С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 4 авг 2017, 12:49, 11747 прочитания

Да уловиш удобния вятър

Продуктовият директор в Progress Христо Борисов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Христо Борисов е прекарал цялата си досегашна кариера в една компания - "Телерик", която беше придобита от американската Progress през 2014 г. Още при следването си в Американския университет в България разбира, че иска да се заминава с технологии - първоначално като разработчик, а после и като продуктов мениджър. От края на миналата година вече работи върху едни от най-перспективните съвременни технологии - изкуствения интелект и чат ботовете. Борисов беше един от 12-имата финалисти в тазгодишния национален конкурс за млади бизнес лидери Next Generation 2017, организиран от медиите "Капитал" и "Кариери", в който се включиха рекордните над 70 участници.
Как решихте да се занимавате със софтуер и стигнахте до днешната си позиция?
Възпитаник съм на Американския университет в България. Докато учих във втори курс, реших да кандидатствам за работа в "Телерик", която вече операрира под бранда на Progress в България, като младши програмист и от януари 2008 г. започнах в компанията на part-time работа. През 2010 г. завърших образованието си и започнах работа на пълен работен ден в компанията. Тогава реших да се занимавам не толкова със създаването на продуктите, а с бизнес насочеността им - да разбера за кого ги създаваме, на какви пазари ги продаваме и т.н. През 2012 г. бях в основата на първия ни облачен продукт. През следващата година решихме, че ще навлизаме на по-големия пазар за такива продукти, и създадохме тъй наречената Telerik Platform. Тогава навлязохме и на мобилния пазар, аз ръководих проекта от гледна точка на разработване. По някакво стечение на обстоятелствата винаги съм бил въвличан в продукти, които стартираме на някой нов пазар, който има потенциал с над 30% растеж на годишна база и стойност над милиард долара - независимо дали облачен, мобилен, изкуствен интелект и т.н.

Последният продукт е от декември тази година и е наречен Darvin.ai - платформа за разработка на чат ботове с изкуствен интелект, които позволяват на всяка компания да автоматизира определени бизнес процеси. Един от успешните примери в тази сфера, който пуснахме през април, е чатбот в Медицински комплекс "Доктор Щерев" в България, разработен върху Darvin.ai. Той позволява на пациентите да си запазват час по всяко време на денонощието автоматично през социалните медии. Контактният център на клиниката е много натоварен и чрез автоматизирането на процеса за проверка на графиците на лекарите - едно от най-честите запитвания на пациентите - освобождаваме време на операторите за по-сложни въпроси. Така решаваме проблем с проверката на графика на докторите. Продуктът разбира естествен език и значението на думите - запазва час за лекар, час за слушане на тоновете на бебето, както и възможност за свързване с оператор. Разработваме този проект в рамките на Progress Labs - инициатива на компанията, която позволява на служителите да работят върху свои иновативни проекти, така все едно, че буквално са стартъпи. Тоест ние сме отделени от основните процеси в компанията и можем да инкубираме идеи за определени пазари и цели.


Каква е целта ви с Darvin.ai?
Целта ни в началото е да се съсредоточим върху двете индустрии, които имат най-голяма нужда от чат ботове - здравеопазването и финансовите услуги. Причината е, че много от тях имат много ясни и структурирани процеси, които могат да бъдат изпълнявани с чатботове. Darvin.ai е разработен изцяло в България.

От колко души е екипът ви?
В момента екипът ни е от шестима души.

Колко трудна е комуникацията и работата по даден продукт с компания майка на хиляди километри на друг континент?
Не бих казал, че е трудно. Получава се естествено - в Progress продуктите са обособени по региони - има продукти, които се правят само в индийския ни офис, в софийския и т.н. Това позволява екипите да работят бързо. Разбира се, при създаването на един продукт има много други екипи - като маркетинг и продажби. Мога да кажа, че с тях имаме много добра синхронизация. България като часова зона е добре позиционирана. Лично мое наблюдение е, че служителите в американския ни офис започват много по-рано работа - в 8 ч. вече имат първите си срещи. Докато тук просто културата и начинът ни на работа са различни - започваме по-късно и стоим до по-късно. Това ни позволява по-лесна комуникация с американския ни офис.



Започнали сте като програмист, после сте преминали към бизнес частта - коя страна повече ви вълнува?
Причината да премина към бизнес частта е, че в Американския университет завърших две специалности - първо компютърни науки, а после и бизнес администрация. Просто след първата година разбрах, че програмирането като специалност в университета, ми е много лесно. Така реших да уча и бизнес. Което пък ми даде малко по-различна перспектива за продуктите - видях, че зад продажбата на един продукт стоят много различни фактори. Има много добри продукти, които не са лидери на пазари, и обратното - има по-слаби продукти, които обаче са достигнали водеща позиция. Изместването от програмиране към бизнес позиция има плюсове и минуси. При програмирането имаш някаква задача, която изпълняваш и накрая виждаш резултата от работата си. Докато при бизнес позицията трябва да имаш много по-голямо търпение. Ако работиш по нов продукт, има редица стъпки - комуникация с клиенти, опити да продадеш, и всичко това може да продължи месеци. Да преминеш буквално от точна наука към по-размита дисциплина е по-трудно.

Колко голяма е разликата в работата между "Телерик" и Progress?
За моите шест години в "Телерик" имахме горе-долу осем пъти растеж на служителите. Виждах как се развивахме като бизнес и вървяхме напред. След продажбата станахме още по-видими. Когато се присъединиш към компания с над 35 години история, колкото е на Progress, е съвсем различно - вече си част и имаш авторитета на борсова компания с традиции.

Кои са най-големите плюсове на днешната ви позиция?
Най-интересното е, че имаме възможност да се състезаваме с най-големите на пазара - в момента конкуренти са ни Amazon, Micrоsoft, Google. В цял свят в момента има над 180 стартъп компании, в които се инвестират 4 млрд. долара специално за разработването на изкуствен интелект и чат бот технологии. В момента имаме технология, с която кандидатстваме за патент и разработихме именно след разговори с крайните клиенти. Като стратегия решихме първо да се насочим към България, тъй като разбрахме, че проблемите, които една фирма среща тук, много често са същите, които една компания има в Америка или Англия. По тази причина за нас е много важно да покажем, че такъв тип разработки и иновации могат да се случат и в България. Радвам се, че вече има такива примери като Медицински комплекс "Д-р Щерев".

Как виждате развитието на софтуерния сектор в България? Някои хора смятат, че е балон откъм наличието на специалисти.
Не мисля, че е балон. В бъдеще всяка компания малко или много ще се превръща в софтуерна фирма. Да вземем за пример банките - преди те имаха един IT отдел. Но в момента те самите трябва да разработват технологии, които да интегрират, за което е нужен качествен екип. Софтуерът е навсякъде. Ако преди имахме независими компании, които продаваха продукт на клиенти, в момента има такива, които и купуват, и разработват сами крайните решения.

Специално за България смятам, че нямаме капацитет да направим балон - ние не можем да го надуем, защото не можем да осигурим броя на кадрите, които да направят предлагането по-голямо от търсенето. Мога да дам за пример всички академии и компании, които развиват талант, което говори за нужда от специалисти в тази сфера. Така че не мисля, че сме в позиция да надуем голям балон.

Къде виждате себе си след пет години?
Иска ми се да покажем, че и в България можем да създаваме продукти от следващо поколение. Визията ми е да съм част от такова решение, иска ми се с продукт като Darvin.ai да успеем да преборим гиганти като Amazon и Google. И да покажем, че иновации могат да се създават не само в Силициевата долина, че и Европа е много благоприятно място за това.

Разкажете за едно трудно решение в досегашната си кариера?
Всъщност кариерата ми се промени много през миналата година, когато в Progress дойде нов изпълнителен директор и се прецени, че компанията ще има по-различен фокус и стратегия. Тогава трябваше да взема решение дали искам да остана в тези продукти, за които от 2012 г. съм инвестирал време да разработим и развиваме, или да поема нова инициатива - дали да стоя на позиция, която съм изградил буквално през последните пет години, или да имам по-различна кариера. Дотогава хората, за които отговарях като екип косвено или пряко, бяха около 180 души. Така че ми беше трудно да реша да започна буквално от нулата с нов екип в нов сегмент, но това беше изборът ми. Буквално е като смяна на работата. Така че може и да се върнеш три-четири стъпала назад, но с идеята да създадеш след три-четири години условия, в които да бъдат заети отново сто души. Бъдещето ни е в навлизането на нови пазари.
Q&A

Намирате ли баланс между работата и личното си време?
Опитвам се да имам добър баланс между нещата. Имам две хобита - тенис и ветроходство. Имам лиценз за капитан, и с приятели се опитваме четири-пет пъти да правим регати в Гърция, а и да плаваме за ваканция. Получава се активна почивка, тъй като когато по закон отговаряш за лодка и екипаж, има елемент на напрежение. Но пък е много хубаво. Всъщност ветроходството е близко до бизнеса - много често се случва да се изправяш пред различни казуси, които трябва да решиш - от материали и ситуации до психологически фактори с екипажа и пътниците.

Какви бизнес четива бихте препоръчал?
По отношение на книгите се опитвам да смесвам четеното на бизнес литература с пътеписи. Понякога в бизнес книгите започваш да виждаш едни и същи неща, казани по различен начин. Ето защо чета и литература за ветроходци, които обикалят света. Един от примерите е A Voyage for Madmen, която разказва за състезанието Golden Globe Race, организирано от Sunday Times през 1968-1969 г.

Ветроходството е най-старият начин на придвижване, принципите на плаване не са се променили много. Едно изключение са платната, които вече могат да бъдат използвани и срещу вятъра, което променя изцяло динамиката. Дълго време се е казвало "Пожелавам ти попътен вятър", но в наши дни репликата има друго значение - по-добре е да се казва "Пожелавам ти удобен вятър".

Друга книга, която ми направи впечатление, е Get Real, Get Gone - How to become a Modern Se a Gypsy. Тя разказва какво е нужно и как да си планираш бюджета, ако искаш да обикаляш света на лодка, да учиш езици, да срещаш нови хора и места.

Какви устройства и приложения използвате за работа и лично време?
Без смартфона не мога, доста често заменя и компютъра ми. Едно от основните приложения, които ползвам, е "Гражданите", на което преди три години бях един от създателите. Новини чета през приложения. В работата използваме Slack, който опрости комуникацията и намали имейлите. Друго приложение, което препоръчвам, е Outlook за мобилно устройство, чрез което си управлявам пощата.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Ценностите зад PR бизнеса Ценностите зад PR бизнеса

Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на PR агенцията United Partners, пред "Капитал"

8 фев 2019, 3173 прочитания

Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма 3 Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма

Носителят на отличието "Млад фермер на 2018" на фондация "Еврика" пред "Капитал"

5 фев 2019, 5421 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" пред "Капитал"

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете