С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 авг 2017, 13:41, 13441 прочитания

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Гените ни говорят

Боряна Герасимова, съосновател и главен изпълнителен директор на NutriGen, пред "Капитал"

8 дек 2017

В името на здравето

Ръстът в търсенето на качествена храна в Европа отваря вратата пред нови възможности за бизнес

2 сеп 2017

Изворът на IT кадри

Иван Ненков, изпълнителен директор на "СофтУни", пред "Капитал"

25 авг 2017

От нишово явление към общо ритейл движение

Веригите предлагат все повече био, диетични и веган продукти, но работят и за повече здравословни храни в масовия си асортимент

21 авг 2017

Здравословен обрат

Здравословната вълна в храненето стигна и до българския пазар. Това променя правилата и отваря врата за нови ниши в бизнеса с храни

19 авг 2017

Да уловиш удобния вятър

Продуктовият директор в Progress Христо Борисов пред "Капитал"

4 авг 2017

По чорапите посрещат

Христо Петков, съосновател на Stinky Socks, пред "Капитал"

28 юли 2017

Големият експеримент

Съоснователят и главен изпълнителен директор на арт фондация DOMA Мартина Стефанова пред "Капитал"

21 юли 2017

Данъчният, който си направи стартъп

Съоснователят на "Клеймкомпас" Александър Сумин пред "Капитал"

14 юли 2017

В началото бе betahaus

Александър Михайлов, съосновател и управител на betahaus София пред "Капитал"

7 юли 2017

Приложение за здраве*

Разработеният от българи 2 Health App попадна в класацията на британското списание Women’s Health за най-добри продукти на 2016 г.

5 яну 2017

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

16 сеп 2016

Приложение изготвя индивидуален хранителен режим

EatWell е проект на трима млади български предприемачи

17 ное 2014
Историята на Надя Русенова минава през Университета за национално и световно стопанство, където учи "Международни икономически отношения" и открива интереса си към маркетинга. Желанието да задълбочи познанията си в областта я отвежда в британския University of Bath, където защитава магистърска степен по специалността. След завършването й започва работа в маркетинговата агенция Nielsen, като управлява дейността на Nielsen Online за България, а основните й отговорности са свързани със затвърждаването на връзките с ключовите играчи на онлайн пазара – издатели на онлайн съдържание, онлайн медии, местни дигитални агенции и големи онлайн рекламодатели.

Раждането на дъщеря й през 2012 г. обаче се оказва "момент на преосмисляне" на целите и амбициите й за бъдещето и първата крачка в новото й предизвикателство – създаването на компанията "Топ Форма", която се появява година по-късно с мисията не просто да предлага на клиентите си индивидуални хранителни режими, изготвени от професионален диетолог, а и да им помага трайно да променят навиците си и да превърнат здравословното хранене в част от живота си.

Русенова e един от 12-те финалисти в тазгодишния национален конкурс за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери" Next Generation, в който се включиха рекордните над 70 участници.


Как се роди "Топ Форма"?

В "Топ Форма" сме четирима съоснователи. Може да се каже, че компанията е семеен бизнес, който стартирахме в стремежа си да сбъднем една наша обща мечта да направим консултациите с диетолог достъпни за всеки, защото виждахме нуждата от това, особено за хората извън големите градове. Един от съоснователите е диетологът Ипократис Пападимитракос, с когото се познаваме от години. Другите съдружници в бизнеса са Антон Стоянов, който е технически директор, и Елица Тепсизова, която отговаря основно за партньорствата, връзки с медиите, както и управлява комуникацията с клиенти. Аз, като управител на стартиращ бизнес, се занимавам с почти всичко, но основно се фокусирам върху маркетинга, финансите, стратегическото планиране и подбор на хората в екипа.



Позовавайки се на начина на работа на диетолога в кабинета, първоначално създадохме прототип на онлайн услугата. Целта беше да разберем дали хората ще се доверят на диетолог, когото не срещат очи в очи, както и да валидираме идеята. След първите два месеца имахме поръчки от цяла България и много доволни клиенти, които споделяха с нас страхотни резултати. Това ни беше достатъчен знак, за да решим, че мечтата ни може да се превърне в мисия на успешен бизнес. Много хора не осъзнават как, хранейки се нездравословно, създават предпоставка за развитие на болести като диабет и сърдечно-съдови заболявания, които могат да бъдат предотвратени просто с информирана промяна в начина им на хранене.

Как финансирахте начинанието си?

Кандидатствахме по европейска програма за стартиращи бизнеси, от която спечелихме финансиране от 16 хил. лв., с което започнахме. Досега бизнесът се е развивал органично и не сме получавали друго външно финансиране. Стремим се към добра финансова дисциплина, позитивен баланс и устойчив бизнес. За щастие имахме възможността да разработим основните елементи на услугата без да използваме външна помощ, тъй като с останалите съоснователи имаме доста добра професионална симбиоза помежду си.

От колко души се състои екипът ви?

В момента, освен нас четиримата, в екипа работят още четирима души – обслужване на клиенти (customer support), програмисти и маркетинг мениджър. Работим и с фрилансъри в различни направления – дизайн, технически разработки и др.

Стигнахте ли до идеалната услуга, която си представяхте в началото?

Мисля, че никога няма да стигнем дотам. От стартирането до днес непрестанно подобряваме услугата. В началото започнахме само с изпращане на хранителния режим на хартия, подписан от диетолога, тъй като нямаше как да си позволим да разработваме платформа, където клиентите да могат да следят режима си онлайн. Сега вече имаме и онлайн платформа с личен профил на сайта ни и клиентите могат да разглеждат режима си, да въвеждат прогреса си, да задават лично въпроси към диетолога.

В момента разработваме мобилно приложение, което ще предлага на хората, които имат хранителен режим, допълнителни идеи за рецепти за готвене с храните, които те предпочитат, подбрани от диетолога. Освен това ще има и списък за пазаруване – макар в България онлайн пазаруването не е много разпространено, то неизменно ще се случи след няколко години. Така че си представяме идеалния вариант, в който човек има хранителен режим, има на телефона списъка с продукти, съставен от личния му диетолог, и директно с един клик си купува продуктите за седмицата, които са му нужни.

Преди месец стартирахме нова услуга – "План здраве", която включва кръвни изследвания. Разработихме я заедно с д-р Веселка Гергова, която е специалист кардиолог, и с помощта на доц. Петя Димитрова, микробиолог в БАН. Целта ни е да предоставим на клиентите си цялостна услуга за превенция на заболявания, свързани с храненето.

Друга услуга, която разработихме, е програма за корпоративно здраве, насочена към компаниите, които все повече се грижат за здравето на своите служители. Работната среда има важна роля в следването на здравословен хранителен режим и превенцията от хронични болести. Тази услуга включва анализ на рисковете за развитие на заболявания, свързани с неправилно хранене, и съответно възможност за изготвяне на индивидуални хранителни режими, които да помогнат за подобрение на начина на хранене. Важен елемент е създаването на анонимизирани доклади към работодателите, които да предлагат решения за превенция, без да нарушават конфиденциалността на служителите.

Освен усъвършенстването на настоящите продукти и разширяване на портфолиото какво включва бизнес стратегията ви?

Оперативната стратегия, която следваме, е постоянно да търсим възможностите за оптимизация преди наемане на нови хора. Това ни помага да се фокусираме върху развитието и грижата за служителите, които стават все по-полезни за бизнеса. Тъй като услугата ни е строго индивидуална, изготвянето на отделните хранителни режими отнема време. Оптимизирали сме максимално процесите и за момента се справяме, но до края на годината ще имаме екип от диетолози, които ще работят по вече утвърдената методология на Ипократис. Така ще имаме възможност да растем на нови пазари и с нови решения, без да променяме качеството на услугата. Винаги се опитваме да дадем повече стойност за клиентите, отколкото те са очаквали – искаме да ги изненадаме. Естествено, целта на бизнеса е да е печеливш, но по-важна ни е мисията да подобряваме живота на хората. И в тази връзка, въпреки че бизнесът ни е много социален, основахме и фондация, с която се опитваме да правим различни събития, за да достигнем още повече хора и да ги информираме за вредата от нездравословното хранене и за това, че с малки, лесни промени могат да подобрят начина си на живот. Същият екип сме, капацитетът ни е ограничен, но търсим партньорства с други компании, защото това не е само наша кауза – много компании също имат подобни каузи и си помагаме.

Като мениджър как мотивирате тези хора?

Всеки човек се мотивира по различен начин, затова най-важно е да си напаснем хората към екипа още при избора им. За някои хора възнаграждението е на първо място, други искат да са част от по-голяма кауза – по-скоро търсим от вторите. Още като стартирахме, за нас беше голямо предизвикателство да си намерим човек за обслужване на клиенти, защото сме малка компания, нямахме история, нямахме бранд – имахме само 200 човека, които вече ни се бяха доверили, голяма кауза и големи планове. Но много случайно получихме кандидатура от наша клиентка, с която се бяхме свързали във връзка с телевизионно представяне на "Топ форма". Това за мен е идеална ситуация – създаване на лоялни клиенти, които искат да допринесат и за развитието на бизнеса.

Колко клиенти имате вече?

Над 7000, като повече от 30% от клиентите, които веднъж са поръчали режим, поръчват продължение на програмата си. Вече имаме и над 50 хиляди фена във Facebook, както и над 60 хиляди абонирани за седмичния ни бюлетин със съвети и наши авторски рецепти, разработени под ръководството на Ипократис с майстор готвач.

Кое е най-трудното решение, което е трябвало да вземете като мениджър?

Най-трудното беше да се захвана с този проект в началото. Има трудни дни, но когато човек има голяма цел, е лесно. И когато прави нещата с любов, със страст, с желание, те се получават.

Кои са вашите конкуренти и какво ви отличава от тях?

Има много компании, които предлагат решение на проблема с теглото, но това, което ни отличава, е, че ние не даваме едно бързо краткосрочно решение, а се стремим да научим нашите клиенти да се хранят здравословно и това да стане част от техния начин на живот.

Към кои други държави освен България гледате?

Правим тестове в Румъния, тъй като пазарът и културата са много близки. Така че, ако разрастваме бизнеса извън България, на този етап по-скоро ще е в тази посока.

Кое според вас ви прави Next Generation мениджър и предприемач?

Вярвам, че в обществото, в което живеем, все по-важно става лидерите не само да се стремят към растеж на бизнеса, но и да имат социална отговорност – не странична, допълнителна дейност, която да отбележиш като позитив, а истинска отговорност към обществото. Моята лична мисия и мисията на компанията, която управлявам, е да подобряваме живота на хората чрез здравословно хранене. Приемам го като лична отговорност към следващите поколения и предполагам, че това ме прави Next Generation мениджър и предприемач.

За последната година сте удвоили оборота си – какви са амбициите ви за тази?

Да, ръстът на приходите през 2016 г. спрямо 2015 г. е малко над 50%. За първото полугодие на 2017 г. също имаме повече от 50% увеличение и до края на годината планираме 80% ръст във връзка с новите услуги, които сме стартирали, и с оптимизацията по обслужване на клиентите, която правим. Имаме доста добра финансова дисциплина, голяма оптимизация на всеки процес, на услугата, на маркетинга.

Как се рекламирате?

Основните ни канали за реклама са в интернет. Учудващо има и хора, които нямат достъп до интернет у дома или на работа и научават за нас от свой приятел – тук вече идва силата на рекламата от уста на уста. Стремим се да имаме по-голям маркетинг микс, като досега сме планирали успешни кампании в телевизия, радио, печатни медии, външна реклама, както и партньорства в ритейл сектора.

Колко струва човек да си поръча режим от вас?

Едномесечният режим струва 40 лв., тримесечната ни програма е 99 лв., а шестмесечната – 180 лв. Успехът на клиентите се изразява в промяна на техните навици, като това най-често отнема поне три месеца. Стремим се да поддържаме ценова политика, чрез която можем наистина да помогнем на възможно най-много хора.
Q&A

Успявате ли и как да балансирате между личното и професионалното си време?
Когато имаш страст и с удоволствие вършиш работата си, няма граници между нея и личния живот. Естествено, човек има нужда да изключва от време на време, защото иначе става страшно. Много обичам да пътувам на далечни дестинации – тогава тотално мога да изключа и да не мисля за работа поне два дни.

Имате ли хоби?
Пътуванията. Освен това много ми е важно постоянно да уча нови неща – миналата година изкарах водолазен курс и съм много горда. Това ми е ново хоби, което за съжаление тази година не съм имала възможност да практикувам.

Какви технологични устройства използвате?
Всякакви свързани с работата ми – всякакви wearables, гривни за измерване на различни показатели. Вкъщи имам Amazon Echo, но най-често го използва пет-годишната ми дъщеря, която все пита за прогнозата за времето.

Какви бизнес медии и/или книги можете да препоръчате?
Всичко на Малкълм Гладуел, "Черният лебед" на Насим Талеб, Zero to One на Питър Тийл, Delivering Happiness на Тони Шей, The Everything Store на Брад Стоун. Следя Harvard Business Review и Financial Times.

Интервюто взе Мария Иванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Със София в центъра на бизнеса Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

21 сеп 2018, 19733 прочитания

Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни 2 Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни

Акционерът и отговарящ за телекомуникационния сектор в чешката PPF, която купи "Теленор България", пред "Капитал"

31 авг 2018, 46061 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Александър Рикар: Компаниите със силни ценности ще успеят в дългосрочен план

Изпълнителният директор на Pernod Ricard пред "Капитал"

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

#ДжиПиГейт - обръчът от консултанти, оценители и изпълнители в действие

Мрежа от свързани хора и фирми подготвя, оценява и изпълнява обществени поръчки, свързани с еврофондовете

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Германската Leoni започва инвестиция за 32 млн. евро в Плевен, нова фабрика за ловно оръжие в Габрово, кои са най-големите търговци на дрехи и обувки

Емисия

DAILY @7AM // 26.09.2018 Прочетете