С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 ное 2017, 14:54, 6606 прочитания

Здравко Секов: Новите технологии в торенето ще стават все по-важни за земеделието

Изпълнителният директор на "Еврохим агро България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няколко месеца след като купи българския производител и дистрибутор на минерални торове за земеделието "Агрикола България", швейцарската EuroChem Group преименува дъщерната компания на "Еврохим агро България" и представи първите резултати от дейността й. За ефектите от сделката и плановете на компанията разговаряме с Здравко Секов, който е изпълнителен директор на "Еврохим агро България"

Отскоро компанията "Агрикола България" е част от групата на EuroChem. Кое наложи да прибегнете към тази сделка?


- Доскорошният ни партньор – канадската компания "Агриум", придоби белгийската компания СМF, част от която бяхме ние през 2010 г. Целта на придобиването на европейската структура на СМF беше свързана с реализацията на един голям проект на "Агриум" за производство на урея в Египет. След сделката обаче дойде Арабската пролет и групата беше принудена да напусне Египет. Когато се върна през 2013 г., те не успяха да доведат докрай инвестицията си и дистрибуторската компания, която бяха купили, загуби смисъла си. В края на 2015 г. "Агриум" взе решение да продаде активите си в Европа. За съжаление не успяха да реализират цялата компания като продажба, защото изгубиха доста функции във Франция, Италия, Румъния. За наша радост ние – "Агрикола България", останахме добре капитализирани, не загубихме функцията си на пазара и успяхме с помощта на целия екип да намерим сигурен партньор в лицето на EuroChem.

До сделката компанията беше един от доставчиците ни на торове. Сключването й протече доста дълго във времето, но решенията бяха взети значително по-рано. Започнахме разговори с EuroChem през юни 2016 г., предварителният договор беше подписан през октомври, а финалният – през ноември. Комисията за защита на конкуренцията забави около 2 месеца своето решение. То излезе на 19 януари 2017 г., което наложи ново одитиране на компанията с дата 28 февруари.

Кои са предимствата от обединението ви с EuroChem?



- Предишните ни собственици нямаха мощности в Европа. Новият ни партньор EuroChem е една от най-бързо развиващите се вертикално интегрирани компании - от добива на суровините до доставката на готовите продукти на фермерите. Компанията притежава две от най-големите мини за добив на фосфати, които са суровина за производство на фосфорни торове. До следващите три години тя ще достигне производство на 8 млн. тона калий, което означава, че ще влезе реално в топ 3 в света на компаниите, които произвеждат и трите продукта – азот, фосфор и калий, и затварят кръга от суровината до достигането на крайния продукт до земеделския производител.

Другото предимство е, че самите производства на групата са разположени логистично много добре. Продуктите, които се произвеждат от разположените в Русия мощности, се превозват по Черно море. Доставките са много бързи и сравнително евтини. Производствата на специалните продукти, които са базирани в Западна Европа, също логистично стоят много добре, защото по река Дунав доставките са удобни и евтини. Добрата логистика, ниските разходи за превоз на продуктите дават голямо предимство на пазара.

Кои ще бъдат основните промени, които ще реализирате през следващите месеци?

- При всички случаи ще има промени и те са свързани най-вече с портфолиото ни. Досега продавахме най-вече така наречените масови минерални торове – азот, фосфор, калий. От догодина ще продаваме премиални продукти, които носят по-високи доходи. Говорим за пряка доставка от производителя до фермера. Досега продавахме около 10-12 продукта. Сега предстои да продаваме около 30, тоест два пъти се увеличават продуктите ни в портфолиото, като важно място заемат специалните продукти.

Предвиждате ли нови инвестиции?

- Предстои увеличаването на складовите ни мощности в България. Сега имаме само един склад в Добрич, лицензиран за съхранение и обработка на насипни товари. В следващите 2 години предвиждаме още 2 подобни инвестиции. Правим проучване къде е най-добре да ги изградим. Предстои да защитим инвестиционен план пред акционерите, но складът ни в Добрич е от порядъка на 1.2 млн. лв. Планираме единият нов склад да бъде базиран в Лом и да обслужва Северозападна България. На следващ етап бихме искали да реализираме подобна инвестиция за изграждането на склад и в Бургас, който пък ще обслужва Южна България. Основният логистичен канал за продуктите ни е пристанище Констанца. Оттам големите карга тръгват за България, Сърбия, Унгария, Румъния и пътуват по река Дунав.

Какви са тенденциите на пазара на минерални торове в България?

- В последните години разходът за торене в себестойността на основната продукция - пшеница, ечемик, рапица, слънчоглед, е най-висок. В 1 тон готова продукция разходът на торовете е 30-35% от общите инвестиции. Независимо от големите разходи, инерцията при големите стопанства съществува и те не могат да прецизират торовете си. Според мен тази инерция ще продължи още 2 години. Може би ЕК ще ограничи в бъдеще като цяло субсидирането на земеделието или ще промени принципа на това субсидиране.

Това ще принуди големите производители да бъдат доста по-прецизни в производството си и да обърнат внимание на един от най-големите си разходи - торенето. Постепенно земеделските производители ще осъзнаят, че балансираното хранене и новите технологии са изключително важни от гледна точка на разходите. Затова очаквам доста добро развитие в България на премиалните и специални продукти, за които EuroChem има разработени технологии.

Как очаквате сделката да се отрази на пазарния ви дял в България?

- Досега имахме пазарен дял от 8-9%, като в някои години стигахме и 14%. Работим от 1 март като компания на EuroChem и оттогава сме увеличили двойно продажбите си на българския пазар. Ако през 2016 г. бяхме продали 100 000 тона торове, тази година до края на октомври имаме продадени 200 000 тона, което означава пазарен дял от около 20%. Очаквам да поддържаме ниво от 20-25%.

Интервюто взе Сашка Панайотова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи 1 Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

Главният изпълнителен директор на китайската Ctrip Corporation пред "Капитал"

9 авг 2019, 2648 прочитания

Кризата на Силициевата долина Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

19 юли 2019, 4300 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Искаме или не, дигитализацията идва

Мениджърът публични политики за Централна и Източна Европа на Google Марчин Олендер пред "Капитал"

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate