С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 7 авг 2017, 11:05, 13340 прочитания

Милена Драгийска: Над 20 български производители изнасят в държави, в които Lidl присъства

Главният изпълнителен директор на "Лидл България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на юли "Лидл България" откри втория си логистичен център, който се намира в ямболското село Кабиле. В него са инвестирани 80 млн. лв. и той ще поеме зареждането на магазините на германската верига в Източна България, докато първата складова база – в с. Равно поле до София, ще отговаря за доставките в западната част на страната. През миналата година компанията увеличи приходите си с 15% до 747 млн. лв. и е на второ място в сектора по продажби. Печалбата е малко над 20 млн. лв. За развитието и плановете на компанията разговаряме с Милена Драгийска, която управлява "Лидл България" от 2007 г.

Ще се промени ли организацията на работа в "Лидл България" с откриването на новата логистична база?


- Стратегическото положение на новата база е много важно за нас, защото целият източен регион на страната имаше нужда от такъв център, чрез който да се осъществява дистрибуцията на стоките. Скъсяването на транспортните пътища води до възможността да гарантираме на хората, че ежедневно свежи и качествени продукти ще стигат до магазините. При изграждането на логистичния център използвахме най-модерните технологии - такива, каквито нямат дори най-съвременните западноевропейски бази. Това е единствената логистична база в България, сертифицирана по стандарта BREEAM, ниво "Отлично". Сградите в света, които имат подобен BREEAM сертификат, са под 10%. Сертификатът е свидетелство за висока енергийна ефективност, повишени екологични норми, редица технологии и иновации, които спомагат да имаме високо равнище на обслужване.

Погледнато от вътрешнофирмените специфики на компанията, тази база е важна, защото ни дава по-големи възможности от базата в с. Равно поле. В новата база имаме много по-голяма площ както за охладените продукти, към които в България има голям интерес, така и за продуктите с дълбоко замразяване. В база "Кабиле" е обособена специална зона за продукти, които се класифицират като "опасни", като например запалки, за които се спазва висока степен на пожаробезопасност. С всички тези организационни и вътрешни процеси ние постигаме и по-висока производителност на труда.

Ще даде ли допълнителна възможност направената оптимизация в новата база за поддържане на ниски цени на вашите продукти?



- Всички разбират, че ниските цени, от една страна, се постигат от големите обеми. Действително това е така. В България имаме 85 магазина. Всеки доставчик е готов за тези големи обеми да даде отстъпка от цената. Най-големите ценови предимства обаче, които Lidl може да даде, идват точно от процесите на оптимизация. Ако нещо може да се извърши с две движения вместо с шест, това означава, че ние веднага постигаме икономия на работния процес, икономия от редуцирането на излишни стъпки. Не ощетяваме доставчиците ни, защото, както знаете, при нас няма никакви такси за тях – нито маркетингови, нито логистични.

В световен мащаб ниски цени могат да се постигат само и единствено на разумни нива. Чрез процеса на оптимизация трябва да стигнем до оптимизация на цената. Всъщност майсторлъкът е в съотношението максимално добро качество - максимално ниска цена. Искам да подчертая обаче, че ниската цена никога не е била силата на бизнес модела на "Лидл".

Предвиждате ли разрастване на веригата и откриване на нови магазини в страната?

- Разчитаме много на няколко фактора в своите планове. На първо място - на общата тенденция на индустриализация в някои региони на страната. Ямбол и Бургас са добър пример в тази посока. Варненският регион, разбира се, също остава много интересен за нас. Вторият фактор, на който разчитаме, са обнадеждаващите числа през последните години за развитието на туризма. Имаме планове за нови магазини по Черноморието, така че този логистичен център тепърва ще натоварва всички изградени мощности. Тази година отворихме 2 нови магазина – в Балчик и в Самоков, предстои да отворят врати още 2 магазина. Догодина планираме да открием още поне 5 нови магазина. Планираме нови магазини в София, във Варна и други региони. От 10 години инвестираме в имоти, в строителство, за да можем да развиваме и разширяваме нашата мрежа.

Лесно ли намирате подходящите хора на пазара на труда?

- Компанията има общо около 2300 служители в България. От самото начало вярваме, че човешкият ресурс е най-важният. Осигуряваме не само добри възнаграждения, но и добри кариерни възможности. Тези условия дадоха възможност при нас да започнат работа току-що завършили образованието си в Австрия и Германия български студенти. Предлагаме добра работна среда на служители си. Нашият карист например кара същия модерен мотокар, какъвто използва и колегата му в останалите европейски страни. Така той не се чувства подценен. При нас трудовото възнаграждение винаги е било с близо 12-15% над средното за бранша. Близо 1700 лв. е средната заплата в "Лидл България" към момента. Осигуряваме допълнително здравно осигуряване за всеки, както и ваучери за храна в рамките на 60 лв. месечно. Искам да обърна специално внимание на кариерните възможности. Всеки десети в "Лидл България" е получил възможност за развитие - както хоризонтално, така и вертикално.

Имаме добри примери с хора, започнали като касиер-продавачи, които днес вече са регионални мениджъри и управляват 4-5 магазина. Държим много ръководните кадри да се отнасят към служителите си като към партньори. Имаме ръководна харта за поведение. Всеки човек оценява много високо взаимоотношенията, комуникацията, стила на ръководство, които се налагат не само от прекия му ръководител, но и от ръководството на компанията. Аз вярвам, че когато има честност, отговорност и човечност, всичко е наред.

Как "Лидл" стимулира българските производители?

- Средно 50% от обема на разплащанията на седмична база между "Лидл България" и доставчиците на стоки са в левове и към български фирми – това е капитал, който остава в България. 95 млн. лв. данъци сме платили за 2016 г. и инвестираме непрекъснато в земя и строителство. Извървяхме много дълъг път с доставчиците в постигане на максимално добро качество. Най-добрите от тях – тези, които успяха да ни убедят в отлично качество и добри обеми, имат възможност да изнасят продукцията си в други държави, в които Lidl присъства. Компанията е представена в 28 държави и те могат да доставят във всички тези държави продукцията си.

Така над 20 български фирми изнасят постоянно. В рамките на т.нар. "Балканска седмица" успяхме да изнесем в 18 държави 13 продукта на 6 български фирми. Само за една седмица филе "Елена" в чужбина се продаде в такова количество, каквото в "Лидл България" се продава за цяла година. Възможностите за експорт чрез нас са голямата добавена стойност на фирмите в партньорството им с Lidl. Ние се гордеем и с факта, че 40% от българските доставчици, с които сме започнали работа през 2010 г., все още са наши партньори.

Интервюто взе Сашка Панайотова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1528 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1560 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Спирос Паолинелис: Основен приоритет на лидерите трябва да е развитието на хората, а не личната слава

Международният консултант и бизнес коуч съветва начинаещите мениджъри как могат да се превърнат в лидери

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10