Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 фев 2018, 10:00, 7014 прочитания

Димитър Димитров: Всеки един от нас трябва да полага целенасочени усилия да подобрява средата на живот и работа в България

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Димитър Димитров е изпълнителен директор и член на борда на директорите на "Софарма трейдинг" АД от създаването на компанията през 2006 г. Част от групата "Софарма", тя е лидер и иноватор в сектора на грижа за здравето. "Софарма трейдинг" е създадена през 2006 г. чрез интеграция на пет дистрибуторски фирми. Безспорно доказателство за успешното развитие на компанията е ежегодното нарастване на основните финансови показатели в периода 2006 – 2016 г., като приходите са нараснали 5 пъти, а печалбата цели 22 пъти. В периода 2009-2016 г. "Софарма трейдинг" АД е класирана на I-во място по приходи в сектор "Фармация" на класацията "Капитал Топ 100", като е първата преминала прага от 600 млн. лв. приходи. През 2015 година "Софарма трейдинг" стартира регионалната си експанзия извън България, навлизайки на сръбския пазар с поглед, насочен към целия регион на Централна и Източна Европа.

"Софарма трейдинг" АД е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".


Какво провокира вашата компания и Вас в частност да се включите в проекта на PwC - "Твоите 25 причини да избереш България"?

Историята на "Софарма трейдинг" е история на успeха заради хората. Екипът ни е сбор от различни индивидуалности, но това, което ни обединява, е смелостта, енергията, амбицията и хъсът никога да не се задоволяваме с постигнатото и постоянно да търсим нови, още по-големи предизвикателства.
Поради липсата на добра връзка между бизнеса и образователните институции в момента в България наблюдаваме абсолютна диспропорция на кадри. Огромният парадокс е, че страната ни не инвестира в създаването на специалисти, от които икономиката ни наистина има нужда.

Наблюдавам екипа си и виждам, че днешното време изисква друго поведение от компаниите, които искат да привличат най-добрите таланти. А ние искаме! Затова трябва да бъдем иновативни, технологични, адаптивни и да създаваме среда, която стимулира тези качества в екипа. Като една истински амбициозна компания ние искаме да променяме стереотипа за българския работодател, защото като компания винаги сме били иноватори, които развиват сектора, изпреварват тенденциите, учат се от най-добрите в нашия бранш в световен мащаб. Стремежът ни е да бъдем причина за талантите, които са извън България или са в страната, но са насочили погледа си извън нея, да останат. Това е наша политика от дълги години и имаме няколко вдъхновяващи примера за хора, предпочели кариера в "Софарма трейдинг" пред професионално развитие в чужбина. Така че на 100% съм уверен, че "Софарма трейдинг" ни може да даде много повече от 25 причини един млад човек да реши да се развива в родината си, при това в българска компания. Искаме обаче тези хора да бъдат много повече.

Защо смятате, че той е важен?



Проектът на PwC е интересна провокация, а ние обичаме провокациите. Трудно е да преодолееш всички наложени стереотипи, негативизма, да заредиш с ентусиазъм, да вдъхнеш вяра. Това, което ми дава увереност, е, че нашият екип винаги е възприемал компанията ни като кауза – ние работим всеки ден, за да изградим стойностно икономическо наследство за нашите деца. Ние развиваме сектора за грижа за здравето, за да може българските пациенти да имат достъп до най-новите стандарти и практики в здравните грижи - например в нашите аптеки SOpharmacy. Така работим за България и за една по-силна икономика. Ако сме успели да "заразим" с тази кауза нашите над 1000 служители, значи имаме шанс и с други таланти.

Какви са най-ценните качества, които трябва да притежават служителите във вашата компания?

В дигиталния свят да знаеш всичко отдавна вече не е най-важното качество. Напротив! В "Софарма трейдинг" вярваме, че личният успех е в ръцете на всеки. Ние сме тези, които изработваме съдбата си. Има ли силна лична мотивация – при нас всичко е възможно. В нашата компания имаме примери в доказателство на това - хора, стартирали от стажантски позиции, в рамките на две години, израстват до директорска позиция. Именно защото виждаме в тях потенциала и силната вътрешна мотивация.

Винаги сме вярвали, че най-голямото конкурентно предимство е енергията на нашия екип. Не случайно от нашите три ценности, които избрахме в цялата компания, най-любимата лично на мен е страст. Затова през всички наши програми за подбор и за управление на човешките ресурси ние търсим най-вече съмишленици, хора, за които работата е кауза. Трябват ни ентусиасти, може би леко луди глави, за които няма невъзможни неща. Аз силно вярвам, че само такива хора могат да бъдат лидери - да дават знания, да мислят креативно и иновативно. И уверявам ви, в "Софарма трейдинг" ще срещнете точно такива хора.
Искам младите хора да имат повече вяра, че и българските компании имат много какво да предложат. В страната ни има невероятни професионалисти, хора, които са международно признати, и да се учиш от тях е лесно постижимо. Но всичко това е въпрос на желание.


Какъв смятате, че ще е най-ценният опит, който студентите, които кандидатстват за стаж, биха могли да натрупат в компанията ви?

Вече може би донякъде отговорих на този въпрос, но като финансист сега искам да дам няколко цифри – над 65% от стажантите при нас продължават кариерното си развитие в компанията, а само за миналата година 10% от служителите ни са повишени. Ръстът на доброволно напуснали служители е нисък, което подсказва само едно - че имаме какво да дадем на младите хора.

Както вече споменах, имаме страхотни примери за хора, започнали развитието си като стажанти, имаме такива, които са предпочели да оставят работата си в чужбина, за да се завърнат в България и да работят при нас. Отчитам, че, от една страна, това е резултат от тяхната лична мотивация и енергия, но много е важнa и общата кауза. Смятам, че едно от най-ценните неща за студентите е свободата и възможността всеки да има личен принос към компанията. Ние сме голяма компания, но успяваме да балансираме и да запазваме своята гъвкавост и да поддържаме високо ниво на динамика.

Какви трудности срещате при набирането/задържането на персонал във вашата индустрия?

Мисля, че проблемът с привличането на специалисти е глобален и не засяга само нашата индустрия. Факт е, че здравеопазването е специфичен и силно регулиран сектор, но и тук, както навсякъде, се търсят различни професионалисти.

Поради липсата на добра връзка между бизнеса и образователните институции в момента в България наблюдаваме абсолютна диспропорция на кадри. Огромният парадокс е, че страната ни не инвестира в създаването на специалисти, от които икономиката ни наистина има нужда. Компаниите от нашия сектор многократно са заявявали огромната нужда от фармацевти например, но към момента по-скоро регулацията налага допълнителни ограничения върху и без това недостатъчния ресурс. Затова ние инвестираме в SOpharmacy Academy – собствена програма за професионално развитие на фармацевтите. Отделно постоянно инвестираме в обучение и развитие и на специалисти в други области.

Приблизително колко от служителите ви са учили/ работили/ живели в чужбина и са избрали да се върнат и да се развиват в България?

Не бих гледал количеството, а качеството. Дори е един талант да успеем да задържим в България, това е успех за мен.

Какво липсва на младите хора, за да остават в България?

Мисля, че е ясно – нямат мотивация! Проблемът е защо я нямат? Както вече казах, десет години в "Софарма трейдинг" се стараем да преборим наложените стереотипи и, повярвайте ми, изисква много усилия. Искам младите хора да имат повече вяра, че и българските компании имат много какво да предложат. В страната ни има невероятни професионалисти, хора, които са международно признати, и да се учиш от тях е лесно постижимо. Но всичко това е въпрос на желание.

Младите хора не вярват, че могат да бъдат успешни тук. Да вярваш и отстояваш идеите си не зависи от географските граници, а от вътрешните ни бариери. Даже напротив, бариерите, които ще трябва да се преодоляват в една чужда държава, култура, са много по-големи.
Всеки един от нас трябва да полага целенасочени усилия да подобрява средата на живот и работа в България. Всичко е в наши ръце.

Как смятате, че те могат да бъдат стимулирани да се развиват тук? Как вашата компания работи в тази посока?

Вярвам, че най-големият стимул за младите хора ще дойде, когато дистанцията бизнес - образователни институции бъде преодоляна. Дотогава компаниите ще продължат да инвестират активно в различни програми за създаване на квалифицирани кадри, от които имат нужда. В "Софарма трейдинг" стажантската програма е само един от стимулите, които предлагаме. Тя е целогодишна, платена и съобразена с учебната заетост на участниците. Най-важното обаче е, че нашите стажанти работят по реални казуси и получават подкрепа от свои индивидуални ментори.

Друг проект, в който участвахме, е пилотна програма за дуално обучение. Участниците в нея получиха знания в различна от тяхната област, което им помогна да бъдат по-конкурентни на пазара. Аз лично се надявам в бъдеще да има повече такива програми, защото това е един от пътищата за преодоляване на структурната безработица.

В момента екипът ни активно работи и за създаване на e-learning платформа, чрез която ще предлагаме бърз и гъвкав начин за придобиване на нови знания и развитие на "меки" умения, като лидерството например.

Бихте ли посъветвали децата си да останат и да се развиват тук?

Не само съвет, а изграждане на цялостен начин на мислене. Това за мен трябва да бъде приоритет на всеки родител, но има и една друга много по-голяма отговорност. Всеки един от нас трябва да полага целенасочени усилия да подобрява средата на живот и работа в България. Всичко е в наши ръце.

Кои са Вашите причини Вие да сте останали и да се развивате в България?

Силно вярвам в силата на човешкия дух и енергия и в това, че сами ковем съдбата си. Аз съм перфекционист по натура, като най-взискателен съм към самия себе си и винаги във всичко припознавам личната си отговорност. В комбинация с нестихваща амбиция и постоянно преследване на все по-големи мечти просто не мога да се откажа от родината си, която обичам страстно, защото тук е трудно. Честно казано, и сега, когато развиваме регионална експанзия на "Софарма трейдинг", се убеждавам в едно – ние сме част от света независимо къде се намираме в географски смисъл. Още повече във времена на глобализация и дигитализация.



За кампанията
"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство.
Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Моите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1 март.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 3786 прочитания

Мениджърската библия на "Аванти" 4 Мениджърската библия на "Аванти"

Татяна Попова, управител на веригата за хранителни стоки "Аванти" пред "Капитал"

8 май 2020, 19425 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Атила Йенисен, "МЕТРО България": Това, от което младите хора се нуждаят, са възможности

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10