С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 юни 2017, 10:43, 23544 прочитания

Младото звено за IT продукти за другите

Изпълнителният директор на "Ъпнетикс" Радослав Гайдарски пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Радослав Гайдарски е изпълнителен директор на софтуерната компания "Ъпнетикс". Той е завършил бакалавърска степен по бизнес администрация в City University в Сиатъл, а после получава и магистърска степен по управление на проекти от същия университет. Интересът му към IT индустрията е от над 15 години, тъй като започва да програмира още в осми клас. Работи в сектора от десет години, като през последните пет се занимава единствено със софтуер аутсорсинг.
Компанията

"Ъпнетикс" беше създадена като "Империя мобайл" преди две години и е свързана с гейм разработчика "Империя онлайн". И двете компании са собственост на Доброслав Димитров и Мони Дочев. Първоначалната идея беше фирмата да се занимава с мобилни разработки, но впоследствие насочи фокуса си към всякакви софтуерни проекти. За първата пълна година - 2016 г., приходите на компанията достигнаха
1.9
млн. лв.
Разработчиците в компанията са
100
като плановете са броят им да се удвои до две години.
Защо ребрандирахте "Империя мобайл" в "Ъпнетикс"?

По много причини. Когато започвахме "Империя мобайл", имахме друга представа точно какъв бизнес ще развиваме. Представяхме си се като специализирано студио за мобилни разработки. Имахме големи амбиции да сме най-голямото такова на Балканите и в Източна Европа. Леко утопично си представяхме свят, в който хората искат мобилни разработки, едва след като имат и сървърни и всякакви поддържащи приложения преди това. В процеса на нашата работа се оказа, че това не е точно така. Клиентите, които идваха при нас, искаха мобилни приложения, без да имат нищо друго. А тези приложения не работят по този начин. Ето защо се принудихме да започнем да предлагаме и различни други услуги - web development, back-end development, front-end development и др. Искаха не само мобилни, но и уеб апликации. Постепенно изградихме компания, която покрива всички видове технологии и програмни езици. Логичната следваща стъпка беше името ни да не е подвеждащо, тъй като реално беше неподходящо към броя на услугите, които предлагаме.


Какво правите в момента?

В момента по-голямата част от нашите клиенти не са в мобилния сегмент. Служителите ни са малко над 100, от които около 60% са извън мобилните разработки. Имаме Java, dot net, Web, PhP и front-end технологии.

Успяхте да намерите 100 души за две години?



Да, започнахме през май 2015 г. с нула човека.

Доволни ли сте от специалистите, които намерихте?

Изключително съм доволен както от хората ни, така и от начина, по който ги избираме и работим с тях.

Много компании в IT сектора се оплакват от недостига на специалисти, а вие не го правите. Каква е тайната?

Факт е, че в сектора има изключително голям недостиг на специалисти. Ние просто си решаваме проблема по друг начин - изключително вярваме в младежите без никакъв опит, които завършват софтуерните академии. Най-вече работим с "IT таланти", а отскоро и с "Telerik Академия". В интерес на истината и от двете сме много доволни. Кадрите, които те произвеждат, след кратка менторска програма от три месеца при нас стават изключително работоспособни и самостоятелни програмисти.

Какви други проекти имате освен приложението на VBox, за което неотдавна бяхте наградени на Webit?

Повечето ни проекти са някаква форма на предизвикателство и интересни посвоему. От разпознаваемите за широката общественост в България голям наш проект е и "Националната лотария". Имаме и много големи международни клиенти като най-голямата гейминг компания в света – ESL, редица телекоми в Европа и Близкия изток, авиационна компания в Канада, огромен паркинг оператор от САЩ и какви ли не още примери. Хубавото на нашата индустрия е, че е абсолютно глобална.

Колко голям е българският спрямо чуждестранния ви бизнес?

Спада, докато в началото работихме само с български клиенти. В момента е около 30% от общия ни. Гледаме да покриваме все повече пазари.

Къде виждате Upnetix след още две години?

Смятам, че ще успеем да задържим сегашния си растеж. Тоест да сме още 100 души. И да сме по-сериозно застъпили западноевропейския пазар - Германия, Англия, скандинавските страни.

Колко труден пазар е американският?

Много труден, защото е изключително конкурентен. За хората в Щатите няма разлика между България и Индия и дали работят с едната или с другата страна. Нашето качество е в пъти по-високо, но за да го разбереш, трябва да го пробваш. В Силициевата долина на изключително високи позиции - СТО и СЕО, има хора с индийски произход, което малко или много е от полза за техните специалисти, дори само заради културни различия.

В какви сегменти искате да разширите бизнеса си?

Например телекомите, където имаме няколко клиента. Все още нямаме изяснени вертикали - опитваме се да отговорим на нуждите на клиента за всеки софтуер чрез нашия опит, методология и бизнес анализ. Към днешна дата имаме проекти в много различни сектори, но вече се очертават няколко области, в които ние имаме огромна експертиза и предимство.

Какво мислите за мнението на някои анализатори, които от години прогнозират спукване на балона на IT сектора в България?

Изключително дискутирана тема от може би вече 10 години. По-скоро става дума за балона на заплатите. Моето мнение е, че този балон няма да се спука, просто ще спре да се надува. Лично аз смятам, че в момента е надут и цените на разработчиците в България са се изравнили с тези в по-голямата част от развиващите се пазари. По-скъпи сме от Индия, Пакистан, Виетнам и Китай и сме на едни цени с Полша, Чехия, Словакия, като за момента единствената ключова разлика е, че качеството ни все още е изключително по-високо.

Това ли е конкурентното предимство?

Само това. В началото беше и цената, и качеството. В това е съотношението цена/качество - даваме много по-добро качество на същата цена като други пазари. Една от естествените причини да расте през годините беше ниското заплащане на фона на високите ценови ставки. Но този фактор изчезна в глобален план. Когато започвах преди десет години, цените чисто като дневна ставка бяха по-високи от сега, а заплатите по-ниски. Беше много по-лесно да спечелиш проект на по-висока цена от сега, защото и конкуренцията не беше толкова голяма.

Колко трудно е в бъдеще повече български компании от сектора да се превърнат от изпълнители в такива със собствен успешен продукт?

За съжаление тук съм песимист. Смятам, че това няма да се случва. През годините съм свидетел как изграждането на един продукт става по-скъпо в геометрична прогресия. Смятам, че в България няма достатъчно пари, които се инвестират в R&D в софтуерната индустрия, тук вече необходимите суми са в порядъка на десетки или стотици милиони. Може и има изключения, но примерите са изключително малки и учудващи. Има единични компании, които взимат капитал от рода на 100 000 - 1 млн. долара и правят нещо. Но те не могат да се борят в глобален мащаб. Идеите са лесни за репликиране и дори да измислиш нещо гениално, пазарът тук няма да ти позволи да експериментираш и да го наложиш по света, защото населението е малко и с ограничени възможности. От друга страна, някой в Щатите ще направи рунд за финансиране с 100, 200, 300 млн. долара и ще те изпревари. Човек, който не е в индустрията, не може да си представи с каква скорост се случва всичко. В същото време в САЩ е много трудно да произвеждаш, в Силициевата долина годишните заплати на програмист са достигнали 300 000 долара и е изключително трудно да си намериш качествен такъв дори и за такова възнаграждение.

Какви трудни решения сте взимал в кариерата си?

Не знам дали е точно решение, но това, с което изпитваме най-голяма трудност през последните две години, е изграждането на ръководен екип. В България има огромен недостиг на такива кадри. От една страна, образователната ни система е катастрофирала преди почти 30 години, индустрията се съживява едва последните 5-10, и то като изключим кризата. А и имаше времена, в които фирмите в България просто не можеха да си позволят да задържат най-качествените кадри и те заминаха зад граница. Виждам положителни тенденции в тази област, но за ръководните позиции си трябва опит, което значи, че минимум след 5 години ще има реално подобрение на пазара.
Q&A

Намирате ли баланс между свободното и професионалното време?
Все по-трудно. Компанията расте с такива темпове, че не можем да спрем и за миг. Времето ми става все по-кът, а мейлите, които преди година са били 50 на ден, сега са 250. За всяка минута, която не прекарвам в компанията, трябва да наваксвам.

Носите ли си работата вкъщи?
Не, просто оставям в офиса повече от нужното.

Какви устройства използвате?
Работя на workstation. Не вярвам в лаптопите като инструмент за човек, чиято работа е свързана с голямо количество информация, таблици и отчети. Това е и една от причините да не си нося работа вкъщи. Имам много джаджи. Фен съм на Apple и използвам почти всички техни продукти. Никога не съм имал нещо с Android. Също така съм и геймър и вкъщи имам мощен компютър, на който играя. Отделно ползвам и устройството Steam Link, което се свързва с телевизора, през който може да се играе. Запален съм и по аматьорска фотография, имам и дрон. Така че притежавам всякакви джаджи, не че ми остава време да ги ползвам.

А какви приложения използвате за работа и в личното си време?
За вътрешна комуникация във фирмата използваме Viber, защото има много добър десктоп клиент, както и приложения за iOS и Android. Достатъчно сигурно е и е удобно. Използвам Flipboard, през което си набавям новините. В интерес на истината не ползвам много приложения, но пък ползвам такива за всяко нещо в ежедневието ми, например за контрол над умния дом. Няма услуга или продукт, който да има мобилно приложение и аз да го ползвам през уеб интерфейс, сега, като се замисля, дори не смятам, че има услуги, които ползвам през уеб интерфейс изобщо.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Да се конкурираш от България с Microsoft и Google 2 Да се конкурираш от България с Microsoft и Google

Николай Късовски, главен технически директор в MobiSystems, пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3137 прочитания

Андрей Петров: Най-лесно се продава красота Андрей Петров: Най-лесно се продава красота

Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"

5 сеп 2019, 3206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Брад Темпълтън: В бъдеще 100% от колите на планетата ще са автономни

Един от основателите на департамента по компютърни науки към Singularity University пред "Капитал"

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател