Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 яну 2018, 13:33, 2978 прочитания

Данаил Данаилов: Основният фокус е върху удобството на клиента, независимо от технологичните средства, които се появяват

Данаил Данаилов, член на борда на директорите на куриерската компания "Спиди"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Ясен Танев: Спазването на киберхигиената ще става все по-важно

Основателят на "дигиталното читалище" safer.bg пред "Капитал"

21 дек 2017

Христо Христов: Транспортът е носител на големи промени в новите технологии

Президентът и изпълнителен директор на транспортната компания "Дискордиа" пред "Капитал"

20 дек 2017

Чавдар Кенаров: Ценното в дигиталната среда е пряката връзка с потребителите

Основателят и творчески директор на Noble Graphics пред "Капитал"

20 дек 2017

Константин Шаламанов: Интернет помага и нашият традиционен бранш да расте

Председателят на съвета на директорите и съсобственик на козметичната компания "Лавена" пред "Капитал"

20 дек 2017

Николай Логофетов: Здравното застраховане ще надхвърли 90 млн. лв.

Има тенденция на поскъпване на продуктите с 5-8%, посочва изпълнителният директор на ЗАД "България" пред "Капитал"

20 дек 2017

Зоран Арсовски: Опитваме се да мислим като стартъп предприемачи

Директорът "Дигитален маркетинг" в Progress пред "Капитал"

19 дек 2017

Ивайло Нецов: Технологиите ни дават възможност да растем бързо

Изпълнителният директор на "Фуудпанда България" пред "Капитал"

19 дек 2017
В навечерието на новата година се срещаме на живо с бизнес абонатите на "Капитал" в различен формат събития с обща тема Digital Transformation. Заедно с тях търсим отговорите на въпросите как цифровите технологии влияят на бизнеса им и как променят производството, услугите, начините за продажба, разработването на нови продукти.

Данаил Данаилов е член на борда на директорите на куриерската компания "Спиди".

Куриерските компании трябва да се движат в крак с времето. Как технологично се промени бизнесът ви в последните десет години?

- Ние сме може би един от интересните примери за една традиционна индустрия, каквато е транспортната и куриерската, и нейното развитие във връзка с дигиталните технологии. В това отношение "Спиди" като компания винаги е била за бързото внедряване на всички възможни технологични решения, които биха имали практично отношение в нашия бизнес. Може би 10 – 12 години от днешна дата е времето, в което активно се фокусирахме върху внедряване на нова оперативна система, която за онова време работеше в реално време. Тоест нашите куриери имаха мобилни преносими малки компютри, както и сега, и работеха в реално време, имаха информация за пратките, които пренасят. Тази информация се предаваше към централизираната база данни и клиентите имаха възможност още тогава активно да проследяват какво се случва с пратките. Много от нещата, които имаме сега, имахме и преди 10 години. Сега, разбира се, нюансите са много повече. Има много повече възможности и това е, което се опитваме правим. Да следваме възможностите на технологиите.





Как електронната търговия ускори този процес?

- Електронната търговия е основният катализатор. Догодина "Спиди" ще направи 20 години от създаването си. В един период от 12-15 години бизнесът ни беше основно фокусиран като услуга между бизнесите. В последните 5–7 години онлайн търговията е този нов тренд, който доминира и всъщност е основен мотор на иновациите, които се опитваме да внедряваме постоянно.

Какво електронните търговци поискаха от куриерските компании като технологични въведения?

- Като започнем от базовите неща, които са възможност клиентът да има представа кога е взета пратката му, кога е тръгнала към него, кога ще я получи. До изисквания на електронните търговци за различни варианти как тази пратка да бъде доставена. Дали до вратата на клиента, дали до неговия офис. Това е свързано с възможности тази пратка, след като бъде генерирана, да бъде пренасочвана. Включително и това, което ние направихме в последните две години - да бъде доставена до автоматична пощенска станция, която е нещо доста иновативно за нашия пазар, но дава интересна гъвкавост на клиента и е свързано с това да дадем по-голям избор на клиента как да си получи доставката.

Но ако се върнем обратно на изискванията им, те направиха такива неща като изисквания клиентът да може да провери дали например дрехата или обувките, които си е поръчал, са неговият номер, дали му отиват. И такъв тип услуги, които ние съвместно с нашите конкуренти и под натиска на онлайн търговците развихме. Също възможностите продуктите, които са поръчани, да бъдат върнати или веднага, без да са платени предварително, или в някакъв срок. Всичко това за огромния брой пратки, които трябва да бъдат обслужени и проследени и след това върнати, никак не е лесна задача.

В разпределителните хъбове какво се промени?

- Първо се промени техният размер. Те пораснаха може би десетократно. Промениха се и част от процесите в тях. Оперативните ни системи покриват 100% самия процес. Което означава в различни точки, през които минават пратките в разпределителните центрове, те да бъдат проследени. Има различен брой сканирания на самата пратка, така че ние да знаем тя в колко часа е минала, кой точно оператор я е сканирал, имало ли е някакви проблеми с нея. Имаме и по-голяма автоматизация в някои от най-големите ни центрове.

Какво да очакваме в близко и не толкова близко бъдеще от куриерите в глобален мащаб?

Независимо от средствата, за които си говорим, в крайна сметка всичко се определя от това да има повече гъвкавост за крайния клиент, да има повече възможности да си получи пратката. Той да бъде доволен, да не губи време. Да не се оплаква, че чака куриер половин ден. Или, че му се е наложило да излезе, а пък няма възможност да пренасочи, забави или отложи доставката си. Така че основният фокус е върху удобството на клиента независимо от технологичните средства, които се появяват.

Кога да очакваме дроновете?

- Дроновете имат своето място. Колко бързо ще се появят е друг въпрос. В много страни вече демонстративно и по-скоро с рекламна цел те оперират. Нашето мнение е, че те имат място, но в т.нар. критични доставки, т.е. в отдалечени райони, медикаменти, резервни части, които са критични за оперирането на някои системи и съоръжения. Те си имат приложение и ще се появят в следващите 4–5 години предполагам.

Работите ли по нов технологичен проект за внедряваме?

- Определено имаме нови неща, свързани точно с удобството на клиентите, и ще ги демонстрираме още в началото на следващата година, за да дадем по-голяма гъвкавост на клиентите, да могат по-добре да планират времето си и ние също да бъдем по-ефективни. Това е нещо във фазата на тестване и ще се появи. Това, което направихме в последните две години с автоматичните станции, също е допълнително средство, което все още няма достатъчно добро проникване, но акцентът ни ще бъде да го популяризираме, така че хората да не се страхуват от това, че ще отидат и от една машина ще си вземат пратката.

Това е феномен на Севера и на Юга. В северните страни тези технологии сравнително бързо се възприемат, защото хората избягват да си говорят с други хора. Докато в Юга ние трябва да отидем, да си поговорим, да ни обслужат, да си направим живота малко по-интересен. Така че и технологиите, и машините малко по-трудно ги възприемаме.

След десет години как виждате куриерския бизнес - повече дронове или повече куриери?

- Повече куриери ще е доста трудно, защото трудно се намират хора за тази работа напоследък. Десет години е и сравнително кратък баланс, така че аз залагам по-скоро, че ще има някакъв баланс. Хората ще си останат важен елемент в доставката, свързано и с това, което казах за северния и южния елемент в манталитета. Няма да има толкова много дронове, няма да има и армия от куриери. По-скоро цифровите технологии ще ни дадат по-добри варианти за това как да планираме и да доставяме. Една много по-ефективна система си представям след 10 години.

Разкажете повече за автономните доставки?

- Автономните доставки не са само дроновете. През ноември една естонска компания например експериментира с доставки с малки роботчета на колела. В един сравнително голям ван има например шест или осем автономни роботчета, като има и шофьор в автомобила, разбира се. Ванът се паркира в квартала и шофьорът оперира и с тези шест или осем роботчета, които доставят до адрес.

Интервюто взе Калина Горанова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един български инженер в дубайски стартъп в Берлин Един български инженер в дубайски стартъп в Берлин

Петър Минев, управляващ R&D центъра на Careem в Германия, пред "Капитал"

20 апр 2018, 2193 прочитания

От стартъп до хостинг лидер за 13 години От стартъп до хостинг лидер за 13 години

Съоснователите на "СуперХостинг.бг" Любомир Русанов и Методи Дреновски

13 апр 2018, 3137 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Конкурсите като скрити възможности за кариерно развитие

Или защо е важно да участвате в подобни инициативи и как да ги използвате максимално в своя полза

Стажове, стипендии, конкурси (10-15 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (2 - 8 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

"Лидл" отваря 300 работни места за касиери в София със заплащане от 1260 лв.

Компанията предоставя и ваучери за храна, гъвкаво работно време и допълнително здравно осигуряване

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Галя Прокопиева: Следваме и читателите, и бизнеса онлайн

Изпълнителният директор на "Капитал" за ефекта на дигиталната трансформация върху медийния бизнес

Втори опит за милиард от сделки за портфейли лоши заеми

Месеци след първата рекордна за пазара сделка, се подготвя втора, с още по-голям обем от просрочени банкови вземания

Спортът - от телевизора към браузъра

Големите технологични компании навлизат в бизнеса с разпространение на спортно съдържаниe

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Квадратът" на неудобните истини

Филмът на Рубен Йостлунд е смешна до плач сатира на политическата коректност

Труд и творчество

Как испанският архитект Хоакин Вакеро Паласиос превръща ВЕЦ-ове в арт пространства с грижа за работниците

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете