват за доставяне на много по-персонализирано съдържание.



Представляват ли все още проблем софтуерите за блокиране на реклами?
- Според мен са много голям проблем в реалността. Рекламодателите и рекламните агенции трябва да осъзнаят, че потребителите не искат да бъдат притискани. Ако не променят начина, по който достигат до хората, има шанс софтуерите за блокиране на реклами да се използват още повече. Трябва да си зададем въпроса защо потребителите блокират рекламата? Не става въпрос само за банерите, защото те са все по-малко в днешно време. Става дума и за видеорекламите, при които много хора в момента, в който видят хикс, за да я затворят, го натискат. А защо рекламата се появява във видеото, защото то е безплатно, а има нужда от приходи. Все повече видеа обаче преминават към абонаментен модел, при който нямат нужда от реклами, за да се издържат. Това ще доведе и до промяна в начина, по който компаниите рекламират.

Няколко основни рекламни тенденции, които да очакваме през 2017 г.?
- Според мен ще виждаме все повече консолидации, а те са резултат от нуждите на брандовете. В днешно време, ако дадена компания иска да лансира онлайн рекламна кампании, ще има нужда от повече от 20-25 различни умения. Затова ще виждаме все повече консолидации на големи компании, които да внедряват различни умения. Малките компании, които се специализират в много конкретни технологични и иновативни умения, също ще стават все повече. На второ място мисля, че рекламната индустрия все повече ще се задвижва от технологиите. Агенциите се фокусират върху хората, но все повече рекламата ще се базира и ще бъде свързана с технологиите. Затова и в Китай ще видим намаляване на чистата дисплейна реклама.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 5067 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 3965 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Найден Йосифов: Разчитаме на износа, за да увеличим производството

Изпълнителният директор на "Металагро" - Добрич, пред "Капитал"

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10