Галя Прокопиева: Следваме и читателите, и бизнеса онлайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Галя Прокопиева: Следваме и читателите, и бизнеса онлайн

Галя Прокопиева: Следваме и читателите, и бизнеса онлайн

Изпълнителният директор на "Капитал" за ефекта на дигиталната трансформация върху медийния бизнес

11451 прочитания

© Надежда Чипева


Какво означава дигиталната трансформация за медийната индустрия?

- Дигитална трансформация е понятие, което всеки запълва с това, което се случва в неговата индустрия. Но в медийния бизнес, тя промени функционирането на предприятието по цялата верига на добавената стойност - от начина, по който се намират и разпределят ресурсите, за да се създава медийния продукт, през начина, по който се случва това създаване, до начина, по който се стига до читателите.

Промените в медийната индустрия започнаха много по-рано. Още преди 15 години, когато новините се преместиха в интернет и читателите - също, или дори това стана в обратния ред. Тоест, първото което се промени беше пътя до читателите.

Специфичното на медиите е, че те работят на два пазара - единият са техните читатели, другият са фирмите рекламодатели. Това е трудно като операция за фирмата, защото се създават два различни вида продукт за тези два пазара - със съответния маркетинг за тях. И това, което последва с преместването на първия пазар в интернет, последваха и рекламодателите. В резултат на това се случи така, че бяха разбити двете приходни линии, които медиите имат. С изместването на читателите в интернет (между другото странно е как медийната индустрия се съгласи да премести новините безплатно в интернет). Ако новините преди са се продавали на сергия или чрез абонамент, в интернет те станаха с нула приходи за издателите.

На другия пазар (този на рекламодателите) се случи инфлация на каналите, по които те стигат до потребителите, и заради това цената на рекламата в интернет е много по-ниска, отколкото беше традиционно в стария модел и в резултат и тази приходна линия на медийните предприятия до голяма степен ерозира. Това е проблемът, с който тази индустрия се сблъска много преди другите индустрии, които сега биват застигани от промени заради технологиите. Проблемът също е, че медийната индустрия много се изтощи в тия дълги години в търсене на модел. За разлика от други индустрии, които сега са капитализирани и могат да предприемат някакви инвестиции, така че да се променят, медиите много дълго време не успяха да намерят модел, в който да финансират операциите си, а в същото време трябваше да се променят като операции и като продукт.

Местните медии без значение на какъвто и пазар да оперират, колкото и малък да е, се изправиха в конкуренция с няколко глобални играча. По отношение на читателите, ако преди по веригата са стояли дистрибуторски фирми и крайни точки за продажба, ритейл партньори, в момента това на практика са Google и Facebook, App Store и Google Play. Това са напълно нови глобални играчи, които влязоха в посредничество между читатели и издатели. Същите играчи и допълнителна нова екосистема съществува във връзката между издателите и рекламодателите. Това на различни пазари се случва с различна степен, но на повечето места над половината рекламен пазар се държи от Facebook и Google, не от местните медии и издатели. Много голяма част от рекламата - поне ⅓, се търгува като на борса - програматичната реклама, това се случва с посредничеството на много технологични фирми. И това е друга доста съществена промяна.

Как се променят продуктите за читатели под бранда на "Капитал"?

- По отношение на читателите направихме класическото усилие да ги слушаме - поредица от интервюта, дълбочинни проучвания. Читателите ни са същите, но навиците, по които четат и потребяват информация, са променени и те се променят всяка година.

Паралелно с промяната на това как достигаме до клиентите си се променя и това, което те търсят. Драматично се промени начинът, по който се потребява информация. Затова се наложи и ние много да променяме продуктите си. Започнахме с уебсайтове, които повечето хора потребяваха на компютър. В момента повече хора четат на мобилни устройства, съответно медийните продукти трябваше да следват това. За следващата година или поне в един цикъл от две години ние се опитахме да си представим какви трябва да бъдат медийните продукти на "Капитал", така че да сме адекватни на читателите си.

Дефинирахме три сегмента според потреблението на информацията. За първия медиен продукт, с който "Капитал" стъпи на пазара - седмичникът, продължаваме да вярваме, че през следващите няколко години все още ще има потребление на хартия, то трябва да е по-спокойно, това е продукт за по-дълга консумация и четене и инвестирахме в това той да стане по-луксозен, по-удобен и по-съвременен във вид на списание. Пуснахме го през октомври 2016 г. и беше много добре приет от нашите читатели, които все още държат да четат на хартия.

По отношение на всекидневните бизнес новини цикълът на използване на продукта е доста по-кратък и много са променени часовете, в които читателите са готови да приемат новини. По тази причина решихме да превърнем хартиения "Капитал Daily" в мобилно приложение и вместо той да чака своите читатели сутринта на бюрото в офиса и в него да има новини от вчерашния ден, които са престоявали в нюзрум и печатница и къде ли не цяла нощ, всъщност ние ще подаваме новините на две емисии - една рано сутрин, когато сме засекли, че много повече хора четат - на практика кривата показва, че при събуждане има един пик на четене, вторият пик на четене на дигитална информация е вечерта. Съответно по тази крива на потребелението на нашите читатели ще създадем две емисии с бизнес новини - сутрин и вечер. И вече ще курираме съдържанието, така че да е адекватно за съответния момент от деня. Отделно това, което планираме да продължим, е да специализираме по вертикали - по различни индустрии. Исторически ние работим с много информация за бизнеса в България, имаме доста данни и това, което искаме да развием, е аналитичен капацитет и възможности да правим повече специализирани доклади за различните индустрии.

Какви са тенденциите по отношение на рекламния пазар?

- Това, което виждаме, че се случва на рекламния пазар, е, че има оттегляне или намаляване на бюджетите в традиционна реклама и рекламодателите търсят това, което доскоро се наричаше специални проекти, но то си има име и това е една от най-мощните тенденции в дигиталната трансформация и засяга начина, по който бизнесите достигат до своите клиенти, и това е маркетинг през съдържание. И тъй като традиционно ние сме били партньори на българските фирми да достигат до своите клиенти, или поне сме били един от каналите, ние предефинирахме и нашата собствена услуга към тях и това, което вече предлагаме, е именно маркетинг през съдържание. Смятаме, че нашето предимство тук е възможността и умението ни, доказано с годините, да работим със съдържание и това, което можем да предложим, е анализ на всички контактни точки между нашите клиенти и техните клиенти, да предложим кое съдържание е адекватно за всяка от тези контактни точки - било то техният уебсайт или тяхната страница в някоя социална мрежа или тяхното послание чрез нашите канали и можем да предложим услуга по създаването на това съдържание и неговото пласиране. Това е нов проект за "Икономедиа", казва се Storio. Имаме вече няколко пилотни проекта с големи компании и отзивите са много добри.

Какво означава дигиталната трансформация за медийната индустрия?

- Дигитална трансформация е понятие, което всеки запълва с това, което се случва в неговата индустрия. Но в медийния бизнес, тя промени функционирането на предприятието по цялата верига на добавената стойност - от начина, по който се намират и разпределят ресурсите, за да се създава медийния продукт, през начина, по който се случва това създаване, до начина, по който се стига до читателите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    selofia avatar :-P
    Селофия

    Сериозно внимание Капитал трябва да обърне и на коментарите под статиите.. Много хора четат и коментират, като очакват да са избавени от определено лобистки или опорниточки мотивирани коментари..
    Ботове като др, Д или Георги... определено свалят нивото.. боби1945 е бот, който от години мърси очите ни... но разбирам,.. модераторите ви са фриланс студенти..
    Също така статии Епъл, Елън Мъск, роботи, трети и т.н. пол, ислам.. Зорница всъщност Зюлфие ли е...?
    А, и е много, МНОГО добре, ако разни такива – “Сирене от бъз, глема раота, еку, въри с кифлъ..“ да им слагате едно адверториал.. аз чета тези, които са маркирани честно така... но се дразня жестоко от мейкъп статии..
    Щастлива Нова!

  • 2
    kamenvm avatar :-|
    Читател

    Г-жа Прокопиева била учудена как така потребителите на медийно съдържание се прехвърлили от платени хартиени издания на безплатни онлайн продукти - ами, това е логична тенденция, предвид развитието на технологиите. Съжалявам, че този преход е свалил приходите Ви, но като гледам има достатъчно онлайн медии, които успешно съществуват в новите реалности, вкл. издания на "Икономедиа", така че и в такава среда това е напълно възможно. Има предостатъчно рекламодатели, вкл. чрез т.нар. продуктово позициониране, което го има и в "Капитал", и в "Дневник".

    Колкото до проучванията на аудиторията - не знам какви точно интервюта сте провеждали. Аз за първи път чувам за такива. И е любопитно тогава защо не бяха взети предвид болшинството от коментарите по повод новия вид на "Дневник", а се работи в конфликт с читателите по тази тема. Вероятно Вие, като собственици, си имате някакви Ваши си съображения, но и ние, като потребители, имаме право на мнение, защото всичко това е заради нас. Вие съществувате благодарение на потребителите, а не въпреки нас.

  • 3
    geleto avatar :-P
    Гелето

    Едно нещо не може да се отрече - адски секси мацка

  • 4
    ygi34551676 avatar :-|
    ygi34551676

    Какво е чувството да си изпълнителен директор на медия, чиято пропагандна линия се определя от грантодатели и чужди посолства? Какво е усещането да се тупаш в гърдите като либерална медия, а да налагаш тоталитарна цензура в коментарите и дискриминация на потребители по идеологически и политически причини?

  • 5
    whoops avatar :-|
    Whoops

    Наблегнете на качеството на форума. Той е едно от малкото неща, които отличават Капитал и Дневник.

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Ще Ви предложа още веднъж система за превантивно модериране на ботове и тролове:
    1. Рейтинг на коментиращия въз основа на оценка от останалите коментиращи и модератори, време от регистрация, брой коментари, като се предвидят наказания за основателни докладвания. Така всеки уважаващ себе си коментатор ще се стреми поне да запази рейтинга си.
    2. Ограничаване на броя коментари въобще и в отделна статия въз основа на рейтинга. Така новорегистрираните ще са силно ограничени да спамят и тролят.
    3. Забрана на акаунт при отрицателен рейтинг.

    Може да настройвате отделнте параметри и в движение.

  • 7
    jordani avatar :-@
    jordani

    "направихме класическото усилие да ги слушаме - поредица от интервюта, дълбочинни проучвания"

    пет години обяснявах (обаждат се по телефона от редакцията), че седмичник, който получавам в понеделник е безмислен. че нямам нужда от печатно издание, а искам цена със и без хартиен носител, като ft.com например, 'щото хартия не ми трябва (т'ва зелените от капитал, раз'биш ли..) - а, в тоалетната не го харесвам... вапца много.
    че всекидневник капитал е безмислен, понеже няма толкова икономически новини в територията.
    че олевяването на редакцията е против идеята за икономически (десен??) седмичник, че освен епъл има и майкрософт и гугъл, че да си веган е проблем, а не предимство ..... и прочие.
    но не би, та престанах да съм абонат (с всички екстри) от тази година.
    макар, че в момента, вече някои от възможностите са налични...
    обаче редакционната политика ми идва много еко и лява. аз капиталист ли съм или еко-талибан ????





Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK