С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 дек 2017, 14:34, 5960 прочитания

Николай Гърнев: Растежът ще се ускори с повече предприемачество и дигитализация на икономиката

Управляващият съдружник на EY за България, Македония, Албания и Косово пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Николай Гърнев е управляващ съдружник на EY (глобалното наименование на Ernst&Young) за България, Македония, Албания и Косово. Той ръководи одитната практика на EY в четирите държави, а също е риск мениджмънт лидер за Централна и Югоизточна Европа. Има повече от 20 години опит в предоставянето на свързани с одита услуги, както и в бизнес консултирането на мултинационални и български компании. Завършил е Университета за национално и световно стопанство. От 2002 г. е член на Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители, Великобритания (ACCA).
Как се развива консултантският сектор?

- Консултантският бизнес обикновено е лакмус за това, което се случва в икономиката. В условията на растеж на всички сектори нашият бизнес също расте. По наши наблюдения бизнесът на най-големите консултантски компании вече надмина нивата отпреди кризата през 2008 г. и очакваме да продължи да се развива. Положителното е, че в настоящата среда всички работим много по-лесно. Дори и да имаме проблеми сега, ги предпочитаме спрямо онези, които имахме след 2008 г.


През миналата година отчетохте значителен ръст, за който помогнаха и някои регулаторни изисквания – одитите на банките и застрахователните компании. Имаше ли обаче и други двигатели?

- Да, така е, отчетохме 30% растеж през миналата година, и то във всички сфери, в които работим. Освен регулаторните фактори имаше и няколко други причини и двигатели. Както през 2016 г., така и сега, през 2017 г., ние отчитаме ръст в бизнеса ни с международните клиенти, които по един или друг начин разширяват присъствието си в България, трансферира се бизнес и по линия на глобалните ни клиенти. Другият фактор е по-голямата активност на пазара на сливания и придобивания (M&A) през последните две години. Някои от най-големите сделки, в които участвахме миналата година, са например сделката за покупката на ОББ от KBC Group, покупката на "Девин" от страна на белгийската Spadel, сделката за болница "Токуда". От тази година можем да отбележим сделките за смяната на собствеността на двата най-големи мола в София – Mall Paradase и The Mall. Имаме разширение и на портфейла ни с местни клиенти. Става въпрос за компании, много често фамилни, чиито собственици в един момент са видели подходящи условия да продадат компанията си. Това става, след като вече са преживели трудностите на кризата и сега търсят начин да осребрят усилията си или да преминат на друг етап от живота си. Това също движи М&А пазара.

Какъв е мащабът, какви компании си търсят купувач?



- Досега преобладаваха по-малките като обем сделки, но виждаме тенденция и за по-големи. Очакваме обемът да се запази и дори да нарасне, но вече движен от по-големи и мащабни сделки. Основните двигатели на този пазар в момента са стратегическите инвеститори. Това беше по време и малко след кризата. В момента наблюдаваме и по-голям интерес от фондове за рисков капитал.

Кои сектори предизвикват най-голям интерес?

- Традиционно IТ секторът, имотите, производството, също и ритейлът. M&A сделките като цяло са барометър за интересa на чуждите инвеститори към страната и определени сектори.

Какви са очакванията за дейността на компанията ви?

- За тази и следващата година очакваме да не падаме под нивото на миналата и да имаме отново растеж. Тоест въпреки еднократните ефекти, които ни помогнаха в предходния период, очаквам през този пак да растем. За нас е удовлетворяващо, че изпреварваме и растежа на индустрията. За последните 5 години например имаме 65% ръст, което е доста повече от средното за пазара. Мисля, че тези резултати са плодовете на стратегията ни за начина на работа при нас, която е насочена към стимулиране на предприемаческото мислене вътре в екипа. А за нас работят вече близо 300 души в България, като отговаряме и за Македония, Албания и Косово. Отделно от това през следващата година очакваме да работим с все повече млади и бързо развиващи се компании, които предлагат решения и иновации за традиционните сектори на икономиката в международен план. В България все по-често се създават такива компании и за нас е радостно, ако успяваме да ги подкрепяме със съвет или контакти от международната ни мрежа.

Проблемът с кадрите не е нов, има ли такъв при вас и каква е ситуацията в региона?

- Тъй като в EY имам и регионална роля за Централна и Източна Европа, аз имам наблюдения върху бизнес средата в целия регион. И мога да кажа, че недостиг на кадри има почти навсякъде. Но тук не става въпрос само за това. Става въпрос за цялостната трансформация на бизнеса и разминаването между очакванията на новото поколение и това, което традиционният бизнес предлага като възможности за развитие. Мисля, че ние, бизнесът като цяло, трябва да работим за по-ясна комуникация и диалог с новото поколение, за да преодолеем тези разминавания.

Има ли решение този проблем и какво трябва да се направи?

- На ниво държава има положителни неща, които се правят, като опростяване на процедурите за издаване на зелена карта на чужденци за работа в България. Не мисля обаче, че като цяло с това ще решим проблема от днес за утре. Смятам, че всяка компания трябва да преоткрие себе си и начина, по който комуникира с хората си. Важно е да открие своите кадри, но и да промени практиките си за работа с хора – както с настоящите си служители, така и с бъдещите. Ние в EY например изградихме изцяло нова система за оценка, която е по-различна от традиционната.

Премахнахме числовите оценки и вече няма да оценяваме хората на база изминалото им представяне, а ще следим регулярно напредъка им по поставените цели. Защото е много важно хората да се чувстват оценени – какво искат да постигнат, как да го постигнат, да имат регулярни разговори с менторите си. Важно е също така компаниите да се насочат към различни източници за набиране на кадри, към изцяло нови групи, които досега са били извън тяхното полезрение. Така например, ако досега в нашата компания сме наемали предимно току-що завършили университета млади хора, може би сега трябва да се ориентираме към по-опитните кадри на пазара.

Липсата на кадри доведе и до миграция на кадри, особено в малките градове. Идва нов инвеститор и с малко по-високи заплати привлича хора от другите бизнеси.

- Това го има във всички сектори. Смятам, че това да разчиташ да си купиш готови кадри не е добра стратегия в дългосрочен план. Първо, това води до изкуствено инфлиране на заплащането, което не отговаря на производителността, и, второ, самият ти може да загубиш тези служители утре, ако нямаш стратегия за развитието им.

Какви са очакванията ви за икономическия растеж?

- Всички прогнози са положителни, а това, което виждам аз, е оптимизъм и решителност сред нашите клиенти от всички индустрии. Има стартиращи бизнес проекти, има и такива, които бяха "на трупчета"през последните години, а сега се задвижват, което ми дава основания да съм оптимист за следващите 1-2 години. Според Барометъра на растежа на EY, който се допитва до повече от 2000 компании по света, 90% от тях виждат възможности за растеж в условията на глобална несигурност.

Какво трябва да се промени в държавата, за да се подобрят условията за бизнес и предприемачеството?

- Да продължат усилията за подобряване на средата и реформите в различните сектори и най-вече да се работи за подобряване на усещането у инвеститорите за спазване на върховенството на закона в страната. Ако се преодолее и усещането за проблеми в тази насока, смятам, че бихме могли да постигнем и повече.

Какво ви е мнението за прехода към дигитална икономика?

- Според мен това е свързано с цялостната тема за предприемачеството. Защото дигиталната икономика и предприемачеството са едни от факторите, които опосредстват растежа навсякъде. В EY сме ангажирани с тези две теми и най-вече в областта на предприемачеството – вече 30 години развиваме наградата за предприемач на годината на глобално ниво, имаме акселераторски програми, в които вече се включиха две български компании, подкрепяме дамското предприемачество и в момента работим като ментори с две дами от България.

Наскоро публикувахме и доклад, адресиран към страните от Г-20, за младите предприемачи, в който дефинирахме областите, които едно правителство трябва да вземе предвид, за да създаде по-добра екосистема и да стимулира растежа – достъп до финансиране, дигитална среда, образование.

Проблем за мен в България е, че броят на потенциалните предприемачи е много нисък съгласно последните проучвания на Глобалния предприемачески мониторинг в България. Освен това и предприемаческата култура е много ниска. Затова тя трябва да се възпитава в училище от ранна възраст и в това отношение има много какво да се прави в България, за да имаме достатъчно голям брой хора със самочувствие на предприемачи.

В този смисъл какво е мнението ви за стартъп средата?

- Мисля, че в това отношение имаме голям напредък, но пак казвам, че трябва да развиваме предприемаческата култура от ранна възраст, за да се увеличи броят на стартъпите. Знаем, че само един от 10 примерно стартъпа е успешен.

Какво ще вълнува бизнеса в бъдеще?

- В дългосрочен план фирмите са ангажирани с плановете си за растеж и развитие на бизнеса – било то разширяване на пазарен дял, навлизане на нови международни пазари или адаптиране към дигиталната реалност. Компаниите, разбира се, са изправени пред глобалните тенденции – глобализация, урбанизация, технологични промени, дигитализация и пр. Адресирането на последиците от тези глобални тенденции от страна на бизнеса определя и тяхната възможност да оцелеят. В краткосрочен план за една голяма част от компаниите в България, но и не само, на дневен ред ще са някои съществени регулаторни и законови промени, като Регламента за защита на личните данни например. Той засяга почти всички бизнеси и може да изисква значителни усилия, за да се приведе дейността на предприятията в съответствие с него. Във финансовия сектор има една вълна от нови изисквания – за отчетност в застрахователния сектор и в банковия сектор, както и нови регулаторни изисквания, свързани с платежните услуги и борбата с прането на пари.

Усещат ли се като тежест всички тези нови регулаторни изисквания?

- Не бих казал, че това е тежест, а по-скоро възможност за компаниите да подобрят процесите и дейността си, но и да демонстрират своята обществена отговорност. Защото това са теми, които засягат обществото - защитата на личните данни например е важна за всички нас като индивиди в този дигитален свят. Все повече компаниите се превръщат от едни "черни кутии" в "кристални кутии", в които всичко се вижда и те следва да спазват всички законови, но и чисто етични норми, ако искат да просъществуват.

Интервюто взе Тодор Тодоров
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 868 прочитания

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 1872 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Питър Барон и Валентин Гълъбов: Искаме TBI да бъде първата fintech българска банка

Управляващият директор на TBIF Financial services, холдингът, собственик на TBI Bank и председателят на УС, пред "Капитал"

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10