С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 1 сеп 2017, 14:54, 13006 прочитания

Новата ера на Viber

Джамел Агауа, главен глобален изпълнителен директор на Rakuten Viber, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Джамел Агауа е предприемач с дългогодишна история в технологичната индустрия, основател и топ мениджър на успешни компании в Европа и Силиконовата долина. Като главен глобален изпълнителен директор на Rakuten Viber целта му е да наблегне върху развитието на иновативни функции, договарянето на нови стратегически партньорства и увеличаване броя потребители по света. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като е заемал множество позиции на главен изпълнителен директор в кариерата си. Съосновател е на AchatPro, компания за предоставяне на софтуер като услуга, като я оглавява до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Бил е също втори главен изпълнителен директор на B-Process - платформа за електронно фактуриране на принципа SaaS, придобита от Ariba през 2011 г. От 2012 г. е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile, третия по големина разработчик на приложения в света.
Компанията

Viber e VoIP приложение за смартфони, което позволява да се изпращат текстови съобщения, стикери, видео- и аудиосъобщения, да се извършват безплатни разговори през Wi-Fi и 3G мрежи или да се закупи Viber Out кредит, както и да се комуникира с марки и известни личности в групови чатове. От февруари 2014 г. Viber е част от японската технологична компания Rakuten, която е сред лидерите в електронната търговия и финансовите услуги. В момента приложението има над 800 млн. потребители в цял свят. В Rakuten Viber глобално работят над 350
служители,
а екипът в България се състои от
10
души.
Как попаднахте във Viber? Какво ви отведе там?

Предприемач съм от почти 20 години. За това време създадох и продадох 3 различни компании, последната от които беше за маркетинг технологии. Казваше се MobPartner - с глобално присъствие, базирана в Сан Франциско. Продадох я преди две години на китайска бизнес група и преди близо година с мен се свързаха от Rakuten, настоящия собственик на Viber. Бяха в търсене на нов главен изпълнителен директор, искаха да внесат свежа кръв и нови очи в компанията. Първоначално бях леко скептичен именно заради предприемаческия ми опит, изобщо не виждах себе си начело на подобно начинание. След като обаче се срещнах с хората от Rakuten, а след това и с тези от Viber, започнах да се вълнувам и постепенно да приемам идеята. Хареса ми също, че Viber е глобална компания, а аз бях склонен да се впусна в подобно международно приключение. Невероятно е да работиш за продукт, който удовлетворява нуждите на хора от цял свят – от Филипините до Франция. И третият елемент, който ме мотивира, е вярата ми, че приложенията за разговори имат огромен потенциал за растеж. Те ще се превърнат в портала на всички услуги, които потребяваме през мобилните си телефони.


Какво за вас е новото в управлението на компания като Viber? Какви предизвикателства срещате?

Разликата е огромна – Viber e голям бранд, всички навсякъде по света го познават. Предишните ми компании бяха по-скоро в B2B сегмента, където брандът не е от съществено значение. Другото нещо е, че при Viber говорим за продукт, разработен от руски и израелски инженери, в който инвестира японска компания и който се използва от хора по цял свят. Това означава, че има глобално въздействие, което е невероятно и супервълнуващо за мен. Екипът ни се състои от 27 националности в световен мащаб. Начинът, по който се възприема и ползва Viber във Филипините, е различен от този в Русия, Сърбия или Франция. В някои случаи се използва предимно като приложение за телефонни обаждания, в други – като медиа, а в трети – за изпращане и размяна на незабавни съобщения. Това е изключително интересно, защото означава, че то има голям потенциал, позволява ни да глобализираме клиентите си и да го предлагаме навсякъде. Превръщаме се във важна част от живота им.

Това, че имаме потребители от целия свят, пък означава, че ми се налага да пътувам повече, което допреди време не смятах, че е възможно, понеже вече пътувах много. Забавно е, защото посещавам различни страни, срещам се с различни хора и виждам, че всяка държава, в която оперираме, има потенциал. Дори в страни, в които Viber вече има пазарен дял от над 50%, все още имаме множество възможности да растем, които не сме изпробвали до момента. Работата ми е свързана по-скоро с избора на нови възможности, а не толкова с намирането на нови идеи. Разполагаме с повече идеи, отколкото можем да реализираме. Затова трябва да сме много селективни към кои от тях да се насочим и да изпълним добре.



Споделете някои от тези идеи. Върху какво работите в момента?

България е една от страните, в които имаме много висок пазарен дял, който все пак има потенциал за ръст. Ако погледнем 10 години напред, почти 100% от българите със сигурност ще държат смартфон в ръка и всички те ще се нуждаят от услуга като нашата. Основната ни цел е да направим Viber още по-важен в живота на потребителите. Всички знаят, че Viber е приложение за разговори, през което можете да общувате свободно и сигурно чрез текст или гласово обаждане с всички точки по света. Това, което искаме да направим, е да го превърнем в платформа за всички услуги, които могат да се използват в дигитална среда. Т.е. в място, където лесно да можем да намерим видеосъдържание, снимки, туристически услуги, информация за интересни ресторанти, новини и пр.

Когато открием подобно съдържание, първото нещо, което обикновено правим, е да го споделим. Когато разказваме за уикенда, който сме прекарали в Париж, съвсем естествено е да споделим с приятели, роднини или колеги хотела, в който сме отседнали, и да им изпратим снимки от него. Ако успеем да съберем всички тези услуги на едно място, т.е. да ги обединим във Viber, ще улесним живота на потребителите си. Така постепенно променяме Viber от приложение за разговори в портал за разнообразни услуги, предоставяни не от нас, а от нашите партньори.

От друга страна, партньорите ни намират начин да предоставят услуги тогава, когато потребителите имат реална нужда от тях. Проблемът с рекламата не е в това, че съществува. Всички се радваме на реклами, които пристигат до нас, когато се нуждаем от тях. Когато си търсиш хубави обувки и точно в този момент ти изскочи реклама за обувки, ти си доволен, защото съобщението пристига в подходящия момент. Когато обаче търсиш обувки, а някой ти продава коли, тогава рекламата става натрапчива и дразнеща. Рекламата става ценна, когато е таргетирана, идва в подходящия момент и става част от преживяването на потребителите. Точно такъв тип услуга Viber може да предложи на партньорите си.

Кой е най-трудният ви пазар на глобално ниво и на какво се дължи това?

Америка е най-трудният ни пазар. Говорим за много специфична бизнес среда. САЩ обикновено водят иновациите в най-различни пазарни сегменти – от технологии до хранителни продукти. Но по отношение на използването на messaging платформите са доста назад. Близо 90% от съобщенията там се разменят по iMessage (приложението за незабавни съобщения на Apple - бел. ред.). Американците все още не са открили предимството на messaging приложенията и говоря не само за Viber, но и за WhatsАpp и други подобни платформи. Мнозинството използват SMS-и, понеже са безплатни от много години за разлика от региони като Европа и Африка, където тази услуга е платена. Поради всички тези причини в Щатите няма голям лидер в сферата на messaging платформите. Разбира се, всички са чували за Snapchat, но те имат специфична аудитория от предимно тийнейджъри. Така че нашето предизвикателство е да покажем на американците предимствата.

Каква стратегия мислите да приложите там?

САЩ са огромен пазар и със сигурност цялостен маркетингов подход не е удачен – струва твърде скъпо и няма гаранции за ефективност. Така че нашата стратегия в Америка е да таргетираме специфични общности и да им предоставяме услуги, които да отговарят на специфичните им нужди. Като например имигрантите, сред които сме доста успешни. Когато си имигрант, голяма част от семейството ти живее извън САЩ и Viber е инструмент, който използваш, за да държиш връзка с тях. Други сегменти, към които сме се насочили, са спортните и музикалните фенове и образованието. Защо? Защото Rakuten разполагат с активи, които могат да използват, за да привлекат именно тези общности. Например компанията инвестира много в спортни отбори и спонсорства, последното от които е с ФК "Барселона". Клубът е изключително популярен сред латино общността в Щатите, на която по този начин ще можем да предложим ексклузивно спортно съдържание. В музикалния бизнес имаме подобен подход – спонсорираме Шакира, която също има голям успех сред хората от латиноамерикански произход. Така че стратегията ни е да се насочваме към определени сегменти от населението, а не да бъдем глобален лидер в толкова сложен пазар. Именно тези особености правят американския пазар по-труден за разлика от българския например, където сме доста по-глобален играч.

А какви са плановете ви за България? Какво ви предстои да правите тук?

Както знаете, решихме да базираме регионалния хъб за Централна и Източна Европа в България. За нас този регион е важен, защото обхваща територията от северната част на Източна Европа до Гърция – във всички тези държави имаме десетки милиони потребители. Офисът в София е нашият основен и единствен на тези географски ширини. Искаме да продължим да инвестираме в екипа, който е на много високо ниво. Аз лично харесвам България, в две от предишните си компании имахме инженери, които работеха от София. Харесват ми нагласата и манталитетът на българите. Първото нещо, което ми направи впечатление, е, че много хора тук говорят перфектен английски, а понякога и перфектен френски. Малките държави обикновено искат да са отворени към света и затова населението им се учи повече и по-добре. Така че тук откривам добро образование, отворено, международно мислене и отличен предприемачески дух. Последното ми посещение в България беше преди близо 8 години. За това време страната ви се е променила толкова много, невероятно е. Чувстваш енергията тук. Точно от това имаме нужда, търсим предприемчиви хора. По-голямата част от силите ни са съсредоточени в малки държави – Беларус, Израел, България. Предполагам, че след около две години ще разполагаме с двойно или тройно по-голям екип в България.

Какви иновации смятате да въведете в платформата през следващите няколко месеца? Ще развивате ли и онлайн търговията?

Електронната търговия е една от функционалностите, които стартирахме първо в САЩ в бета-версия през април и ще я пуснем вече официално през септември или октомври. Тя позволява в общи линии в рамките на чат да кликнете и да отворите персоналния си инструмент за електронно пазаруване, в който се намират всичките ви любими марки – големи или местни такива. Потребителите ще могат да определят брандовете, които искат, да ги споделят с приятели и да теглят ваучери за отстъпки, да купуват продукти директно през Viber, да получават парите си обратно от търговците и пр. В момента сме все още в процес на набиране на партньори и ще можем да предложим първата e-commerce услуга през Viber в България съвсем скоро.

Друга важна функция, която пуснахме наскоро, е важна стъпка за нас. Нарича се разширение за чат – новата версия е много по-мощна от предишната. Това ви позволява в рамките на чата да имате достъп до търсачка, през която да търсите всякакъв вид съдържание, било видео от YouTube, музика от Spotify, хотели от booking.com и пр. Щом намерите желаната информация, веднага можете да я споделите с приятелите си във Viber. По този начин искаме да донесем повече стойност на потребителите ни, така че да не им се налага да излизат от приложението и да търсят в Google например. Тази функция ни приближава една стъпка по-близо до трансформацията на Viber от messaging платформа в комуникационен портал, за която вече ви споменах.

С кои партньори от нашия регион сте в преговори в момента?

Имаме няколко активни дискусии с доставчици в различни сфери - от видеоуслуги, музика, хранителни продукти, рекламни обяви, резервации, пътувания до финансови услуги. Идеята е на първо време да предоставяме услуги от глобални играчи, след което ще добавим и местни услуги, така че потребителите да имат по-голям избор. Не считаме себе си за дистрибутор, просто даваме достъп на партньорите си да бъдат там, където са потребителите им, но отговорността да ги привлекат си остава тяхна. Няма да сключваме ексклузивни сделки само с един доставчик на определен вид услуга, а ще се стремим да имаме няколко.
Q&A
Как намирате баланса между личния и професионалния живот?
Семейството ми е много важно за мен, затова то винаги е с предимство.

Имате ли хоби?
Тенисът е нещо, което едновременно ме разтоварва и зарежда с енергия.

Какви устройства използвате най-много в ежедневието си?
Смартфона си.

А какви приложения?
Viber.

Какво четете?
Напоследък основно новини. Интересувам се от политика, следя какво се случва по света постоянно.

Кой е човекът, повлиял най-много на кариерата ви?
От всеки човек, когото срещам по пътя си, мога да науча нещо ново, което да обогати, допълни или изцяло промени възгледите и развитието ми.

Интервюто взе Димитър Пижев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

На какво ни учат грешките На какво ни учат грешките

Александър Лефтеров, изпълнителен директор на Tiger Technology, пред "Капитал"

23 авг 2019, 2457 прочитания

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи 1 Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

Главният изпълнителен директор на китайската Ctrip Corporation пред "Капитал"

9 авг 2019, 2897 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Melissa, включи климатика

Любомир Янчев, изпълнителен директор на компанията MClimate, пред "Капитал"

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците