Христо Кусев, Глориент Инвестмънт БГ ООД: Всеки може да получи нещо добро в зависимост от собствените си възможности и положените усилия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Христо Кусев, Глориент Инвестмънт БГ ООД: Всеки може да получи нещо добро в зависимост от собствените си възможности и положените усилия

Христо Кусев, Глориент Инвестмънт БГ ООД: Всеки може да получи нещо добро в зависимост от собствените си възможности и положените усилия

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

10020 прочитания

Христо Кусев е управител на "Глориент Инвестмънт БГ" ООД от 2007 г. Дружеството е създадено с цел развитие на инвестиционна дейност в областта на недвижимите имоти и е специализирано в изграждането на търговски и логистични паркове. До момента има реализирани 27 функциониращи проекта в 17 града в България. Клиенти на компанията са големи търговски вериги като Billa, Homemax, Inter Cars, Lilly Drogerie, Euro 07 и други.

"Глориент Инвестмънт БГ" ООД е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".

Какво провокира Вашата компания и Вас в частност да се включите в проекта на PWC - "Твоите 25 причини да избереш България"?

За първи път се замислих по темата за задържането на работната ръка в България преди няколко години, когато по линия на Сдружението за Фамилен Бизнес имах удоволствието да присъствам на лекция на германския канцлер г-жа Ангела Меркел. Тогава тя сподели, че Германия и Франция са наложили рестрикции за наемането на работа на български и румънски специалисти. Учудващо за мен, обяснението на този факт беше, че причината за това е не защото нямат нужда от такива или не са доволни, а защото докладите на анализаторите предвиждат, че след седем години в тези страни няма да има достатъчно млади хора в работоспособна възраст. За съжаление, днес ние сме свидетели, че немските експерти са били прави – имаме проблем да задържим работната ръка в България.

Сам не мога да променя този факт, но мога да мотивирам и близки до мен хора да бъдем активни по темата. В проекта видях такава възможност и реших да се включа с моя екип.

Защо смятате, че той е важен?

Споделих, че каузата ме вълнува. Въпросът със задържането на младите хора има още едно измерение. През 2017 г. в страната ни се родиха едва 56 хил.деца. България е най-бързо изчезващата нация според ООН. Причините за това са комплексни, но няма как да постигнем подобряване на демографското положение, ако не задържим младите. Дори ми се иска да работим и за стимулиране на завръщането на наши сънародници, които по една или друга причина са избрали живот в чужбина. Сам трудно се постига нещо значимо по една такава обществено значима тема. Но с други първокласни компании може да се привлече вниманието на младите, на бизнеса, на неправителствените организации, на държавата. Въпросът влиза в светлините на прожекторите и започваме да мислим и да работим по него. Първокласни български компании и банки ще дадат възможност на млади хора да опознаят бизнес реалността у нас, да се ориентират, да се изявят и да намерят мястото си. Проектът е едно добро начало да се работи за решаване на проблема – да покажем на младите хора, че има реализация и у нас. Затова проектът е важен и го подкрепяме.

Какви са най-ценните качества, които трябва да притежават служителите във вашата компания?

Трудно се отговаря на такъв комплексен въпрос. По принцип от служителите си очаквам да бъдат с комплексни познания и умения, с поглед, фокусиран върху голямата картина, отговорност, инициативност, лоялност и добра комуникация. Да не се страхуват да поемат отговорност, дори с цената на грешка, да питат и да учат нови неща. Според ситуацията и ролята, която изпълняват, може да се идентифицира ключово качество/а.

При набирането на персонал най-голямата трудност е намирането на хора с подходящи личностни качества. Дори и да няма необходими технически познания един мотивиран и съвестен колега може да бъде обучен. Вярно е, че с цената на време и средства. Но другият вариант – колега с отлични технически познания, но без необходимите личностни качества, в дългосрочен план не носи полза на фирмата.

Какъв смятате, че ще е най-ценният опит, който студентите, които кандидатстват за стаж, биха могли да натрупат в компанията ви?

Основното предимство за тях ще е, че за много кратко време ще бъдат поставени в разнообразни ситуации. Ще натрупат житейски и бизнес опит. Екипът ни е сравнително малък. Това ни дава възможност да обсъждаме важните теми и да обменяме идеи. Така се допълваме, обогатяваме и виждаме различните гледни точки.

Какви трудности срещате при набирането/задържането на персонал във вашата индустрия?

При набирането на персонал най-голямата трудност е намирането на хора с подходящи личностни качества. Дори и да няма необходими технически познания един мотивиран и съвестен колега може да бъде обучен. Вярно е, че с цената на време и средства. Но другият вариант – колега с отлични технически познания, но без необходимите личностни качества, в дългосрочен план не носи полза на фирмата.

Не съм запознат със статистиката за текучеството в индустрията, дори не съм сигурен дали има конкретно такава за недвижимите имоти. Но за компанията мога да споделя, че почти няма текучество. В екипа си разчитам на колеги, с които работя вече 10 години.

Приблизително колко от служителите Ви са учили/ работили/ живели в чужбина и са избрали да се върнат и да се развиват в България?

Имаме трима настоящи служители с опит в чужбина. Единият е завършил в UK и е живял известно време в Тайван, а другите двама са немски възпитаници.

Какво липсва на младите хора, за да остават в България?

Трудно ми е да отговоря на този въпрос. Предполагам им липсва сигурност, смятат, че в чужбина ще бъдат по-добре оценени. В България човек полага повече усилия за банални дейности, които в редица държави са уредени по-добре. Непознатото е интересно и привлича младите. В днешния глобализиран свят, почти без граници, е само въпрос на желание да изберете Париж, Виена, Хонг Конг или Ню Йорк. Някакси се води престижно да си успял в чужбина. Може би това е резултат от липсата на житейски опит у младите хора и на нетърпението им да се реализират. Има едно схващане, че в чужбина е по-лесно. Не се изисква да вложиш много, за да успееш и да се изявиш.

Как смятате, че те могат да бъдат стимулирани да се развиват тук? Как вашата компания работи в тази посока?

Със сигурност подобен въпрос изисква обединените усилия на държава, бизнес и обществото като цяло. Сред хората битува схващането, че за да намериш добра работа, трябва "да имаш връзки". Според мен един от позитивните ефекти на проекта ще бъде именно демонстрирането, че всеки може да получи нещо добро в зависимост от собствените си възможности и положените усилия.

Специално при нас не ги оставяме да скучаят, когато станат част от нашия екип. Чуваме идеите им, ангажираме ги активно и с мнение по проектите на дружеството. Инвестираме в тях – време, знания, обучение, пътувания.

Бихте ли посъветвали децата си да останат и да се развиват тук?

Да, определено. Вярвам, че малко други страни могат да предложат комбинацията от четири прекрасни сезона, забавления, вкусна кухня, красива природа, отзивчиви и интересни хора.

Разбира се, че съм най-доволен, когато сме заедно.

Кои са Вашите причини Вие да сте останали и да се развивате в България?

Смятам, че България притежава всички необходими ресурси за благоприятно икономическо развитие на бизнеса. Както споделих, радваме се на чудесна природа, любезни и интересни хора и отлична кухня. Разбира се, всеки трябва сам да открие и почувства тези предимства. Аз знам, че мястото ми е тук и добре се чувствам. Обичам да пътувам, но не мога да си представя да живея другаде.

За кампанията

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, стартира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство. В конкурса могат да участват български студенти от 18 до 24 години, обучаващи се у нас или в чужбина. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури.

За да кандидатстват, студентите трябва да изпратят есе на тема "Моите 25 причини да избера България" до 10 февруари 2018 г. на www.pwc.bg/25reasons.

Христо Кусев е управител на "Глориент Инвестмънт БГ" ООД от 2007 г. Дружеството е създадено с цел развитие на инвестиционна дейност в областта на недвижимите имоти и е специализирано в изграждането на търговски и логистични паркове. До момента има реализирани 27 функциониращи проекта в 17 града в България. Клиенти на компанията са големи търговски вериги като Billa, Homemax, Inter Cars, Lilly Drogerie, Euro 07 и други.

"Глориент Инвестмънт БГ" ООД е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    linderoth avatar :-|
    linderoth

    Другарю Кусев, само празни приказки говориш, защо не обясниш на хората как се "разбрахте" с Дебелия? Или другарите ви-общи господари ви сдобриха?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK