С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 ное 2017, 17:20, 11747 прочитания

Умен маркетинг

Основателят на Leanplum Момчил Кюркчиев пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Българският предприемач Момчил Кюркчиев създава мултимилионната си компания за мобилен маркетинг Leanplum през 2012 г. За целта той напуска сигурната си и добре платена кариера в Google, за да започне своя проект. Кюркчиев тръгва от родния си Русе на 19 години, за да учи в САЩ. Захваща се с най-различни работи, за да се издържа по време на следването си. Завършва New York College at Brockport в Рочестър, а в трети курс е приет да стажува в Google. Днес животът му може би щеше да е друг, ако беше избрал музикалната кариера. Баща му е оперен певец, а майка му - учителка по пиано. Родителите му дават право на избор - музикален клас или математическа паралелка в основното училище. И той избира математиката. В четвърти клас вече решава задачи за американските тестове за колеж SAT, а в пети печели състезания. Впоследствие решава да продължи в английската гимназия в града.
Компанията

Компанията за мобилен маркетинг Leanplum е създадена от Момчил Кюркчиев и колегата му в Google Андрю Фърст. В началото на ноември тя набра
47 млн. долара в четвърти инвестиционен рунд и така привлечения до момента капитал е над 93 млн. долара. Последното финансирането е водено от Norwest Venture Partners, а в него участват още и досегашните инвеститори Canaan Partners, Kleiner Perkins Caufield & Byers и Shasta Ventures. С тази сума Leanplum се нарежда сред най-бързо растящите и привлекли най-големи инвестиции стартиращи компании с български корен. Фърст и Кюркчиев създават Leanplum с първоначалната идея да създадат система за т.нар. А/В тестове, която дава възможност на програмистите на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време промените, които правят по програмите, и реакцията на потребителите. Впоследствие предприемачите насочват усилията си към създаване на цялостна платформа за мобилен маркетинг, която поддържа множество канали за връзка между компанията и клиентите. Сега в компанията работят
160 души.
Изживяхте ли културен шок, когато отидохте в САЩ? Работили сте на различни места като студент. Смятате ли, че това е развило предприемаческия ви дух?

- Мисля, че това, че съм имигрант, ме подготви да стана предприемач. Когато дойдох в САЩ, бях само на 19 години и всичко, което имах, бяха два куфара. За пръв път отивах да живея отделно от семейството си. Девет години по-късно, когато напуснах Google, за да стартирам Leanplum, усещането беше подобно.


Първият урок, който научих, като дойдох в САЩ, беше, че трябва да разчитам на себе си. Имах достатъчно пари само за първия си семестър и знаех, че трябва веднага да започна работа. Първата ми работа беше нощна смяна в пицарията на кампуса и много я харесвах. За пръв път сам си изкарвах парите и чувството беше страхотно. Когато стартирах Leanplum, отново трябваше сам да се справям и това чувство пак беше страхотно.

По-важното обаче е, че се научих да бъда находчив. Когато си имигрант в САЩ, има много пречки, които трябва да преодоляваш. Първо, като студент нямах право да работя никъде на друго място освен в кампуса. След това, когато завърших, трябваше да си намеря работа, която да ми позволи да получа работна виза. Не можеш да започнеш собствена компания, ако нямаш зелена карта. В списъка има и много други спънки и трябва да си доста находчив, за се справиш с всичките.

Още един въпрос за културния шок - каква е разликата между това да работиш за Google и да имаш собствен стартъп? Трудно ли беше да напуснете Google?



- Трудно се реших да напусна, няма какво да се лъжем. Google вероятно е най-добрата голяма компания, за която човек може да работи. Те наистина знаят как да притъпят предприемаческия ти дух и да те накарат да се чувстваш на "топло местенце" - голяма заплата, безплатен обяд, страхотни проекти.

Спомням си, че онова лято майка ми ми беше на гости. Изчаквах до последния момент да й кажа, че напускам Google и започвам моя собствена компания, и в крайна сметка го направих на летището, когато си тръгваше. Разплака се. За нея това беше повод за гордост. Тъй като съм инженер, си бях направил списък в "Ексел" с плюсовете и минусите на това да остана, но в крайна сметка всичко се сведе до това да осъществя детската си мечта да имам собствена компания. Осъзнах, че си се представям как се пенсионирам в Google, и това ме накара да се чувствам потиснат. Представях си как един ден разказвам на внуците си за миналото си, как съм се присъединил към Google на 23 години и съм останал там 40 години. Казват, че животът ти е сбор от всички трудни решения, които си взимал, така че събрах кураж и направих скока.

Какво се променя в Leanplum с новия рунд на финансиране?

- Като цяло нещата се развиват бързо при нас и това, което много ми харесва в компанията ни, е, че всяка година с всяко ново финансиране увеличаваме амбициите си. Терминът маркетинг се използва още от началото на XVIII в. във Великобритания и идва от думата market - пазар. И какво е означавал тогава - да отидеш на неделния пазар и да намериш съответния човек и стока, която ти трябва. И характерното за този вид търговия е, че винаги е била базирана на личния контакт - хората са знаели клиентите си по име и какво търсят. Ние в България го познаваме и от кварталния тип магазини. Оказва се, че този вид маркетинг, базиран на лична връзка и доверие между клиент и продавач, всъщност е най-добрият маркетинг. Единственият проблем е, че не може да се разраства в мащаб бурно, защото човек не може да изгради ефективни контакти с повече от 200 души.

Сега ние се опитваме да пресъздадем в дигитални условия този маркетинг - наричаме го relаtionship marketing, или маркетинг на взаимоотношения. Правим го по два начина - чрез мобилния телефон, който е най-личното устройство, което притежаваме - знае къде се намираме, какви са интересите ни, от какво имаме нужда и т.н. Защото това, което се случва на пазара, всъщност е контекст - продавачът знае кой си и от какво имаш нужда. Второ, използваме изкуствен интелект, с който да разраснем този тип маркетинг до милиарди потребители от цял свят, а не само да е ограничен до кварталния магазин. Оказва се, че този проблем е най-големият неразрешен досега в маркетинг технологиите, и затова има апетити и интереси към това, което правим. Което се доказва и от инвестициите в Leanplum - до момента сме набрали малко под 100 млн. долара. Амбицията ни е да създадем маркетинг от следващо поколение, който няма да е свързан със спама, а който наистина разбира крайния потребител и създава взаимоотношение и доверие между него и компаниите.

Новият инвеститор Norwest Ventures е стар фонд с добро име в Долината. От него към борда ни се присъединява Скот Бийчък, който е дългогодишен предприемач, а е работил и в Salesforce, където е отговарял за разрастването на бизнеса в областта на облачната поддръжка. Така че искаме да използваме неговия опит, за да станем милиардна компания за маркетинг технологии.

Какво още предстои в сферата на AI за Leanplum?

- Когато набирах този последен рунд на финансиране, разказах една история от детството ми. Когато падна комунизмът, майка ми и баща ми в Русе решиха да са предприемачи и отвориха малко магазинче за дрехи. И много добре си спомням как майка ми използваше точно този вид методи за маркетинг, които сега възлагаме на изкуствения интелект. Стоката се получаваше един път в месеца и веднага след това тя започваше да звъни на клиентите си: "Получих червена рокля, която смятам, че е идеална за теб. Запазила съм я, ела да я видиш." Чрез нашия изкуствен интелект се опитваме да постигнем нещо подобно - да автоматизираме правеното от нея.

На колко се оценява компанията, какво приходи има?

- За съжаление все още не сме публична компания и не мога да споделям подобна информация. Само мога да кажа, че за тази година очакваме повишение от над 2.5 пъти на приходите ни.

Колко голям е екипът ви в София?

- През тази година отворихме нов модерен офис в София и в момента там сме около 20 души. Инвестирахме доста в него, наехме една от най-добрите архитектурни фирми. Целта ни е да го напълним, а капацитетът му е до 50 души. Ще имаме още много възможности за инвестиции, тъй като България е единият ни от само двата развойни центрове - другият е в Силициевата долина. Така че наемаме доста активно в България, даже някои от нашите мениджъри от Сан Франциско бяха в София, за да интервюират хора за разработка на един от основните компоненти на нашия продукт.

Това, което ни прави уникални за работа в България, е, че сме продуктова компания, но същевременно количеството данни, които обработваме, е огромно. Надали има фирма в България, която да работи с толкова информация. Например броят на активните потребители върху нашата платформа е по-голям от потребителите на Twitter. Понеже сме агрегатори и имаме най-различни приложения, трафикът който обработваме в реално време, е масивен. Което пък носи със себе си най-различни казуси, които трябва да се решат по ефективен начин. Трафикът ни сега е напълно съизмерим на онова, с което работих преди години в YouTube. Хубавото е, че колкото повече инвестираме в изкуствен интелект, толкова повече данните имат значение и го правят по-полезен.

Общо колко души е цялата компания?

- Общо сме около 160 души.

Докога ще ви стигне този капитал?

- Засега сме ок. Имаме и солидни приходи, което ни помага за бързия растеж.

Имате ли нови клиенти?

- От години работим с Tinder, Red Bull Media, Tesco и други. Но имаме и много нови - отскоро цялата медийна група на NBC се присъедини към нас.

Новото при нас е, че отваряме два офиса. Бизнес частта от европейския ни бизнес - продажби, маркетинг и партньорства, вече ще бъде в Амстердам. Което е изцяло нова ситуация за нас, защото досега имахме офис в Лондон. Лично аз не мислех, че Brexit ще ни се отрази, но така се получи. Цялата ситуация там ни пречи поради факта, че можем да наемем хора от Европа, които да се преместят да работят в Лондон, а след време да бъдат изгонени. Има несигурност, в която не искаме да участваме. Другият нов офис е в Сингапур. Вече сме наели изключително добри ръководители и на двете места. Инвестираме много в развитието на служителите ни.
Q&A

Успявате ли да намерите баланс между личния си живот и работата си?
- Определено е трудно, но с някои изключения уикендите са за семейството ми.

Какви устройства и приложения използвате в ежедневието си?
- Току-що започнах да използвам Instagram. Свръхпристрастяващо е! Що се отнася до устройствата, наскоро си купих Google Home Mini. Вкъщи имам проектор, който е свързан с говорител Sonos, и успях да свържа Google Home и с двата през Chromecast и HDMI аудио/видеосплитер. Много готино! Голям фен съм на автоматизацията в дома, а Google Home ми позволява също да контролирам и осветлението си Philips Hue.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си 1 Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си

Главният оперативен директор на британския стартъп във финансовите технологии Tide, който вече има над 100 служители в новооткрития си офис в София, в интервю за "Капитал"

8 ное 2019, 3004 прочитания

Стажантът, който стана изпълнителен директор Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

1 ное 2019, 2692 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Здравко Секов: Новите технологии в торенето ще стават все по-важни за земеделието

Изпълнителният директор на "Еврохим агро България" пред "Капитал"

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10