Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
19 юли 2017, 12:12, 4088 прочитания

Зрънце ориз за по-добър живот

Пийтачай Дежкрейса, основател на Siam Organic и победител в състезанието Chivas Venture 2017, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Кариерна опора за специални хора

Историята на Jamba или как две млади дами стартират успешна онлайн платформа за намиране на работа и обучаваща хора с увреждания

8 дек 2017

Предприемачи със социални бизнеси могат отново да участват в Chivas Venture

Общият награден фонд е 1 млн. долара, а крайният срок за кандидатстване e 30 октомври

7 сеп 2017

Александър Рикар: Компаниите със силни ценности ще успеят в дългосрочен план

Изпълнителният директор на Pernod Ricard пред "Капитал"

14 авг 2017

Точки за смет

Чиома Укону, главен оперативен директор на Recicle Points и подгласник в надпреварата Chivas Venture 2017

26 юли 2017

Проект за отглеждане на био ориз спечели състезанието Chivas Venture

Тайландската компания Siam Organic спечели финансиране в размер на 400 хил. долара

17 юли 2017

Кои са финалистите в конкурса за социални предприемачи на Chivas

Българската Sea Harmony ще се бори за част от общия награден фонд от 1 млн. долара

17 мар 2017
Тайланд е шестият най-голям производител на ориз в света с годишна реколта от близо 20 млн. тона. Въпреки това обаче земеделците, които отглеждат житни култури, са сред най-бедните хора в страната, защото продуктът им се продава почти на безценица. Именно този проблем на пазара привлича вниманието на Пийтачай Дежкрейса, или както всички го наричат – Нийл. Той е млад предприемач от Тайланд, който вярва, че бизнесът може едновременно да изкарва пари и да работи в полза на хората. С тази идея стартира и компанията си Siam Organic с много прост бизнес модел – дава на земеделците да отглеждат специален сорт органик ориз, богат на антиоксиданти, и след като реколтата бъде събрана, я продава на доставчици. Продуктът е търсен на пазара и именно заради това клиентите са склонни да плащат по-висока цена за него, отколкото за обикновения ориз, което пък увеличава с до 14 пъти приходите на земеделците.

Именно този бизнес проект с кауза привлече вниманието на журито на тазгодишното издание на конкурса за социално предприемачество Chivas Venture с общ награден фонд от 1 млн. долара, организиран от уиски бранда Chivas Regal. В края на миналата седмица компанията Siam Organic беше избрана за победител в надпреварата сред още 30 социални бизнеса от цял свят и получи финансиране в размер на 400 хил. долара. Ден след големия финал на Chivas Venture в Лос Анджелис говорихме с Нийл за социалния му бизнес проект и каузата, която подкрепя. И дали защото щастието заема централно място в тайландската култура, младият предприемач е категоричен, че именно то е отправната точка и в работата му, и в отношенията му с хората.

Как се роди идеята за Siam Organic и какъв проблем решава проектът?

Проектът ни цели да се справи с бедността при земеделците в Тайланд чрез иновативен, здравословен и много вкусен органик ориз. В Тайланд фермерите печелят само 40 цента на ден и когато преди 6 години започнах тази компания, бедността засягаше 17 млн. души. Това е огромен процент, близо 25% от хората от страната. Бях шокиран и така видях именно тази социална бизнес ниша. Освен социалния проблем забелязах и бизнес възможността. Когато хората чуят ориз, винаги смятат, че е евтин и няма никаква възможност за развитие. Всъщност обаче оризът се използва като основен продукт за производството на хиляди други продукти – нудълс, паста, хляб и много други.

Взехме предвид нуждата и търсенето на пазара, а именно безглутенов, органик продукт, започнахме да го предлагаме и разработихме целия процес за продукт с висока добавена стойност, след което го доставяме на пазара. Паралелно обаче работим и със земеделските производители, даваме им специален вид ориз, наречен jasberry, който е много богат на антиоксиданти, обучаваме ги как се отглежда, свързваме ги с дистрибутори. Именно този вид ориз е и иновацията в бизнеса ни. Но основната ни дейност е да управляваме целия процес по логистиката – от производството на продукта до достигането му до потребителя. По този начин успяваме да максимизираме приходите на земеделците.



С колко земеделци работите към момента?

В момента са около 1800 семейства, като едно семейство обикновено е съставено от петима души.

В каква фаза е бизнесът ви, печеливш ли е?

Да, в последните 18 месеца бележим постоянен ръст. Не става въпрос за голяма печалба, но все пак се развиваме. Според мен това е много важно за социалните бизнеси. Трябва да се тества доколко е устойчив бизнес моделът. Защото, ако всяка година бизнесът е на загуба, очевидно не е устойчив. Дори да има малки приходи, които ти позволяват да платиш на служителите, да си платиш наема, да платиш на доставчиците и след това дори ти остават малко пари, това означава, че можеш спокойно да продължаваш напред и явно идеята ти работи. Дори на психологическо ниво това е важно за предприемача и го амбицира да работи още по-усилено. Ако обаче продължително губиш пари, вече знаеш, че е възможно в някакъв момент да прекратиш бизнеса.

Не е ли точно това и разликата между бизнес със социална насоченост и благотворителен проект?

Именно, точно заради това всеки трябва да знае как идеята или проектът му изкарват пари, ако може да обясни лесно и просто, значи има бизнес. Убеден съм, че ако попитаме 100 социални предприемачи, 99 от тях няма да могат да отговорят в рамките на няколко секунди, а въпросът е прост. Моят отговор например е прост - изкарвам пари, като продавам органик продукт. И това е, просто е. Много често хора, които създават социално отговорни бизнеси, идват от неправителствени организации (НПО), които съответно не изкарват пари. Те напускат НПО и основават компания с този манталитет и добрите намерения, че искат да помагат на хората, но те не разбират бизнеса и затова го управляват също като НПО.

А колко души работят във вашата компания? Колко голяма е тя?

Екипът ми в Банкок е само от 10 души, но управляваме и фабрика, където сме наели и работят около 50 души. Ако сметнем и индивидуалните земеделци, на които помагаме и управляваме, ставаме хиляди. В момента увеличаваме екипа си и точно заради това финансирането от Chivas Venture ще ни е от огромна полза.

Как ще инвестирате наградата от 400 хил. долара, спечелена от Chivas Venture 2017?

Около 80% от сумата планираме да инвестираме в разрастване на производствените съоръжения, което ще ни позволи да навлезем и на американския пазар. Към момента сме в преговори с веригата Walmart. Именно заради това трябва да увеличим капацитета на фабриката ни. Част от парите ще бъдат инвестирани в IT системи, чрез които да управляваме цялата тази информация и технология. Също така известна част от парите ще насочим към разрастване на екипа ни. Защото според мен хората са най-важната част за развитието на даден бизнес. Дори да имаш всички пари, ако нямаш добър екип, няма как да развиваш компания. Ние инвестираме много в екипа ни. Ако например някой иска да научи испански, аз ще платя курсовете му. Всичко, което е свързано с възможности и желание за личностно развитие на екипа, компанията ще плати за това. Инвестираме в хората, защото просто искаме да са щастливи.

И тъй като проектът ви има силно застъпена социална кауза, каква е обратната връзка, която получавате от земеделците и семействата, с които работите? Има ли действително разлика в начина им на живот, като отглеждат вашия ориз?

Те са много щастливи, защото преди това нямаха почти нищо. Участвайки в този процес, те освен всичко останало се чувстват и много по-свързани със света. Защото преди това те бяха изключително изолирани, намирайки се по средата на нищото. Сега вече, знаейки, че техните продукти ще се продават например в САЩ, се чувстват свързани със страната и горди от това, че са земеделци. Имат вече бъдеща цел, която ги кара да продължават напред. Разбира се, много е добре, че приходите им се увеличават, но да видиш, че вече тези хора виждат бъдеще в занаята си и разбират, че участват в дългосрочен и устойчив проект, е невероятно.

Интервюта с победителите и журито в Chivas Venture може да четете в следващите броеве на "Капитал Daily".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

2 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/emobility

E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum



Теми в програмата:
Политики за стимулиране на чист транспорт
Бъдещето на градската мобилност
Дигиталнa трансформация в транспорта и технологични иновации
Каква икономика стои зад новата градска мобилност
Как Мобилността като услуга (MaaS), ще революционизира и промени градовете


Прочетете и това

Дидие Боровски: Има риск от балони при акциите, облигациите и имотите 1 Дидие Боровски: Има риск от балони при акциите, облигациите и имотите

Макроикономистът във фонда Amundi пред "Капитал"

18 яну 2018, 1129 прочитания

Божидар Нейчев: Двете големи промени са технологиите и регулациите Божидар Нейчев: Двете големи промени са технологиите и регулациите

Управляващият съдружник за Югоизточна Европа в "PwC България" пред "Капитал"

5 яну 2018, 2596 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (27 ноември - 3 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Вазил Хюдак: Искаме да финансираме и по-големи проекти в България

Вицепрезидентът на ЕИБ пред "Капитал"

Как Делян Пеевски уби "Булгартабак" за шест години

Холдингът, който беше приватизиран през 2011 г., днес е с продадени марки, софийският завод не работи, този в Плевен е почти без служители, а в Благоевград 60% са напуснали

Витоша: Затворената планина

Ако Столична община наистина иска да защити интересите на гражданите, пътят е лесен

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Селекция: Smoothie Operator

Ударна доза витамини, минерали, фитонютриенти и ензими, нужните ни вещества за цял ден, могат да се поберат в една чаша

Театър: Кралят елен

След силната постановка от Мариус Куркински преди години пиесата отново оживява на българска сцена, заредена с много ентусиазъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Telenor продава българския си оператор на американски фонд

Емисия

DAILY @7AM // 19.01.2018 Прочетете