С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 сеп 2017, 14:00, 7125 прочитания

Автентичните лидери

Маргарита Майо, професор по лидерство в IE Business School и лектор в HR and The Future of Work: Management Challenges, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Маргарита Майо е професор по лидерство към IE Business School в Мадрид, Испания. Наскоро бе номинирана за наградата за лидерство Thinkers50, наречена още Оскарите на управленското мислене от Financial Times. Тя е автор на книгата "Искрено Ваш: как да останеш автентичен в лидерството и живота". Книгата описва вдъхновяващия опит на автентичните лидери, преплетен с резултатите от повече от 20 години академични изследвания.

Майо ще бъде сред лекторите на конференцията HR and The Future of Work: Management Challenges по темата "Автентичността: Антидот на кризата на увереността в лидерството". Събитието на "Капитал" и "Кариери" ще се проведе на 25 октомври в Sofia Event Center. Повече за програмата и лекторите на форума, сред които е HR гуруто Дейв Улрих, както и визионери от EY, ICAP Group, V7 Capital и др., можете да научите в сайта или във Facebook страницата на събитието. Ранната продажба на билетите е до 30 септември. Официалният хаштаг е #HRfuture.



Г-жо Майо, какво точно означава автентичното лидерство?

- Автентичното лидерство не е просто да бъдеш себе си, но и да развиваш себе си, както и да бъдеш верен на околните. Това е непрекъснат процес, който включва и хората наоколо. Автентичните лидери се стремят към емоционално, поведенческо и социално обогатяване, за да спечелят сърцата на другите, да придобият навика да се учат непрекъснато и да изградят хармонични взаимоотношения с колегите и средата.

Какво ви привлече към тази тема и защо смятате, че тя е важна за развитието на индивидите и организациите?



- От близо 20 години разсъждавам върху ролята на лидерите в бизнеса и обществото. За това време ме впечатлиха историите на множество лидери, с които имах възможност да общувам и да се срещна като преподавател и консултант. Трогателно е да откриеш, че някои от най-автентичните лидери често пъти са хора, за които никой не е чувал. Вярвам, че историите им са огледало, в което можем да видим най-доброто от себе си.
Автентичността е важна както за индивидуалното, така и за организационното развитие, защото този вид хора са много по-удовлетворени. Наскоро направих проучване сред повече от 100 студенти от MBA програмата на IE Business School за автентичността им. Резултатите сочат, че автентичните хора са много по-щастливи и по-малко стресирани.

Според вас какво е необходимо, за да станеш автентичен лидер?

- За да станеш и, по-важното, да останеш автентичен в лидерството и в живота, е необходимо да притежаваш три компетенции – емоционална автентичност, навик за учене и хармония с околната среда. Това наричам трите H на автентичността – сърце (от англ. Heart); навик (Habit) и хармония (Harmony). Насърчавам ви да изследвате тези три области във вашето лидерство, за да откриете нагласи и поведения, които ще ви позволят да станете автентични и да останете такива в дългосрочен план: 1) Сърце - това е емоционалният фактор, който характеризира автентичните лидери. Научете се да се вглеждате вътре в себе си, за да намерите и култивирате призванието си; 2) Навик – навикът за учене е ключовата поведенческа черта на автентичните лидери. Търсете честна обратна връзка и превърнете ученето в навик; и 3) Хармония – това е последната характеристика на автентичните лидери, която гарантира социалното обогатяване на автентичните организации. Грижете се за другите.

Кои са най-разпространените погрешни схващания за автентичното лидерство?

- Автентичното лидерство е модерно понятие. За повечето хора то означава, че лидерите трябва да бъдат верни на себе си. Основното убеждение тук е, че автентичността е неизменно и индивидуално качество, въпрос на личен избор и вяра. Това е най-голямото погрешно схващане за автентичното лидерство. Моите изследвания показват, че зад автентичността стоят мощни и до голяма степен пренебрегвани динамични обществени сили и противоречия. Автентичността не е просто да бъдеш верен на себе си, но също така означава да бъдем верни на нашето многообразно, променящо се и социално аз.

Автентичното лидерство никога не може да бъде статично или продиктувано от личен интерес. За да бъде наистина успешно, то трябва да е здраво стъпило на земята, стабилно, но и същевременно развиващо се и кооперативно. Ако искате да развиете и усвоите автентичната си сила, разбирането на многоизмерния, менящ се и социален аспект на автентичността е от ключово значение. Автентичността не е просто да изразяваш себе си.

Какви са стъпките, които една компания може да предприеме, за да въведе и приложи автентичното лидерство?

- Компаниите могат да въведат автентичното лидерство, като разработят три практики за автентичност. Първо, практиките за емоционална автентичност включват различни методи за повишаване на осъзнатостта чрез безпристрастен анализ на вашите силни и слаби страни, култивиране на вашата страст или призвание и предаването му на околните със смирение.

Второ, практиките за поведенческа автентичност означават да действате в съответствие с вашите собствени принципи, като същевременно развивате навика да променяте, насърчавате оптимистичния поглед над нещата и държите под контрол развитието си.

И трето, практиките за социална автентичност са инструменти за изграждане на автентични организации с грижовен манталитет и колективна идентичност, създаване на общност, която се променя с времето и постига баланса между сътрудничество и общуване.

Как мениджърите могат да превърнат автентичното лидерство в стратегия?

- Това може да се постигне, като се следват три прости правила: 1) водете чрез пример и изграждайте автентични структури от и за хората; 2) създавайте общност и насърчавайте развиването на среда, която позволява на вашите служители да изразят автентичността си в рамките на нормалните ограничения на организационния живот; и 3) имайте предвид какво оставяте след себе си, ръководете с обществено значима цел.

Светът на бизнеса се промени изключително много през последните години. Кои според вас са най-важните качества, които автентичните лидери трябва да притежават, за да успеят?

- В съвременния бизнес свят един от най-належащите проблеми, които мениджърите срещат, е липсата на доверие в лидерите. Бизнес средата става все по-динамична, сложна и неформална. Милениълите изискват лидери, на които да могат да се доверят, лидери, които да са скромни и да имат балансиран поглед върху силните и слабите си страни, които да признават приноса на другите и да са отворени към нови идеи и получаването на обратна връзка.

По какъв начин автентичното лидерство може да подобри ангажираността и мотивацията на служителите? И какъв ефект има то върху бизнес растежа на една организация?

- Няколко проучвания сочат, че хората обичат да следват лидери, които възприемат като автентични. Например проучване на Брадли Оуенс открива, че когато лидерите показват смирение, признавайки силните страни и приноса на другите, вместо да приписват всички заслуги на себе си, служителите им са много по-ангажирани.
В друго проучване моят изследователски екип разглежда как изграждането на автентична организационна структура не само благоприятства служителите, но може да бъде от полза и за фирмата като цяло. Проучването доказва, че компаниите могат да "са добре, като вършат добро" - прилагането на политики, насочени към грижата за баланса работа/личен живот на служителите, увеличава конкурентоспособността на бизнеса и продажбите.

Как автентичното лидерство може да се използва за разширяване на разнообразието на работната ръка и приобщаването на "различните" служители?

- Автентичните лидери притежават харизмата, която им помага да накарат служителите да забравят за своите различия – били те полови, расови или географски – когато тези различия не са свързани директно със служебните им ангажименти. Ключовият урок е, че автентичните лидери, които превъзмогват собствения си интерес в името на общото благо, могат в известен смисъл да изградят "слепота" към различията между служителите, да насърчат преодоляването на предразсъдъците и да поощрят обмена на информация между тях.

Дайте няколко примера за автентични лидери в бизнеса. Кои са те и защо ги определяте като такива?

- Ричард Брансън е чудесен пример за емоционална автентичност. Той е считан от мнозина за един от най-важните предприемачи на миналия век. Не само заради мащабите и успеха на предприемаческата си дейност, но и защото е известен като човек, който влага цялото си сърце в своя бизнес.

През 2015 г. Амансио Ортега – основателят на глобалната модна империя Inditex, собственик на Zara – за кратко задмина Бил Гейтс като втория най-богат човек в света. Ортега е чудесен пример за поведенческа автентичност, основана на навика. Той казва: "Никога не съм си позволявал да се задоволявам с това, което съм направил, и винаги съм се опитвал да внуша това у хората около мен."

Космическият възход на изпълнителния директор на Google Сундар Пичай изненада мнозина. Неговата ръководна мантра е пример за хармонична автентичност. "Голяма част от работата на лидера е да прави хората успешни", казва той.

Интервюто взе Димитър Пижев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 509 прочитания

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 947 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Никос Ифантидис: Мебели от България ще се продават в цял свят

Управителят на българския офис на IKEA пред "Капитал"

Още от Капитал
Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10