С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 фев 2018, 14:17, 3766 прочитания

Мат Соун: Големите търговски вериги трябва да са повече технологично ориентирани

Генералният мениджър на Ocado Technology пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Британският онлайн търговец Ocado навлиза на пазара в САЩ

Веригата Kroger купува 5% от акциите й и ще използва платформата за дигитална търговия

20 май 2018

Amazon стъпва и на френския пазар за хранителни стоки

Американската компания започва партньорство с една от най-големите вериги в страната Monoprix

28 мар 2018

Alibaba се разраства в Югоизточна Азия

Китайската компания инвестира 2 млрд. долара в онлайн търговеца Lazada, за да е по-конкурентна на Amazon

20 мар 2018

Даниеле Лаго: Ние сме най-популярната мебелна страница във фейсбук след IKEA

Директорът на Lago Design пред "Капитал" за пазара на лукс, защо младите не са гладни и как дигиталното променя бизнеса

8 мар 2018

Ocado Technology утроява екипа си в България

Подразделението на британската компания Ocado Group вече ще оперира самостоятелно в страната, мести се в нов офис

5 мар 2018

Лекторите на Innovation Explorer 2018: Фредрик Шайде

Дизайн директор, Telenor Group

21 фев 2018

Лекторите на Innovation Explorer 2018: Стамен Янев

Изпълнителен директор, Българска агенция за инвестиции

20 фев 2018

Ocado се трансформира от онлайн търговец на храни в доставчик на технологии

Британската компания си е поставила за цел да продава автоматизираните си складови системи на други търговци

7 фев 2018

Веригите Carrefour и Fnac Darty се обединяват при покупката на техника

Целта на партньорсвото е да договарят по-добри условия при доставките на домакински уреди и потребителска електроника във Франция

5 дек 2017

Роботите променят логистичния бизнес

Онлайн магазините предпочитат да автоматизират складовете си

31 авг 2017
Британската компания Ocado e най-големият онлайн търговец на хранителни стоки в света. Мат Соун е генерален директор на Ocado Technology, подразделението отговорно за развитието и внедряването на технологиите. В него работят над 1200 софтуерни инженери и други специалисти, отговарящи за IT и софтуерната инфраструктура на Ocado, включително и в България. Компанията има и цялостно облачно решение - Ocado Smart Platform (OSP), за автоматизирани складове, изпълнение на поръчките и доставки, което предлага на големите глобални вериги. Соун е завършил математика в Imperial College London и работи в компанията от създаването й през 2002 г. Ocado ще участва на форума за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 22 февруари в Sofia Event Center. Повече информация за събитието на http://innovationexplorer.bg/.

Какви технологии използвате в онлайн ритейл бизнеса и по какъв начин могат да променят индустрията като цяло?

- Ще назова три от основните технологии на бизнеса ни. На първо място, това са облачните технологии. Нашата интелигентна платформа извън складовете се намира в "облака", затова тази технология е от изключителна важност за нас. Става въпрос за използването на услуга, предоставена от специалист, или една виртуална сървърна среда, която ни позволява разработването на софтуер като услуга. Това означава, че ние можем да изградим нашите платформа и приложения и да ги предоставяме на различни клиенти като платена услуга.

Роботизирането и автоматизирането са другите основни части от бизнес модела на компанията ни. Още от 2002 г. Ocado непрестанно се роботизира и автоматизира. А това означава, че правим нещата по-точно, с по-голяма ефективност, непрестанно търсейки възможности за иновации. Затова имаме и наши собствени научни проекти в сферата на роботиката, които ни помагат да усъвършенстваме нашата интелигентна платформа.





Наред с тези три мога да добавя и машинното обучение и изкуственият интелект, които вече знаете, че използваме. Умните алгоритмични технологии вече са част от арсенала на компанията и използваме тези, които са приложими в определените ситуации. Правим това от години и без значение дали е за пакетиране на поръчките по възможно най-добрия начин или за извършването на т.нар. анализ на чувствата на клиентите ни от техните мейли. Когато клиентите ни изпратят съобщение до нашия контактен център, ние сме разработили технологии, които извършват т.нар. анализ на чувствата - те засичат дали потребителят е недоволен от нещо, или пък е щастлив от нещо, като впоследствие тези съобщения се сортират по тези показатели, което ни помага да предоставяме по-добри услуги на клиентите ни.

А как се съчетава роботизацията с дейността на хората в складовете ви?

- За нас автоматизацията е по-общ термин, въпреки че до голяма степен прилича на роботизацията. Хората, които обикновено работят в тези две насоки, притежават сходни качества и умения, но автоматизацията на компанията е концентрирана в складовете ни, докато роботизацията е част от научните ни проекти, разработвана да помага на служителите ни в изпълнението на задачите им.

Когато хората си мислят за роботи, си представят как роботите ще ги изместят в бъдеще. Според опита на компания ни от 2002 г., напротив, персоналът ни нараства всяка година от създаването ни и вярваме, че в някои случаи, когато извършването на по-малките ежедневни дейности от роботите, в които те са и по-добри, създава възможността за хората да се занимават с по-интересни неща.

При представянето на годишните финансови резултати обявихте, че компанията ще се трансформира от онлайн търговец в продавач на технологии. Каква е причината за решението? Смятате ли, че сте достигнали до лимита на онлайн търговията и ще се опитате да си създадете влияние като технологична компания, предоставяйки софтуер на други търговци на дребно?

- Смятам, че има няколко фактора. Не сме достигнали лимита на бизнеса си, защото във Великобритания той расте всяка година с двуцифрени темпове и това е така от създаването на компанията ни. Една от причините за тази промяна е, че ако Ocado реши да разшири бизнеса си в, да речем, България, Франция или Канада, това предполага наличието на големи познания за местния пазар. Трябва да разбирате какво купуват хората, което е изключително трудно, различни видове промоции и т.н.

Поради това, предполагам, продаването на платформата на чуждестранни търговци е по-сигурен начин за разширяване на бизнеса на компанията, но това не е непременно, защото онлайн търговията е достигнала лимита си. В Обединеното кралство тя продължава да расте всяка година. Смятам, че търговската ни платформа е родена от осъзнаването, че като компания ние сме разработили уникално предложение. Осъзнахме, че правим нещо, което никой друг не предлага или поне не в такъв мащаб.

Очевидно има някои международни компании, които предлагат хранителни продукти от свои собствени складове, но площта, която покриват, е значително по-малка. На второ място разбрахме, че сме разработили технология, която съчетава всички възможни технологии и системи. Така, вместо да получаваш различните видове услуги от различни доставчици, ние предлагаме всичко на едно място. Именно на база тези две неща разбрахме, че това е нещо, което бихме могли да продаваме на други компании.

Смятате ли, че големите търговци на дребно трябва да са по-технологични компании като Ocado?

- Големите търговци на дребно трябва да са по-добре технологично-ориентирани. Смятам, че Ocado е уникална по отношение на разнообразие на технологиите. Не мисля, че има друга компания като нашата в света. Очевидно има и други компании, които са високотехнологични, но ние сме доста уникални, ако вземете предвид набора от дейности, които извършваме.

Имаме много видове разработчици, които съответно работят по различни видове софтуер, изследователи по роботика и много други. Притежаваме огромен набор от хора, заети в технологични иновации, което означава, че има изключително малко проблеми и дейности, за които не можем да открием решение. Иначе казано, ако има нещо, което бизнесът иска да прави, можем да се позовем на този богат технологичен опит. За нас работят над 1200 софтуерни инженери и техният брой расте постоянно.

И всъщност, дори да не притежаваме нужния опит, подходът, който обикновено използваме, е да намерим хората, които го притежават, и да ги поканим да се присъединят към компанията. Затова, наистина, ако сте инженер в България и искате да работите върху различен набор от операциите ни, Ocado предлага изключителна работна среда.

Макар да звучи леко егоистично, нашият бизнес модел е уникален и сме изградили технологичната си база спрямо него. Например в складовете ни, които по-скоро наподобяват фабрика, някои от съоръженията, които желаехме да изградим, не се предлагаха от никого и затова бяхме принудени да си ги направим сами. Изградихме свой собствен технологичен капацитет, защото имаме уникален бизнес модел. Предполагам, че би могло да се каже, че ако един търговец предлага същото като останалите търговци, не бихме имали тези затруднения, защото в този случай технологията вероятно би била достъпна от трета страна. Въпреки това да притежаваш техническия капацитет е от изключителна важност по отношение на гъвкавостта на компанията.

Не се ли страхувате, че други компании като Alibaba и Amazon могат да заимстват вашия бизнес модел?

- На първо място, смятам, че някои от тези компании притежават сериозен технологичен капацитет, но поне за момента ние сме единствените, които извършват тази дейност, а зад нея стои огромна база от познания и технологичен ноу-хау. Технологията е изключително важна, наистина, но заедно с това трябва да притежавате и наблюденията какви точно технологии да разработвате, а също и да добавите собствените си познания за бизнес сегмента, в който работите, като комбинирате двете неща. Това не означава че сме извън опасност, но смятам, че поне за момента се намираме в уникална пазарна позиция.

Интервюто взе Кирил Кирчев
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Със София в центъра на бизнеса Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

21 сеп 2018, 8409 прочитания

Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни 2 Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни

Акционерът и отговарящ за телекомуникационния сектор в чешката PPF, която купи "Теленор България", пред "Капитал"

31 авг 2018, 34359 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Арно Льоклер, Сосиете Женерал Експресбанк: България е чудесна държава с голям и неразгърнат потенциал

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете