С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 авг 2017, 15:34, 9706 прочитания

Пазарът иска по-големи яхти, а не повече

Президентът на Cantieri Capelli Умберто Капели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Умберто Капели е президент на италианската фирма за производство на яхти Cantieri Capelli. Той се включва към фирмата на баща си, която произвежда малки речни лодки и през 1986 година представя свой модел на изложението в Генуа, където постига голям успех. Капели развива компанията към производство на все по-големи яхти, а не само за риболов. За миналата година оборотът на Cantieri Capelli е 15 милиона евро. Фирмата е инвестирала над 4 млн. евро в нова фабрика в съседство до производствената си база в Кремона, Италия.

Как от една гаражна фирма може да се направи световен бранд?


- Нашата компания започва от една идея на моя баща. Той поправяше автомобили в гаража. Когато стана на 50 години, реши да си направи лодка за риболов, тъй като това беше негово хоби. И след като я направи, реши да произвежда и за продажба. Истинското развитие на компанията обаче започна след 1983 година, когато със сестра ми започнахме да му помагаме. С ентусиазма, който имахме като млади, и желанието да излезем от гаража решихме да започнем да правим не само лодки за риболов, а яхти, с които хората да се наслаждават. Просто погледнахме в друга посока. Това беше добър избор. След като развихме и усъвършенствахме производството на яхти от стъклопластика, решихме да започнем да правим RIB (rigid-inflatable boat - надуваема лодка с твърдо дъно). Така и така имахме производството от стъклопластика, защо да не сложим един балон около борда и да започнем да произвеждаме и такъв тип яхти.

Какво е предимството на RIB лодките?

- Те са произведени от висококачествени материали, имаме балон, който обикаля цялата лодка от специален материал – хепанон, той е най-здравия на пазара, което дава сигурност за лодката и хората на нея. Другото важно нещо е центърът на тежестта. При другите лодки вие стоите над водата, докато при RIB лодките стоите във водата, под ватерлинията и това сваля центъра на тежестта надолу, което подсилва сигурността и управлението на лодката. Гумените лодки са с около 30% по-леки от другите, което в комплект с мощни извънбордови двигатели ни дава изключително високо ускорение и управление. Самото усещане, което имаме върху гумената лодка, е все едно сте върху мотоциклетите, защото сте много ниско до водата и усещането от скоростта е съвсем различно. Тези лодки са много сигурни и затова ги използват и за спасителни операции.



Колко души работят във фабриката на Capelli?

- В момента са около 300 души. Основната ни фабрика е в Кремона, близо до Милано, но имаме производство и в Тунис.

Как развивате марката, за да останете в челните редици на този бизнес?

- Марката трябва да се развива постоянно и трябва да се гледа напред. По-голямата част от персонала ни са млади хора, които мислят модерно и с поглед за утрешния ден. Не сме спирали да мислим за нови модели и винаги сме инвестирали в производството. Разчитаме основно на персонализация на новите модели. Вижте автомобилния пазар например - моделът на "Фиат 500" има повече 100 цвята за кабината и още толкова за интериора. Светът много бързо се развива, всеки иска да персонализира своята лодка, да избира все повече аксесоари. Както например е с "Харли Дейвидсън" - купуваш мотора, но започваш да го индивидуализираш - искаш надписи, моторът да звучи по определен начин, добавяш елементи, кожена седалка, твоето лого.

Как се развива пазарът на яхти в момента?

- Нашето усещане е, че има тенденция за повишение на продажбите от миналата година и ръст като цяло на световния пазар. И си мисля, че тази тенденция ще се запази през следващите 5 години.

Могат ли да се върнат нивата на продажби отпреди голямата криза през 2009 година.

- За тази година Capelli има същото производство като през 2008. Тоест постигнали сме същите нива както тогава.

Фотограф: Капитал

Каква е причината за този ръст?

- След 2009 г. хората които имаха пари, не посмяха да ги харчат. И когато икономиката се стабилизира и пазарите поеха нагоре, те установиха, че им липсват емоциите и усещането за удоволствие. И сега започват да се отпускат. Защото в момента е по-трудно да продадеш малка лодка за 10-20 хил. евро, отколкото по-голяма. И е много по-лесно да продадеш яхта за 100 000 евро. Причината е, че богатите стават по-богати, но средната класа става по-бедна. Ако направим сравнение отново с автомобилния пазар, ще видим, че в скъпия сегмент на коли имаме ръст на продажби на Ferrari, Porsche, Maserati, докато в средния и ниския клас той не е толкова голям.

Кои са основните пазари за Capelli?

- Ние сме номер 1 в пазара на RIB яхти в световен мащаб. По-важните пазари и с голям ръст са Испания, Швеция, с близо 30% нагоре. Но като цяло най-големи са Франция, Италия и Норвегия. Продаваме в 30 държави в света - Азия, Америка, Африка. Очакваме за тази година оборотите ни да са над 18 милиона евро.

Как ще се развива компанията в бъдеще?

- Като цяло сме доволни, от своето развитие досега, но тази година инвестираме в един доста по-голям терен, на който ще разширим производството и качеството си. Става въпрос за инвестиция от над 4 милиона евро. Купихме терен до нашата фабрика и го окрупнихме. Очакваме да пуснем разширението в края на 2018 г. Ние сме италианци и имаме преимущество с дизайна, но трябва да създаваме и висококачествен продукт.

Това означава ли, че ще увеличите производството на яхти?

- Проблемът не е толкова в бройките лодки, колкото в големината на яхтите. Както ви казах и преди малко, пазарът иска все по-големи яхти, а не повече. Затова сме хвърлили усилията си натам.

Има ли ограничение за дължината на една надуваема лодка?

- Преди 12 години, когато произведохме първата 10-метрова лодка - това беше границата. Но в момента произвеждаме 15-метрови лодки, а имаме продукт, който ще излезе скоро, който е 17 метра, така че не мисля че има ограничение.

Въпроси и отговори

Коя е любимата ви лодка?

- Всички са ми любими, а най-любими са ми тези, които тепърва трябва да произведем.

Все пак сигурно има някой модел, с който се гордеете?

- Лодката, която наистина много харесвам, е Capelli tempest 900 WA cabin. Това е продукт, който е от 12 години на пазара и толкова много се харесва, че не сме го променяли, просто сме успели да създадем съвършения модел преди толкова години. За нас това е като "Фиат 500" или като Riva (класически модел на яхта, известна от италианските филми през 60-те). Това беше първата RIB лодка с кабина на пазара. Естествено новият модел Capelli tempest 900 WA е още по-хубав.

Кое е любимото ви място за ходене с яхта?

- Има много места по света, които са приятни за пътуване с яха, но ако трябва да говоря за Италия, според мен мястото е Сардиния. Но съм имал възможност да пътувам в Азия, Тайланд, Карибите и откривам постоянно места и пейзажи и гледки. Това, което си струва, е да намериш скрит залив, където да се отпуснеш и да се насладиш на момента.

- Пет любими плажа или залива?

- Сардиния, Корсика, Андаманските острови, които са между Тайланд и Малайзия, във Гренадините във Венецуела и норвежките фиорди.
Трудното решение:

Вече имахме връзки, бяхме постигнали високото качество на нашите яхти и ни потърсиха от "Ямаха Европа". Предложиха ни да правим съвместни продажби. Те имаха вече натрупан опит в Америка с продажбите на лодки с инсталиран двигател и с пакетна цена. Това като пазарна стратегия беше добра идея. И към този момент те търсеха фирма с история и качествен продукт, защото те самите бяха такива и не можеха да си позволят да окомплектоват техния двигател с лошо качество. Проблемът беше, разбира се, цената – те ни казаха "за да сме конкурентни на пазара, трябва да свалите цената". А вие като произвеждате в Италия, себестойността на лодките е висока и не може да сте толкова конкурентни. Затова трябва да отидете на място, на което да произвежда на по-добра цена, но да запазите качеството. Тогава ние направихме пълен тур на Средиземно море и накрая се установихме в Тунис. Закарахме един голям отбор от специалисти и успяхме да направим наша собствена фабрика, която да отговаря на нашите изисквания и качество. Така успяхме да свалим цената на продукта и да направим пакетна цена, която да е конкурентна на пазара в Европа. Това е е една от тайните на нашия успех.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си 1 Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си

Главният оперативен директор на британския стартъп във финансовите технологии Tide, който вече има над 100 служители в новооткрития си офис в София, в интервю за "Капитал"

8 ное 2019, 2883 прочитания

Стажантът, който стана изпълнителен директор Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

1 ное 2019, 2388 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Цветомир Цанов: В България се шият почти всички европейски марки

Главният асистент, доктор по икономика в катедра "МИО и бизнес" в УНСС пред "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10