Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 12 окт 2017, 18:23, 5994 прочитания

Иля Кретов: България е един от най-добре развиващите се пазари за eBay в региона

Главният мениджър в eBay пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

eBay: Онлайн търговците от България достигат до 34 чужди пазара

Събитието eBay Seller Summit 2017 за пръв път се провежда в държава от Източна Европа

28 сеп 2017

Прати ми лаптоп, от Аризона

Онлайн-пазаруването извън ЕС може и да изглежда изгоднo, но крие допълнителни разходи

3 дек 2016
Иля Кретов е главен мениджър в eBay, отговарящ за Източна и Югоизточна Европа, Прибалтика, Скандинавия, Русия и части от Африка. Той е част от еВay от 2013 г., като първоначално е маркетингов директор. През ноември 2016 г. става главен мениджър за региона. Кретов е работил и за Google и Mars. Също така е и лектор по маркетинг в RMA Business School. Той гостува в София заради eBay Seller Summit - среща, събрала eBay търговци от над 20 страни и провела се в края на септември т.г. Кретов разговаря с "Капитал" преди нея.

Защо решихте да направите това събитие точно в София?

- Накратко, ние отговаряме за Източна и Югоизточна Европа, Прибалтика, Скандинавия, Русия и някои части от Африка. Югоизточният регион се развива много добре за бизнеса ни. В София виждаме голям растеж на продавачите в eBay, като България е един от най-добре развиващите се пазари в целия регион. Това е и причината първото европейско събиране на търговците в eBay да се състои тук. Разбира се, поканихме и търговци от други страни.

Колко бързо расте България като пазар?

- Не мога да ви кажа точните данни за всяка страна, но общо целият регион расте с около 19-20% на годишна база. Динамиката е стабилна и се надяваме тя да остане силна и през следващите години.

Има ли нещо специфично за България и региона, което се различава от Западна Европа?



- Да. Търговците в България, Румъния, Унгария и региона са много по-различни от търговците в Германия и Великобритания. Бизнесът на eBay се базира основно на повече вътрешни продажби. При България трендът е напълно обратен - почти 100% от продажбите са износ. Това, което eBay прави, е да дава възможност на малките и средните предприятия да се разраснат в ритейл сектора. Това е много удобно за местния бизнес тук, защото eBay автоматично дава достъп до над 170 млн. потребители от цял свят. Самата България също се разраства в целия електронен пазар, като по наши данни вече над 2 млн. души пазаруват през интернет.

Каква е стратегията ви за разрастване на българския пазар?

- Фактът, че сме тук, показва, че сме сериозни. Това е първото ни физическо стъпване на този пазар. Ще се срещнем със стотици продавачи през платформата ни, ще преминем и през други страни. Едно от най-важните неща, за които говорим на събирането, е как да правим по-професионален бизнес чрез eBay. Вече имаме много продавачи от България, затова ще се насочим към това да им помогнем да повишат ефективността си. В същото време инвестираме много средства да опростим системата ни и пътя на един бизнес към това да си отвори свой собствен ритейл клон в eBay, насочен към външни пазари. Очакваме повече и повече бизнеси да дойдат на нашата платформа и да започнат да работят чрез eBay.

Отговаряте за наистина голям регион. Има ли повтарящи се трендове в него, или всичко е много различно?

- Когато ни питат как се справяме с всички тези държави, им отговаряме точно това - търсим общи трендове, които се отнасят за всички. Опитваме се да систематизираме всичко, но има и разлики. Най-голямото общо нещо между тези пазари е, че всички те са насочени основно към износ на стоки за разлика от Западна Европа. Затова и насочваме усилията си към това да направим система, която да е по-удобна за използване от хора, които предимно предават стоките си извън страната. Инвестираме много в логистиката. Понякога логистиката е скъпа, понякога взима много време, понякога е прекалено сложна. Ние правим няколко неща: имаме много добър диалог с повечето логистични компании в региона, говорим с тях как да намалим разходите си, как да ги интегрираме в платформата си. В идеалния случай, когато някой иска да продава например чаши, системата автоматично ще му казва колко пари би струвало пращането им до различните страни. С повече логистика тези стоки ще могат да бъдат на различни места и да се спестят разходи по транспорт. Това е идеалният случай и в момента работим по пускането на подобрената ни система. Друга особеност на региона са регулациите и работата с правителствата. Имаме все по-активен диалог с тях и как да помогнем на бизнесите да пораснат.

Планирате ли отваряне на офис в София или създаването на структури, които ще работят само за България?

- Вече започнахме да правим структури тук. Красотата на интернет ритейл бизнеса е, че понякога не е толкова важно къде се намираш физически. Ние вече имаме център за обаждания, който помага на продавачите от тук, които използват eBay. Центърът работи на български и може да помогне на всички. Работим по такъв тип инфраструктура. Възможно е в бъдеще да отворим и офис в страната, но за момента за нас е по-ефективно да работим по този начин. Чрез разработването на тази инфраструктура всичко, което се случва на глобално ниво в eBay, ще идва по-бързо и тук.

Колко лесно е в момента за един търговец да продава своите продукти в еВay?

- Правих демонстрация преди няколко дни на една конференция. Отне ми по-малко от три минути, за да пусна продукта си в eBay със снимка и описание. Хубавото на нашата платформа е, че всичко се случва бързо и евтино, без такси. Когато продадеш своя продукт, ти получаваш парите си, а eBay получава малка комисиона. Всичко е просто. За да го направим още по-просто, направихме и специален инструмент за този пазар, който се казва eBayMag. Той позволява на продавачите или да вкарат ръчно всичките си продукти, или да имат автоматизиран списък с цени на продуктите си. Лесно е да се вкара таблица например и тя ще се появи автоматично на всички езици и пазари.

Какви са очакванията ви от събитието в София?

- Имаме толкова много заявки за присъствие, че няма как да нямаме очаквания. Наистина се радваме да бъдем тук, защото това е първото ни събиране въобще в Източна Европа. Дори сме нервни, защото искаме хората да се почувстват добре, да се почувстват у дома. Тези хора, които продават през eBay, не познават хората, които помагат на тяхната търговия, екипа, който им позволява да достигнат до търговци от цял свят. Искаме те да се почувстват част от eBay. Искаме, разбира се, и тяхната бройка да се увеличи, защото, когато тя расте, ние също растем. Интересът към събирането е огромен. Имаме стотици регистрации. Най-много са от България, но очакваме хора от още 20 страни. Така да се каже, ще се отразим добре и на туристическия бизнес в страната. Очакванията са и от това, че когато се съберат много търговци на едно място, винаги се разменят интересни идеи, има натрупване на опит. Ще говоря с много хора, за да разбера от какво имат нужда хората тук. Ще говорим и със заместник-министъра на икономиката Александър Манолев.

Целият онлайн пазар расте - не само по света, но и в България. Каква роля иска да има еВay в тази обстановка?

- Интересното е, че българският пазар наистина се развива много добре. Скоро общият размер на пазара ще премине 1 млрд. лв., а над 2 млн. души търгуват активно през интернет. Нашата роля в тази ситуация би била да помогнем на пазара да се разрасне извън границите на самата страна. Тук има 2 млн. души, които търгуват, но ние предлагаме 170 млн. души. Продавачите трябва да гледат на нас като на партньор, който ще им помогне да разширят бизнеса си. Ако погледнем числата, само 2% от всички малки бизнеси в България продават продуктите си извън страната, докато за Европа средното ниво е 8%. Има голяма разлика и България трябва да промени това. еВay предоставя идеална възможност за това.

Интервюто взе Йоан Запрянов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Една от шестте жени топ мениджъри в Siemens Една от шестте жени топ мениджъри в Siemens

Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на "Сименс"

23 фев 2018, 998 прочитания

Димитър Енчев, PostScriptum Ventures: Хората, напуснали страната, са огромен ресурс Димитър Енчев, PostScriptum Ventures: Хората, напуснали страната, са огромен ресурс

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

22 фев 2018, 1093 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Най-важното за данъчните рискове при бизнес пътувания

Запис от уебинара за данъчните, осигурителните и миграционните последици от командироването на служители в страната и чужбина, организиран от EY и Кариери

Поставяйте си ясни цели и ги следвайте

Стойка Зеленгорова, участникът с най-висок финален резултат в програмата на "Капитал" и MDV Professional Education School of Finance and Accounting for Young Professionals, разказва как обучението ще повлияе на бъдещото й кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Джон Ингам: Фокусирайте се върху резултатите и иновациите ще се случат сами

Консултантът по човешки ресурси и организационно развитие и лектор на конференцията HR and The Future of Work: Management Challenges

Защо бягат младите италианци

Италия страда от същия проблем като Източна Европа - около 10% от населението е зад граница, а миграцията на млади и активни хора се засилва. Изборите няма да решат това

Полет към нов бизнес със самолетни обезщетения

През софтуер, адвокати и маркетинг ClaimCompass достига до пътници с проблемни полети и ги представлява пред авиокомпаниите срещу комисиона от компенсацията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Парма култура

Градът на Бертолучи и пармезана крие много изненади

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете