Бил Гайда, Visa: Интересуват ни повече платформи за финансови услуги, отколкото технологии за потребителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бил Гайда, Visa: Интересуват ни повече платформи за финансови услуги, отколкото технологии за потребителите

Visa Europe

Бил Гайда, Visa: Интересуват ни повече платформи за финансови услуги, отколкото технологии за потребителите

Стратегът по иновациите в компанията за разплащания пред "Капитал"

Гергана Михайлова
4806 прочитания

Visa Europe

© Visa Europe


Бил Гайда е стратег по иновациите в компанията за разплащания Visa. През февруари тя отвори пореден център за работа с технологични стартъпи, с което мрежата й стана още по-плътна: Сан Франциско, Лондон, Берлин, Сингапур, Сао Пауло, Дубай, Ню Йорк. Надеждите са, че така ще се обхванат най-активните в иновациите региони и ще се постигне по-тясно партньорство със стартъпите във финансовия сектор. Според Гайда резултатите, които постигат компании като Visa, за последните пет години се равняват на усилията, вложени за 50 години. Причина за това са иновациите, които следват навиците на потребителите при мобилните услуги, а не толкова на банковите услуги. Скоростта, с която компаниите успяват да отговорят на очакванията, ще е решаваща за бъдещото представяне на играчите във финансовия сектор, смята стратегът и обръща внимание, че сферите, в които състезанието е най-оспорвано, в момента са разплащанията в точките на продажба, сигурността и автентикацията на потребителите, услугите при пътуване, възможностите за интерактивност в така наречения интернет на нещата.

Сред потребителите на мобилни услуги нараства притеснението, че компаниите злоупотребяват със събираните данни за тях. Това недоверие забавя ли иновациите във финансовия сектор?

Данните са в основата на бизнеси като нашия, защото чрез тях ние установяваме самоличността на потребителя и подаваме информация на банката, че поисканата транзакция е сигурна и следва да се одобри. Във Visa очевидно имаме много ценна информация и това са не само данните, които постъпват всеки път, когато плъзнете картата си през четец или кликнете на екрана на телефона си. Ние комбинираме всичко това с масивите от исторически данни за потребителя, които помагат да изграждаме рискови профили.

Използването на такива бази с данни може да спомогне за разработването на услуги, които носят повече стойност за потребителите, защото следват индивидуалните им потребности, например от какво имат нужда, кога и къде им е най-удобно да го намерят. По същия начин може да се помогне на търговците, които търсят да изберат най-подходящата локация за своя магазин - на база на данните може да се начертае подробна карта с точките, през които минава необходимият поток от потенциални клиенти, които търсят изделия в дадената категория.

Разбира се, говорим за напълно анонимни и обобщени данни, които не съдържат имена или телефонни номера, а историческа информация за транзакциите. Много е важно да се има предвид, че потребителите трябва да искат да получават и сами да търсят такива услуги, за да се съгласят да предоставят собствените си данни.

С потребителските данни може и да се злоупотребява. Това не създава ли рискове за коректните компании?

Има разлика между това какви данни потребителите се съгласяват да предоставят и до коя информация само те имат достъп. В замяна на история на транзакциите идват релевантните предложения от търговците. Информация за банковата карта е достъпна само за собственика й и използването й зависи от това какво доверие потребителят гласува на дадения търговец.

Ние имаме много начини за разпознаване на нашия клиент, подпомагаме разработването на иновации за идентификация, не само с биометрични данни. Има технологии, които позволяват да ви разпознаем, включително по начина, по който държите телефона си в ръка, по жестовете.

Иновациите във финансовия сектор изглеждат концентрирани върху разплащанията и не толкова върху услуги като кредитирането или депозирането и инвестирането на средства. Какво е обяснението?

Виждаме все повече идеи и в тези области, за които говорите. Например инстантните, транзакционите кредити. За тях се използва информация, различна от тази в кредитното ви досие, до която финансовите институции имат достъп. Такава информация може да бъде образованието ви, история на транзакциите ви и т.н. Така например, ако искате да заминете на тридневно пътуване някъде или искате да купите много скъпа вещ, да може да получите застраховка или кредит на база на виртуалното ви ID. Но това са нови модели във финансовия сектор, по които все още се работи.

Какъв тип иновации и технологии интересуват Visa, за да получат те подкрепата ви като инвеститор или партньор?

Visa има склонност да се интересува повече от платформи и услуги, отколкото от технологии за потребителите. Ако разработите интересно потребителско приложение, свързано с финансите, по-вероятно е да заинтригувате с него някоя банка или търговец, защото те търсят връзка с потребителите. Ние сме изцяло business to business ориентирани, не комуникираме директно с потребителите, нямаме ритейл среда. Ако правите платформа за сигурност, застрахователна платформа, транзакционна платформа или такава, която помага за идентификация на потребителите, тогава Visa може би ще се заинтересува, особено ако може да интегрира това в своята мрежа и бързо да го развие в глобален мащаб.

Виждаме безкраен брой от нови платформи и услуги, които се разработват от съвсем малки стартъпи. Самият факт, че малки технологични компании бързо стават големи, показва, че в цялото това многообразие продължава да има възможности. Вече има много солидни технологични играчи, които следят какво изгрява в стартъп средите, за да помогнат на даден стартъп да се развие.

А по ваша информация запазват ли се досегашните обеми на финансиране за стартиращи предприемачи в технологиите?

Данните за 2016 г. показват, че има 30% нарастване на инвестициите във финтех компании до 35 млрд. долара в глобален мащаб. В голямата си част този ресурс идва от бизнеса, но вече виждаме и частни компании за рисков и дялов капитал, които се насочват към стартъпи в ранна фаза на развитие. Visa стана двойно по-активна по отношение на инвестициите си в стартиращи млади компании, спрямо последните две години. Смятам, че ангажираността на корпорациите ще поддържа притока на инвестиции към разработчиците на иновации.

Visa отвори център за иновации в Тел Авив и това не е първия ви такъв за работа с финтех компании. Предвиждате ли физическа точка, която да ви доближи до предприемачите в Югоизточна Европа?

Ние имаме такива центрове в Лондон, Берлин, Варшава, Стокхолм, а сега вече и в Тел Авив. Това осигурява добро покритие на региона и стартъпите от Югоизточна Европа, които се интересуват от възможности за партньорство с нас, имат достъп до тези центрове. Смятаме, че това ни дава възможност да сме близо до финтех индустрията, до клъстерите от предприемачи, до компаниите, които създават и трупат експертиза в сектора.

Тези физически центрове за работа с финтех стартъпи имат ли общо с новите европейски регулации в областта на финансовата индустрия?

Последните регулации във финансовия сектор бяха предназначени да стимулират иновациите и да позволят на технологични компании да стъпят на пазара и да предложат услуги, които добавят стойност за потребителите. Резултатът от това е, че на този пазар се създаде цяла екосистема от компании, предлагащи услуги. Регулациите във финансовата област принудиха банките по-бързо да станат дигитални. Но не съм сигурен, че това е достатъчно и че скоростта на иновациите, задавана от големи компании като Amazon и Alibaba, няма да ги изненада.

Интервюто взе Гергана Михайлова

Бил Гайда е стратег по иновациите в компанията за разплащания Visa. През февруари тя отвори пореден център за работа с технологични стартъпи, с което мрежата й стана още по-плътна: Сан Франциско, Лондон, Берлин, Сингапур, Сао Пауло, Дубай, Ню Йорк. Надеждите са, че така ще се обхванат най-активните в иновациите региони и ще се постигне по-тясно партньорство със стартъпите във финансовия сектор. Според Гайда резултатите, които постигат компании като Visa, за последните пет години се равняват на усилията, вложени за 50 години. Причина за това са иновациите, които следват навиците на потребителите при мобилните услуги, а не толкова на банковите услуги. Скоростта, с която компаниите успяват да отговорят на очакванията, ще е решаваща за бъдещото представяне на играчите във финансовия сектор, смята стратегът и обръща внимание, че сферите, в които състезанието е най-оспорвано, в момента са разплащанията в точките на продажба, сигурността и автентикацията на потребителите, услугите при пътуване, възможностите за интерактивност в така наречения интернет на нещата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    noidea avatar :-|
    noidea

    това заглавието от гугъл транслейт ли е ? "Интересуват ни повече от платформи за финансови услуги, отколкото технологии за потребителите"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK