Основателите на MyMall: Планираме да навлезем на още пет пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Основателите на MyMall: Планираме да навлезем на още пет пазара

Виктор Викторов (вляво) и Васил Георгиев - основатели на МуMall

Основателите на MyMall: Планираме да навлезем на още пет пазара

Виктор Викторов и Васил Георгиев пред "Капитал"

Мара Георгиева
83694 прочитания

Виктор Викторов (вляво) и Васил Георгиев - основатели на МуMall

© Юлия Лазарова


Виктор Викторов и Васил Георгиев са основатели на електронната платформа за търговия с дрехи, обувки, спортни стоки и аксесоари MyMall. Виктор Викторов завършва висшето си образование в City University of Seattle през 2011 г. По време на следването си разработва няколко web проекта, последният от които е MyMall. Васил Георгиев завършва висшето си образование в City University of Seattle през 2012 г., като известно време следва в САЩ и Централна Европа. През май тази година MyMall стана част от световната мрежа на международната организация Endeavor, която избира и подпомага предприемачи с големи идеи и бизнеси с потенциал да се разраснат бързо в международен мащаб.

На последния международен селекционен панел в Лондон вашата компания MyMall стана част от световната мрежа на Endeavor. Каква беше конкуренцията и какви са ползите от приемането ви в предприемаческата организация?

- Васил Георгиев: Одобряването на кандидатите за членство е дълъг и труден процес, състоящ се от няколко етапа. Първоначално всеки от кандидатите трябва да преодолее предварителна локална селекция, за да бъде одобрен и допуснат до финалния етап. Наложи се да минем през много интервюта, на които не само представяхме компанията си, но и трябваше да отговаряме на поставените въпроси от шестчленен международен селекционен панел. Оценяваха ни признати имена на местно и световно ниво, хора с изключителен опит и експертиза, които не само следяха дали отговаряме на зададените критерии, но и дадоха ценни насоки и съвети за бъдещето ни развитие. Сигурен съм, че всички явили се кандидати са положили много усилия, за да достигнат до селекцията на международното жури, но там бяха одобрени едва половината от тях. Подборът е много стриктен и прецизен, като в най-голяма степен се преценява перспективността на една компания, както и възможността да развие потенциала си в бъдеще. Настоящото членство в Еndeavor за нас е стъпка напред в правилната посока, тъй като ни въведе в международната бизнес и предприемаческа среда като равностоен партньор редом с милиардни и дори мултимилиардни компании. На следващо място приемането ни за пълноправен член на организацията е положителна оценка за всичко, извършено от нас дотук, и безспорен стимул да продължим да работим и да се развиваме. Членството ни предоставя и възможност да получим подкрепата и достъп до опита на личности в предприемаческата сфера, които вече са минали по пътя, по който ние вървим в момента. Те могат да ни помогнат със своите съвети и насоки да избегнем грешките, които те са допуснали, за да достигнем по-бързо и лесно следващото ниво в нашето израстване. В организацията присъстват и много инвестиционни фондове и потенциални бизнес партньори.

Какъв е бизнес моделът на вашия онлайн магазин и какво го отличава от конкурентите?

- Виктор Викторов: С годините успяхме да изградим лесна и достъпна онлайн платформа. В това именно е и смисълът на онлайн търговията - пести време и усилия, като същевременно предлага голямо разнообразие от стоки. Чрез MyMall потребителите имат достъп до продуктите на десетки международни доставчици. Портфолиото ни е огромно за мащабите на нашия регион и няма аналог към момента. В допълнение, улесняваме потребителите с обслужване на роден език, възможност за плащане с наложен платеж и безпроблемно връщане на закупените продукти. При разработването и поддържането на онлайн магазина ни използваме най-съвременните технологии и методики, които макар и невидими за клиента, всъщност позволяват безпрепятствено пазаруване и качествено обслужване.

- Васил Георгиев: Когато стартирахме проекта, използвахме термина "онлайн мол". Тогава думата мол беше доста популярна и искахме да направим идеята по-достъпна за потребителите. В настоящия момент по-използваният термин е Marketplace. В действителност ние сме именно това - едно виртуално място за пазаруване. По отношение на конкуренцията по-скоро въпросът е доколко онлайн търговията увеличава своя дял като процент от общата търговия. В момента този дял расте и това е валидно за целия свят по обясними причини. Онлайн търговията има редица предимства, които са известни - тя спестява време, пари и усилия. Най-вероятно с времето ще бъде достигнат някакъв баланс, тъй като винаги ще има и офлайн потребители. Не смятаме, че онлайн търговията може изцяло да доминира, но потребителите трябва да са наясно, че един онлайн магазин не предлага по-некачествени стоки или обслужване, напротив, той цели да улесни нуждите на клиента.

Кои са най-купуваните продукти чрез вашата платформа? Променя ли се търсенето в годините?

- Виктор Викторов: Не бих казал, че има особени промени във вида на търсените стоки, предпочитани остават главно по-бюджетните от тях. Нашият магазин предлага голямо разнообразие от продукти, някои от които със сезонен характер, поради което в определени времеви периоди някои са по-предпочитани. Стремим се наборът от поддържаните от нас стоки да е целогодишно еднакъв, за да може да удовлетворяваме своевременно нуждите на клиента. Наблюдава се леко увеличаване на средната стойност на поръчката през годините – за България от 50 на 63 лева.

MyMall развива дейност не само в България, но и в Гърция и Румъния. Какви са спецификите на тези пазари, какво е различното? Планирате ли да влезете на други пазари?

- Васил Георгиев: Румъния и Гърция са много интересни пазари и, разбира се, доста по-мащабни. За нас първоначално беше предизвикателство да развием дейността си и там, тъй като нямахме никакъв подобен опит. Оказа се, че системата ни на работа е достатъчно добра, за да може да се утвърдим като водещ онлайн търговец и в тези страни. Наложеният платеж също е предпочитан метод на плащане сред потребителите в тези държави, а и като цяло няма особени разлики в предпочитаните стоки. Единствено средната стойност на поръчката е значително по-висока – в Гърция тя е 120 лв., а в Румъния – 95 лв., което, предполагам, се обяснява с по-високата покупателна способност на потребителите. Убедихме се, че след като разполагаме с прецизно работещ бизнес модел, той е сравнително лесно приложим и на други пазари, като единствено се налага да увеличим мащаба и пропорциите на действие. До края на следващата година планираме навлизането на още пет пазара, като целим лидерски позиции и на тях.

Колко са направените досега инвестиции в MyMall и как измервате ефективността от това, което предлагате?

- Виктор Викторов: До момента средствата, инвестирани в софтуер, реклама и логистични бази, са милиони. Ефективността измерваме чрез различни софтуери. Един от плюсовете на електронната търговия е, че лесно и бързо можем да разберем кои са ефективните канали и какъв е резултатът от всяка от нашите кампании.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2016 и какъв е трендът?

- Васил Георгиев: В електронната търговия и маркетплейсите в частност използван мерител е GMV (Gross Merchandise Volume/Value). Това е брутната стойност на всички поръчки. При нас за 2016 г. той възлиза на 35 милиона лева. През 2017 година очакваме ръст около 60%, а с навлизането в новите пазари през 2018 планираме трендът на растеж да се запази.

Какво е бъдещото развитие на MyMall? Предвиждате ли нови инвестиции?

- Виктор Викторов: Целим да бъдем лидер в нашия сегмент на пазарите, на които присъстваме в момента, а и на бъдещите. Досега сме получили милион и половина лева инвестиции от наши партньори и инвеститори, което ни даде възможността да увеличим капацитета си на работа. Бъдещото ни развитие е свързано основно с разширяване на продуктовото ни портфолио и стъпване на нови пазари. Ще продължим да предлагаме една високотехнологична и стандартизирана услуга, но същевременно лесна и достъпна за всички наши потребители, в което именно е и смисълът на онлайн търговията.

Интервюто взе Мара Георгиева

Виктор Викторов и Васил Георгиев са основатели на електронната платформа за търговия с дрехи, обувки, спортни стоки и аксесоари MyMall. Виктор Викторов завършва висшето си образование в City University of Seattle през 2011 г. По време на следването си разработва няколко web проекта, последният от които е MyMall. Васил Георгиев завършва висшето си образование в City University of Seattle през 2012 г., като известно време следва в САЩ и Централна Европа. През май тази година MyMall стана част от световната мрежа на международната организация Endeavor, която избира и подпомага предприемачи с големи идеи и бизнеси с потенциал да се разраснат бързо в международен мащаб.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK