Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 дек 2017, 15:13, 11238 прочитания

Христо Христов: Транспортът е носител на големи промени в новите технологии

Президентът и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Христо Христов е президент и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа".


Управлявате една от най-технологичните транспортни компании, кои са ключовите IT решения, които внедрихте през годините във фирмата?

Първото започна още преди 12 години, когато внедрихме Microsoft Dynamics NAV, цялостно ERP решение, в което е включена абсолютно цялата ни дейност. Впоследствие имахме и вертикални надстройки над това ERP, като NaviTrans на белгийската Young & Partners, системи за управление на парка като Volvo Dynafleet, която за първи път внедрихме в България, MAN TeleMatics, Transics на WABCO и още няколко. При нас различното беше, че ние още от самото начало ги доусъвършенствахме и адаптирахме към нашия бизнес. Това продължава и до ден днешен, като този процес се засилва. Тоест сумите, които заделяме, като част от нашата печалба се увеличава, въпреки че и печалбата ни расте. Аз смятам, че това е част от бъдещето, т.е. едно нормално ежедневие, в което мислиш какво ново да направиш, за да подобриш своята организация и своята ефективност.





По какво работите в момента като проекти?

Съвсем скоро внедрихме поредното решение Map&Guide. Една маршрутизираща програма, в която най-точно и прецизно са отразени разходите по различните маршрути. Те са много различни. Един път като пътни такси, които не са навсякъде, от типа на тол-системите. Отделно горивата са на различни нива, ДДС също. Някъде се възстановява акциз, някъде не се възстановява. Като вземем и други особености на маршрутите, това може би е най-добрата програма в Европа за прецизно изчисляване на тези разходи. А те са необходими, понеже ние договаряме долу - горе на всеки 2–3 минути сделка, това са над 3200-3500 сделки на месец. За да можеш да управляваш по най-добрия начин този процес, трябва да имаш много бърза информация точно какво ти коства тази сделка.

Как технологичните решения през годините ви помогнаха да оптимизирате разходите си и да подобрите комуникацията с клиентите?

Насоките са няколко. Едната е свързана с разходите. Другата - с визуализацията или дигитализацията на стила на управление на шофьорите. В момента ползваме Transics на WABCO, което според мен е най-доброто решение. Цифровизираме начина на натискане на педала на газта от шофьора, колко пъти натиска спирачката, как кара в икономичната зона. Всеки управлява автомобил ежедневно, но технологията позволява да видиш всичко в цифри и да го покажеш на шофьора. Например, ето ти си под средното ниво, даваш повече газ, съответно разходваш повече гориво. Натискаш по-често спирачката, съответно губиш енергия. Не караш в икономичната зона. Можеш да видиш средното ниво на фирмата, най-добрите примери, най-лошите.

Тази цифровизация на стила на управление, зададе едни различни стандарти, които в крайна сметка доведоха за пет-шест години до намаляване на разхода на гориво с над 25%. А това е най-големият разход в транспорта, като ние не го смятаме на база стари автомобили, а на най-новите. И според това, което ни казват доставчиците, които са европейски и световни лидери, вероятно ние сме една от най-икономичните компании в Европа в момента по този показател. Това ни даде други предимства. Постепенно се смени профилът на шофьорите, тъй като те влязоха в нашите стандарти. Останаха по спокойните, по- уравновесените. Това доведе до по-малко пътнотранспортни произшествия. По-малко застрахователни събития. По-нисък разход за резервни части, ремонти, сервизи, гуми, а тези разходи за същия този период може би са паднали с 55% в сравнение с това, което е било.

От гледна точка на клиентите начинът, по който ние управляваме парка си чрез тези системи, е възможност за високо качество. Ние знаем във всеки един момент какво се случва.

Цялата комуникация с шофьорите минава в писмен вид. Тя се съхранява в облачни сървъри пет години и може да се върнем три години назад и да видим конкретен шофьор кога си е прочел съобщението. При него ли е грешката. На какви географски координати се е случило това. Можем да го предоставим на клиента, ако възникнат някакви спорове.

Това намалява възможността за грешки при нас. Отделно клиентът, ако пожелае, може да му бъде предоставен акаунт, с който да вижда автомобила. Къде пътува, колко време има още до разтоварния пункт, шофьорът, колко има за каране.

Какъв е технологичният път пред транспорта?

Транспортът в момента е носител на най-големите промени, които се случват в света с новите технологии, с изключение на социалните мрежи. Като започнем с алтернативните горива, автономното управление, дроновете и ред други неща, които се случват, включително през компании, които работят в сферата на електронната търговия като Amazon и Аlibaba. Tе практически, за да могат да изпълнят своята дейности, изцяло разчитат на транспорта. Така че той е в първите редици на електронните технологии и допринася за този прогрес. Това води до извода, че който не е в челото на новите технологии в транспорта, няма как много дълго време да задържи своите позиции и ще трябва да вземе някакви мерки.

Какво мислите за автономните автомобили и в какъв срок от време може да станат реално част от бизнеса?

Трудно може да се определи. Със сигурност на няколко етапа. Трябва да има инфраструктура. Това освен пътища означава и добре начертани указания и знаци, които са подходящи за такива софтуери, които да ги разчитат. Така че най-вероятно ще се случи първо в някои градове и в производства под формата на вътрешнозаводски транспорт. За жалост нашият регион няма да е един от първите в света, в който това нещо ще се случи, защото трябва да оправим инфраструктура преди това. Но нещата вървят натам. Хубаво е, че като част от Европейския съюз можем да работим в много различни страни и с изнесена транспортна услуга, каквато "Дискордиа" в момента предоставя, твърде е възможно да сме сред първите, които ще опитат, но в други територии, например в Скандинавия и в развитата част на Европа.

Интервюто взе Калина Горанова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 3242 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 3900 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Мариана Дамова: Дигитализацията във фирмено разузнаване помага за вземането на по-верни решения

Ооснователят и изпълнителен директор на технологичната лаборатория "Мозайка" пред "Капитал"

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10