С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2017, 12:13, 3395 прочитания

Джонатан Вокс: Иновациите не трябва да се натрапват на потребителите

Изпълнителният директор "Партньорства и иновации" на Visa в Европа пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Лекторите на Retail in Detail: Красимира Райчева

Мениджър на VISA за България

22 окт 2017

Резултатите на IBM изненадаха приятно инвеститорите

Компанията очаква ръст на приходите за пръв път от пет години

18 окт 2017

"Пейсейф България": Отличникът на глобалната компания

Компанията за електронни разплащания е увеличила приходите си с около 57% до 82.6 млн. лв., което я превръща в най-голямото софтуерно дружество в страната

19 сеп 2017

Как се развива онлайн търговията в България

Мненията на експертите

4 авг 2017

Как да харчим по-евтино електронните пари

Все повече алтернативи на банковите разплащания позволяват да се спестяват такси и да се намали рискът от измама

30 юни 2017

Шумът на електронните пари

Растежът на глобалната икономика и ниската безработица в САЩ стоят зад добрите отчети на компаниите за разплащане

26 май 2017
Джонатан Вокс е изпълнителен директор "Партньорства и иновации" на Visa в Европа, който е базиран в Лондон. Ролята му включва работа с вътрешни екипи и външни организации за идентифициране на ключовите технологични тенденции в света. Той е отговорен за намирането на начини тези нови технологии да бъдат включени в екосистемата на Visa с цел да подобри услугите, които компанията предлага на своите клиенти, търговци и картодържатели.

Как се стигна до идеята за иновационния център на Visa?

- Причината за пускането на центъра за иновации на Visa се крие в няколко фактора: първо, за нас е важно да разберем клиентското преживяване и да подготвим услуги, които тези клиенти искат, но и същевременно правят живота им по-лесен. Важно е да поставяш потребителя на първо място, а не всичко да се върти около технологиите.

Нашата цел не е да сме цялостен доставчик на решения за всички услуги, а да обединим усилия с други компании и организации в събирането на данни и създаването на решения. В днешния свързан свят това е много важно, защото данните са навсякъде. Един потребител има отношения с телекоми, с банки, с търговци. На кого бихте се доверили да събира цялата тази информация? Google показа как може да предлагаш по-добри услуги чрез анализа на тези данни и персонализирането им според нуждите на всеки потребител.

Как правите иновации в центъра?



- Инвестирахме много усилия и ресурси в изграждането на методология, която да ни помогне по-добре да разбираме клиентите си. Кой използва решенията и какво търсят? Например целта ми като клиент е различна, когато си купувам кафе сутрин или следобед. Или за да стигна някъде, ми е нужен транспорт. Младите също искат да стигнат някъде, но далеч не се вълнуват от това да притежават кола. Имате различни модели и очаквания и разбирането на тези различни потребители е трудно. Затова центърът е проектиран така, че да накара хората да мислят различно и да разглеждат отражението на технологиите върху нас, хората. Например, връщаме се от работа с колата си и решаваме да си купим нещо. Но как го правим - с глас, през тъчскрийн на автомобила или други средства? По тази причина в центъра използваме прототипи и демонстрации, за да накараме хората да мислят различно. Важно е да разберем контекста.

С какви партньори работите в центъра?

- Няма конкретни правила - отворени сме за всякакви технологии и партньори. Една от причините да искаме да работим с повече индустрии е, че хората вече не се водят от това на коя банка са клиент, а как мобилното изживяване променя живота им. Вече не става дума толкова за транзакцията, а какво правя аз до момента на плащането - дали всички стъпки са удобни и интересни.

Само тъй нареченото милениъл поколение ли е двигател на дигиталните промени?

- Ние винаги групираме хората от милениъл поколението заедно, но дори между тях има големи разлики. Имаме поколение, което расте основно с използването на технологии. По-възрастните хора в повечето случаи реагират с неохота към подобни решения и услуги, но само защото не ги разбират. Но в момента, когато внуците или децата им покажат предимствата им, те се превръщат в едни от най-масовите потребители.

Кой е следващият голям пробив в клиентското изживяване при плащанията? Ще имаме ли вградени чипове?

- Един от фундаменталните принципи на иновациите е да не ги натрапваш на потребителите - подобен подход би бил проблемен. Хубавото на технологиите е, че имат широко потребление - така че ако искаш чип, можеш да си имплантираш чип. Ако не желаеш, има и редица други решения - гривни, очила, пръстени и т.н. Всеки ще избере каквото му харесва.

Когато филмът "Специален доклад" излезе преди години, всичко в него ни изглеждаше толкова невероятно - персонализиране на реклами, плащания и оферти през ириса, летящи коли и т.н. Но днес тези неща дори не ни учудват? Очаквате ли подобни иновации скоро да бъдат въведени в сектора за разплащания?

- Повечето от тези неща са технически възможни. Въпросът е дали правят живота ни по-добър? Във всички тези нови иновации има смисъл, ако те решават някакъв проблем на потребителя.

Кога виждате края на кешовите разплащания?

- Смятам, че парите в брой, каквото и да мислят хората за тях, са отговорили на много нужди. Повечето от тези нужди може и да са емоционални - например, чувството на физически контрол над бюджета ти. Но много играчи на пазара сега създават решения, които заменят банкнотите и носят ново и различно чувство на контрол през по-доброто потребителско изживяване. Младите ще израснат без пари в брой и ще имат съвсем друго отношение към тях. Така че кешовите разплащания ще намаляват, но някои хора ще продължат да имат емоционална връзка с банкнотите.
Красимира Райчева: Биометричните разплащания ще променят индустрията

Красимира Райчева е мениджър на Visa за България и представлява бизнес интересите на компанията в страната. Нейната роля е да развива продуктите и услугите на Visa сред финансовите институции у нас. Тя управлява отношенията на компанията с банките и с други организации. Красимира Райчева ръководи въвеждането на иновативните продукти на Visa в България, сред които безконтактни, мобилни и разплащания от човек на човек. Райчева работи за Visa от края на 2004 г. Преди това е ръководила множество проекти на IBM в банковия сектор.

Какви са основните иновации в сектора, които предвиждате да станат факт в следващите години, и къде е мястото на България в тях?

- Навлизайки в бъдещето, потребителите ще имат все повече възможности за избор как да се разплащат. Как точно ще се промени поведението при разплащане зависи от това къде се намираш и на какво устройство пазаруваш, методите за идентификация ще трябва да са подходящи за случая. В бъдеще ще видим микс от решения, който ще се определя от ситуацията, в която се пазарува. Например – да управляваме рестото по дигитален път, да разпределяме плащанията с един жест на ръката и да интегрираме модната индустрия, социалните медии и разплащанията само в една брошка. Това са три от концепциите за дизайн на аксесоарите за разплащане, т.нар. wearables – резултат от съвместен проект на Visa и престижния колеж по изкуство и дизайн "Сентрал Сейнт Мартинс" в Лондон, Великобритания. Според предвижданията на Visa безконтактната технология ще бъде присъща за всеки аксесоар за разплащане през 2020 г.

От друга страна, съвсем наскоро IBM и Visa обявиха първото в индустрията сътрудничество, което пренася точката на продажба навсякъде, където се приемат карти Visa, като позволява на бизнеса бързо да въвежда сигурни разплащания през всяко устройство, свързано с IoT. Все примери за това как сътрудничеството в сферата на иновациите допринася за бързите промени в света на разплащанията.

Кое нововъведение според вас ще промени най-много индустрията?

- Безспорно това ще са биометричните разплащания. Биометрията работи най-добре, когато е свързана с други фактори, като например устройство, технологии за геолокация или допълнителен метод за идентификация. Затова ние сме убедени, че е важно да се приложи холистичен подход, който взема предвид широк набор от базови технологии, които да допринесат за по-добро преживяване от край до край – от предоставяне на карта, през осъществяване на покупка до проверка на баланса. От тестване на гласово разпознаване до поведенческата биометрия като начин на идентификация, вече наблюдаваме положителните стъпки към въвеждането на тази технология от множество финансови институции в света. Доверието на потребителите в идентификацията и съхранението на биометричните им данни осигурява на банките идеалния сценарий да предоставят търсена от потребителите услуга, носеща ползи и за тях самите. Тази нова революция в разплащанията дава изключителни възможности на банките. Visa вече подкрепя редица институции в развитието на новите форми на идентификация. Ще продължим да изпълняваме ролята си на платформа за разплащания, както и да предоставяме технологични инструменти при работата си с банките партньори, за да гарантираме, че новите и развиващи се форми на идентификация на разплащанията са бързи, сигурни и удобни.

По ваши наблюдения как се развива пазарът на разплащания в България спрямо другите страни в региона – едни и същи ли са тенденциите?

- Това, което е общо между страните в региона, е, че се засилва търсенето на бързи и удобни услуги за разплащане. Хората искат да могат да се разплащат по електронен начин независимо от устройството, мястото и времето. Важно да се отбележи е, че самите потребители вече започват да се информират повече – сами търсят безконтактни начини за плащане. В цял свят с дигитализацията на разплащанията безконтактната технология бързо еволюира от разплащателните карти към други устройства, а европейците първи възприемат тези нови технологии заради всичките предимства – бързина, удобство и лесна употреба. Това, което всички европейци, включително и българите, искат, е възможностите за разплащания да бъдат до тях по всяко време, без бариери и с подобрена сигурност.

Склонни ли са българските потребители да залагат все повече на безкешови плащания спрямо другите потребители в региона?

- Българският пазар следва всички основни тенденции при разплащанията на глобално ниво. В България Visa и банките – наши клиенти, работим упорито за постигането на необходимата зрялост на пазара, за изграждането на последен модел дигиталната екосистема и предлагането на всички иновативни услуги за разплащания, които са налични и на най-развитите пазари. В резултат на тези усилия картодържателите разпознават електронните разплащания като сигурни, надеждни и защитени, а технологията на продуктите и услугите – като отлична. Нещо повече - проучване на Visa в България от края на миналата година показва, че близо 20% от анкетираните биха отказали да направят покупка, ако търговецът не приема електронни разплащания – това се дължи на промяна в потребителските навици успоредно с разширяването на инфраструктурата.

Интервютата взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да превърнеш детската страст в кариера Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

20 юли 2018, 2530 прочитания

Създателят на брандове от Шумен 6 Създателят на брандове от Шумен

Красен Кюркчиев, изпълнителен директор на "Фикосота", пред "Капитал"

22 юни 2018, 33963 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Иван Френкев: IKEA ни помогна да развием бизнеса си

Собственикът на "Дриймс къмпани" - Смолян, пред "Капитал"

Метрото: А сега накъде?

Столицата е напът да фиксира плановете за нови метролинии със закон, но според експерти и активисти решението е твърде прибързано

По-малко дивиденти, но стабилна доходност

Публичните компании ще разпределят около 140 млн. лв. от печалбите си, което е с 46% по-малко от рекордната 2017 г.

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Nation on the best location

Манталитетният и културен хибрид Словения

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 21.07.2018 Прочетете