Никос Ифантидис: Мебели от България ще се продават в цял свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никос Ифантидис: Мебели от България ще се продават в цял свят

Никос Ифантидис: Мебели от България ще се продават в цял свят

Управителят на българския офис на IKEA пред "Капитал"

Мара Георгиева
8356 прочитания

© Николай Дойчинов


Никос Ифантидис пое ръководството на бизнеса на шведския мебелен гигант IKEA в България след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има общо 20 години опит в управлението и продажбите. През последните шест заема позицията регионален управител и отговаря за трите магазина на IKEA в Северна Гърция.

Кариерата му за шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на IKEA той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.
- От октомври във всички магазини IKEA в света ще започне продажбата на лимитираната колекция VÄSSAD с 30 артикула, проектирани и създадени в български фабрики.

- Сравнявайки средните стойности на поръчките онлайн и офлайн, виждаме възходяща тенденция към по-големи покупки дигитално.

Планирате ли нови магазини или нови центрове за поръчки в следващите три години и в кои градове оглеждате терени?

- В следващите години искаме да предлагаме още по-добро изживяване на нашите клиенти както онлайн, така и на живо и един от основните ни приоритети е улесняването на достъпа до IKEA. Искаме да сме по-близо до всички в България. В момента глобалната ни концепция се развива с огромна скорост – IKEA разработва и тества различни видове магазини и търговски формати в целия свят. Следим изкъсо как се развиват нашите различни канали и оценяваме възможностите. За бъдещите си проекти, разбира се, сме ориентирани към големите градове в България.

Каква част от продажбите на компанията минават през двата центъра за поръчки във Варна и Бургас, какъв е делът на онлайн продажбите?

- В момента онлайн магазинът ни реализира 6% от годишните продажби. В пиковите месеци делът от продажбите на двата центъра може да е двойно по-голям от този на онлайн магазина. И все пак центровете за поръчки са още в старта на развитието си, като този в Бургас все още не е направил една година, затова и за нас още е рано да направим оценки.

Обявихте, че във всички магазини на IKEA в света ще започне продажбата на лимитирана колекция, която съдържа маса, стол, пейка, аксесоари и текстил, произведени изцяло в български фабрики. Колко и кои са тези фабрики?

- Колекцията се нарича VÄSSAD и се състои от приблизително 30 артикула, които са проектирани и създадени на производствените площадки в български фабрики и от октомври ще се продават в магазините на IKEA из целия свят. Щастливи сме, че тази колекция, вдъхновена от България и създадена тук, ще обиколи света.

За представянето на колекцията в България на 6 октомври идва известното дизайнерско дуо от IKEA – Кнут и Мариане Хагберг, които са главните дизайнери на колекцията. Те ще ни разкажат на живо повече за работата си в България и за производствения процес. На събитието, което ще се проведе в "Генератор" в София, към тях ще се присъединят и двата производителя на колекцията – това са "Бонана" от Петрич и Dreams company от Смолян.

Колко са доставчиците на ИКЕА от България? Колко от тях са нови, одобрени през последните две години? Какъв е общата стойност на поръчките за ИКЕА от България?

- В нашата организация процесът на доставка и селекция на производители е отговорност на IKEA Supply Unit в Швеция и е встрани от задълженията ни като ритейлъри, затова за съжаление ние не разполагаме с тази информация. Мога обаче да цитирам интервю с Хенрих Елм, главния мениджър по поръчките на IKEA, който заявява, че за каталожната 2015 г. (1 септември 2014 г. – 31 август 2015 г.) IKEA е купила продукти от България на стойност 143 млн. евро. 1.6% от всичките ни поръчки в Европа за миналата фискална година бяха направени от България. В световен мащаб 0.96% от поръчките бяха от България.

Какъв е профилът на българските клиенти на IKEA, по какво се различават те от клиентите в други държави?

- Като експерт в обзавеждането ние следваме целта си да създаваме по-добро всекидневие за всички хора. Ние сме тук заради хората и сме щастливи, че нашите клиенти ни имат доверие, говоря за хора с всякакви доходи и от всички краища на България. Що се отнася до разликите – разбира се, че в различните пазари има такива. Общият профил на потребителя на IKEA обаче е един и същ по целия свят: това са хора, които споделят едни и същи предизвикателства – живеят в малки пространства, често сменят жилището и дори страната, много често пътуват зад граница. Освен това винаги са онлайн – готови да споделят, да поръчат или да открият нещо за пръв път заедно с останалия свят чрез социалните мрежи. Тези хора търсят достъпни и практични решения с добър дизайн. Интересно за мен наблюдение беше, че българските клиенти предпочитат бели мебели пред такива с естествен цвят на дървесина. Повечето от нашите най-продавани продукти тук са бели.

Каква е средната стойност на поръчката в IKEA в България и какъв е трендът?

- Сравнявайки средните стойности на поръчките онлайн и офлайн, виждаме възходяща тенденция към това хората да правят по-големи покупки дигитално. Когато стартирахме електронната си търговия, средната поръчка онлайн беше по-ниска от тази в магазините. В момента средната стойност на една такава поръчка е почти 50% по-висока от тази офлайн.

Кои са най-купуваните продукти или групи продукти на веригата за последната година?

- През последните две години основната тема на нашия каталог беше кухнята – всичко от готвенето до храненето. Това имаше много положителен ефект върху продажбите на кухненските ни мебели и аксесоари. Фокусът тази година се измества върху всекидневните. В тази зона на дома меката мебел и кушетките като EKTORP, HOLMSUND и HEMNES традиционно се представят добре на пазара ни, а холната масичка LAСK е вечен любимец на много домакинства. Емблематичната чанта FRAKТA също винаги е сред най-продаваните ни продукти.

Има сравнения при определени стоки, от които се вижда, че цените в магазините на IKEA в България са по-високи в сравнение с Букурещ и Солун например. Какъв е вашият коментар?

- Асортиментът ни се състои от приблизително 9500 продукта и сравнения на цените на само няколко от тях в различни пазари не може да даде показателна представа за цялостната картина.

Полагаме непрестанни усилия да предлагаме най-добрите и конкурентни цени и смятаме, че пазаруването в IKEA винаги си заслужава. Имаме специални предложения за най-лоялните ни клиенти, гъвкаво финансиране, допълнителни гаранции на продуктите, безплатни места за детска игра, ресторант IKEA с ниски цени и т.н. Всичките 2000 артикула в каталога ни са с фиксирана максимална цена за цялата каталожна година – те могат да поевтиняват, но никога не могат да станат по-скъпи, независимо от външните фактори.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Никос Ифантидис пое ръководството на бизнеса на шведския мебелен гигант IKEA в България след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има общо 20 години опит в управлението и продажбите. През последните шест заема позицията регионален управител и отговаря за трите магазина на IKEA в Северна Гърция.

Кариерата му за шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на IKEA той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    kll1507198516534424 avatar :-|

    Когато през 2001 IKEA беше само мечта за много млади семейства в България, никога няма да забравя колко бях пристрастен към сглобяването на каквото и да е свързано в IKEA - спални, столове, маси и т.н. Мъкнехме се в магазина им в Осло само и само да направим един "тегел" по очертаната пътека със стрелките и да си купим от кръглите им бисквитки с точката с шоколад или червен мармалад по средата. Бях на 25 и имах Ford Mondeo - Hatchback. Беше много удобен за пренасяне на всичко, което е с дължина на пакетите им до 2 и повече метра. Дори купих багажник за ски отгоре, само и само да слагаме възглавници, одеяла и други всякакви дреболии. Ски не карах, но ски багажникът винаги е бил задължителен престижен екстериорен атрибут за Скандинавските страни. И двамата с жена ми бяхме луди по IKEA. Тогава IKEA много напредваше. Пътували сме над 3000 км. сгънати на две от Осло до Бургас "нафрашкани" до максимум до тавана на колата с маси, столове, легла и какво ли не, само и само вкъщи да имаме мебели от IKEA. Шведите умеят да завладяват с нещо просто, евтино и практично. Сега като се върна назад си казвам - чудели сме се къде да си пръскаме спечелените от Норвегия пари, затова пък си заслужаваше удоволствието да кажеш, че в къщи всичко беше обзаведено с IKEA. IKEA си е чисто и просто една приятна "зараза", особено за младите и особено по Коледа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK