С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 2 окт 2017, 15:01, 7297 прочитания

Никос Ифантидис: Мебели от България ще се продават в цял свят

Управителят на българския офис на IKEA пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Никос Ифантидис пое ръководството на бизнеса на шведския мебелен гигант IKEA в България след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има общо 20 години опит в управлението и продажбите. През последните шест заема позицията регионален управител и отговаря за трите магазина на IKEA в Северна Гърция.
Кариерата му за шведската мебелна компания започва през 2003 г. като търговски мениджър в първия гръцки магазин на IKEA в Солун. През 2006 г. ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009 г. В рамките на IKEA той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

- От октомври във всички магазини IKEA в света ще започне продажбата на лимитираната колекция VÄSSAD с 30 артикула, проектирани и създадени в български фабрики.
- Сравнявайки средните стойности на поръчките онлайн и офлайн, виждаме възходяща тенденция към по-големи покупки дигитално.


Планирате ли нови магазини или нови центрове за поръчки в следващите три години и в кои градове оглеждате терени?
- В следващите години искаме да предлагаме още по-добро изживяване на нашите клиенти както онлайн, така и на живо и един от основните ни приоритети е улесняването на достъпа до IKEA. Искаме да сме по-близо до всички в България. В момента глобалната ни концепция се развива с огромна скорост – IKEA разработва и тества различни видове магазини и търговски формати в целия свят. Следим изкъсо как се развиват нашите различни канали и оценяваме възможностите. За бъдещите си проекти, разбира се, сме ориентирани към големите градове в България.


Каква част от продажбите на компанията минават през двата центъра за поръчки във Варна и Бургас, какъв е делът на онлайн продажбите?
- В момента онлайн магазинът ни реализира 6% от годишните продажби. В пиковите месеци делът от продажбите на двата центъра може да е двойно по-голям от този на онлайн магазина. И все пак центровете за поръчки са още в старта на развитието си, като този в Бургас все още не е направил една година, затова и за нас още е рано да направим оценки.

Обявихте, че във всички магазини на IKEA в света ще започне продажбата на лимитирана колекция, която съдържа маса, стол, пейка, аксесоари и текстил, произведени изцяло в български фабрики. Колко и кои са тези фабрики?
- Колекцията се нарича VÄSSAD и се състои от приблизително 30 артикула, които са проектирани и създадени на производствените площадки в български фабрики и от октомври ще се продават в магазините на IKEA из целия свят. Щастливи сме, че тази колекция, вдъхновена от България и създадена тук, ще обиколи света.
За представянето на колекцията в България на 6 октомври идва известното дизайнерско дуо от IKEA – Кнут и Мариане Хагберг, които са главните дизайнери на колекцията. Те ще ни разкажат на живо повече за работата си в България и за производствения процес. На събитието, което ще се проведе в "Генератор" в София, към тях ще се присъединят и двата производителя на колекцията – това са "Бонана" от Петрич и Dreams company от Смолян.

Колко са доставчиците на ИКЕА от България? Колко от тях са нови, одобрени през последните две години? Какъв е общата стойност на поръчките за ИКЕА от България?
- В нашата организация процесът на доставка и селекция на производители е отговорност на IKEA Supply Unit в Швеция и е встрани от задълженията ни като ритейлъри, затова за съжаление ние не разполагаме с тази информация. Мога обаче да цитирам интервю с Хенрих Елм, главния мениджър по поръчките на IKEA, който заявява, че за каталожната 2015 г. (1 септември 2014 г. – 31 август 2015 г.) IKEA е купила продукти от България на стойност 143 млн. евро. 1.6% от всичките ни поръчки в Европа за миналата фискална година бяха направени от България. В световен мащаб 0.96% от поръчките бяха от България.



Какъв е профилът на българските клиенти на IKEA, по какво се различават те от клиентите в други държави?
- Като експерт в обзавеждането ние следваме целта си да създаваме по-добро всекидневие за всички хора. Ние сме тук заради хората и сме щастливи, че нашите клиенти ни имат доверие, говоря за хора с всякакви доходи и от всички краища на България. Що се отнася до разликите – разбира се, че в различните пазари има такива. Общият профил на потребителя на IKEA обаче е един и същ по целия свят: това са хора, които споделят едни и същи предизвикателства – живеят в малки пространства, често сменят жилището и дори страната, много често пътуват зад граница. Освен това винаги са онлайн – готови да споделят, да поръчат или да открият нещо за пръв път заедно с останалия свят чрез социалните мрежи. Тези хора търсят достъпни и практични решения с добър дизайн. Интересно за мен наблюдение беше, че българските клиенти предпочитат бели мебели пред такива с естествен цвят на дървесина. Повечето от нашите най-продавани продукти тук са бели.

Каква е средната стойност на поръчката в IKEA в България и какъв е трендът?
- Сравнявайки средните стойности на поръчките онлайн и офлайн, виждаме възходяща тенденция към това хората да правят по-големи покупки дигитално. Когато стартирахме електронната си търговия, средната поръчка онлайн беше по-ниска от тази в магазините. В момента средната стойност на една такава поръчка е почти 50% по-висока от тази офлайн.

Кои са най-купуваните продукти или групи продукти на веригата за последната година?
- През последните две години основната тема на нашия каталог беше кухнята – всичко от готвенето до храненето. Това имаше много положителен ефект върху продажбите на кухненските ни мебели и аксесоари. Фокусът тази година се измества върху всекидневните. В тази зона на дома меката мебел и кушетките като EKTORP, HOLMSUND и HEMNES традиционно се представят добре на пазара ни, а холната масичка LAСK е вечен любимец на много домакинства. Емблематичната чанта FRAKТA също винаги е сред най-продаваните ни продукти.

Има сравнения при определени стоки, от които се вижда, че цените в магазините на IKEA в България са по-високи в сравнение с Букурещ и Солун например. Какъв е вашият коментар?
- Асортиментът ни се състои от приблизително 9500 продукта и сравнения на цените на само няколко от тях в различни пазари не може да даде показателна представа за цялостната картина.
Полагаме непрестанни усилия да предлагаме най-добрите и конкурентни цени и смятаме, че пазаруването в IKEA винаги си заслужава. Имаме специални предложения за най-лоялните ни клиенти, гъвкаво финансиране, допълнителни гаранции на продуктите, безплатни места за детска игра, ресторант IKEA с ниски цени и т.н. Всичките 2000 артикула в каталога ни са с фиксирана максимална цена за цялата каталожна година – те могат да поевтиняват, но никога не могат да станат по-скъпи, независимо от външните фактори.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Да се конкурираш от България с Microsoft и Google 2 Да се конкурираш от България с Microsoft и Google

Николай Късовски, главен технически директор в MobiSystems, пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2998 прочитания

Андрей Петров: Най-лесно се продава красота Андрей Петров: Най-лесно се продава красота

Председателят на борда на управителите на "dm България" пред "Капитал"

5 сеп 2019, 3167 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Дейв Улрих: Дигитализацията в HR работата няма да замести човешката преценка

HR специалистът и консултант, лектор в HR and the Future of Work, пред "Капитал"

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"