С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 дек 2017, 13:23, 10483 прочитания

Ивайло Нецов: Технологиите ни дават възможност да растем бързо

Изпълнителният директор на "Фуудпанда България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Ивайло Нецов е изпълнителен директор на платформата за доставки на храна foodpanda за България, която е част от глобалния доставчик Delivery Hero. Има дългогодишен опит в медийния бизнес и дигиталния маркетинг, където е работил за компании като bTV, FOX International Channels и др.



Как технологиите и интернет променят вашия бизнес?

- Преди да се присъединя към Foodpanda през януари 2017 г., четох много за компанията. Тогава основният извод, до който стигнах, е, че основният ни конкурент не е Bgmenu или Domino's, а навикът на хората да поръчват по телефона - т.е. аналоговият начин. Трябва да убедиш тези хора, че много по-лесно е да отворят сайта или приложението, да видят предложенията и с няколко клика да поръчат. А в днешно време най-ценният актив на всички нас е времето, макар и да звучи като клише. Огромният плюс на услугата, която ние предлагаме, е, че пести време и дава удобство и разнообразие. По тази причини целият този бранш ще расте все повече и повече. Ние растем със самите потребители - например тъй наречените millennials стигат до етап, в който изкарват достатъчно пари, за да си поръчват по този начин храна. В света, в който живеем, технологиите дават възможност тези навици да се развиват и хората да използват времето си по-ефективно.





Какви са основните тенденции във вашия сектор?

- Развива се изключително бързо. Неотдавна попаднах на една проучване, което показва, че една от десетте най-бързо растящи компании, е Deliveroo, която е наша конкурентна компания, но има огромен ръст през последната година. Това е свидетелство за огромния потенциал на бранша и начина, по който се развива, както и технологиите в него. От септември месец се ребрандирахме изцяло - вече сме розови, а преди бяхме оранжеви. Сменихме визията на сайта, технологията за разпределение на поръчките, процесът е изцяло автоматизиран. Всеки доставчик има смартфон и на база GPS-локацията софтуерът разбира кой е най-близко до съответния ресторант и може да изпълни най-бързо поръчката. А преди това имахме диспечер, който трябваше да разпределя поръчките. Сега, дори да има 1000 поръчки, системата ще ги разпредели за секунди, докато един диспечер никога не може да изпълни това. Така че технологиите ни дават възможност да растем.
България все още е неразвит пазар от гледна точка на поръчките. Да, имаме "Виктория" и "Хепи", които от години имат опит в тази сфера. Но платформи като нашата тепърва ще набират сила. Защото колко често на седмица можеш да си поръчаш храна от някоя верига - не може да е всеки ден, защото няма нужното разнообразие. А ако потребителят поръчва често - тоест повече от веднъж-два пъти, той ще търси разнообразие. Така стига до услуги като нашата и затова ние ще растем. Ще направя сравнение на база жители, а не икономическо положение. Във Виена, която има население от около 1.9 млн. жители, компанията ни MJAM прави около 200 хил. поръчки на месец. Докато ние правим десет пъти по-малко. Тоест от гледна точка на жители София има огромен потенциал. Задачата ни е да привлечем нови клиенти. Изцяло забранихме поръчките по телефона и положихме усилия да ги научим да си поръчват автоматично. Имаме нов алгоритъм, който автоматично променя времето за приготвяне на храната в зависимост от часа, деня и т.н. Така потребителят ще знае във всеки момент колко време ще е нужно храната му да бъде готова.

Как се променя компанията ви и как реагира на новостите?

- И Foodpanda, и компанията ни майка Delivery Hero са млади компании - първата е от четири години в България, а втората е на шест години. Тоест от създаването си сме изключително ориентирани към работа с данни. Много често имаме технологии, които се спускат от централата, но има и случаи, в които внедряваме нововъведения на местно ниво. Например опитахме пилотен проект, в който да доставяме с дронове. Видяхме, че технологията я има, но е нужно и регулациите да са готови.

С какви проблеми се сблъсквате и как ги решавате?

- Най-големият ни проблем не е технологията, а човешкият фактор. Тук става дума, от една страна, за трудностите да си намерим доставчици и персонал. Но става дума и за многото ресторанти, с които работим. Доста често някои от тях не ни взимат насериозно и се случва доставчиците ни да чакат по-дълго за приготвяне на храната. Или пък не ни издават касови бележки, а потребителите си ги търсят. Има и случаи, в които им липсват някакви продукти и те не ни предупреждават. Така поръчката не може да бъде изпълнена, въпреки че е заявена и платена онлайн. Ние сме идентифицирали тези проблеми и работим над това да обучим пазара, но е нужно време. Например в Гърция цената е по-ниска, ако си вземеш храната от ресторанта за вкъщи. А тук имаме случаи, в които храната за вкъщи дори е по-некачествена или е по-малко количество. Това е грешка, защото, ако потребителят остане доволен, той ще посети повторно ресторанта не само онлайн, но и с приятели. От първото тримесечие ще пуснем нови устройства за ресторантите. През тях те ще могат да си контролират наличностите и да ни уведомяват навреме. Но от тях зависи дали ще ги използват.

Какви са очакванията ви за следващата година?

- Става дума за процес, който няма да се случи бързо. Отстранихме доста проблеми при нас, работим и с ресторантите. Отскоро наша колежка отговаря за следене на качеството на заведенията. Всеки месец правим справки и сравняваме представянето на ресторантите. Знаем от поръчките през един ресторант колко от клиентите никога повече не са поръчали от нас, тоест не са доволни. На база на тези критерии водим разговори и се опитваме да отстраним проблемите. Догодина това ще продължи да бъде една от основните ни задачи - ще намалим броя на ресторантите, а лично според мен някои от тях имат и прекалено дълги менюта и шансът за грешка е много по-голям. С новия софтуер подобрихме времето за доставка - средното в момента е около 44 минути, което е много добро постижение. Ще увеличим и маркетинг активностите си.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Последният човек на General Electric 2 Последният човек на General Electric

Може ли новият ръководител на Boeing Дейвид Калхун да спаси репутацията както на Boeing, така и на наставника си Джак Уелч

17 яну 2020, 2432 прочитания

Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро 2 Тонка Трайкова: Направили сме инвестиции за повече от 22 млн. евро

Управляващият съдружник на благоевградската месопреработвателна компания КФМ пред "Капитал Градове"

16 яну 2020, 1969 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Зоран Арсовски: Опитваме се да мислим като стартъп предприемачи

Директорът "Дигитален маркетинг" в Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10