С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 авг 2017, 13:41, 14661 прочитания

Тайната на здравословното хранене

Надя Русенова, съосновател и изпълнителен директор на "Топ Форма", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Историята на Надя Русенова минава през Университета за национално и световно стопанство, където учи "Международни икономически отношения" и открива интереса си към маркетинга. Желанието да задълбочи познанията си в областта я отвежда в британския University of Bath, където защитава магистърска степен по специалността. След завършването й започва работа в маркетинговата агенция Nielsen, като управлява дейността на Nielsen Online за България, а основните й отговорности са свързани със затвърждаването на връзките с ключовите играчи на онлайн пазара – издатели на онлайн съдържание, онлайн медии, местни дигитални агенции и големи онлайн рекламодатели.

Раждането на дъщеря й през 2012 г. обаче се оказва "момент на преосмисляне" на целите и амбициите й за бъдещето и първата крачка в новото й предизвикателство – създаването на компанията "Топ Форма", която се появява година по-късно с мисията не просто да предлага на клиентите си индивидуални хранителни режими, изготвени от професионален диетолог, а и да им помага трайно да променят навиците си и да превърнат здравословното хранене в част от живота си.


Русенова e един от 12-те финалисти в тазгодишния национален конкурс за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери" Next Generation, в който се включиха рекордните над 70 участници.


Как се роди "Топ Форма"?

В "Топ Форма" сме четирима съоснователи. Може да се каже, че компанията е семеен бизнес, който стартирахме в стремежа си да сбъднем една наша обща мечта да направим консултациите с диетолог достъпни за всеки, защото виждахме нуждата от това, особено за хората извън големите градове. Един от съоснователите е диетологът Ипократис Пападимитракос, с когото се познаваме от години. Другите съдружници в бизнеса са Антон Стоянов, който е технически директор, и Елица Тепсизова, която отговаря основно за партньорствата, връзки с медиите, както и управлява комуникацията с клиенти. Аз, като управител на стартиращ бизнес, се занимавам с почти всичко, но основно се фокусирам върху маркетинга, финансите, стратегическото планиране и подбор на хората в екипа.



Позовавайки се на начина на работа на диетолога в кабинета, първоначално създадохме прототип на онлайн услугата. Целта беше да разберем дали хората ще се доверят на диетолог, когото не срещат очи в очи, както и да валидираме идеята. След първите два месеца имахме поръчки от цяла България и много доволни клиенти, които споделяха с нас страхотни резултати. Това ни беше достатъчен знак, за да решим, че мечтата ни може да се превърне в мисия на успешен бизнес. Много хора не осъзнават как, хранейки се нездравословно, създават предпоставка за развитие на болести като диабет и сърдечно-съдови заболявания, които могат да бъдат предотвратени просто с информирана промяна в начина им на хранене.

Как финансирахте начинанието си?

Кандидатствахме по европейска програма за стартиращи бизнеси, от която спечелихме финансиране от 16 хил. лв., с което започнахме. Досега бизнесът се е развивал органично и не сме получавали друго външно финансиране. Стремим се към добра финансова дисциплина, позитивен баланс и устойчив бизнес. За щастие имахме възможността да разработим основните елементи на услугата без да използваме външна помощ, тъй като с останалите съоснователи имаме доста добра професионална симбиоза помежду си.

От колко души се състои екипът ви?

В момента, освен нас четиримата, в екипа работят още четирима души – обслужване на клиенти (customer support), програмисти и маркетинг мениджър. Работим и с фрилансъри в различни направления – дизайн, технически разработки и др.

Стигнахте ли до идеалната услуга, която си представяхте в началото?

Мисля, че никога няма да стигнем дотам. От стартирането до днес непрестанно подобряваме услугата. В началото започнахме само с изпращане на хранителния режим на хартия, подписан от диетолога, тъй като нямаше как да си позволим да разработваме платформа, където клиентите да могат да следят режима си онлайн. Сега вече имаме и онлайн платформа с личен профил на сайта ни и клиентите могат да разглеждат режима си, да въвеждат прогреса си, да задават лично въпроси към диетолога.

В момента разработваме мобилно приложение, което ще предлага на хората, които имат хранителен режим, допълнителни идеи за рецепти за готвене с храните, които те предпочитат, подбрани от диетолога. Освен това ще има и списък за пазаруване – макар в България онлайн пазаруването не е много разпространено, то неизменно ще се случи след няколко години. Така че си представяме идеалния вариант, в който човек има хранителен режим, има на телефона списъка с продукти, съставен от личния му диетолог, и директно с един клик си купува продуктите за седмицата, които са му нужни.

Преди месец стартирахме нова услуга – "План здраве", която включва кръвни изследвания. Разработихме я заедно с д-р Веселка Гергова, която е специалист кардиолог, и с помощта на доц. Петя Димитрова, микробиолог в БАН. Целта ни е да предоставим на клиентите си цялостна услуга за превенция на заболявания, свързани с храненето.

Друга услуга, която разработихме, е програма за корпоративно здраве, насочена към компаниите, които все повече се грижат за здравето на своите служители. Работната среда има важна роля в следването на здравословен хранителен режим и превенцията от хронични болести. Тази услуга включва анализ на рисковете за развитие на заболявания, свързани с неправилно хранене, и съответно възможност за изготвяне на индивидуални хранителни режими, които да помогнат за подобрение на начина на хранене. Важен елемент е създаването на анонимизирани доклади към работодателите, които да предлагат решения за превенция, без да нарушават конфиденциалността на служителите.

Освен усъвършенстването на настоящите продукти и разширяване на портфолиото какво включва бизнес стратегията ви?

Оперативната стратегия, която следваме, е постоянно да търсим възможностите за оптимизация преди наемане на нови хора. Това ни помага да се фокусираме върху развитието и грижата за служителите, които стават все по-полезни за бизнеса. Тъй като услугата ни е строго индивидуална, изготвянето на отделните хранителни режими отнема време. Оптимизирали сме максимално процесите и за момента се справяме, но до края на годината ще имаме екип от диетолози, които ще работят по вече утвърдената методология на Ипократис. Така ще имаме възможност да растем на нови пазари и с нови решения, без да променяме качеството на услугата. Винаги се опитваме да дадем повече стойност за клиентите, отколкото те са очаквали – искаме да ги изненадаме. Естествено, целта на бизнеса е да е печеливш, но по-важна ни е мисията да подобряваме живота на хората. И в тази връзка, въпреки че бизнесът ни е много социален, основахме и фондация, с която се опитваме да правим различни събития, за да достигнем още повече хора и да ги информираме за вредата от нездравословното хранене и за това, че с малки, лесни промени могат да подобрят начина си на живот. Същият екип сме, капацитетът ни е ограничен, но търсим партньорства с други компании, защото това не е само наша кауза – много компании също имат подобни каузи и си помагаме.

Като мениджър как мотивирате тези хора?

Всеки човек се мотивира по различен начин, затова най-важно е да си напаснем хората към екипа още при избора им. За някои хора възнаграждението е на първо място, други искат да са част от по-голяма кауза – по-скоро търсим от вторите. Още като стартирахме, за нас беше голямо предизвикателство да си намерим човек за обслужване на клиенти, защото сме малка компания, нямахме история, нямахме бранд – имахме само 200 човека, които вече ни се бяха доверили, голяма кауза и големи планове. Но много случайно получихме кандидатура от наша клиентка, с която се бяхме свързали във връзка с телевизионно представяне на "Топ форма". Това за мен е идеална ситуация – създаване на лоялни клиенти, които искат да допринесат и за развитието на бизнеса.

Колко клиенти имате вече?

Над 7000, като повече от 30% от клиентите, които веднъж са поръчали режим, поръчват продължение на програмата си. Вече имаме и над 50 хиляди фена във Facebook, както и над 60 хиляди абонирани за седмичния ни бюлетин със съвети и наши авторски рецепти, разработени под ръководството на Ипократис с майстор готвач.

Кое е най-трудното решение, което е трябвало да вземете като мениджър?

Най-трудното беше да се захвана с този проект в началото. Има трудни дни, но когато човек има голяма цел, е лесно. И когато прави нещата с любов, със страст, с желание, те се получават.

Кои са вашите конкуренти и какво ви отличава от тях?

Има много компании, които предлагат решение на проблема с теглото, но това, което ни отличава, е, че ние не даваме едно бързо краткосрочно решение, а се стремим да научим нашите клиенти да се хранят здравословно и това да стане част от техния начин на живот.

Към кои други държави освен България гледате?

Правим тестове в Румъния, тъй като пазарът и културата са много близки. Така че, ако разрастваме бизнеса извън България, на този етап по-скоро ще е в тази посока.

Кое според вас ви прави Next Generation мениджър и предприемач?

Вярвам, че в обществото, в което живеем, все по-важно става лидерите не само да се стремят към растеж на бизнеса, но и да имат социална отговорност – не странична, допълнителна дейност, която да отбележиш като позитив, а истинска отговорност към обществото. Моята лична мисия и мисията на компанията, която управлявам, е да подобряваме живота на хората чрез здравословно хранене. Приемам го като лична отговорност към следващите поколения и предполагам, че това ме прави Next Generation мениджър и предприемач.

За последната година сте удвоили оборота си – какви са амбициите ви за тази?

Да, ръстът на приходите през 2016 г. спрямо 2015 г. е малко над 50%. За първото полугодие на 2017 г. също имаме повече от 50% увеличение и до края на годината планираме 80% ръст във връзка с новите услуги, които сме стартирали, и с оптимизацията по обслужване на клиентите, която правим. Имаме доста добра финансова дисциплина, голяма оптимизация на всеки процес, на услугата, на маркетинга.

Как се рекламирате?

Основните ни канали за реклама са в интернет. Учудващо има и хора, които нямат достъп до интернет у дома или на работа и научават за нас от свой приятел – тук вече идва силата на рекламата от уста на уста. Стремим се да имаме по-голям маркетинг микс, като досега сме планирали успешни кампании в телевизия, радио, печатни медии, външна реклама, както и партньорства в ритейл сектора.

Колко струва човек да си поръча режим от вас?

Едномесечният режим струва 40 лв., тримесечната ни програма е 99 лв., а шестмесечната – 180 лв. Успехът на клиентите се изразява в промяна на техните навици, като това най-често отнема поне три месеца. Стремим се да поддържаме ценова политика, чрез която можем наистина да помогнем на възможно най-много хора.
Q&A

Успявате ли и как да балансирате между личното и професионалното си време?
Когато имаш страст и с удоволствие вършиш работата си, няма граници между нея и личния живот. Естествено, човек има нужда да изключва от време на време, защото иначе става страшно. Много обичам да пътувам на далечни дестинации – тогава тотално мога да изключа и да не мисля за работа поне два дни.

Имате ли хоби?
Пътуванията. Освен това много ми е важно постоянно да уча нови неща – миналата година изкарах водолазен курс и съм много горда. Това ми е ново хоби, което за съжаление тази година не съм имала възможност да практикувам.

Какви технологични устройства използвате?
Всякакви свързани с работата ми – всякакви wearables, гривни за измерване на различни показатели. Вкъщи имам Amazon Echo, но най-често го използва пет-годишната ми дъщеря, която все пита за прогнозата за времето.

Какви бизнес медии и/или книги можете да препоръчате?
Всичко на Малкълм Гладуел, "Черният лебед" на Насим Талеб, Zero to One на Питър Тийл, Delivering Happiness на Тони Шей, The Everything Store на Брад Стоун. Следя Harvard Business Review и Financial Times.

Интервюто взе Мария Иванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Ценностите зад PR бизнеса Ценностите зад PR бизнеса

Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на PR агенцията United Partners, пред "Капитал"

8 фев 2019, 3172 прочитания

Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма 3 Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма

Носителят на отличието "Млад фермер на 2018" на фондация "Еврика" пред "Капитал"

5 фев 2019, 5421 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Александър Рикар: Компаниите със силни ценности ще успеят в дългосрочен план

Изпълнителният директор на Pernod Ricard пред "Капитал"

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете