Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" пред "Капитал"

15107 прочитания

В края на юли "Лидл България" откри втория си логистичен център, който се намира в ямболското село Кабиле. В него са инвестирани 80 млн. лв. и той ще поеме зареждането на магазините на германската верига в Източна България, докато първата складова база – в с. Равно поле до София, ще отговаря за доставките в западната част на страната. През миналата година компанията увеличи приходите си с 15% до 747 млн. лв. и е на второ място в сектора по продажби. Печалбата е малко над 20 млн. лв. За развитието и плановете на компанията разговаряме с Милена Драгийска, която управлява "Лидл България" от 2007 г.

Ще се промени ли организацията на работа в "Лидл България" с откриването на новата логистична база?

- Стратегическото положение на новата база е много важно за нас, защото целият източен регион на страната имаше нужда от такъв център, чрез който да се осъществява дистрибуцията на стоките. Скъсяването на транспортните пътища води до възможността да гарантираме на хората, че ежедневно свежи и качествени продукти ще стигат до магазините. При изграждането на логистичния център използвахме най-модерните технологии - такива, каквито нямат дори най-съвременните западноевропейски бази. Това е единствената логистична база в България, сертифицирана по стандарта BREEAM, ниво "Отлично". Сградите в света, които имат подобен BREEAM сертификат, са под 10%. Сертификатът е свидетелство за висока енергийна ефективност, повишени екологични норми, редица технологии и иновации, които спомагат да имаме високо равнище на обслужване.

Погледнато от вътрешнофирмените специфики на компанията, тази база е важна, защото ни дава по-големи възможности от базата в с. Равно поле. В новата база имаме много по-голяма площ както за охладените продукти, към които в България има голям интерес, така и за продуктите с дълбоко замразяване. В база "Кабиле" е обособена специална зона за продукти, които се класифицират като "опасни", като например запалки, за които се спазва висока степен на пожаробезопасност. С всички тези организационни и вътрешни процеси ние постигаме и по-висока производителност на труда.

Ще даде ли допълнителна възможност направената оптимизация в новата база за поддържане на ниски цени на вашите продукти?

- Всички разбират, че ниските цени, от една страна, се постигат от големите обеми. Действително това е така. В България имаме 85 магазина. Всеки доставчик е готов за тези големи обеми да даде отстъпка от цената. Най-големите ценови предимства обаче, които Lidl може да даде, идват точно от процесите на оптимизация. Ако нещо може да се извърши с две движения вместо с шест, това означава, че ние веднага постигаме икономия на работния процес, икономия от редуцирането на излишни стъпки. Не ощетяваме доставчиците ни, защото, както знаете, при нас няма никакви такси за тях – нито маркетингови, нито логистични.

В световен мащаб ниски цени могат да се постигат само и единствено на разумни нива. Чрез процеса на оптимизация трябва да стигнем до оптимизация на цената. Всъщност майсторлъкът е в съотношението максимално добро качество - максимално ниска цена. Искам да подчертая обаче, че ниската цена никога не е била силата на бизнес модела на "Лидл".

Предвиждате ли разрастване на веригата и откриване на нови магазини в страната?

- Разчитаме много на няколко фактора в своите планове. На първо място - на общата тенденция на индустриализация в някои региони на страната. Ямбол и Бургас са добър пример в тази посока. Варненският регион, разбира се, също остава много интересен за нас. Вторият фактор, на който разчитаме, са обнадеждаващите числа през последните години за развитието на туризма. Имаме планове за нови магазини по Черноморието, така че този логистичен център тепърва ще натоварва всички изградени мощности. Тази година отворихме 2 нови магазина – в Балчик и в Самоков, предстои да отворят врати още 2 магазина. Догодина планираме да открием още поне 5 нови магазина. Планираме нови магазини в София, във Варна и други региони. От 10 години инвестираме в имоти, в строителство, за да можем да развиваме и разширяваме нашата мрежа.

Лесно ли намирате подходящите хора на пазара на труда?

- Компанията има общо около 2300 служители в България. От самото начало вярваме, че човешкият ресурс е най-важният. Осигуряваме не само добри възнаграждения, но и добри кариерни възможности. Тези условия дадоха възможност при нас да започнат работа току-що завършили образованието си в Австрия и Германия български студенти. Предлагаме добра работна среда на служители си. Нашият карист например кара същия модерен мотокар, какъвто използва и колегата му в останалите европейски страни. Така той не се чувства подценен. При нас трудовото възнаграждение винаги е било с близо 12-15% над средното за бранша. Близо 1700 лв. е средната заплата в "Лидл България" към момента. Осигуряваме допълнително здравно осигуряване за всеки, както и ваучери за храна в рамките на 60 лв. месечно. Искам да обърна специално внимание на кариерните възможности. Всеки десети в "Лидл България" е получил възможност за развитие - както хоризонтално, така и вертикално.

Имаме добри примери с хора, започнали като касиер-продавачи, които днес вече са регионални мениджъри и управляват 4-5 магазина. Държим много ръководните кадри да се отнасят към служителите си като към партньори. Имаме ръководна харта за поведение. Всеки човек оценява много високо взаимоотношенията, комуникацията, стила на ръководство, които се налагат не само от прекия му ръководител, но и от ръководството на компанията. Аз вярвам, че когато има честност, отговорност и човечност, всичко е наред.

Как "Лидл" стимулира българските производители?

- Средно 50% от обема на разплащанията на седмична база между "Лидл България" и доставчиците на стоки са в левове и към български фирми – това е капитал, който остава в България. 95 млн. лв. данъци сме платили за 2016 г. и инвестираме непрекъснато в земя и строителство. Извървяхме много дълъг път с доставчиците в постигане на максимално добро качество. Най-добрите от тях – тези, които успяха да ни убедят в отлично качество и добри обеми, имат възможност да изнасят продукцията си в други държави, в които Lidl присъства. Компанията е представена в 28 държави и те могат да доставят във всички тези държави продукцията си.

Така над 20 български фирми изнасят постоянно. В рамките на т.нар. "Балканска седмица" успяхме да изнесем в 18 държави 13 продукта на 6 български фирми. Само за една седмица филе "Елена" в чужбина се продаде в такова количество, каквото в "Лидл България" се продава за цяла година. Възможностите за експорт чрез нас са голямата добавена стойност на фирмите в партньорството им с Lidl. Ние се гордеем и с факта, че 40% от българските доставчици, с които сме започнали работа през 2010 г., все още са наши партньори.

Интервюто взе Сашка Панайотова

В края на юли "Лидл България" откри втория си логистичен център, който се намира в ямболското село Кабиле. В него са инвестирани 80 млн. лв. и той ще поеме зареждането на магазините на германската верига в Източна България, докато първата складова база – в с. Равно поле до София, ще отговаря за доставките в западната част на страната. През миналата година компанията увеличи приходите си с 15% до 747 млн. лв. и е на второ място в сектора по продажби. Печалбата е малко над 20 млн. лв. За развитието и плановете на компанията разговаряме с Милена Драгийска, която управлява "Лидл България" от 2007 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ivan34 avatar :-|
    ivan34

    Алоооо кои са тия студенти от Австрия и Германия бе, къде ги скрихте, че не ги виждаме?!?! Лъжци!

  • 2
    gabsokol avatar :-|
    gabsokol

    До коментар [#1] от "ivan34":

    Поне 10тина познавам лично. Предполагам, че са доста повече в цялата компания...Лидл имат добра политика в това отношение.

  • 3
    wix09528776 avatar :-|
    wix09528776

    Я по-добре питайте госпожата чужди стоки за колко милиона лева се продават годишно в българските им магазини, и български стоки за колко млн се продават в чуждите им магазини. Така ще лъсне жестоката истина, а другото за 20-те бълг. производители са празни приказки.

  • 4
    wix09528776 avatar :-|
    wix09528776

    "В рамките на т.нар. "Балканска седмица" успяхме да изнесем в 18 държави 13 продукта на 6 български фирми."

    Значи у нас налагате гръцки стоки в "Гръцка седмица", италиански в "Италианска седмица" и пр., а българските в чужбина сте ги набутали общо в некаква си "Балканска седмица", наедно със стоки от др. балкански държави ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK