С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 май 2017, 15:24, 11188 прочитания

Иван Тодоров: България премина в категорията развит пазар

Изпълнителният директор на Subway за България и Румъния пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Иван Тодоров отваря първия си Subway ресторант през 2008 г. Шест месеца по-късно е назначен за "Агент бизнес развитие" на веригата Subway за България. Под негово ръководство са открити всички 40 ресторанта в страната, 24 от които - негова собственост. Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в България и беше обявен от централата на Subway за най-добър "Агент бизнес развитие" на 2011 г. в цял свят. Освен това беше избран от централата на Subway да развие веригата в Румъния.

Още по темата

Subway затвори стотици ресторанти в САЩ

За пръв път в историята на компанията през 2016 г. тя затваря с по-малко обекти спрямо предходната

26 апр 2017

Иван Тодоров: Целта е към 2019 г. да имаме близо 60 ресторанта в страната

Изпълнителният директор на "Subway България" и "Subway Румъния" пред "Капитал"

16 ное 2016
Развитието води и до промяна в първоначалната франчайз такса, която се увеличава – досега тя беше 7500 евро, а сега става 10 000 евро.
От 1 май т.г. България преминава в категорията развит пазар по критериите на световната верига за бързо хранене Subway. Какво точно означава това?

- Според франчайз условията на Subway държавите, в които веригата присъства, се категоризират в две основни групи в зависимост от етапа на развитие на съответния пазар: развити и развиващи се. "Subway България" стартира с отварянето на първия ресторант през 2008 г. във Варна. От 2008 г. досега ние успяхме да създадем общо 40 ресторанта на територията на България, 11 от които са сезонни обекти на зимни и летни локации. Това позволи на България да премине в категорията на развит пазар наред с други водещи европейски държави като Германия, Франция, Англия и скандинавските страни. Това е огромно признание за вложените от нас усилия и положителна оценка за качеството на работата ни. В световен план веригата Subway е с над 44 000 локации по цял свят, действа на територията на 112 държави и има повече от 50-годишен опит в клиентското обслужване.

Означава ли преминаването в тази категория, че пазарът в България вече е достатъчно наситен?

- Развитието на пазара е съобразено преди всичко с гъстотата на населението в съответната държава. Преминаването в по-горната категория не означава спиране на процеса на откриване на нови заведения, а по-скоро по-голям акцент върху подобряване на качеството, повишаване на доходността, decluttering ("деклътеринг") на ресторантската мрежа, което означава преместване на по-слабите обекти в по-добри локации и позволяване на други в съседство да правят по-големи обороти и печалби, повече маркетинг активности и др. Впрочем деклътеринг се прави в цял свят. Наскоро излезе информация, че има много затворени ресторанти в САЩ, но това е малко изкривено, защото причината е точно това.

Преминаването в категорията на развит пазар води ли до промяна на условията за франчайзополучателите?



- Да, това води до промяна в първоначалната франчайз такса, която се увеличава – досега тя беше 7500 евро, а сега става 10 000 евро. Освен това преди, ако ресторантът бъде открит в рамките на една година от подписването на франчайз договора, 50% от първоначално платената франчайз такса се възстановяваше. Сега обаче, в условия на развит пазар, тази преференция отпада.

Отчисленията от оборота се запазват същите - 8% лицензионна такса и 4.5% за фонд "Реклама" (FAF). Общият размер на инвестицията също се запазва – той е между 90 хил. и 120 хил. евро в зависимост от големината и състоянието на наетото помещение, за което нямаме изискване да бъде собствено. Остава и изискването локацията за ресторант да получи одобрение от централата на Subway, а получателят на франчайз правата е длъжен да оперира ресторанта в съответствие със стандартите на веригата, като стриктно съблюдава всички процедури и правила.

Това няма ли да отблъсне потенциални франчайзополучатели?

- Не смятам, че няколко хиляди евро в повече ще отблъснат сериозен кандидат за франчайз. Франчайз таксата в момента е най-ниската в нашия сектор.

Какви са плановете за развитие на веригата в България през тази година?

- В процес е обновяване на логото на марката, както и въвеждането на нов дизайн в ресторантите, съобразен с най-съвременните и модернистични тенденции в интериорно отношение. Световната тенденция - франчайзополучателите да притежават повече от един ресторант – т.нар. MUO (Multy Unit Owner), се реализира успешно и в България. Близо 70% от франчайзополучателите на Subway притежават повече от един ресторант, което е показателно за възможностите на този бизнес. Целта ни е да продължим развитието на веригата, увеличавайки броя на нашите MUO и на ресторантите, оперирани под тяхно ръководство, защото това създава условия за стабилно развитие с амбициозни и отдадени на веригата партньори. Възможности за отварянето на нови ресторанти в България съществуват и потенциалът на градове като Пловдив, Велико Търново и Русе не е за пренебрегване. Нетрадиционните локации – летища и бензиностанции, също са атрактивна предпоставка за по-нататъшното развитие на веригата в страната.

Новото е възможността кандидати, занимаващи се с други бизнеси, които желаят да разширят своето портфолио и в сферата на ресторантьорството, да бъдат "пасивни" франчайз партньори. Това означава, че при двама кандидати за франчайз например, които ще се кооперират, вече е допустимо единият (който желае да инвестира в този бизнес, има финансова възможност и стремеж да разшири своето бизнес портфолио, но не желае реално да се ангажира с оперативната работа в ресторанта) да фигурира в договора за франчайз като "инвеститор". Така той ще бъде "пасивен" франчайз партньор на другия, с което отпада досегашното изискване за задължително преминаване на обучителния курс и 100% участие в оперативната дейност на ресторанта за всяко от лицата, подписали франчайз договор. Това е едно облекчение, което дава възможност за споделяне на бизнес начинанието от двама (или повече) партньори. При тази опция единият може да подсигури нужния капитал, а другият да поеме изцяло управлението на ресторанта, преминавайки 2-седмичния обучителен курс.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

6 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/healthforum

Иновации и добри практики в здравния сектор



Акценти в програмата:


  • Промени в здравноосигурителния модел
  • Тенденции в плащанията за здраве
  • Нови терапевтични хоризонти - бъдещите генни терапии
  • Иновации в здравеопазването в Норвегия
  • Болнична помощ и проблемите в управлението на лечебни заведения

Повече подробности на capital.bg/healthforum

Прочетете и това

За изкуствения интелект и автентичните лидери За изкуствения интелект и автентичните лидери

Дейвид Мендлевич, съосновател и изпълнителен директор на компанията за AI базирани мениджърски обучения Butterfly.ai, пред "Капитал"

12 окт 2018, 9159 прочитания

Яник Асуад: България все още е много конкурентна като разходи за труд Яник Асуад: България все още е много конкурентна като разходи за труд

Главният изпълнителен директор на Latecoerе пред "Капитал"

28 сеп 2018, 2111 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Максим Заяков: Юни ще изстреляме първия български сателит. Ще излъчваме от юли

Съсобственикът и изпълнителен директор на "Булсатком" пред "Капитал"

Данък "Добра заплата"

Максималният осигурителен праг нараства с 15% до 3 хил. лв., което ще удари работещите в ИТ сектора

Испанският Bulgaria Mall

Седем години след откриването на търговския център той има нов собственик - фондът Squircle Capital, който го е купил за необявена сума

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Роди се звезда"

Мелодиите на сърцето в талантлива версия на холивудската приказка

Варненско ято

След години в безтегловност културната сцена в града отново намира пътя си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Пак напрежение за ремонтите в София, как убийството на Хашоги ще се отрази на петрола

Емисия

DAILY @7PM // 18.10.2018 Прочетете