Петър Величков, "OMV България:" Когато показваме грижа за хората, те работят по-добре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петър Величков, "OMV България:" Когато показваме грижа за хората, те работят по-добре

Петър Величков, "OMV България:" Когато показваме грижа за хората, те работят по-добре

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България" и тяхната мотивация да го направят

13217 прочитания

Петър Величков e изпълнителен директор и управител на "OMV България". Компанията произвежда и маркетира петрол и газ, иновативни енергийни и последно поколение нефтохимически решения по отговорен начин. С консолидирани приходи от 19 милиарда евро и персонал от близо 22 500 души през 2016 г. OMV Aktiengesellschaft е една от най-големите индустриални компании на борсата в Австрия. OMV навлиза на българския пазар през 1998 г. Днес "OMV България" разполага с верига от 91 бензиностанции в страната.

"OMV България" е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".

Какво провокира вашата компания и вас в частност да се включите в проекта на PwC - "Твоите 25 причини да избереш България"?

Вече 19 години "OMV България" оперира на българския пазар и във времето сме заставали зад различни обществено значими каузи и инициативи със социален характер, това е заложено в политиката ни за корпоративна социална отговорност и в нашето бранд обещание – We Care More. Несъмнено образованието на младите хора е едно от най-важните предизвикателствата пред съвременното общество в България, както и намиране на мотивация да останат в България.

Защо смятате, че той е важен?

Проектът фокусира върху бъдещето на младите хора и по-специално студентите. Предвид сложната икономическа ситуация, непрекъснато развиващите се технологии и променящата се търговска среда е необходимо стабилно и адекватно образование, което реално да подготвя учениците, студентите и младите хора да се справят по-добре в професионалния живот след напускане на учебните заведения. Успешното им интегриране в бизнес средата изисква съвременни методи и практики на обучение, което да развива способността им за справяне в реални ситуации, да интерпретират получената информация, така че тя да им бъде полезна в бъдещата работа.

Какви са най-ценните качества, които трябва да притежават служителите във вашата компания?

Да обичат това, което правят, да могат да поемат отговорност, да бъдат креативни и трудолюбиви, да станат част от екипа. Когато работиш с желание, можеш да се разгърнеш и да дадеш поле на знанията, възможностите и потенциала, който носиш. Без екипна работа една компания едва ли може да постигне успех. Правилният екип с единна визия е гаранция за изпълнение на поставената цел. Успех за нас е създаването на дългосрочна тенденция, на работеща система, на екипност. Екип, който е лоялен и кара нещата да се случват - това е успехът за нас и, разбира се, удовлетворението от резултата.

Какъв смятате, че ще е най-ценният опит, който студентите, които кандидатстват за стаж, биха могли да натрупат в компанията ви?

Ще се срещнат с реалния бизнес. Ще се запознаят със стройно изградената система, която седи зад лицето на ОМV. Дейността на компанията обхваща много различни сфери - горива, магазини, ресторанти и допълнителни услуги, което смятам, че ще разшири гледната им точка и ще разкрие комплексността, която седи зад всяка дейност.

Вярвам, че основното е да има лидер, от когото младите могат да научат нещо, на когото вярват. Лидер, който определя ясна визия и стратегия за развитие, който ги мотивира и на когото са лоялни. И, разбира се, на първо място да обичат работата си, да се чувстват част от екип и да са удовлетворени от резултата.

Какви трудности срещате при набирането/задържането на персонал във вашата индустрия?

Като цяло OMV е желано място за работа. Някои от служителите в компанията са започнали своята кариера на обектите ни в страната, където са работили по време на техните студентски години. Младите хора често опитват различни неща, докато открият призванието си и посоката на своето кариерно развитие. Това е причина за смяна на работни позиции и започване отначало. В OMV се опитваме да налагаме идеята, че когато отиват на работа с удоволствие, обичат това, което правят, и са последователни, успехите неминуемо ще дойдат. Разбира се, без труд, усилия и търпение няма как да успеят. Колкото и да е добра, образователната система не произвежда мениджъри или генерални директори. Такъв се става със знания, труд, лишения, постоянство, любов към онова, което вършиш, подходящ екип и мениджър, от когото да учиш. Не трябва да се пропускат важните моменти, правилното място, а сигурно трябва и малко късмет.

Приблизително колко от служителите ви са учили/ работили/живели в чужбина и са избрали да се върнат и да се развиват в България?

В по-голямата си част екипът е завършил и работил в България, много от тях впоследствие са работили и в други държави или по международни проекти. Разбира се, в него има и такива, завършили в чужбина или специализирали там.

Какво липсва на младите хора, за да остават в България?

Удовлетворението е комплексен процес, като финансовият аспект е само част от него. Разбира се, има доста сериозни разлики в ценностната система на поколенията, които произтичат и от промените в бизнес средата. Вярвам, че основното е да има лидер, от когото младите могат да научат нещо, на когото вярват. Лидер, който определя ясна визия и стратегия за развитие, който ги мотивира и на когото са лоялни. И, разбира се, на първо място, да обичат работата си, да се чувстват част от екип и да са удовлетворени от резултата.

Как смятате, че те могат да бъдат стимулирани да се развиват тук? Как вашата компания работи в тази посока?

Когато показваме грижа за хората, те работят по-добре. Добра работна среда, социален пакет, но освен това те трябва да получат и точна оценка за труда си. Добрата комуникация със служителите, обратната връзка, възможността за развитие на качествата и талантите, които притежават, са ключови за запазване на качествените хора и изграждане на лоялност.

Бихте ли посъветвали децата си да останат и да се развиват тук?

Да.

Кои са вашите причини вие да сте останали и да се развивате в България?

Считам, че от нас самите зависи България да стане по-добра, ако всеки от нас прави онова, за което е учил, в което се е специализирал и което в крайна сметка го удовлетворява. Чрез нашия личен пример можем да дадем добра основа за поведение, отношение и реализация на младите хора у нас.

За кампанията

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство.

Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Твоите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1 март.

Петър Величков e изпълнителен директор и управител на "OMV България". Компанията произвежда и маркетира петрол и газ, иновативни енергийни и последно поколение нефтохимически решения по отговорен начин. С консолидирани приходи от 19 милиарда евро и персонал от близо 22 500 души през 2016 г. OMV Aktiengesellschaft е една от най-големите индустриални компании на борсата в Австрия. OMV навлиза на българския пазар през 1998 г. Днес "OMV България" разполага с верига от 91 бензиностанции в страната.

"OMV България" е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    m_style avatar :-?
    m_style

    Ехе, платена колонка на изпълнителния директор... Толкова са смотани на някои бензиностанции, че дори не са прочели табелата със стандартите, които ОМВ би трябвало да покрива, не ли да ги спазват. Развалиха кафето, програмата им за лоялност не струва, а в кварталите на 3-4 паркоместа стоят постоянно колите на местните бабаити. Ако искаш да вземеш нещо от бара - няма къде да спреш! Поради тази причина моят скромен автопарк от години ИЗБЯГВА ОМВ!

  • 2
    slainte avatar :-|
    slainte

    Първата ми работа беше точно на ОМВ бензиностанция и за далечната 2001 година, условията и заплащането бях изключително прилични за нивото тогава. Нямам преки наблюдения към момента но на фона на тарикатския БГ бизнес модел, винаги са били няколко класи отгоре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK