Бъдещето е в алуминия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещето е в алуминия

Очакваме да разширим присъствието си на американския пазар през следващите години, каза изпълнителният директор на "Алкомет" Хюсеин Йорюджю

Бъдещето е в алуминия

Хюсеин Йорюджю, изпълнителен директор на "Алкомет", пред "Капитал"

8550 прочитания

Очакваме да разширим присъствието си на американския пазар през следващите години, каза изпълнителният директор на "Алкомет" Хюсеин Йорюджю

© Цветелина Белутова


Профил

Хюсеин Йорюджю е завършил Техническия университет в Манчестър, Англия, с магистърска степен по металургия. Член-кореспондент е на същия университет по изучаване и технология на металургията. Притежава докторска степен. От октомври 2000 г. е в България, започвайки работа като директор производство в "Алкомет". От 2001 г. е изпълнителен директор на компанията. От 2007 г. до настоящия момент е председател на управителния съвет и изпълнителен директор на "Алкомет".

Компанията

Заводът за алуминиеви изделия в Шумен започва да работи в края на 70-те години на миналия век под името "Алумина". Компанията е приватизирана през 1999 г. и скоро след това преименувана на "Алкомет". Купувач е турската FAF Metal, като крайните й собственици са Фикрет Индже и Фикрет Кузуджу. От приватизацията до края на тази година инвестициите в предприятието ще достигнат общо 117 млн. евро. Заводът има три цеха – леярен, валцов и пресов, с около 67 хил. тона капацитет в момента и заема обща площ 370 хил. кв.м. Произвежданите продукти включват различни видове листа, фолиа, ленти и профили. Компанията държи 20% от европейския пазар на домакинско фолио. В завода работят

979 души.

За 2017 г. "Алкомет" отчете нетни приходи от продажби в размер на

364 млн. лв. и 16 млн. лв. нетна печалба.

В момента изпълнявате голяма инвестиционна програма в завода. На какъв етап сте?

В момента изпълняваме най-мащабната модернизация на нашето предприятие от приватизацията досега, която надхвърля 40 млн. евро. С помощта на новото оборудване ще имаме възможност да произвеждаме по-големи и широки рулони, което ще доведе до увеличаване на капацитета двойно, като в същото време ще разширим продуктовото си портфолио. Тази част от проекта включва линия за леене на рулони и последно поколение студено валцов стан, както и съпътстващото ги оборудване. По отношение на пресовото производство сме в процес на инсталиране на нова по-мощна преса, която автоматично ще обработва профилите. Благодарение на нея ще увеличим капацитета на пресовото производство с 50%, като също ще подобрим качеството на произвежданите продукти и ще разширим продуктовата гама.

Какъв ще е ефектът от инвестицията - за производството и за финансовите резултати на компанията? За колко време трябва да се изплати?

Новата инвестиция ще повлияе на финансовите параметри на дружеството в два аспекта. От една страна, увеличеният капацитет ще доведе до по-високи приходи, като в същото време се намалят производствените разходи. От друга страна, с въвеждането на последно поколение технологии ще имаме възможност да предлагаме продукти с по-висока добавена стойност, които ще доведат до повишаване на печалбата. Очакваме инвестицията да се изплати за пет години.

Целите ли се в някакви нови пазари или сектори с този проект?

Основният ни пазар е европейският и възнамеряваме да утвърдим позициите си на него. Нарастващо е търсенето от САЩ и вече имаме направени доставки. Очакваме да разширим присъствието си на американския пазар през следващите години. С изпълнението на новата инвестиция планираме да засилим производството на по-високотехнологични продукти и по-специално за опаковъчната и автомобилната индустрия. В потребителския сектор опаковъчните материали се развиват под натиска на повишените изисквания за контакт с храни, промените в размера на опаковките, естетическата визия. Съвместно с европейските производители на хранителни продукти работим активно в тази посока. Под въздействието на строг контрол в областта на автомобилостроенето производителите се налага да предлагат по-ефективни решения. Алуминият като лек и в същото време устойчив материал ще играе съществена роля в това направление. Планираме да сме част от тези промени, предлагайки широка гама валцови и пресови изделия за автомобилната промишленост.

Как се управлява такъв голям проект? Какви са предизвикателствата?

Новата инвестиция обхваща трите ни производствени цеха, като специално за новия студено валцов стан строим допълнителен цех. От изключителна важност е строителните работи, които се извършват в завода, да не се отразят негативно върху текущото производство. Колегите от производство и инвестиции си сътрудничат в преодоляването на евентуални проблеми.

Недостигът на работна ръка се превръща в основен проблем за бизнеса в България. Вие сблъсквате ли се с него и как се справяте?

Трудно е да се намерят квалифицирани технически кадри през последните години, особено в специализиран бранш като нашия. Напоследък започнахме да изпитваме същите трудности и при набирането на неквалифициран персонал. Имаме установени партньорства с техническите висши учебни заведения в страната, като дружеството осигурява стипендии за избралите техническо образование и кариерно развитие.

Променят ли новите технологии бизнеса ви и как?

От една страна, пазарите непрекъснато се променят. От друга, промените в технологиите дават възможност за производство на нови продукти, които да отговарят на променящите се пазарни изисквания. Транспортният сектор е в основата на тези промени. Все повече се използват олекотени, устойчиви на корозия алуминиеви сплави в автомобилната промишленост. Същата тенденция се наблюдава и при железопътния транспорт, камионите и круизните кораби. Новите машини работят изключително бързо и с много малък толеранс. Контролирането на тези процеси е възможно с високотехнологични компютри, като се проследява прецизно всяка стъпка. Гаранция за производството на качествена продукция е използването на последно поколение оборудване, което позволява проследяването и анализа на всяка фаза.

Какви са очакванията ви за тази година?

Смятам, че тази година ще можем да достигнем продажби от 71-72 хил. тона (67 хил. тона за 2017 г. - бел. ред.). Очакваме оборот от порядъка на 200 млн. евро и около 18 млн. евро печалба преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA).

Как оценявате бизнес средата в България? Какви са предимствата и недостатъците?

България е разположена стратегически до западноевропейските пазари, което е предимство за производителите. В днешно време разходите се увеличават и някои от тези предимства стават все по-малко значими. Проблемите с намирането на персонал и неконтролируемото увеличаване на основни преки разходи като горива и електроенергия стават все по-обезпокоителни. Това може да доведе до загуба на конкурентоспособност на българските предприятия.

През последните 2-3 години в Шумен се появиха няколко нови големи инвеститора. Как се отразява това на бизнеса в града - засилва конкуренцията за кадри или напротив, привлича повече хора към града?

Новите инвестиции създават конкурентна работна среда и водят до намаляване на безработицата в региона. Дори да се усеща негативен ефект от недостига на кадри в началото, дългосрочното влияние от направените инвестиции ще бъде подобряване начина на живот, задържане и завръщане на висококвалифицирани кадри в региона.

Кое е най-трудното управленско решение за вас?

Най-трудни са инвестиционните решения, защото трябва да се вземат предвид много аспекти, преди да се започне даден проект, и винаги има риск. Трябва да се анализира какво се търси на пазара, какви са технологиите, с които могат да се произведат търсените продукти, да се проведат преговори с доставчиците на оборудването, да се осигури най-добрата технология, да се изготви план, да се осигури финансиране, а после да се изпълни планът, без да се прекъсва нормалният работен процес. Това изисква много внимателно планиране на всички стъпки. За щастие колегите ми са истински професионалисти и проектът върви без сериозни спънки.

Q&A

Успявате ли да намерите баланс между личния и професионалния си живот?

По-голямата част от деня прекарвам в завода. Опитвам се поне почивните дни да са за семейството ми. Но винаги има припокриване, не може да се направи рязко разграничение между работа и почивка.

Имате ли хобита?

Харесвам класическата музика и се интересувам от компютри, с които мога да правя приложения.

Кои писатели или личности са ви вдъхновявали най-много?

Спиноза. Много съм чел за него и бих казал, че ми харесва начинът, по който той вижда всичко. Другият е композиторът Сибелиус. Впечатляват ме и животът му, и музиката му.

Профил

Хюсеин Йорюджю е завършил Техническия университет в Манчестър, Англия, с магистърска степен по металургия. Член-кореспондент е на същия университет по изучаване и технология на металургията. Притежава докторска степен. От октомври 2000 г. е в България, започвайки работа като директор производство в "Алкомет". От 2001 г. е изпълнителен директор на компанията. От 2007 г. до настоящия момент е председател на управителния съвет и изпълнителен директор на "Алкомет".

Компанията

Заводът за алуминиеви изделия в Шумен започва да работи в края на 70-те години на миналия век под името "Алумина". Компанията е приватизирана през 1999 г. и скоро след това преименувана на "Алкомет". Купувач е турската FAF Metal, като крайните й собственици са Фикрет Индже и Фикрет Кузуджу. От приватизацията до края на тази година инвестициите в предприятието ще достигнат общо 117 млн. евро. Заводът има три цеха – леярен, валцов и пресов, с около 67 хил. тона капацитет в момента и заема обща площ 370 хил. кв.м. Произвежданите продукти включват различни видове листа, фолиа, ленти и профили. Компанията държи 20% от европейския пазар на домакинско фолио. В завода работят

979 души.

За 2017 г. "Алкомет" отчете нетни приходи от продажби в размер на

364 млн. лв. и 16 млн. лв. нетна печалба.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK