С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 фев 2018, 7:39, 8353 прочитания

От ентусиазма към стратегията

Димитър Димитров, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Димитър Димитров започва кариерата си през 2000 г. и до март 2003 г. работи в бизнес групата Vomix Jsc & Iskander – 97 Ltd. (генерален дистрибутор за България на Henkel и на Reckitt Benckiser Adriatic D.o.o.) като мениджър управление на паричните потоци, финансов директор и изпълнителен директор. През 2003 г. е назначен за заместник изпълнителен директор в компанията за търговия на едро с лекарства "Санита трейдинг". От април 2004 г. до момента е изпълнителен директор на "Софарма трейдинг". Завършил е "Финанси" в Стопанската академия "Д.А.Ценов" - Свищов. Владее английски, руски и италиански.
Компанията

Компанията за търговия на едро с лекарства "Софарма трейдинг" е част от групата "Софарма" и е създадена през 2006 г. чрез интеграция на пет дистрибуторски фирми. От 2009 до 2016 г. тя неизменно е компанията с най-големи приходи от дейността в сектор "Фармация" според класацията "Капитал 100". През 2017 г. приходите надхвърлят 672 млн. лв. при ръст от 10% са приходите на компанията, а печалбата преди данъци нараства с 9% до 16.2 млн. лв. Пазарният дял на "Софарма трейдинг" е 20.58% при конкуренция от близо 200 фирми с подобен предмет на дейност. През 2015 г. компанията започва регионалната си експанзия и навлиза на сръбския пазар. Отново тогава компанията представя на българския пазар и собствена аптечна марка SОpharmacy. Екипът е от 1500 души.
Как попаднахте във фармацевтичния сектор и какви са спомените ви от първите години в него?

Случайно, както се случва често в живота и първите месеци се чудех: "Къде попаднах?". Трябваха ми обаче само няколко месеца, за да разбера че фарма секторът е моята съдба, моето бъдеще. За мен това е индустрията, в която човек може да реализира мечтите си, при това като помага на другите. Какво по-удовлетворяващо...


Иначе първите ми спомени са свързани с динамиката – това е другото, което ме привлече и ме задържа толкова години. Спомням си, че научавах нещо ново всяка секунда, трябваше да наваксвам бързо със спецификите на бранша. Много ми харесаха и хората. Имах шанса да срещна още в първите си години моя ментор в професията – Огнян Донев (бел. авт. - мажоритарен собственик на "Софарма" и "Софарма трейдинг"), от когото научих всичко за бизнеса. Той беше моят втори университет.

Така че не само първите, всичките ми години в здравеопазването си приличат – динамични, вдъхновяващи, пълни с предизвикателства, които много обичам.

Това, което може би отличава първите години от днешния ден, е, че тогава карахме повече на ентусиазъм, а сега разчитаме на задълбочена експертност, ясна стратегия, много професионални инструменти – от роботизирани складове до дигитални платформи за управление на big data. Преди действахме според ситуацията, сега ние определяме обстоятелствата.



Търговията на едро е сегментът с най-ниска норма на печалба във фармацевтичния сектор - как успявате да инвестирате в нови технологии и в увеличаване на екипа, изплаща ли се тази инвестиция?

Ние сме успешна и печеливша компания, защото имаме диверсифициран бизнес модел, не сме зависими от нито един сегмент и затова генерираме различна печалба от различните ни бизнес линии. Тази стратегия ни гарантира, че ще продължаваме да растем динамично въпреки регулаторния натиск върху маржовете, който е типичен за сектора на търговия на едро с лекарства в цял свят. Затова стратегически фокус са ни ритейл сегментът на аптечния пазар и регионалната ни експанзия. Ако погледнем тенденциите на пазарите с по-голяма зрялост – маржовете и пазарната сила се изместват постоянно от търговеца на едро към търговеца на дребно. Това е нормално, защото този, който има достъп до крайния клиент, притежава най-силния инструмент за влияние върху другите играчи на пазара. А глобалната икономика е основана върху растежа, основан на мащаб. Както виждате, регионалните играчи все повече се превръщат в нишови.

Относно разрастването на екипа ни – инвестициите в хора са най-голямата мотивация да изграждаме успешен бизнес в България. Мисля, че е изключително важно да създаваме нещо трайно за бъдещите поколения, както и за тези млади таланти, които искат да намерят стимулираща среда за развитие в България.

Помага или пречи финансовото образование, когато преговаряте с болниците, които са едни от най-задлъжнелите субекти в икономиката и които ви казват, че нямат пари да лекуват пациентите си и съответно да си платят доставките?

Човек е преди всичко емоционално същество, така че колкото и силен да е гласът на икономическата логика, никога не може да се забрави основното в този сектор и това е грижата за живота и здравето на хората. Това, което обаче е по-важно, е, че и в работата, и в живота има трудни решения, които трябва да се вземат. В здравния сектор често виждаме, че липсва именно тази воля – да се вземат някои крайно належащи, непопулярни, трудни решения в името на това здравната ни система да бъде поставена на изцяло нова основа. Няма как да се "кърпи" до безкрай, да се вземат краткосрочни решения за година, за месец, за ден напред, няма как да си затваряме очите до безкрай и да се надяваме, че правейки едно и също, резултатът ще се получи различен. Мисля, че именно това беше дефиницията на Айнщайн за лудостта – да правиш едно и също нещо и да очакваш различен резултат. Така че, що се отнася до болничния пазар, според мен трябва да се допуснат стратегически, наистина подчертавам - стратегически, инвеститори в сектора. Само те могат да донесат ново професионално начало за нашите болници, нови технологии, устойчиво развитие и инвестиции, както и да създадат тази работна среда и да дадат заслужено възнаграждение на нашите лекари, което да ги задържи в България.

Отново ще ви върна на дигиталните ви инвестиции

Винаги сме имали стремеж да обновим сектора по отношение на иновациите и дигитализацията. Затова непрекъснато инвестираме в нови технологии, във въвеждането на нови практики и стандарти, в нови услуги за нашите клиенти.

Разбира се, не мога да не дам любимия си пример с нашата аптечна концепция SOpharmacy, с която налагаме модел от бъдещето. Какво имам предвид - в по-зрелите пазари, които са с либерална регулация, аптеката е входна точка за здравната система. Голяма част от програмите за превенция и профилактика на здравето, някои по-обикновени манипулации се извършват именно в аптеките. Това е така, защото фондът, който управлява държавния бюджет за здраве, е достигнал до разбирането, че това е по-ефективният начин за разходване на средства – разтоварва се свръхнатоварената доболнична помощ, а пациентът има бърз достъп до здравна грижа. Разбира се, това се прави с много задълбочено обучение на фармацевтите, със специални програми за стимулиране и субсидиране на аптеките. Ние знаем, че това ще е бъдещето и затова развихме концепцията SOpharmacy по този начин – около здравните нужди на пациентите със засилена роля на професионална консултация за фармацевта. Затова и инвестирахме още преди три години в разработването на онлайн аптека. Отново гледаме в бъдещето, което е настояще на пазарите в САЩ и Западна Европа, а именно изместване на клиентите от физическите обекти към онлайн средата.

Виждаме, че някои от елементите на концепцията ни се възприемат от пазара и се налагат. Точно това целим - да развиваме пазара, защото силната конкурентна среда е сред най-мощните мотиватори за развитие на всеки бизнес и така пък най-печеливши са пациентите.

Как намирате конкуренцията в сектора?

Ако гледаме външната среда – всички знаем, че секторът ни е много конкурентен. За мен конкуренцията се нарежда сред силните стимули за развитие на нашия бизнес. Много ми се иска обаче да има повече лоялни практики, да няма играчи на пазара, които печелят позиции благодарение на това, че не спазват всички законодателни изисквания. Очаквам и навлизането на повече стратегически, глобални инвеститори, които биха дали нов тласък и развитие на пазара в посока към водещите европейски и световни пазари.

Как се развива компанията ви на този фон?

Както винаги динамично. Изминалата 2017 г. е единадесетата поредна, в която бележим ръст на приходите и печалбата. От далечната 2006 г. досега печалбата на компанията ни е нараснала 24 пъти, а приходите са се увеличи петкратно.

Това са числата, иначе най-важното, което се случи със "Софарма трейдинг" през изминалата година бяха двете сделки за придобивания, които са в синхрон със стратегията ни за експанзия в ритейл сегмента и регионалното ни развитие. Едната беше за обединението на аптеки "ФармаСтор" с нашата концепция SOpharmacy. А другата - придобиването на "Лековит", най-бързо развиващия се търговец на едро с лекарства в Сърбия. По този начин подсигурихме по-бързото разрастване на нашите операции в двете ключови направления, в които ще растем динамично през следващите години. Винаги съм казвал, че амбициозната ни природа не ни позволява да следваме плавния органичен растеж. Тази година ще стане видимо навлизането в следващата фаза от развитието на "Софарма трейдинг" - експанзията.

Кои са основните предизвикателства пред бизнеса ви сега?

Обичам думата "предизвикателства." Според мен тези, които имат най-голям принос за това екипът и организацията ни постоянно да се развиват, са идващите отвътре, от самите нас. Вярвам, че ако не предизвикваме сами себе си, ако не сме супервзискателни към себе си, не бихме били готови да устоим и на най-дребното външно предизвикателство.

Споменахте трудните решения, можете ли да посочите едно такова в кариерата си и как сте се справили с него?

Имал съм не една ситуация, в която е трябвало да взема, бих казал, комплексни, не толкова трудни решения. Това е естествено за човек, който управлява голяма организация и толкова голям екип. Ако има трудност, за мен е свързана именно с човешкия фактор – да правиш избор, който влияе върху живота на хората от екипа, техните семейства, техните деца. За мен това е най-голямата отговорност, която чувствам. И всичко, което съм правил, правя и ще правя в "Софарма трейдинг", е с мисъл за колегите ми и наследството, което оставяме на децата си.

Какво бихте направили по различен начин, ако можехте да се върнете назад?

Абсолютно нищо. Не изпитвам съжаление за грешките, защото те са ме научили най-много. Изключително съм горд с всичко, което сме постигнали с екипа ни в "Софарма трейдинг".
Въпроси за личното време

Какви устройства използвате?
Буквално всякакви, които ми помагат в динамичното ежедневие. Огромен почитател съм на Apple и ползвам всички техни основни продукти. Харесвам ги заради концепцията, иновацията, те са любимият ми пример за това как една компания може да бъде двигател на еволюцията в своя сектор. Това искаме да бъде и "Софарма трейдинг" в грижата за здравето в нашия регион.

Имате ли хоби?
Моето семейство – съпругата ми и тримата ни синове заемат цялото ми свободно време.

Намирате ли баланс между личното и работното време?
Задължително. Семейството е изключително важно за мен. Има важни неща, но има и много по-важни и това за мен са моите най-близки.

Кое е любимото ви бизнес четиво?
Имам много. За мен четенето е любимо занимание и приоритет – разширява хоризонта, обогатява перспективата и ми доказва всеки път, че човек се учи до края на живота си. Иначе книгата, която ме е белязала най-много, е "Елементът" на Кен Робинсън и Лу Ароника. За мен това е една изключително вдъхновяваща книга за таланта, страстта и постиженията. Книга, която те кара да тръгнеш след своята мечта и която показва, че животът има по-различен смисъл, ако намериш своя елемент - мястото, на което природният талант се среща с личната ви страст. Онова място, където сте истински себе си. Даде ми още повече увереност, че аз самият вървя по правилния за мен път и професионално, и като личност.

Интервюто взе Десислава Николова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 1179 прочитания

На първо място инженер На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

6 дек 2019, 2562 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Димитър Димитров: Всеки един от нас трябва да полага целенасочени усилия да подобрява средата на живот и работа в България

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10