Христо Христов: Транспортът е носител на големи промени в новите технологии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Христо Христов: Транспортът е носител на големи промени в новите технологии

Христо Христов

Христо Христов: Транспортът е носител на големи промени в новите технологии

Президентът и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа" пред "Капитал"

Калина Горанова
12507 прочитания

Христо Христов

© Велко Ангелов


В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Христо Христов е президент и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа".

Управлявате една от най-технологичните транспортни компании, кои са ключовите IT решения, които внедрихте през годините във фирмата?

Първото започна още преди 12 години, когато внедрихме Microsoft Dynamics NAV, цялостно ERP решение, в което е включена абсолютно цялата ни дейност. Впоследствие имахме и вертикални надстройки над това ERP, като NaviTrans на белгийската Young & Partners, системи за управление на парка като Volvo Dynafleet, която за първи път внедрихме в България, MAN TeleMatics, Transics на WABCO и още няколко. При нас различното беше, че ние още от самото начало ги доусъвършенствахме и адаптирахме към нашия бизнес. Това продължава и до ден днешен, като този процес се засилва. Тоест сумите, които заделяме, като част от нашата печалба се увеличава, въпреки че и печалбата ни расте. Аз смятам, че това е част от бъдещето, т.е. едно нормално ежедневие, в което мислиш какво ново да направиш, за да подобриш своята организация и своята ефективност.

По какво работите в момента като проекти?

Съвсем скоро внедрихме поредното решение Map&Guide. Една маршрутизираща програма, в която най-точно и прецизно са отразени разходите по различните маршрути. Те са много различни. Един път като пътни такси, които не са навсякъде, от типа на тол-системите. Отделно горивата са на различни нива, ДДС също. Някъде се възстановява акциз, някъде не се възстановява. Като вземем и други особености на маршрутите, това може би е най-добрата програма в Европа за прецизно изчисляване на тези разходи. А те са необходими, понеже ние договаряме долу - горе на всеки 2–3 минути сделка, това са над 3200-3500 сделки на месец. За да можеш да управляваш по най-добрия начин този процес, трябва да имаш много бърза информация точно какво ти коства тази сделка.

Как технологичните решения през годините ви помогнаха да оптимизирате разходите си и да подобрите комуникацията с клиентите?

Насоките са няколко. Едната е свързана с разходите. Другата - с визуализацията или дигитализацията на стила на управление на шофьорите. В момента ползваме Transics на WABCO, което според мен е най-доброто решение. Цифровизираме начина на натискане на педала на газта от шофьора, колко пъти натиска спирачката, как кара в икономичната зона. Всеки управлява автомобил ежедневно, но технологията позволява да видиш всичко в цифри и да го покажеш на шофьора. Например, ето ти си под средното ниво, даваш повече газ, съответно разходваш повече гориво. Натискаш по-често спирачката, съответно губиш енергия. Не караш в икономичната зона. Можеш да видиш средното ниво на фирмата, най-добрите примери, най-лошите.

Тази цифровизация на стила на управление, зададе едни различни стандарти, които в крайна сметка доведоха за пет-шест години до намаляване на разхода на гориво с над 25%. А това е най-големият разход в транспорта, като ние не го смятаме на база стари автомобили, а на най-новите. И според това, което ни казват доставчиците, които са европейски и световни лидери, вероятно ние сме една от най-икономичните компании в Европа в момента по този показател. Това ни даде други предимства. Постепенно се смени профилът на шофьорите, тъй като те влязоха в нашите стандарти. Останаха по спокойните, по- уравновесените. Това доведе до по-малко пътнотранспортни произшествия. По-малко застрахователни събития. По-нисък разход за резервни части, ремонти, сервизи, гуми, а тези разходи за същия този период може би са паднали с 55% в сравнение с това, което е било.

От гледна точка на клиентите начинът, по който ние управляваме парка си чрез тези системи, е възможност за високо качество. Ние знаем във всеки един момент какво се случва.

Цялата комуникация с шофьорите минава в писмен вид. Тя се съхранява в облачни сървъри пет години и може да се върнем три години назад и да видим конкретен шофьор кога си е прочел съобщението. При него ли е грешката. На какви географски координати се е случило това. Можем да го предоставим на клиента, ако възникнат някакви спорове.

Това намалява възможността за грешки при нас. Отделно клиентът, ако пожелае, може да му бъде предоставен акаунт, с който да вижда автомобила. Къде пътува, колко време има още до разтоварния пункт, шофьорът, колко има за каране.

Какъв е технологичният път пред транспорта?

Транспортът в момента е носител на най-големите промени, които се случват в света с новите технологии, с изключение на социалните мрежи. Като започнем с алтернативните горива, автономното управление, дроновете и ред други неща, които се случват, включително през компании, които работят в сферата на електронната търговия като Amazon и Аlibaba. Tе практически, за да могат да изпълнят своята дейности, изцяло разчитат на транспорта. Така че той е в първите редици на електронните технологии и допринася за този прогрес. Това води до извода, че който не е в челото на новите технологии в транспорта, няма как много дълго време да задържи своите позиции и ще трябва да вземе някакви мерки.

Какво мислите за автономните автомобили и в какъв срок от време може да станат реално част от бизнеса?

Трудно може да се определи. Със сигурност на няколко етапа. Трябва да има инфраструктура. Това освен пътища означава и добре начертани указания и знаци, които са подходящи за такива софтуери, които да ги разчитат. Така че най-вероятно ще се случи първо в някои градове и в производства под формата на вътрешнозаводски транспорт. За жалост нашият регион няма да е един от първите в света, в който това нещо ще се случи, защото трябва да оправим инфраструктура преди това. Но нещата вървят натам. Хубаво е, че като част от Европейския съюз можем да работим в много различни страни и с изнесена транспортна услуга, каквато "Дискордиа" в момента предоставя, твърде е възможно да сме сред първите, които ще опитат, но в други територии, например в Скандинавия и в развитата част на Европа.

Интервюто взе Калина Горанова

В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Христо Христов е президент и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK