От Лондон, през Клуж, до София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Лондон, през Клуж, до София

От Лондон, през Клуж, до София

Джон Котерел, изпълнителен директор на софтуената Endava, пред "Капитал"

Константин Николов
12931 прочитания

© Надежда Чипева


Профил

Джон Котерел е изпълнителен директор на базираната в Лондон софтуерна компания Endava, която отвори нов офис в София. Той започва кариерата си през 1988 г. в технологичната индустрия в международната компания Hoskyns (която сега се казва Capgemini), където създава и развива звеното за аутсорсинг на бизнес процеси. За 5 години там създава работещ екип от 450 специалисти. През 2000 г. основава компанията Concise, която през 2006 г. се слива с Compudava и така слага началото на Endava. През 2011 г. Котерел е обявен за "Предприемач на годината" от Ernst and Young. Завършил е инженерни науки в университета в Бристол, както и МВA в Alliance Manchester Business School.

Компанията

Endava e компания за IТ услуги. Сред клиентите й са компании от финансовия, застрахователния, телекомуникационния и медийния сектор, както и от туризма. Групата навлезе на българския пазар в края на 2016 г., след като се обедини с холандската ISDC, която вече имаше малък инженерен екип в София. Сега компанията откри новия си офис в България, като плановете са в него да работят

400

разработчици до 2020 г.

Центърът е на площ от 2200 кв.м. Това е 14-ият офис на компанията по света.

Endava има над

3900

служители в Западна, Централна и Източна Европа, както и Силициевата долина и Латинска Америка. В региона освен в България има центрове в Скопие, Белград, Букурещ, Клуж, Яш и Кишинев. За фискалната година броят на служителите е нараснал с 42%.

Приходите на компанията за фискалната 2016 г. (до края на юни 2016 г.) достигнаха

115

млн. паунда, което е с над 37% повече от предишната година при печалба от 16.7 млн. паунда.

Защо избрахте София?

- Отговорът е лесен: избрахме София заради квалифицираните IT специалисти, които можем да намерим тук. Този фактор е основополагащ за нас на всяко място, където се разширяваме. Фокусирани сме върху Югоизточна Европа. Започнахме в Молдова и Румъния. В Румъния вече имаме над 2300 души. С разширяването на бизнеса ни се оглеждаме за други градове, в които да инвестираме. Истината е, че не можем да растем с темповете на цялата компания във всеки град, в който оперираме. Ето защо разширяваме по-бавно някои центрове и постоянно добавяме други. България също така е в Европейския съюз, а някои наши клиенти имат изискване да работим за тях от ЕС. Така че и това беше една от причините да дойдем тук.

Какви са плановете ви за разширяване на офиса тук?

- Вече имаме 80 служители и очакваме да добавяме по 10 и 20 души на месец и да растем с такива стабилни темпове. Финансовата ни година свършва в края на юни и искаме да имаме 180 души в София през юни 2018 г.

Пазарът е изключително конкурентен както в целия регион, така и в България. Как очаквате да постигнете тези цели?

- Всички пазари, на които оперираме, са конкурентни. Успяваме да постигнем целите си, като се превърнем в предпочитан работодател. Как? По няколко начина. Първо, получаваме много интересни поръчки от големи мултинационални компании, и така хората в нашата компания работят по някои от най-предизвикателните технологични задания в света. Второ, инвестираме много в професионалното им развитие. Компанията има тъй наречения Endava University, който развива различни умения на служителите. Между една трета и 40% от новите хора в Endava идват чрез препоръка от действащ служител. Тоест привличаме приятелите си да работят с нас, което допринася за много добра среда. Всички тези фактори ни помагат да станем предпочитан работодател във всички тези конкурентни пазари в региона.

Споменахте клиентите. Можете ли да кажете за кои ще работи офисът в София?

- За съжаление не мога да споделя точни имена.

А сектори?

- Работим много с банковия сектор. Около пет от най-големите десет банки в света са ни клиенти. Сътрудничим си и с компании от технологичния, медийния и телекомуникационния сектор. Имаме огромен бизнес в областта на разплащанията, финансовите технологии и управлението на активи. Във всички тези сектори работим с пазарните лидери, които очакват от нас да им помогнем да използват технологиите по най-добрия начин в бизнеса си.

Ще си сътрудничите ли с някои от действащите компании тук?

- Привличаме клиентите си на глобално ниво. Но сме отворени към сътрудничество във всеки град, в който оперираме. Искаме да допринесем обратно за града, от който привличаме специалистите си. Това става чрез инвестиции в IT общността, за да развиваме таланти. Работим с университети, от които взимаме и обучаваме немалко студенти. Така че очакваме да работим с местни организации и общности в София, за да развиваме града като IТ център. Достатъчно е да видим други градове, в които вече сме постигнали успех, като Клуж в Румъния. Когато стартирахме там, градът беше далеч на трето място в страната по IT бизнес. Сега вече е на второ място с голяма преднина и догонва Букурещ по растеж.

Там ли е най-големият център на Endava?

- Да, точно 1128 души. Там конкуренцията е изключително ожесточена, тъй като присъстват много мултинационални компании.

Имате богат опит и наблюдения над региона. Как според вас се развива IT секторът в България спрямо останалите държави?

- Все още сме в начален етап на бизнеса ни тук. Но за мен много важна е културата, а не просто уменията по кодиране. Такава култура има нужда и от добри комуникационни, а не само технологични качества. Хората, с които се срещнах тук, имат такива качества, което съвпада с нашия подход. Така че сме доволни.

Имате богат опит и в развитието на различни центрове в Европа. Какво е бъдещето на сектора за IT аутсорсинг?

- Ние не използваме думата аутсорсинг, по-скоро говорим за технологични услуги. И причината компании като нашата да се справят добре е, че сме много близко до технологиите и как те могат да бъдат приложени в бизнеса на клиентите. А клиентите ни осъзнават, че е много по-добре за тях да възложат разработката на такива системи и продукти на компании като Endava, а не да ги създават сами. От водещите ни десет клиента ние сме по-големи като IT организация от осем от тях. И макар те да са лидери в съответния бизнес, те не са лидер по технологии. Такива организации търсят помощ от компании за технологични услуги. В същото време това създава много по-голямо разнообразие и възможности за нашите служители. Защото, ако работиш за продуктова компания, ти правиш само един продукт. Но ако работиш за компания като Endava, можеш в един момент да работиш за индустрията за електронни разплащания, а следващата ти задача да е за телекомуникационен клиент.

Участвали сте в създаването на няколко компании, а преди време бяхте обявен за "Предприемач на годината" от Ernst & Young. Много IT специалисти тук работят за компании като вашата, а впоследствие създават собствен бизнес и стартъпи. Ако можехте да им дадете съвет, какъв ще е той?

- Винаги казвам на хората да правят това, което им харесва. Ако ще правиш нещо, което смяташ, че е смислено и печелившо от бизнес гледна точка, но не ти е присърце, е по-малко вероятно да успееш. Така че е по-добре да фокусираш енергията си другаде. Винаги ще подкрепям хората, които искат да опитат предприемаческия си дух. Много хора в Endava стартират собствени проекти. Някои успяват, но и много се връщат. Така че вратите ни са отворени за тях, защото това също е много ценен опит.

Споменахте, че някои от клиентите ви искат да работят с компания, базирана в ЕС. Като британска група как според вас ще се отрази Brexit върху бизнеса ви?

- Endava e базирана във Великобритания, но бизнесът ни е международен. Да, част от клиентите ни са в Обединеното кралство, но по-голямата са навън. Най-голямата ни експанзия е на континентална Европа и Северна Америка. Според мен, поне за нашия бизнес, Brexit има много ограничен ефект. Ние помагаме на клиентите си да внедряват последните технологии, и дори икономиката да се забави в резултат на Brexit, те (включително и британските) няма да спрат да инвестират в подобни проекти. Да, имаше светкавичен ефект от спада на паунда, но и той отмина.

Q&A

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си?

- Някои от най-трудните ми решения досега са свързани с акционери и въпроси за собствеността върху бизнеса. Дори и когато станат предприемачи, хората много бързо разбират, че трябва да се занимават с инвестиции и акционери. Трудно е да държиш акционерите си доволни и на едно мнение с теб за развитието на компанията. Това е може би най-голямото ми предизвикателство досега в 17-годишната ми кариера.

Успявате ли да намерите баланса между личния и професионалния си живот?

- Мисля, че успявам. Интересното беше, че цикълът на развитие и растеж на бизнеса съвпадна по много добър начин със семейния ми живот. Преместихме се в Лондон, за да създадем Endava през 2000 г., а едното ми дете беше на 6 години, а близнаците на 4-години. По-голямата част от дейността ни през първите седем години беше в Лондон и не пътувах много, докато те растяха. С разширяването на бизнеса започнах да пътувам все повече и повече, а сега почти не спирам. Но пък и те вече са големи и не живеят с нас.

Имате ли хоби?

- Много обичам плаването. Израснах в по-топли страни, където постоянно се занимавах с водни спортове и плаване. За съжаление във Великобритания това е доста по-трудно. В България вече плавах в Черно море и мога да ви уверя, че се сблъсках с доста неочаквани за мен бури.

Интервюто взе Константин Николов

Профил

Джон Котерел е изпълнителен директор на базираната в Лондон софтуерна компания Endava, която отвори нов офис в София. Той започва кариерата си през 1988 г. в технологичната индустрия в международната компания Hoskyns (която сега се казва Capgemini), където създава и развива звеното за аутсорсинг на бизнес процеси. За 5 години там създава работещ екип от 450 специалисти. През 2000 г. основава компанията Concise, която през 2006 г. се слива с Compudava и така слага началото на Endava. През 2011 г. Котерел е обявен за "Предприемач на годината" от Ernst and Young. Завършил е инженерни науки в университета в Бристол, както и МВA в Alliance Manchester Business School.

Компанията

Endava e компания за IТ услуги. Сред клиентите й са компании от финансовия, застрахователния, телекомуникационния и медийния сектор, както и от туризма. Групата навлезе на българския пазар в края на 2016 г., след като се обедини с холандската ISDC, която вече имаше малък инженерен екип в София. Сега компанията откри новия си офис в България, като плановете са в него да работят

400

разработчици до 2020 г.

Центърът е на площ от 2200 кв.м. Това е 14-ият офис на компанията по света.

Endava има над

3900

служители в Западна, Централна и Източна Европа, както и Силициевата долина и Латинска Америка. В региона освен в България има центрове в Скопие, Белград, Букурещ, Клуж, Яш и Кишинев. За фискалната година броят на служителите е нараснал с 42%.

Приходите на компанията за фискалната 2016 г. (до края на юни 2016 г.) достигнаха

115

млн. паунда, което е с над 37% повече от предишната година при печалба от 16.7 млн. паунда.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK