С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2017, 14:16, 12344 прочитания

Иван Френкев: IKEA ни помогна да развием бизнеса си

Собственикът на "Дриймс къмпани" - Смолян, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Иван Френкев е собственик на "Дриймс къмпани" – Смолян. Завършил е финанси и икономика във Великобритания, има МВА от "Коч юнивърсити" - Истанбул. Създава фирмата през 2012 г. с основен предмет на дейност производство и продажба на традиционен български текстил за дома – родопски одеяла, килими, халища, губери, покривки за легла, завеси, възглавници. Баща му Иван Френкев е машинен инженер, специалност "текстилна техника". Работил е десетилетия в сферата на конфекцията, памучния и вълнения текстил. Държи правата върху марката "Родопска тъкан", която е позната от 1964 г. Работи като консултант в компанията.


"Дриймс къмпани" – Смолян, е една от двете български фирми (другата е "Бонана" - Петрич), които изработиха всички над 30 артикула от лимитираната колекция VÄSSAD на IKEA, която отскоро се продава в магазините на шведската компания в целия свят. Това е първата колекция на IKEA, изцяло произведена в България.


Как ви откриха от IKEA, откога е сътрудничеството ви с шведската компания?

Иван Френкев, син: Това е първият ни контакт с IKEA. Те имаха сътрудничество преди години с друга фирма от региона, но когато решиха да започнат този проект, се свързаха с нас, дойдоха на посещение, разгледаха нашия шоурум. Инициативата беше изцяло тяхна.



Какво точно произвеждате за тях?

Иван Френкев, син: За колекцията VÄSSAD произвеждаме четири вида одеяла и килимите.

Трябваше ли да направите допълнителни инвестиции, преминахте ли някакви тестове преди старта?

Иван Френкев, син: В IKEA има вътрешнофирмени критерии, които трябва да се покрият от всяка фирма и за всеки продукт. Това са унифицирани за всички държави критерии за качество. Наложи се да направим известни инвестиции – основно организационни. Но не особено големи, защото нашата философия се припокрива с философията на IKEA – работим с естествени материали – вълна, небагрен памук. Това са устойчиви суровини, които не нарушават баланса в природата – все неща, които са важни и за IKEA, и за нас. Това бяха сравнително скромни инвестиции, по-скоро свързани с производствената база за по-енергийно ефективно производство, с организация на работните места.

За колко време изпълнихте поръчката за IKEA?

Иван Френкев, син: Започнахме около Коледа и за около 8 месеца изработихме колекцията. Тя е направена в България с изделия от България. Това означава, че много други фирми са били благоприятно повлияни от нашите взаимоотношения с IKEA.

За какви количества става дума?

Иван Френкев, син: Нямаме право да коментираме това, но става въпрос за колекция за целия свят. Изпълнихме я с много работа. Ние всички сме един екип. Всеки от работниците има достъп до мениджмънта, а мениджмънтът помага на работниците.

Колко пъти нараснаха обемите на производство на компанията заради поръчката на IKEA?

Иван Френкев, син: Поръчката е неколкократно по-голяма от нашия обичаен обем, но производственият капацитет е наличен. Поради това, че имаме по-малки клиенти, ние правим и много бутикови ръчни изделия, които не са подходящи за IKEA, но са обичани от нашите клиенти. Нашите изделия се радват на интерес в скандинавските страни. Традиционното българско кичено халище, което още седи в скриновете на бабите като чеиз, се оказа много интересно за наши швейцарски клиенти. Традиционният български текстил – родопски одеяла, халища, покривки – е много търсен също в Германия, Чехия, Великобритания.

Назначихте ли нови хора, за да изпълните поръчката за IKEA?

Иван Френкев, баща: Наехме още около 30-40 души. Това са хора с предишен опит в традиционния текстил, които се върнаха при по-добри условия, с по-високи заплати. Работниците положиха огромни усилия, вложиха сила, душа, амбиция и голямо желание. Това са много лоялни и честни хора. Цял живот са работили в текстилния бизнес и сега техният труд се вижда в целия свят.

Какви предимства носи сътрудничеството с IKEA?

Иван Френкев, син: Имаш надежден партньор, което е изключително важно, за да може да се планират бизнес операциите. Знаеш, че имаш някой, на когото можеш да разчиташ. Оттам нататък почва да се гради продуктът, да се планират обемите. Във всеки момент имахме абсолютно пълна подкрепа от хората в румънския офис на IKEA, към който е България. Поръчката за IKEA беше допълнителен тласък да повишим не само обемите, но и качеството на някои от нашите изделия, което се отразява на абсолютно всички останали наши клиенти. Това е стъпало, което изкачихме. Нашите доставчици започнаха да свикват, че, ако искаме да търгуваме в дългосрочен план с тях, трябва да изпълняват всичко по правилата, стриктно, както е дадено като заявка, без да го побългаряват. IKEA помага на своите партньори да развиват бизнеса си. А това помага и на всички останали бизнеси.

Иван Френкев, баща: IKEA е компания, която подпомага производителите, развива ги, дисциплинира ги, за да постигнат по-високо ниво – организационно, технологическо, както и по отношение на качеството.

Кои са доставчици на вашата компания?

Иван Френкев, син: За поръчката за IKEA работихме с над 10 български фирми доставчици. Тази връзка с проекта създава косвена заетост в различни региони. Изделията за IKEA не са просто изделия – от продукта до опаковката всичко е свързано с работа на дизайнери, доставчици, производители, за да стигне до клиента. А това означава постоянно качество и организация. Партньорите от чужбина обичат да си планират нещата, да имат разчети. Бизнесът в България за съжаление не е толкова дисциплиниран и затова отнема време, докато се нагоди към изискванията.

Има ли недостатъци сътрудничеството с IKEA?

Иван Френкев, син: Много работа. Но това не е недостатък. Масовото производство на едни изделия след одобрени мостри и изкарването им до магазините отнема много енергия, много емоции. Но това е производството. Производството не е нещо, от което ще забогатееш за един ден. Там се работи с много хора. Във веригата се навързани много компании, много съдби и просто разчиташ, че всеки ще бъде професионалист. В България мислим повече за далаверата, чакаме чудо, искаме наведнъж да стане. В производството се иска търпение, нещата се получават полека-лека. Като се вложи енергия, усилия, като имаш цел, нещата стават, макар и бавно. Отнема време, няма да бъде лесно, но никой не е обещал, че ще е лесно.

Иван Френкев, баща: Българските фирми имат възможност да се дърпат една друга в една посока. Всички ние сме свързани по някакъв начин и при тези бизнес отношения, ако са коректни и конструктивни, едните дърпат другите. И в крайна сметка всички печелят. Защото вървят в една посока – по-усъвършенствана организация, по-високо качество, по-добри контакти, по-големи обеми. И в края на краищата резултатът е по-добър.

IKEA е известна с това, че продава на ниски цени, как се отразява това на компанията и нейните финансови разчети?

Иван Френкев, син: Цени не може да коментираме. Но самият факт, че сме се включили в тази колекция, означава, че сме постигнали договореност и имаме интерес. Имаме интерес да продължим сътрудничеството с IKEA. Опитваме се да бъдем максимално ефективни в нашето производство, което означава минимални отпадъци, защото това са загуби. Влагаме наши собствени пари, затова всеки вложен лев трябва да носи определена възвращаемост както в производството, така и в организацията на самата фирма.

Какви трудности срещнахте при изпълнението на поръчката за IKEA?

Иван Френкев, син: Винаги има непредвидими обстоятелства, срещаш се с различни хора, работиш с различни компании. Едно от трудните неща е да се намери квалифициран персонал. Поради тази причина върнахме на работа хора, които са били преди в този бизнес. Но е трудно да наемеш по-млади хора, защото текстилно инженерство не е модерна специалност. Поддържащият персонал – майстори, тъкачки – не става за един ден. Иска се инвестиция във времето – три, четири, пет години, за да станеш висококвалифииран. И това е предизвикателство, с което ще трябва да се справяме и в бъдеще. Но вървим стъпка по стъпка. Надяваме се нашият регион да живне, да останат повече млади хора и да почнат работа при нас.

Очаква ли се продължение на сътрудничеството с IKEA?

Иван Френкев, син: С IKEA обсъждаме различни идеи, надяваме се те да станат реалност. Но в момента сме се фокусирали върху по-малките ни клиенти. Без значение дали клиентът е голям или малък, за нас е важен. Ние съществуваме като компания, защото нашите клиенти ни харесват и оценяват качеството, което предлагаме. От над 600 текстилни фирми в България преди 1989 г. сега са останали сравнително малко. И за всяка една от тях е предизвикателство да продължава да се развива.

Кои са другите клиенти на компанията?

Иван Френкев, син: Освен IKEA имаме по-малки международни клиенти и произвеждаме основно за европейския пазар. Имаме свой дизайнерски екип във фабриката, който предлага различни идеи. Те се харесват на клиентите ни и на практика около 90% от продукцията ни е за износ.

Иван Френкев, баща: Тази година не успяхме да задоволим изцяло вътрешния пазар, защото мощностите ни бяха ангажирани с поръчката за IKEA. Но нашите клиенти в България ни подкрепиха, като проявиха разбиране. Те си дадоха сметка, че поръчката за IKEA е много важен проект, който, ако се развие, ще може да подобри качеството на всички наши изделия. Така и стана. И в момента успяваме да работим по поръчки на клиенти за вътрешния пазар.

Какви са предимствата на "Дриймс къмпани"?

Иван Френкев, баща: Ние сме малка фирма, гъвкава, на нашия сайт имаме галерия с над 600 модела експоната. Освен това се занимаваме и с инженерингова дейност, т.е. имате ресторант или хотел и искате да го обзаведете. Ние сме насреща за интериорен текстил – одеяла, покривки за легла, килими, килимчета, завеси. Ако собственикът има идеи, почваме да ги обсъждаме и така стигаме до решение и реализация.

Иван Френкев, син: Може да специализираме в определени изделия. Предлагаме над 20 вида различни дизайна на година. Със специализацията на изделия производителността ни е по-голяма, производството е по-ефективно. Това без съмнение се отразява и на разходите, които при по-голяма серия са по-ниски.

Какви инвестиции планирате за 2018 г.?

Иван Френкев, син: Надяваме се да продължим сътрудничеството с IKEA, защото са много надежден партньор, но не искаме да загърбим традиционния български текстил. За съжаление, българските текстилни компании изчезнаха. И ако и последните изчезнат, това означава да се лишим от родопски одеяла, които се правят по специална стара технология, от халища, чергите, килимите. Някои от тези изделия се правят дори от същите хора, както и преди 1989 г. Искаме да се развием в една по-масова писта, но в същото време да запазим традициите в домашния текстил и за следващите поколения. Имаме такъв ангажимент и към нас самите, ние сме си кореняци родопчани и искаме това производство да продължи да съществува. Работим в помещения под наем. Една от инвестициите по-нататък евентуално ще е да купим база, както и машини за някои от дизайнерските ни решения. Но това са стъпки, които трябва да се случват една след друга. Чули сме че, има еврофондове, но досега не сме ги ползвали. Нямаме кредити, работим със собствени средства.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Орнит Шинар: Държавата не трябва да се меси там, където частният сектор се справя добре Орнит Шинар: Държавата не трябва да се меси там, където частният сектор се справя добре

Ръководителят на стартъп партньорствата на Citibank в интервю за "Капитал"

18 юни 2019, 1416 прочитания

Миглена Стоилова: България трябва да си постави по-амбициозни ВЕИ цели Миглена Стоилова: България трябва да си постави по-амбициозни ВЕИ цели

Председателят на надзорния съвет на Българската ветроенергийна асоциация пред "Капитал"

17 юни 2019, 1825 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Иля Кретов: България е един от най-добре развиващите се пазари за eBay в региона

Главният мениджър в eBay пред "Капитал"

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно