С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 яну 2018, 13:57, 5406 прочитания

Божидар Нейчев: Двете големи промени са технологиите и регулациите

Управляващият съдружник за Югоизточна Европа в "PwC България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Божидар Нейчев е управляващ съдружник, Югоизточна Европа, и ръководител корпоративни финанси, Централна и Източна Европа, в PwC, като управлява и дружеството в България. Той има над 23-годишен опит в консултирането на клиенти в приватизационни сделки, а също така и в сделки в частния сектор в региона, включително стратегически анализи за навлизане и оттегляне от пазара, продажби, сливания и преструктуриране.
Компанията
"PwC България" предоставя одиторски, данъчни и консултантски услуги. Международната група развива дейност в страната от 1992 г., когато навлиза заради големия си клиент Shell. Всяка година дружеството публикува и проучването си сред българските бизнес лидери за състоянието на икономиката и инвестиционния климат, което е част от глобалното проучване на PwC. По света за фирмите в групата на PwC работят над 220 000 души в 157 държави.
Приходите на българското дружество "ПрайсуотърхаусКупърс България" достигнаха 11.3 млн. лв. за 2016 г., а в него работят над 80 души.

Още по темата

Илиан Георгиев, Българо-американска кредитна банка АД: Бизнесът, както и държавата имат отговорност в насърчаването на младите хора да останат и да се развиват в България

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

1 фев 2018

Какво да очакваме от технологичното изложение в Лас Вегас

Aвтономен автобус, гласово контролирана микровълнова и още много на тазгодишния CES

9 яну 2018

PWC: Новото поколение на семейния бизнес преследва дигитална трансформация

Проучването на компанията обхваща млади хора от 21 държави в шест континента

24 дек 2017

Компании проучват Дъблин за заместник на Лондонското сити

Около 100 банки, застрахователи и правни фирми обмислят да се прехвърлят в града, но като цяло "твърд Brexit" е лоша новина за Ирландия

17 дек 2017

Чужди инвеститори пак поглеждат към България за сделки

Оптимизмът в региона се прехвърли и към местния M&A пазар: придобиванията в страната растат, оценките също

29 ное 2017
Какво се промени за PwC през 2017 г.? Кои са новите тенденции и фокуси в консултирането? Как управлявате промяната?

През последните 12 - 18 месеца, а и през следващата година бих обобщил основно две тенденции - технологии и регулации. Те имат няколко различни измерения и са взаимно свързани. Регулациите касаят както нас, така и клиентите ни - например въвеждането на двама одитори за определен кръг от институции. Тук можем много да коментираме, но все още е под въпрос дали тази мярка носи добавена стойност за обществеността и клиента. В крайна сметка тази мярка тръгна от нуждата от доверие. Ние като организация от години сме заложили, че освен всички чисто комерсиални цели имаме едно предназначение - а именно да градим доверие в обществото чрез участието и влиянието си върху различни процеси. Одиторската професия не бива да носи повече бюрокрация и разходи на клиента, а повече доверие. Имаме случаи, в които си сътрудничим с други одиторски фирми, но те не са в крачка с технологиите. А одитът в момента е съвсем различен спрямо 1849 г., когато е създадена нашата компания. Една от големите причини за това са технологиите. Ние като компания сме инвестирали в автоматизиране на процеси и технологии. А в съвместния одит понякога се налага да си партнираме с компания от 10 души. Нищо лошо не искам да кажа за колегите - те имат своето място на пазара и имат изключително компетентни професионалисти. Но човешките познания са само една съставка от целия процес в днешни дни. Ето защо казвам регулации и технологии.

В същото време регулациите засягат и бизнеса на нашите клиенти - някои от тях необходими, други в известна степен просто допълнителни. Това, разбира се, създава нов бизнес за компании като нашата. И намеренията зад тези регулации са добри, но въпросът е да обслужват правилните цели и да дойдат в правилния момент.

Що се отнася до технологиите при нашите клиенти, част от тях ги пренебрегват, но тепърва ще се нуждаят от тях. Например при данъчните услуги очакваме целият този сегмент да претърпи голяма трансформация, както и одитът. По света се търси такава интеграция с данъчните власти, за да имат те постоянен достъп. Възможността да се следят процесите да е постоянна, а не да става чрез конкретна единична проверка. Технологиите ще позволяват това да се случва целогодишно. И променят и професията ни и работата с клиентите ни.

Другата част от промяната при нас, може би най-значимата, е вследствие на придобиването преди няколко години на консултантската компания Booz Allen. Тя е една от четирите големи в сeгмeнта за стратегическо консултиране заедно с McKinsey, Bain и BCG. Така станахме едновременно Big 4 както при одиторските къщи, така и в консултантския бизнес. В момента в страни като Великобритания, Полша, Чехия бизнесът ни е основно консултантски и това открива нови възможности както за клиентите ни, така и за служителите ни.



Във вътрешните процеси също внедрихме много технологии - например ползваме приложението Snapshot за оценка на служителите. Досега всеки колега обикновено получаваше обратна връзка от неговия мениджър в края на годината въз основа своята работа по различни проекти. Това не беше ефективно и достатъчно полезно. Сега чрез Snapshot в реално време получаваш искане за такава обратна връзка и си ограничен за време, и трябва да си много конкретен и точен в коментара си, когато даваш обратна връзка. Това е само един пример как вътрешно се опитваме да си променим работното ежедневие с помощта на технологиите.

Какъв е планът за 2018 г.? Какви ще са основните бизнес направления на компанията и къде планирате най-силен ръст?

И в близко бъдеще основните тенденции пак ще бъдат технологии и регулации. Тези мерки се въвеждат основно, за да регулират човешко поведение. Те са предизвикателство за всеки сектор и възможност за нас. Не само как технологиите могат да улеснят приложението на тези регулации, за да не са бреме, но и как да бъдат усвоени, за да се превърнат в конкурентно предимство.

Друга тенденция, която наблюдаваме, е отдръпване от капиталовия пазар - знаем за поне две значими групи в страната, които са решили да се делистват. Непубличният сегмент нараства - и този тренд не е само в България. В момента има много свободни пари и много желаещи да предоставят финансиране, което предоставя много удобства за компаниите - най-малкото не изисква детайлна отчетност, както при публичните компании. Един от приоритетите в бъдеще ще е да се концентрираме много повече върху този сегмент. Преди години навлязохме в нашия регион заради големи международни клиенти - например в България дойдохме заради Shell. Сега виждаме обратна тенденция - много мултинационални компании имат намерение да излязат. Това не е продиктувано от местни особености или обстановката в нашата страна. Просто тези компании насочват усилията си към други пазари извън Европа с по-голям мащаб.

Тоест очаквате ръст в работата си с местни компании през следващите години?

Да, определено. Вече не са малко българските фирми, които изнасят и произвеждат извън България, при това в европейски мащаби. Те имат нужда от помощ на всеки пазар и стандарт на услуги, с които са свикнали. Много от тези разрастващи се бизнеси вече имат културата и себепознанието, че се нуждаят от такава помощ. Някои от тях имат и "ново" предизвикателство – как да подготвят и ангажират поколението си в разрастващия им се бизнес. Това е област, в която можем да бъдем полезни.

Вие споменахте част от наблюденията си за тенденциите при компаниите, които консултирате? Как оценявате реакцията им към дигиталните промени?

Бих казал, че по-малко се прави, а повече се говори за дигитална трансформация. Което важи все още и за нас. Ние се опитваме да ограмотяваме повече и клиентите и служителите си по начин, подобен както едно време се действаше с английския език и той се превърна в основно изискване. Следва да гледаме на технологиите като основна необходимост по подобие на английския. Това предполага, че всеки трябва да има някакви минимум умения, които да са далеч по-големи от сегашните. Някои от клиентите ни са по-скептични, други по-подготвени, някои пък действително осъзнават нуждата от такава промяна. По-малките фирми с по-малко бреме от миналото действат по-гъвкаво и при тях вече се случва промяната. Други са част от по-големи международни организации и там трансформацията вече е започнала. Има и такива, които смятат, че промяната ще ги подмине и нямат нужда от нея. Трети пък само говорят за технологиите, защото просто е модерно, но не правят нищо по въпроса.

Бях поканен от "Ендевър България" да съм част от тяхната менторска програма и държа да споделя, че дори като ментор я намирам за много полезна за моята лична трансформация. Понякога не съм сигурен кой има повече полза - има случаи, когато научавам "нови истини" и от млад предприемач, който може да ми е дете.

PwC прави кампания "25 причини да избереш България". Кои са вашите причини?

Освен личните - семейство, приятели, среда, и някои по-битови - храна, климат, за мен винаги е било интересно от малка страна да можем да даваме пример на много по-големи държави в региона. Донякъде това е его, а и предизвикателство, че можеш да управляваш бизнес, който е в толкова много държави в Централна и Източна Европа, а твоят адрес да е в София.

В крайна сметка светът е едно глобално село и не е работа само на правителството да направи България по-добро място. Ние също имаме такава отговорност и именно това е цялото ни послание с тази кампания. Разбира се, можехме да похарчим едни пари за още един коктейл, за да отпразнуваме 25-ата си годишнина, на която да присъстват същите изпълнителни директори и гости. Казахме си, че е по-добре тези пари да ги дадем за 25 стипендии. И в интерес на истината водихме дебат вътрешно достатъчно ли е просто да дадем тези средства или да предложим и още нещо (стаж, менторство). Решихме да ангажираме в тази инициатива и нашите партньори/клиенти и бяхме изключително приятно изненадани от тяхната реакция. В момента партньорите ни са повече, отколкото се надявахме. Интересен пример е един CEO на голяма банка, който предложи тези стипендии да не са само за обичайните заподозрени - икономисти и юристи, а и за всички други сектори - медици, хора на изкуството и т.н. Български предприемачи също се включиха. На 1 март ще обявим спечелилите студенти и каня всички ваши читатели да се включат в това събитие. Обмисляме подобно нещо да се случва всяка година, защото всички виждат проблем - икономиката расте, но пазарът на труда изостава и все по-трудно се намира талант.

Ако вие трябва да консултирате млад българин какво да учи, за да е адекватен на пазара на труда след години, какъв ще е съветът ви - кое да и кое не?

Бих го посъветвал да се научи да учи. Защото това е най-голямото умение. Тук влагам няколко смисъла - първо, учението не е три години бакалавърска програма и две години магистър. Във всеки момент трябва да осъзнава какво още му е необходимо, за да бъде адекватен или адекватна към една или друга житейска тенденция. Технологиите са добър пример - трябва да осъзнаеш, че можеш да загубиш всичко много бързо, ако не се адаптираш към новите тенденции. Да, ще има професии, които ще изчезнат, и такива, които ще се появят, развият и променят. Може да се окаже, че това, което започнеш да учиш през първата година в университета, накрая да не е все още актуално.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си.

Ежедневието ни е пълно с такива. Както се казва, всяко нещо, преди да стане лесно, е било трудно. Имахме случай, в който наш значим клиент се държа по лош и неприемлив начин с екипа ни. Поведението му беше от типа "аз плащам и поръчвам музиката". И си поставен пред дилемата, ако въобще можем да я наречем дилема, как да се намесиш при такава ситуация. Ние имаме лукса да сме компания, която може да избира с кого да работи. Предприехме необходимото и спряхме да работим с този клиент. Екипът ни почувства, че не е изоставен.
Q&A

Успявате ли да откриете правилния баланс между работното и личното време?
Това разделение е цинизъм. Преди десетина години имахме обучение за млади мениджъри в Румъния и ми зададоха същия този въпрос. Аз ги попитах: ако имате две деца, кое обичате повече. Смисълът на това екстремно сравнение е, че ако работата и личният живот са в конфликт, значи или не си избрал правилната работа, или животът ти е сгрешен. Те трябва да са в абсолютна хармония и да се допълват.

Какви устройства и приложения използвате в работата и свободното си време?
Децата ми са повече повече по джаджите, значи и аз се нуждая от дигитална трансформация, защото ползвам стандартните iPhone, iPad, ThinkPad и няколко приложения на медии.

Любимото ви бизнес четиво?
Една книга преди време ми направи много силно впечатление. Донякъде тя е свързана с предишния въпрос. Казва се How Will You Measure Your Life? и разказва именно за това дали откриваш важните за теб неща. Разбира се, чета "Капитал", а от чуждите издания най-различни. За да поддържам френския си език, следя и няколко научни и исторически списания на този език.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да превърнеш детската страст в кариера Да превърнеш детската страст в кариера

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars, пред "Капитал"

20 юли 2018, 2563 прочитания

Създателят на брандове от Шумен 6 Създателят на брандове от Шумен

Красен Кюркчиев, изпълнителен директор на "Фикосота", пред "Капитал"

22 юни 2018, 33983 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Дидие Боровски: Има риск от балони при акциите, облигациите и имотите

Макроикономистът във фонда Amundi пред "Капитал"

(Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Естествен романс

Олафур Елиасон в Китай

Жак Перети: Бизнесът ще спаси света

Разследващият журналист, който работи за медии като BBC, The Independent, The Guardian, Wired, Huffington Post, пред "Капитал"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 21.07.2018 Прочетете