С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 ное 2017, 16:22, 8668 прочитания

Франсоаз Шомбар: Бъдещето е по-добро от настоящето

Главният изпълнителен директор на Melexis пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Франсоаз Шомбар е съосновател и главен изпълнителен директор на Melexis. Преди да създаде компанията работи в Elmos – немски производител на полупроводници, където отговаря за производственото планиране. Шомбар също така работи и в Elex Group, където изпълнява различни длъжности. В момента е президент на платформата STEM – съвет към правителството на фламандския регион в Белгия, чиято цел е да помага на младите хора, които искат да се занимават с наука, технология, инженерство и математика. Шомбар беше и един от менторите на на SOFIA Woman’s Network в продължение на 17 години.
За компанията

Белгийската Melexis създава иновации в областта на полупроводниците и сензорите. Компанията е глобален доставчик на чипове за автомобилния, индустриалния и потребителския сектор. Фирмата се управлява от Белгия. Към момента в нея работят над 1300 служители в общо над 19 локации по света.

Приходите на групата достигнаха 456 млн. евро за 2016 г. Melexis работи официално от 2000 г. в България, където проектира, тества и произвежда чипове. Служителите тук са около 400 души.

На екраните по коридорите на Melexis върви ваше интервю, в което казвате, че бъдещето трябва да е по-добро от настоящето. По какъв начин трябва да е по-добро и как Melexis ще помогне за него?

- За мен всеки технологичен прогрес ражда повече ползи, отколкото проблеми. Създават се и проблеми, но ако погледнем промяната, която виждаме днес - огромната компютърна мощност, възможностите за автоматизация, вкарването на големите данни в начините, по които диагностицираме и лекуваме хора, или каквото и да било друго – всичко това идва от технологичния прогрес. Що се отнася до нас, в Melexis, ние винаги сме искали да помогнем за създаването на най-доброто възможно бъдеще. Ние произвеждаме иновация. Две трети от това, което произвеждаме всяка година, е директно насочено към разрастване на зелената икономика по света. Искаме да направим живота на нашите клиенти по-зелен, по-комфортен. Нашите продукти са важни, но е важна и работата в самата компания. Работата ни винаги е била насочена не само към резултатите, но и към хората. Да, резултатите са важни, но и хората, които ги постигат, също са важни. Доказали сме, че като компания не е нужно да си в постоянна финансова надпревара, за да си успешен. Може да обръщаш внимание и на служителите си, а не само на резултатите. Смятам, че сме го доказали не само в София. Заради това и процентът на хората, оставащи в Melexis, е много висок – по-висок от средното за която и да било страна в света. Фактът, че хората остават, е свързан с нашите ценности. Когато ние ги описвахме в началото на Melexis, почти никоя друга компания нямаше записани ценности. Сега всяка компания има, но ние бяхме сред първите. И наистина ги следваме.


Правите ли компромиси, за да имате правилния баланс между вниманието към резултатите и вниманието към хората?

- Ние не гледаме на това като компромис. Виждаме го като два допълващи се елемента – това е еволюция, не може да имаш едното без другото. Когато говорим за компромис, трябва да приемем, че става дума за неща, които се взаимоизключват. За нас случаят не е такъв – това са две части от един процес, като ин-ян символа. Тези елементи изглеждат сякаш се изключват, но всъщност се допълват и се правят един друг по-силни.

Колко бързо се развива Melexis в България и на глобално ниво?



- На световно ниво се развиваме с по-високи темпове, отколкото е растежът на целия пазар. Всъщност се развиваме почти двойно по-бързо от пазара. За сравнение, миналата година секторът нарасна с около 5-6%, докато за последните пет години ние растем с около 12% на година. Важно е да гледаме в перспектива – последните няколко години, а не просто последните данни. И не смятаме да се забавяме. Когато започнахме през 2000 г. дейността си в България, тук имахме около 50 души, докато сега са над 400. Това е осемкратно увеличение, което говори за нашите планове тук.

Какво произвежда най-масово Melexis и къде се намира компанията в момента на световния пазар?

- Ако погледнем какво се случва в света на производителите на полупроводници в автомобилния сектор, сензорите, които Melexis произвежда, стават все по-важни. Това са компоненти, които измерват скоростта, налягането, температурата или други аналогови измерватели. Нашите сензори ги "превеждат" и ги правят дигитални, за да могат те да бъдат използвани в централните компютри на колите. Цели 88% от нашите продажби са в автомобилния сектор. Близо 70% от нашия бизнес е в сензорите. В момента ние сме четвърти в индустрията, по-големи от нас са само Bosch, Infineon и NXP. Bosch е на над 100 години, Infineon беше част от Siemens, също на над 100 години. NXP е от Philips, която също е на над 100 години. Melexis е четвърта в света за по-малко от 25 години. Казано накратко, ние сме новото дете в квартала. Причината да успеем да постигнем тези резултати се крие във факта, че клиентите ни обичат да купуват от нас, харесват нашите продукти. Това значи, че те са добри. Ако не бяха, нямаше да бъдат купувани и ако не се купуваха, нямаше да растем с такива темпове. Вярвам, че ние правим това, от което пазарът се нуждае. Много от продуктите ни са лидери на пазара – и то продукти, които никой друг не е правил преди.

Можете ли да дадете пример?

- Да. Например магнитните ни сензори. Оригиналните магнитни сензори измерват само по една ос. Ние добавихме още една ос, което направи нашия продукт на практика триизмерно измерващ. Постигнахме това още през 2004 г. Преди имаше нужда от два сензора, при това поставени на много специфични места. Ние дадохме на пазара ново решение, което никой друг не предлагаше. Минаха години, докато другите стигнат до масово производство на подобен продукт. Друг иновативен продукт, който е по-нов, е сензорът ни за разпознаване на жестове. Към момента той е само в някои модели на BMW. На практика той е кутия, която може да разчита жестове – например за увеличаване или намаляване на звука, вдигане или затваряне на телефона. От сегашна гледна точка изглежда като примитивна технология, но е наистина трудна за разработване технология. Вземете за пример конзолата Nintendo Wii, която разпознава движения и ги пресъздава. Разликите между това да си в стая, където можеш да дръпнеш завесите при слънце, и да си в кола, където осветеността се променя постоянно, обаче е огромна. Ние все още сме единствената компания, която произвежда нещо подобно.

Какво проектира и произвежда Melexis в България?

- В София разработваме основно температурни и магнитни сензори. Температурните сензори се използват за точно измерване на реална температура, например в безконтактен термометър за човешко чело. Температурните сензори се използват и в коли, но основното им приложение е за измерване и усещане на хора в стая.

В момента секторът за автомобилни компоненти се променя много бързо. Това добре ли е за Melexis?

- О, да. Харесваме всичко, което се променя, и всичко, което е ново, защото продаваме иновация. Огромната част от нашите продукти са в автомобилния сектор, което ни предоставя много нови възможности. Вълната от масово разработване на електрически автомобили е добра новина за нас, защото много от продуктите ни са насочени именно към коли, които да нямат отпечатък върху околната среда. Виждаме, че големите производители залагат на масово производство на електромобили, а по пътя към тази цел – и на хибриди. Всичко това е добре за нас. Ако погледнем един хибрид, той има два двигателя – електрически и с вътрешно горене. Те трябва да работят в синхрон и тук се намесваме ние. Ще виждаме още по-голяма електрификация на автомобилния пазар. Тук влиза и работата на софийското ни звено – ако има двигател с вътрешно горене, нагряването идва от него. При електрическите коли няма от къде да има нагряване. Производителите трябва да помислят как например да работи климатикът, както и как зарядът на батерията да издържа повече време. Ще се наложи цялата кола да бъде преосмислена. Това ще доведе и до по-високо търсене на топлинни сензори – именно тук е и нашата роля. Цялата система на колата трябва да бъде променена отвътре. Трябват повече сензори и за налягането. За да станат по-ефективни колите, трябва в тях да бъдат вкарани повече микрочипове. За нас това е много важна еволюция.

Какви са дългосрочните ви планове – за Melexis и за България в частност?

- Искаме да продължим да растем по начина досега. Както казах, нашият растеж е почти два пъти по-висок, отколкото на целия пазар. Виждаме, че нашата сензорна технология се вписва добре и на други места като автоматизацията на индустриални процеси. Един робот има нужда от много сензори, за да усеща какво точно прави и да го прави точно. Тук се намесва и технологията ни за разчитане на жестове, защото има голяма разлика между една кола, която се движи със 100 км/ч по магистралата, и един робот във фабрика, който работи на много по-ниска скорост. В този смисъл се интересуваме много от развитието ни в тази насока. Това, което виждате в домакинските уреди например, е желанието машините да бъдат по-ефективни. Развиваме и технология за климатици и умни сгради, която се разработва също в София. Представете си, че използвате термометър – той всъщност измерва температурата в една точка на тялото ви. Това, което нашите инженери разработват, взима температура от няколко точки. Когато променим мащаба и си представим една стая, технологията може да разбере каква е температурата на всички в нея, както и да нареди на климатика да се изключи, когато разбере, че няма никой вътре. Това прави целия процес най-малко 30% по-ефективен.

За колко време ще се фокусирате върху тези разработки?

- Поне няколко години, защото един проект отнема две-три години, за да бъде изцяло изготвен. Нужни са още една-две години за валидацията и чак тогава започва масовото производство. Това е дълъг процес.

Да вземем за пример температурния сензор за климатиците – къде се намирате в момента в този процес?

- Преди година започнахме да го произвеждаме. Сега сме в периода точно преди масовата продукция на този продукт.

Планирате ли да увеличавате броя на служителите на Melexis в София и по света в следващите пет години?

- В момента в България има около 400 души. По света имаме общо около 1300 служители, така че в България са около една трета от всичките ни служители. Трудно ми е да ви отговоря как ще стоят нещата след пет години. Ако просто погледнем линейния модел на разширяване на бизнеса ни досега, след пет години трябва да бъдем 2000 души. Но не мога да ви кажа, че това ще бъде така, защото има много неща, които просто не могат да бъдат предвидени. Не мога да ви кажа как ще се развиваме нито в краткосрочен, нито в средносрочен план, защото нямам кристална топка. Единственото, което мога да кажа, е, че ще се опитаме да се развиваме по-бързо от останалия пазар. Това означава, че в следващите пет години растежът ни трябва да остане около 12%. Виждаме всички тези нови възможности заради иновациите в автосектора, новите пазари, в които могат да се използват нашите продукти.

Интервюто взе Йоан Запрянов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1565 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1564 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Умен маркетинг

Основателят на Leanplum Момчил Кюркчиев пред "Капитал"

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10