🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Санджай Пуунен: Искаме 50-те най-големи телекома в света да са наши клиенти

Главният оперативен директор на VMware пред "Капитал"

Санджай Пуунен    ©  Vmware
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Санджай Пуунен става част от екипа на VMware през август 2013 г. и отговаря за продажбите, услугите, партньорствата, маркетинга и комуникациите на глобално ниво за компанията. Преди това заема позиция вицепрезидент и генерален мениджър на звеното, отговорно за системи за крайните потребители във VMware. Преди да се присъедини към VMware, Пуунен работи в SAP като президент на отдел Platform Solutions. През годините е част от екипите на Symantec, VERITAS и Informatica на високи мениджърски позиции.

Г-н Пуунен, кои са основните предизвикателства пред VMware в момента?

- Преди две години основно предизвикателство бяха публичните облачни технологии и виртуализацията, базирана на контейнери, но оттогава много неща се промениха. В момента стратегията ни по отношение на облака е най-добрата в света. Създадохме партньорства с IBM Cloud и Amazon Web Services, стартирахме Horizon Cloud на платформата Microsoft Azure, а наскоро започнахме и сътрудничество с Google Cloud – на практика това са четирите най-големи публични облачни платформи. Виртуализацията, базирана на контейнери, беше предизвикателство за нас и много хора мислеха, че занапред всички ще използват единствено услугите на Docker в тази сфера. Вместо това ние сключихме сделка за Pivotal Container Service PKS с Kubernetes, които се справиха отлично. Наблюдавахме Kubernetes известно време, не избързахме, забелязахме, че се развиват възходящо, и решихме да им предложим партньорство.

В бъдеще ще се фокусираме върху правилното управление на всички тези партньорства, което ще ни помогне значително да преодолеем препятствията, които срещаме по пътя. Имахме няколко стратегически предизвикателства, които успяхме да овладеем своевременно, което личи и от резултатите ни за последното тримесечие. За пръв път в историята на VMware всички наши продукти реализират нарастващ темп – vSAN, NSX и др. Вземете за пример vSAN - позиционира се много по-добре от Nutanix, защото е най-добре интегрираното решение за vShpere. Нашата цел е VМware да продължи да расте по отношение на всеки продукт и услуга в портфолиото, което предлага.

Наскоро обявихте и няколко сделки с компании като Vodafone. Доколко е важен секторът на телекомуникациите за компанията?

- Телекомите попадат в трите най-важни икономически секторa, които обслужваме. Te инвестират значителни суми в партньорството си с нас. Става дума за Vodafone, Swisscom, както и за широколентовия доставчик Liberty Global. Опитваме се да зададем стандарт, що се отнася до софтуерната виртуализация при телекомите, както от гледна точка на ИТ обслужване, така и от гледна точка на мрежова поддръжка. Виртуализацията на мрежите (Network Function Virtualization, NFV) е от изключителна важност, а наша отговорност е да съдействаме на клиентите ни да бъдат по-успешни. За тази цел създадохме самостоятелен отдел, който разработва продукти и решения в това направление. В допълнение, след като придобихме AirWatch, се превърнахме във водеща компания в сферата на сигурността за мобилни устройства и приложения. Много от телекомите си партнират с нас, за да препродават тези услуги на своите клиенти. Пример в това отношение са AT&T в САЩ, Vodafone, Verizon, Telefonica, Orange, T-Mobile в Германия, NTT и др. За нас най-прекият път до пазара е именно чрез сътрудничество с телекомите.

VMware има голям развоен център в България, където делът на жените, работещи в ИТ сферата, е най-висок в целия ЕС. Доколко този фактор е важен за компанията?

- Вярвам, че делът на жените в технологиите трябва да бъде по-висок, защото реално, ако 50% от обществото са жени, в повечето ИТ компании има само около 20% от тях. Не знам каква е причината за това. Във VMware имаме политика на равенство по отношение на пола, произхода и т.н. Няколко от изпълнителните ни директори са жени, лично аз в екипа си имам много жени. Дамите във VMware, които са наши успешни служители, могат да бъдат ролеви модел за децата. Ние сме отговорни да създадем повече такива модели на подражание в сектора. Моята дъщеря е на 11 години, един ден тя може да се "припознае" и да каже искам да стана като тази жена, когато порасна. Подобни примери за подражание има не само в България. Аз съм израснал в Индия, която е сред първите държави, избрали жена за премиер. Целта ни е да насърчим децата още от малка възраст – и момичета, и момчета – да изучават математика и информатика – без значение в София или в Пало Алто, в Бангалор или Пекин.

Как оценявате партньорството си с AWS към момента?

- Страхотно е. Изпълнителният директор на AWS е мой близък приятел, бяхме в един клас като малки, така че се познаваме много добре. Голяма част от партньорствата ни се развиват успешно, защото на първо място сме приятели, а след това всичко останало. Пат Гелсингър, Рагу Рагурам и аз вложихме много в сделката с AWS. В момента в AWS има създаден специален отдел, който работи само с нас, а във VMware има такъв, който работи само с AWS. Говорим за истинско партньорство, тук не става въпрос за маркетингов трик. А целта на всичко това е да доставим по-високо качество на клиентите ни.

Какво мислите за блокчейн технологията?

- Блокчейн технологията не е нещо, върху което фокусираме вниманието си в момента. Следим развитието ѝ, за да можем да реагираме бързо и адекватно, когато се наложи да въведем виртуализация в някакъв момент. Повече бихме могли да говорим за интернет на нещата (IoT), тъй като тази технология предполага управление и системи за сигурност, както например AirWatch изгражда технология за сигурност за автоматите за напитки на Coca-Cola. По тази линия работим и с Toyota - за изграждане на система за управление и сигурност на складовете за автомобили на Fujitsu.

От опита ви до момента като част от глобални корпорации, какъв съвет бихте дали на стартиращите компании?

- Всички големи някога са били малки компании. Когато станеш голям обаче, става по-трудно да се движиш бързо – превръщаш се в кораб, докато малките компании са като моторни лодки. Затова малките компании трябва да използват това предимство и да бъдат гъвкави и иновативни. Да преместят всичко в мобилни и облачни технологии. И да имат особено специално отношение към клиента. Много добър пример е Zappos - компания, която продава обувки и наскоро беше купена от Amazon. Те спечелиха именно с такова отношение – ако не ти харесват обувките, връщаш ги и си вземаш парите, дори да си носил обувките една година. Малките компании обаче трябва силно да се фокусират, за да успеят. Малката моторна лодка не може да пренася огромни оръжия или да бъде самолетоносач. Ако тя възложи на служителите си да вършат по 100 задачи едновременно, те или ще се провалят, или ще напуснат.

Именно тези предимства на стартъпите ме карат винаги да мисля, че там - в някой гараж, се развива малка компания, която иска да е новата VMware. Тази мисъл ме поддържа постоянно гладен за ново развитие. Понякога трябва директно да се състезаваш с по-малките компании. Голяма част от тях първоначално искат да си сътрудничат с нас, а понякога можем и да ги придобием, както стана с Nicira и AirWatch. За това също е необходим нюх, за да избереш правилния момент.

Интервюто взе Николай Нейчев

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tarikata avatar :-|
    Петър Петров
    • - 2
    • + 2

    Много скоро тия няма да ги има.Блокчейн технологията ще ги направи много скъпи.И колкото и скъпи костюми да облече и да си разкрасява продукта - няма кой да им го купува.

    Нередност?
Нов коментар