С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 21 дек 2017, 13:35, 5312 прочитания

Ясен Танев: Спазването на киберхигиената ще става все по-важно

Основателят на "дигиталното читалище" safer.bg пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Ясен Танев е основател на платформата за сигурност в интернет safer.bg, която провежда обучения за ученици, а също така осигурява решения за защита на бизнеса и за покриване на новите изисквания по съответния регламент GDPR.



Разкажете как технологиите променят вашия бизнес, макар че технологиите са вашият бизнес, така че новините идват първо при вас.

Всичко ново е добре познато старо, разликата е единствено в скоростта. Ако навремето е трябвало бавно да изчисляваме приходи, ползи и обороти, в съвременния свят скоростта е по-бърза, а изживяването е още по-пълно, така че дигиталният свят създава една нова реалност и всички съществуваме в нея. Когато има голям бизнес, със сигурност има нездрав, престъпен интерес и дигиталният свят освен плюсовете крие и своите опасности.





Какви са параметрите на опасностите специално за българския бизнес?

Аз ще изходя от реални данни – през миналата година около 3 млн. евро са платени от българския бизнес за откупи, свързани с бизнес престъпления, като тенденцията е тази сума да се увеличава годишно между 2 и 3 пъти, защото така нарастват и самите киберпрестъпления и ако не вземем мерки засега, по-скоро трябва да изградим разбирането и цифровата хигиена. Нашият бизнес и проект е свързан със сигурност и ограмотяване. Като говорим за дигитални трансформации, ние гледаме да сме на границата, там, където се случва бъдещето, и да помогнем на хората да се насладят на новото.

Как най-добре можем да запазим киберхигиената в тези нови отношения?

Преди 5 години група IT специалисти, подпомогнати от журналист, който успява да разказва истории на нормален език, създадохме неправителствената организация Safer, като основната идея е да разказваме на простичък език как да оцеляваме. Цифровата хигиена е минималното условие, за да не бъдете лесна плячка. Затова пет прости принципа – мийте си ръцете дигитално – тоест редовно обновявайте и поддържайте дигиталните си профили. Когато пресичаме, се оглеждаме, така че, когато сърфирате в интернет пространството, винаги се оглеждайте, преди да кликнете или да дадете съгласие.

И да си спомним за приказката за Хензел и Гретел и къщичката от лакомства – винаги когато нещо изглежда страхотно, първо се замислете каква цена ще платите или какво може да е скрито зад него. Трето правило е любопитството зарази котката – ако нещо изглежда много привлекателно, се замислете дали не е капан – тоест суми, които някой е забравил или вие сте единствения спечелил случайно милиарди – просто не се доверявайте. И ако намерите нещо подхвърляно, не го поставяйте директно в дигиталния си живот. Обичаме да получаваме подаръци – и не само около Коледа – но представете си, че получите usb стик от неизвестен партньор, но вместо лъскавата опаковка в него се окаже, че има криптовирус. Същото може да се случи с външна батерия за телефон например. Ако нещо ви е важно, винаги архивирайте поне на три различни места, така че да сте сигурен.

Колко бързо нараства този проблем и какви са приложенията за неговото решение?

Ако няма обороти и възможност за кражба, няма да има и цифрови престъпления, но търговията се пренася от физическа към дигитална, което е страхотен пример за дигиталната трансформация. Парите се пренасят от физически в електронни, златната треска се пренесе от Клондайк към биткойн. Всички ние започваме да преживяваме дигитално пазаруването. Не е достатъчно само търговците да предлагат такива услуги, но е много важно и клиентът да знае, че ги използва сигурно.

В България плащанията с карти са все още под 15-процентовата бариера, която ние смятаме за критична. Изследванията показват, че в момента, в който те станат над 20%, тогава пазарът започва да бъде по-интересен. В момента пробивите в киберпрестъпността у нас са по-скоро случайни грешки или те са извън сектора на плащанията с карти и не говорим за масови атаки, а по-скоро за насочени атаки срещу компании. Примери за това са писма, в които има прикачени файлове, чрез които могат данните на вашия компютър да бъдат криптирани. И вместо да платите 500 000 евро на партньора ви в Тайван, вие превеждате специалната цена, която само за тази седмица е паднала на 300 000 евро, в банкова сметка в Лондон, която пък чрез Western Union преводи например се изтегля в брой за по-малко от три дни. Ако искате да имате дигитално надеждна кореспонденция трябва да изисквате вашите партньори да подписват дигитално, за да сте сигурни, че изпращача е наистина онзи, който стои зад писмото.

Кои са регулациите, които защитават клиентите и бизнеса?

Това са политиките на Европейския съюз – GDPR, те много ясно регламентират как трябва да се съхраняват личните данни, което е страхотно за частния клиент, което ще вдигне нивото на киберзащита и на бизнеса. От друга страна, стандартът PSI/DSS, който е на картовата индустрия, също казва как трябва да се пазят данните. Има стандарти ISO за защита на информацията. Така че, ако бизнесът иска да остане дигитален и не иска да пие само една студена вода, трябва да бъде дигитално отговорен.

Доколко установяването на пазара с информация и лични данни е, както се казва, новият петрол?
Ние постоянно печелим независимост, но и постоянно я губим. Лично аз съм натъжен за интернет неутралността, която започваме да губим, защото по този начин се губи част от възможността да запазим своите данни лични. Представете си, когато интернет престане да бъде неутрален – аз се надявам това никога да не се случи - и корпорациите започнат да знаят всичко за вас и да ви продават реклама и съдържание, което получавате на база личните ви данни, това няма да е свобода, а профилиране, затова и ЕС представя стриктна регулация на личните данни. И тя е толкова мотивираща, защото е ужасно скъпа. 4% от оборота на дружеството или 20 млн. евро – ако вие съхранявате данни на граждани от ЕС, вие трябва да ги пазите както трябва, което ме прави изключително горд, че съм европеец.

Разкажете малко повече за проекта safer.bg, колко души са били обучени от него?
И ние бяхме в състояние на духа, в което, вярвахме, че тези, които сме останали, се броим на пръсти и злото ще победи. Но решихме да се изправим срещу статуквото и да се постараем да нaмeрим правилния начин да разкaзваме за киберсигурността на човешки език. Намерихме журналист, който ни каза: "Знаете за какво става дума, но никой не ви разбира." Той започна да работи с нас и създадохме дигиталното читалище Safer, като идеята беше да говорим за киберсигурността на деца и на тийнейджъри, както и на компании, но да не пропускаме и възрaстните хора, защото те са основна рискова група.

Търсехме правилния модел и решихме, че както едно време читалищата са тръгнали на принципа да обучават учители, които да обучават ученици, така и ние ще възприемем този модел. Не мисля, че ще е нереалистично, ако кажем, че сме достигнали до 150 000 души, защото само в една от нашите кампании обучихме 32 учители, които имат по 5 класа от 20 деца, а те съответно са обучили или са разказали поне на двама родители или близки, виждате че бройката лесно скача на 10 000. Така че Safer е читалище за дигитална сигурност, създадено от хора, занимаващи се с превeнция на киберпрестъпления, и колеги журналисти, които правят посланията ни достъпни за всички.

Какви са очакванията ви за въвеждането на всички нови регулации за гарантиране на сигурността на личните данни?
Тази година през април направихме една прогноза, в която казахме, че киберзимата идва, и не сбъркахме. Дигиталното присъствие и дигиталните ни отпечатъци на поведениeто ни в интернет също ще се увеличават, финансовите потоци ще се увеличават, което означава, че престъпленията от физически ще започнат да бъдат все по-дигитални и опасностите ще бъдат все по-чести и рисковете все по-големи. Страхотно е, че има някакви регулации, но бизнесът трябва да ги вземе на сериозно, компаниите, които използват лични данни, да ги защитават, операторите, които използват платежни карти, да използват стандартите за съхраняване на личните данни, агентите за самолетни билети не само трябва да пазят нашите карти, но и точките за лоялност. А ние самите като хора трябва да приравним максимално поведението си в интернет на това в реалния свят, трябва да наваксаме хиляди години еволюция само за 10.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Шандор Чани, OTP Bank: Оглеждам възможности за инвестиране в България Шандор Чани, OTP Bank: Оглеждам възможности за инвестиране в България

Унгарският предприемач се интересува от бизнес извън банковия и в България

16 яну 2019, 2892 прочитания

Офир Ейял: Viber e лидер в България, макар потребителите да използват едновременно и други приложения Офир Ейял: Viber e лидер в България, макар потребителите да използват едновременно и други приложения

Главният оперативен директор на Viber пред "Капитал"

15 яну 2019, 1855 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Даниела Петкова: Доходността на пенсионните фондове през тази година е впечатляваща

Председателят на управителния съвет на пенсионно-осигурителна компания "Доверие" пред "Капитал"

Как се делят 134 млрд. долара

След 25 години брак семейство Безос се развежда. Какво означава това за Amazon?

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.01.2019 Прочетете