С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 21 фев 2018, 12:52, 4020 прочитания

Бил Гайда, Visa: Интересуват ни повече платформи за финансови услуги, отколкото технологии за потребителите

Стратегът по иновациите в компанията за разплащания пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бил Гайда е стратег по иновациите в компанията за разплащания Visa. През февруари тя отвори пореден център за работа с технологични стартъпи, с което мрежата й стана още по-плътна: Сан Франциско, Лондон, Берлин, Сингапур, Сао Пауло, Дубай, Ню Йорк. Надеждите са, че така ще се обхванат най-активните в иновациите региони и ще се постигне по-тясно партньорство със стартъпите във финансовия сектор. Според Гайда резултатите, които постигат компании като Visa, за последните пет години се равняват на усилията, вложени за 50 години. Причина за това са иновациите, които следват навиците на потребителите при мобилните услуги, а не толкова на банковите услуги. Скоростта, с която компаниите успяват да отговорят на очакванията, ще е решаваща за бъдещото представяне на играчите във финансовия сектор, смята стратегът и обръща внимание, че сферите, в които състезанието е най-оспорвано, в момента са разплащанията в точките на продажба, сигурността и автентикацията на потребителите, услугите при пътуване, възможностите за интерактивност в така наречения интернет на нещата.
Сред потребителите на мобилни услуги нараства притеснението, че компаниите злоупотребяват със събираните данни за тях. Това недоверие забавя ли иновациите във финансовия сектор?

Данните са в основата на бизнеси като нашия, защото чрез тях ние установяваме самоличността на потребителя и подаваме информация на банката, че поисканата транзакция е сигурна и следва да се одобри. Във Visa очевидно имаме много ценна информация и това са не само данните, които постъпват всеки път, когато плъзнете картата си през четец или кликнете на екрана на телефона си. Ние комбинираме всичко това с масивите от исторически данни за потребителя, които помагат да изграждаме рискови профили.


Използването на такива бази с данни може да спомогне за разработването на услуги, които носят повече стойност за потребителите, защото следват индивидуалните им потребности, например от какво имат нужда, кога и къде им е най-удобно да го намерят. По същия начин може да се помогне на търговците, които търсят да изберат най-подходящата локация за своя магазин - на база на данните може да се начертае подробна карта с точките, през които минава необходимият поток от потенциални клиенти, които търсят изделия в дадената категория.

Разбира се, говорим за напълно анонимни и обобщени данни, които не съдържат имена или телефонни номера, а историческа информация за транзакциите. Много е важно да се има предвид, че потребителите трябва да искат да получават и сами да търсят такива услуги, за да се съгласят да предоставят собствените си данни.

С потребителските данни може и да се злоупотребява. Това не създава ли рискове за коректните компании?



Има разлика между това какви данни потребителите се съгласяват да предоставят и до коя информация само те имат достъп. В замяна на история на транзакциите идват релевантните предложения от търговците. Информация за банковата карта е достъпна само за собственика й и използването й зависи от това какво доверие потребителят гласува на дадения търговец.

Ние имаме много начини за разпознаване на нашия клиент, подпомагаме разработването на иновации за идентификация, не само с биометрични данни. Има технологии, които позволяват да ви разпознаем, включително по начина, по който държите телефона си в ръка, по жестовете.

Иновациите във финансовия сектор изглеждат концентрирани върху разплащанията и не толкова върху услуги като кредитирането или депозирането и инвестирането на средства. Какво е обяснението?

Виждаме все повече идеи и в тези области, за които говорите. Например инстантните, транзакционите кредити. За тях се използва информация, различна от тази в кредитното ви досие, до която финансовите институции имат достъп. Такава информация може да бъде образованието ви, история на транзакциите ви и т.н. Така например, ако искате да заминете на тридневно пътуване някъде или искате да купите много скъпа вещ, да може да получите застраховка или кредит на база на виртуалното ви ID. Но това са нови модели във финансовия сектор, по които все още се работи.

Какъв тип иновации и технологии интересуват Visa, за да получат те подкрепата ви като инвеститор или партньор?

Visa има склонност да се интересува повече от платформи и услуги, отколкото от технологии за потребителите. Ако разработите интересно потребителско приложение, свързано с финансите, по-вероятно е да заинтригувате с него някоя банка или търговец, защото те търсят връзка с потребителите. Ние сме изцяло business to business ориентирани, не комуникираме директно с потребителите, нямаме ритейл среда. Ако правите платформа за сигурност, застрахователна платформа, транзакционна платформа или такава, която помага за идентификация на потребителите, тогава Visa може би ще се заинтересува, особено ако може да интегрира това в своята мрежа и бързо да го развие в глобален мащаб.

Виждаме безкраен брой от нови платформи и услуги, които се разработват от съвсем малки стартъпи. Самият факт, че малки технологични компании бързо стават големи, показва, че в цялото това многообразие продължава да има възможности. Вече има много солидни технологични играчи, които следят какво изгрява в стартъп средите, за да помогнат на даден стартъп да се развие.

А по ваша информация запазват ли се досегашните обеми на финансиране за стартиращи предприемачи в технологиите?

Данните за 2016 г. показват, че има 30% нарастване на инвестициите във финтех компании до 35 млрд. долара в глобален мащаб. В голямата си част този ресурс идва от бизнеса, но вече виждаме и частни компании за рисков и дялов капитал, които се насочват към стартъпи в ранна фаза на развитие. Visa стана двойно по-активна по отношение на инвестициите си в стартиращи млади компании, спрямо последните две години. Смятам, че ангажираността на корпорациите ще поддържа притока на инвестиции към разработчиците на иновации.

Visa отвори център за иновации в Тел Авив и това не е първия ви такъв за работа с финтех компании. Предвиждате ли физическа точка, която да ви доближи до предприемачите в Югоизточна Европа?

Ние имаме такива центрове в Лондон, Берлин, Варшава, Стокхолм, а сега вече и в Тел Авив. Това осигурява добро покритие на региона и стартъпите от Югоизточна Европа, които се интересуват от възможности за партньорство с нас, имат достъп до тези центрове. Смятаме, че това ни дава възможност да сме близо до финтех индустрията, до клъстерите от предприемачи, до компаниите, които създават и трупат експертиза в сектора.

Тези физически центрове за работа с финтех стартъпи имат ли общо с новите европейски регулации в областта на финансовата индустрия?

Последните регулации във финансовия сектор бяха предназначени да стимулират иновациите и да позволят на технологични компании да стъпят на пазара и да предложат услуги, които добавят стойност за потребителите. Резултатът от това е, че на този пазар се създаде цяла екосистема от компании, предлагащи услуги. Регулациите във финансовата област принудиха банките по-бързо да станат дигитални. Но не съм сигурен, че това е достатъчно и че скоростта на иновациите, задавана от големи компании като Amazon и Alibaba, няма да ги изненада.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Ценностите зад PR бизнеса Ценностите зад PR бизнеса

Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управляващ директор на PR агенцията United Partners, пред "Капитал"

8 фев 2019, 3166 прочитания

Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма 3 Ненко Трифонов: Планираме около 1 млн. лева инвестиции в животновъдната ферма

Носителят на отличието "Млад фермер на 2018" на фондация "Еврика" пред "Капитал"

5 фев 2019, 5414 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Димитър Енчев, PostScriptum Ventures: Хората, напуснали страната, са огромен ресурс

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност.

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете