Найден Йосифов: Разчитаме на износа, за да увеличим производството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Найден Йосифов: Разчитаме на износа, за да увеличим производството

"Металагро"

Найден Йосифов: Разчитаме на износа, за да увеличим производството

Изпълнителният директор на "Металагро" - Добрич, пред "Капитал"

Мара Георгиева
13978 прочитания

"Металагро"

© "Металагро"


Визитка

Найден Йосифов е завършил право в СУ "Св. Климент Охридски". Работил е като адвокат в столична юридическа кантора. От 2010 г. е изпълнителен директор на "Металагро", Добрич. Дружеството е основано през 2001 г., като в него са обединени активи на някогашната държавна фирма "Металагро".

Какъв е опитът ви с изпълнението на проекти с европейско финансиране?

- "Металагро" изпълни три проекта по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика". Последният е на стойност 840 хил. лв. и за разширяване на производството, като безвъзмездната финансова помощ е 504 хил. Започнахме го в началото на 2016 г. и го изпълнихме за 10 месеца. Имаме изпълнени още два проекта за модернизация на производството за общо над 6 млн. лв., които ни помогнаха да обновим оборудването. Без финансовата помощ от европейските фондове не бихме се справили. Съфинансирането от наша страна ни прави особено отговорни и внимателни при избора на необходимото ни оборудване, тъй като не можем да си позволим ненужни разходи. Изпълнението на тези проекти е свързано с обучение на оператори на машините и откриването на около 15 нови работни места.

На кои пазари продавате най-добре?

- До 2015 г. преобладаващите продажби на "Металагро" са на българския пазар. Износът е около 30% за клиенти от Германия, Гърция, Румъния, Казахстан и Украйна, като 85% от продажбите са селскостопански машини, а 15% - доставки за автомобилостроенето. През 2016 г. големи украински дилъри на селскостопански машини започнаха диверсифициране на доставчиците си в опит да намалят дела на продукти на производители, за които в бранша се знае, че са финансово затруднени. Заявките към "Металгро" бяха увеличени в последния момент – през юни-юли, и бяха изпълнявани до края на октомври. Така годината стана първата, в която износът надвиши продажбите на българския пазар. В края на годината се случи и първото ОЕМ (Оriginal Еquipment Мanufacturer) възлагане. При него производител на оригинално оборудване (OEM) изработва части или краен продукт за друга компания и тя от своя страна го ребрандира и продава под собствената си марка. Така на "Металагро" беше възложено производството на 100% от хедерите (приспособления за жътва на различни култури – бел. авт.) за слънчоглед на известен бранд и беше сключен договор с фиксирани количества за 2017 г. През 2016 г. започна разработката и на още един модел хедер за слънчоглед. Изпитанията му преминаха успешно и след втора успешна жътва през тази година възнамеряваме той да бъде предложен като ОЕМ продукт на друга компания със световна репутация. По искане на украински дилъри сега разработваме 8-редов хедер за царевица, съобразен с този пазар.

Пазарът на земеделска техника бележи спад през 2016 г., така ли е за вашата фирма?

- Годината беше динамична и трудна. Очертава се тенденция всяка следваща година да е по-трудна не само за българския пазар, но и за пазарите в чужбина. Миналата година беше първата, в която се почувства ефектът от влошаващото се финансово състояние на някои италиански производители, които в борбата си за оцеляване проявяват непазарно поведение.

През 2016 г. имаме спад с по-малко от 10% в сравнение с предишната година. Очаквахме по-голямо понижение и изпитвахме големи притеснения за продажбите, но ни помогна износът. През 2017 г. също разчитаме на износ, като засега се очертава проблем не с броя на продадените хедери, а със сроковете на доставка. Имаме нов ОЕМ клиент, който ни постави в необичайна ситуация със срок на доставка април-май при стриктен график. Това е предизвикателството тази година. Най-много ни вълнува качеството, имаме амбицията да приключим жътвената кампания в три държави – Украйна, Казахстан и България, без нито една авария.

Какви са другите планове на компанията за 2017?

- Годината ще бъде решаваща, ще продължат фалитите на компании – производители на хедери, и ще започнат първите големи поглъщания. Главната цел е да оцелеем, втората цел е да станем ОЕМ доставчик на още един бранд, третата цел е да привлечем вниманието на някой от големите производители на комбайни. Хедерите остават абсолютен приоритет. Ще задържим обема на продажбите от 2016 г., вероятно ще продадем повече хедери, но по-малко други машини, които временно спираме или намаляваме заради недостатъчен капацитет. Ще продължим с инвестициите в оборудване – предстои модернизация на термичния участък, както и строителство на нова производствена сграда и търговски център. Ще продължим да набираме кадри за обновяване, но няма да увеличаваме работните места с повече от 10 души. За да запазим позициите си на доставчик за автомобилостроенето, вероятно ще отделим дейността в отделна компания, но хедерите винаги ще имат предимство.

Какви са резултатите от направлението "Автомобилостроене", за което също работите?

- Традиционни са отношенията с най-големия производител на оси и комплектация за ремаркета и полуремаркета – компанията SAF-Германия. В миналото "Металагро" е бил дългогодишен ОЕМ доставчик на опорни крикове за полуремаркета, а след изграждането на собствен завод на компанията възложител в Китай на "Металагро" беше възложено производството на компоненти за ходовите агрегати. През първото тримесечие на 2017 г. поръчките от SAF са увеличени с 25%, но няма да се търси разширяване на продажбите в това направление.

През 2017 и 2018 г. всички ресурси на компанията ще бъдат насочени към разширяване на продуктовата гама от хедери и присъствието на големите пазари, на първо място Украйна. Очакваме след фалитите на компании - производители на хедери, от Австрия и Франция тази тенденция в бранша да бъде продължена от италиански брандове. Сега хедери за сънчоглед се произвеждат само в пет държави от ЕС – Германия, Испания, Италия, Унгария и България. Смятаме тази откриваща се пазарна възможност за решаваща за развитието на "Металагро" и всички усилия и ресурси ще бъдат насочени в това направление.

Какви инвестиции е направила компанията досега?

- През последните пет години "Металагро" подмени 90% от оборудването си. В резултат компанията придоби уникално производствено оборудване – обработващи центри, лазерно оборудване, роботизирано заваряване и абкант-преси. Изцяло със собствени средства беше подменено 100% от заваръчното оборудване. Средствата за инвестиции бяха насочени към пълно обновяване на машинния парк и цеховете, но офисите и складовете не бяха обновени. В плановете на дружеството това е предвидено за 2017-2018 г. Предстои и строителството на търговски център на фирмата с отлична локация на пътя между Варна и Добрич върху собствен терен от 6.5 дка.

Каква част от инвестициите е за развойна дейност, кои са най-новите продукти на компанията?

- Нямаме отделен бюджет за развойна дейност. От края на 2015 г. започна цялостно обновяване на гамата произвеждани хедери. Задачата, която сме си поставили, е до края на 2018 г. да продаваме най-издръжливите и най-производителните хедери за слънчоглед в света. Всички нови модели трябва да отговарят на изискванията на пазарите в Украйна и Казахстан – простота, издръжливост и производителност. Ето затова нямаме лимит на разходите за развойна дейност – тя е абсолютен приоритет. Освен това паралелно развиваме модели, които имат специфичен прием на пазарите в България и Румъния. Лидерство на пазара вече имаме при други продукти като приставка за прибиране на рапица. За пет поредни жътви от 2012 до 2016 г. нямаме нито една авария, нито един ден престой на комбайн при жътва на тази култура. През 2016 г. произведохме серия от 25 машини за прибиране на лавандула, без да сме го планирали, но имаше искане от добруджански фермери.

Имате ли проблем с кадрите?

- При нас работят 85 души, около това число се движи броят на заетите през последните шест години. През 2015 г. компанията напуснаха заетите в леярната – това производство беше възложено на външен изпълнител, който произвежда отливки единствено за нуждите на "Металагро" и под наш контрол, но бяха наети допълнително заварчици, бояджии и стругари. Компанията изпитва хроничен глад за квалифицирани кадри. Отдавна сме се отказали да търсим обучени оператори на цифрово-програмни машини – наемаме млади хора без квалификация, които обучаваме. В предишни години са обучавани също заварчици и бояджии. Изпитваме глад за машинни инженери, в момента се налага в компанията да работят инженери дълго след пенсионирането си – най-възрастите са на 68-71 г. Наетите млади инженери, които са завършили техническите университети във Варна и Русе, са с много слаба подготовка. За съжаление инженери не можем да обучаваме така, както обучаваме средните си кадри. Време е работодателските организации да помислят за решаване на този въпрос – необходимо е да се създаде учебно заведение, което да има за цел реално обучение на инженери, а не усвояване на бюджет от просветното министерство. Държавата трябва да подходи отговорно и да спре наливането на пари за обучение по специалности, които не се търсят от индустрията или от други сектори на икономиката, както и да не финансира техническите университети, чиито възпитаници не работят по специалността си. Другата възможност, която смятаме за по-реалистична, е внос на инженерни кадри основно от Украйна, Молдова и Русия.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Визитка

Найден Йосифов е завършил право в СУ "Св. Климент Охридски". Работил е като адвокат в столична юридическа кантора. От 2010 г. е изпълнителен директор на "Металагро", Добрич. Дружеството е основано през 2001 г., като в него са обединени активи на някогашната държавна фирма "Металагро".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK