С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 май 2017, 15:24, 13379 прочитания

Иван Тодоров: България премина в категорията развит пазар

Изпълнителният директор на Subway за България и Румъния пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Иван Тодоров отваря първия си Subway ресторант през 2008 г. Шест месеца по-късно е назначен за "Агент бизнес развитие" на веригата Subway за България. Под негово ръководство са открити всички 40 ресторанта в страната, 24 от които - негова собственост. Тодоров бе отличен за постиженията си в развитието на марката в България и беше обявен от централата на Subway за най-добър "Агент бизнес развитие" на 2011 г. в цял свят. Освен това беше избран от централата на Subway да развие веригата в Румъния.
Развитието води и до промяна в първоначалната франчайз такса, която се увеличава – досега тя беше 7500 евро, а сега става 10 000 евро.
От 1 май т.г. България преминава в категорията развит пазар по критериите на световната верига за бързо хранене Subway. Какво точно означава това?

- Според франчайз условията на Subway държавите, в които веригата присъства, се категоризират в две основни групи в зависимост от етапа на развитие на съответния пазар: развити и развиващи се. "Subway България" стартира с отварянето на първия ресторант през 2008 г. във Варна. От 2008 г. досега ние успяхме да създадем общо 40 ресторанта на територията на България, 11 от които са сезонни обекти на зимни и летни локации. Това позволи на България да премине в категорията на развит пазар наред с други водещи европейски държави като Германия, Франция, Англия и скандинавските страни. Това е огромно признание за вложените от нас усилия и положителна оценка за качеството на работата ни. В световен план веригата Subway е с над 44 000 локации по цял свят, действа на територията на 112 държави и има повече от 50-годишен опит в клиентското обслужване.


Означава ли преминаването в тази категория, че пазарът в България вече е достатъчно наситен?

- Развитието на пазара е съобразено преди всичко с гъстотата на населението в съответната държава. Преминаването в по-горната категория не означава спиране на процеса на откриване на нови заведения, а по-скоро по-голям акцент върху подобряване на качеството, повишаване на доходността, decluttering ("деклътеринг") на ресторантската мрежа, което означава преместване на по-слабите обекти в по-добри локации и позволяване на други в съседство да правят по-големи обороти и печалби, повече маркетинг активности и др. Впрочем деклътеринг се прави в цял свят. Наскоро излезе информация, че има много затворени ресторанти в САЩ, но това е малко изкривено, защото причината е точно това.

Преминаването в категорията на развит пазар води ли до промяна на условията за франчайзополучателите?



- Да, това води до промяна в първоначалната франчайз такса, която се увеличава – досега тя беше 7500 евро, а сега става 10 000 евро. Освен това преди, ако ресторантът бъде открит в рамките на една година от подписването на франчайз договора, 50% от първоначално платената франчайз такса се възстановяваше. Сега обаче, в условия на развит пазар, тази преференция отпада.

Отчисленията от оборота се запазват същите - 8% лицензионна такса и 4.5% за фонд "Реклама" (FAF). Общият размер на инвестицията също се запазва – той е между 90 хил. и 120 хил. евро в зависимост от големината и състоянието на наетото помещение, за което нямаме изискване да бъде собствено. Остава и изискването локацията за ресторант да получи одобрение от централата на Subway, а получателят на франчайз правата е длъжен да оперира ресторанта в съответствие със стандартите на веригата, като стриктно съблюдава всички процедури и правила.

Това няма ли да отблъсне потенциални франчайзополучатели?

- Не смятам, че няколко хиляди евро в повече ще отблъснат сериозен кандидат за франчайз. Франчайз таксата в момента е най-ниската в нашия сектор.

Какви са плановете за развитие на веригата в България през тази година?

- В процес е обновяване на логото на марката, както и въвеждането на нов дизайн в ресторантите, съобразен с най-съвременните и модернистични тенденции в интериорно отношение. Световната тенденция - франчайзополучателите да притежават повече от един ресторант – т.нар. MUO (Multy Unit Owner), се реализира успешно и в България. Близо 70% от франчайзополучателите на Subway притежават повече от един ресторант, което е показателно за възможностите на този бизнес. Целта ни е да продължим развитието на веригата, увеличавайки броя на нашите MUO и на ресторантите, оперирани под тяхно ръководство, защото това създава условия за стабилно развитие с амбициозни и отдадени на веригата партньори. Възможности за отварянето на нови ресторанти в България съществуват и потенциалът на градове като Пловдив, Велико Търново и Русе не е за пренебрегване. Нетрадиционните локации – летища и бензиностанции, също са атрактивна предпоставка за по-нататъшното развитие на веригата в страната.

Новото е възможността кандидати, занимаващи се с други бизнеси, които желаят да разширят своето портфолио и в сферата на ресторантьорството, да бъдат "пасивни" франчайз партньори. Това означава, че при двама кандидати за франчайз например, които ще се кооперират, вече е допустимо единият (който желае да инвестира в този бизнес, има финансова възможност и стремеж да разшири своето бизнес портфолио, но не желае реално да се ангажира с оперативната работа в ресторанта) да фигурира в договора за франчайз като "инвеститор". Така той ще бъде "пасивен" франчайз партньор на другия, с което отпада досегашното изискване за задължително преминаване на обучителния курс и 100% участие в оперативната дейност на ресторанта за всяко от лицата, подписали франчайз договор. Това е едно облекчение, което дава възможност за споделяне на бизнес начинанието от двама (или повече) партньори. При тази опция единият може да подсигури нужния капитал, а другият да поеме изцяло управлението на ресторанта, преминавайки 2-седмичния обучителен курс.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните

Един от създателите на Ethereum, Cardano и IOHK, пред "Капитал"

10 окт 2019, 1858 прочитания

Къде е гениалността в спорта Къде е гениалността в спорта

Стивън Гарднър, директор доставки и услуги в Genius Sports, пред "Капитал"

27 сеп 2019, 3687 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Максим Заяков: Юни ще изстреляме първия български сателит. Ще излъчваме от юли

Съсобственикът и изпълнителен директор на "Булсатком" пред "Капитал"

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма