Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 2 фев 2018, 10:55, 1865 прочитания

Фредерик Фарош: Може да поискаме удължаване на концесията за "Софийска вода" с 10 години

Регионалният мениджър на Veolia за България пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ВИЗИТКА

Фредерик Фарош е регионален директор на френската Veolia за България, председател на борда на директорите и изпълнителен директор на "Софийска вода" АД и директор на "Веолия енерджи България". Той е с дългогодишен опит в енергийния сектор, както и в управленската структура на групата. През последните десет години заема висши мениджърски позиции в подразделения на енергийния бизнес на Veolia в България, Румъния, Полша, Литва, Чехия и Франция.

Още по темата

Глътка спокойствие за "Софийска вода"

17 години след началото на концесията на софийската ВиК мрежа общината и Veolia постигнаха промяна в договора, която задоволява и двете страни

2 фев 2018

За довършване на ВиК мрежата в София трябват 2 млрд. лв.

В следващите години Столичната община ще разполага с максимум 700 млн. лв.

10 окт 2017

Изпълнителният директор на "Софийска вода" Бруно Рош е подал оставка

Новият регионален директор на френската компания майка Veolia за България е Фредерик Фарош

12 яну 2016

Какви бяха основните проблеми при идването на Veolia във водния сектор през 2010 г.? До каква степен са решени днес?

Сблъскахме се с два основни проблема. Първият беше качеството на водата. Няколко години по-рано е било установено, че поради конструктивни несъвършенства в една от пречиствателните станции (Бистрица) има затруднения с постигане на някои от параметрите за качество. Едно от нещата, които направи Veolia, беше инвестиция в допълнително оборудване за лабораторията. Бяха направени и промени в технологията за пречистване на питейната вода и бяха изпълнени няколко инвестиционни проекта в пречиствателните станции. Стартирахме и система в реално време (онлайн мониторинг).

Вторият проблем, който донякъде съществува и до днес, са загубите на вода. Това включва физическите загуби и кражбите на вода. През 2002 г. загубите са били 68%, след това намаляват до 60% през 2010 г., после идва Veolia, която успява да ги свали до под 50%. Признавам и е видно, че днес резултатът все още не е перфектен, но успяхме да понижим нивото на този показател до под 50% - по-точно 44%, само в последните две години.

Какъв е стандартът за загубите в индустрията, към който трябва да се стремим?

Мога да сравня с опита ни от Букурещ, където работим от 2000 г. Там имаме загуби от 28% (в България системата е гравитачна, което предполага повече загуби - бел. ред.). В преодоляването на водните загуби в момента "Софийска вода" инвестира по 15-20 млн. годишно от общи инвестиции от около 40 млн. лв.



Какви цели сте си поставили за оставащия период от концесията?

Целевите нива са определени от КЕВР и са 38% загуби към края на концесията през 2025 г. В последните седем години са спестени 56 млн. куб.м, което е равно на потреблението в град като Пловдив.
Постигнахме и енергийна независимост на пречиствателната станция в Кубратово. Там изградихме инсталация, която позволява третиране на утайките, които се произвеждат в пречиствателния процес. При преработката се получава биогаз, който се използва в когенерационни генератори, с които произвеждаме електричество, което захранва станцията, а оставащото количество се продава. Днес произвеждаме повече енергия, отколкото използваме за потреблението на пречиствателната станция, а ако погледнем цялата ВиК система, ние успяваме да произведем сами 90% от нужната ни енергия.

Kакви бяха бизнес целите, които си поставихте, когато купихте концесията на "Софийска вода", и постигате ли ги?

Сега ги постигаме, да. Но това се случва след цели пет години, през които унищожавахме стойност за Veolia в България с този договор. През април 2017 г., когато беше одобрен 5-годишният бизнес план за "Софийска вода", нещата се върнаха към нормалност. Последната година постигнахме баланс с договора, поне за бъдещето. За това помогнаха увеличението на цената на водата и различните сценарии, които са разгледани в бизнес плана. Преди тези промени компанията нямаше възможност да изплаща дълговете си. На хартия дейността ни изглеждаше добре, но това е само защото не изплащахме дълговете си. Въпреки това правехме инвестиции от 40 млн. лв. годишно. До миналата година това не беше печеливш бизнес. Решението ни беше да постигаме инвестиционните си цели, да не намаляваме капиталовите разходи и да не плащаме дълговете си. От гледна точка на Veolia това означаваше нито един лев обратно за последните 5 години и неизплащане на заеми. На България не се гледаше точно като на благоприятна инвестиция. С бизнес плана се върна светлината.

Как ще се отрази анексът към договора със Столичната община на бизнеса ви?

Преговорите със Столичната община продължават четири години. Аз лично започнах разговорите през януари 2016 г. Мисля, че намерихме компромис. Общината имаше определен брой искания към нас. Основните бяха: намаляването на нормата на възвращаемост, изплащането на заема, условията около приключването на договора, връщането на активите и ангажимент за инвестиции до края на концесията. Съгласихме се на компромиси, най-вече да намалим нормата на възвращаемост. Предпочитаме по-ниска, но реална норма, отколкото по-висока, но само на хартия.

Как ще постигнете високото ниво на инвестиции и връщането на заемите в съкратени срокове?

Ако всичко върви по план, ще имаме възможност да направим и двете. Най-голямото повишение на цената, което засяга населението, е зад гърба ни. Двете големи увеличения бяха миналата и настоящата година. Оттук нататък увеличенията са в рамките на 3-4% и няма причина това да се променя.

Какви ще са видимите резултати от инвестициите в следващите няколко години?

Основното ще е намаляването на загубите. Качеството на водата няма да се промени съществено, защото вече покрива над 99.94% стандартите. София има най-високото качество на водата в България. Така че ще се фокусираме върху обновяването и подобряването на водоснабдителната мрежа към селата - Владая, Кокаляне, Панчарево и пр. Втората цел е подобряване на водоснабдителната мрежа, чрез което да намалим рисковете и да ограничим продължителността и обхвата на засегнатите зони при прекъсване на водоснабдяването. Друг приоритет е канализацията, към която ще бъдат насочени 1/3 от инвестициите.

Как отговаряте на политическите критики за цената на водата и условията на концесията?

Има много институции, които контролират сектора - регулаторът КЕВР, контролът върху концесията, Агенцията по обществени поръчки и др. Да ги оставим да си вършат работата. Досега никой от тях не е открил проблеми. Цената на водата и енергията са резултат на основни икономически принципи и не са политическа тема.
Да преминем към фактите - "Софийска вода" има най-доброто качество на водата в цялата страна. Това е официалният доклад на регулатора. Имаме най-високата годишна инвестиция на глава от населението. Ние инвестираме 50% от общите инвестиции на целия воден сектор в България. София не е 50% от България, а цените са в топ 4 на най-ниските.

Каква част от бизнеса на Veolia е "Софийска вода"?

Доста малък дял, тъй като водният бизнес на Veolia е за около 10 млрд., а "Софийска вода" е за около 100 млн. на година. Бизнесът не е толкова голям, сравнен с общите ни приходи, но тъй като това е столицата на България, темата е чувствителна.

Veolia се развива в три направления: вода, отпадъци и енергия. В България и Централна Европа се занимаваме само с вода и енергия. От гледна точка на енергия работим основно във Варна, имаме и други по-малки проекти в страната. "Топлофикация Варна" работи под същия регулатор като "Софийска вода". И ако за водния сектор ситуацията е малко или много решена, за енергийния сектор изобщо не е така. Защото при електричеството и топлоенергията годишната цена за крайния потребител е поне 10 пъти по-висока. "Топлофикация Варна" е много по-малка от "Софийска вода", оборотът е около 20 млн. лв. годишно. Групата е дала заем от 20 млн. лв. на този бизнес в последните 10 години. Днес не знаем кога те ще се върнат.

Ако започне процедура за концесия или приватизация на "Топлофикация София", бихте ли проявили интерес?

Да. Открито сме го обсъждали многократно. Преди две години Столичната община инициира подобен процес, който следяхме отблизо. Ако трябва да съм честен, накрая ни уплаши регулаторният риск. Рамката не е достатъчно стабилна и предвидима, за да привлече дългосрочен инвеститор. Калкулацията е проста. "Топлофикация" трябва да изплати дълговете си, но не става въпрос за 30 млн., а за 250 млн. евро. В същото време според тогавашните ни анализи компанията спешно има нужда от 500 млн. лв. капиталови разходи. Така че, който и да се заеме с това, трябва да посрещне нужди от 1 млрд. лева. Въпросът е прост - откъде ще дойдат тези пари?

И въпреки това казвате, че имате интерес?

Към днешна дата да. Във водния сектор видяхме прогрес. Ако видим знаци, че това ще се случи и за централното отопление - да.

Това значи ли, че в сектора ще бъдат наложени по-високи цени?

В определен момент да. Сега топлоенергията е субсидирана през по-високи цени за електроенергия. Но тъй като цената на топлоенергията е непосилна за населението, трябва да бъдат намерени други механизми.

"Софийска вода" може допълнително да удължи концесията си в София с 10 години. Бихте ли използвали тази опция?

Да. Все още има много време, но при тези условия вероятно да. Това би се случило при ангажимент за допълнителни инвестиции, такова е условието.

Интервюто взе Мария Манолова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Мат Соейн: Големите търговски вериги трябва да са повече технологично ориентирани Мат Соейн: Големите търговски вериги трябва да са повече технологично ориентирани

Генералният мениджър на Ocado Technology пред "Капитал"

19 фев 2018, 459 прочитания

Атила Йенисен, "МЕТРО България": Това, от което младите хора се нуждаят, са възможности Атила Йенисен, "МЕТРО България": Това, от което младите хора се нуждаят, са възможности

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

19 фев 2018, 693 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Любимият софтуерен партньор на фондовете

Ханк Боунър и Красен Драганов от Dynamo Software пред "Капитал"

Софийски градски съд: завръщане в миналото

Съдийската колегия на новия Висш съдебен съвет ще проведе първия си ключов избор

Електронното решение срещу корупция

Дигитализирането на процеса по даване на обществени поръчки трябва да стане до 18 октомври, но може да се удължи с още 2 години

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Лили Рибката"

Полът е вълшебство в модерната приказка на Ясен Григоров

Театър: Приятно ми е, Ива!

Най-новата премиера на "Театър 199"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Чуждите инвестиции растат, а Орбан и Борисов имат различия за мигрантите

Емисия

DAILY @7PM // 19.02.2018 Прочетете