Джон Макдоналд: В следващите 3 до 5 години блокчейн технологията ще се използва в застраховането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джон Макдоналд: В следващите 3 до 5 години блокчейн технологията ще се използва в застраховането

Джон Макдоналд има над 20 години опит в технологичния сектор, от които по-голямата част е посветил на компании, предоставящи застрахователни и финансови услуги

Джон Макдоналд: В следващите 3 до 5 години блокчейн технологията ще се използва в застраховането

Изпълнителният директор на софтуерната компания "Фадата" пред "Капитал"

6511 прочитания

Джон Макдоналд има над 20 години опит в технологичния сектор, от които по-голямата част е посветил на компании, предоставящи застрахователни и финансови услуги

© Анелия Николова


Българският офис е нашата основна инженерна база, а също така тук е фокусирано голяма част от клиентското обслужване и поддръжка, така че определено планираме да разширяваме работата.

Джон Макдоналд има над 20 години опит в технологичния сектор, от които по-голямата част е посветил на компании, предоставящи застрахователни и финансови услуги. Преди да се присъедини към Fadata Group през март 2016 г., той консултира компании в сферата на финансовите технологии в Европа и САЩ. Заемал е високи мениджърски позиции в SAP в САЩ. Физик по призвание, Джон ръководи компанията Algorithmics, която разработва изключително сложни ERP системи за управление и анализ на риска в банки и застрахователни компании. През 2011 г. Algorithmics е придобита от IBM, където той продължава да ръководи бизнеса след придобиването.

Софтуерната компания "Фадата" беше придобита от британската компания за застрахователни услуги Charles Taylor и фонда за дялови инвестиции The Riverside Co. в средата на 2015 г. Компанията е лидер в предоставянето на софтуерни решения за застрахователните компании на глобално ниво, като основният й продукт е INSIS. Според анализи на Gartner & Celent, Fadata Group е водещ доставчик на висок клас решения за бизнеса с клиенти в над 30 държави в EMEA (Европа, Близкия Изток и Африка) и Латинска Америка.

Вече повече от две години откакто Charles Taylor придоби "Фадата", оправда ли компанията вашите очаквания?

- Беше много интересно да опозная основателите и хората, които са работили в бизнеса толкова много години преди нас, и мисля, че успях да почувствам как са успели да разработят този наистина изключителен софтуер. Две години след като вече работих с местния екип, за мен е вече съвсем различно и започвам да разбирам как услугата може да разрешава проблемите в застрахователния сектор. Само като обърнем внимание на какви пазари работим – от Норвегия, Швеция, през Холандия, Австрия – проблемите, които възникват, са различни всеки ден. Но с течение на времето виждам, че софтуерът е достатъчно гъвкав, за да позволи да реагираме във всеки един случай. И ако приемем, че тези две години бяха първата фаза от новия етап на развитие на компанията, те бяха изключителен опит за мен и за всички останали, които се присъединиха към екипа.

Казвате разрастване – колко души работят в момента в българския офис?

- Мисля, че към момента сме 197 души, което означава, че сме увеличили служителите си с около 30% през последните две години. Всъщност само в рамките на последните 12 месеца увеличението на служителите е близо 20%.

Какви са плановете ви – ще откривате ли още работни места и ще пренасочвате ли още работа към София?

- Да, определено. Българският офис е нашата основна инженерна база, а също така тук е фокусирано голяма част от клиентското обслужване и поддръжка, така че определено планираме да разширяваме работата. Всъщност увеличението на екипа стана толкова бързо, че почти не остана място, където да настаняваме новите хора. В тази връзка, предстои да се преместим в нова сграда през април, за което сме много ентусиазирани. В момента служителите са разделени в две отделни сгради, но от пролетта ще бъдем на едно място, което мисля, че за служителите е по-добре. "Фадата" има също така известен брой служители и във Великобритания, а също така и в Дания, както и в Мюнхен. Но сърцето на компанията – нашите разработчици и отдел за обслужване на клиенти е тук, в София. И това е много важно, защото е сравнително лесно да се намерят качествени компютърни инженери тук, което е и един от основните плюсове на българския пазар и основна причина защо ще продължим да инвестираме в софийския офис.

Други компании от IT сектора коментират, че започва да се усеща недостиг на висококвалифицирани специалисти. Вие нямате ли това усещане?

- Да, наистина има повишена конкуренция. Това е нормално поведение на повечето пазари – когато има добре обучени специалисти на едно място, технологичните компании бързо се ориентират натам. Но "Фадата" е местният пример за успех, който тепърва ще разширява своя обхват, а освен това ние създаваме наш собствен продукт, вместо просто да адаптираме нещо, което е било направено другаде. Това дава на хората, които работят при нас много предизвикателства, но и много възможности, и поради това към момента не сме усетили повишената конкуренция да се е отразила на желанието ни да се разрастваме. Продължаваме да следим всички изменения. Заплатите например се увеличават може би малко по-бързо, отколкото на други пазари – при някои позиции почти двойно в сравнение с по-установените пазари. Но въпреки това към момента за нас България предоставя много високоефективен пазар на труда и това високо качество ни дава конкурентно предимство, когато продаваме продукта си на западните пазари.

С какво още "Фадата" успява да спечели срещу конкуренцията?

- Имаме един изключителен продукт, който е много гъвкав. Застрахователните компании трябва да могат да се адаптират бързо. И голяма част от софтуера, който използват, е много стар, големи монолитни програми, които много трудно се променят. Докато ние разполагаме с архитектура с микроуслуги, които много лесно могат да се изменят спрямо пазарните условия, да интегрират нови решения. Например напоследък много от застрахователите се опитват да подобрят връзката си с крайните клиенти – било то защото искат да продадат нов продукт или за да реагират по-бързо при щета. Ние можем да се справим с това много ефективно. И интересното е, че нашите конкуренти по места са различни – тези във Великобритания се различават от тези в скандинавските страни. В крайна сметка само в Европа има около 60 компании, които произвеждат софтуер за застрахователни компании. Но нашата цел е в следващите години "Фадата" да стане един от водещите играчи на този пазар.

Насочвате ли поглед и към други континенти?

- Засега се фокусираме основно в Европа. Имаме клиенти и в други региони на света – всъщност наскоро успяхме да спечелим нов клиент в Латинска Америка, като се има предвид, че "Фадата" вече има опит на този континент. Имаме участие и в Близкия изток и Африка, но основният ни фокус остава Западна и Северна Европа.

Какво успяхте да промените в компанията в тези две години?

- Основно насочихме усилия към това какво иска клиентът. Много често става дума за клиенти, които са наши партньори от много години. Насочихме повече ресурси към обслужването на клиентите, тъй като те искаха да имат денонощна подкрепа. Инвестирахме повече в софтуерно инженерство – така че клиентите да имат повече опции при работа със софтуера, за да могат да реализират повече от своите идеи.

Освен това успяваме всяка година да увеличаваме клиентската си база, щастливи сме, че имаме едно стабилно ядро от основни клиенти, които винаги са с нас. Веднъж като установим отношения със застрахователна компания, те траят в продължение на много години.

Какви са плановете ви за развитие в краткосрочен план?

- В момента сме се концентрирали върху разрастване на холандския пазар – виждаме, че има възможност за допълнително навлизане, и изследваме конкурентната среда. Разполагаме с решения, които са особено подходящи за компании, базирани там. Междувременно правим това и за всички останали пазари в Европа. През миналата година например придобихме германската компания Impeo, което ни донесе две неща: на първо място – повече разпознаваемост на германския пазар, както и около 40 души специалисти, които са местни и познават много добре застрахователния пазар и неговите практики. Второто нещо е повече продуктово разнообразие – например достъпност на услугите през мобилни устройства. Това ще е нашата стратегия за бъдещето – да търсим възможности за предоставяне на нови услуги или да навлизаме на нови пазари чрез партньорства или както в случая – придобивания. Например към момента ние нямаме клиенти във Франция, но обмисляме как и кога може да навлезем и на този пазар. В същото време продължаваме да привличаме нови клиенти в България и Румъния, където "Фадата" традиционно има присъствие.

Кога вземате решение за придобиване на друга компания?

- Не го правим единствено за да увеличим обема си, а когато има много добри причини за това. Например, когато можем да спечелим присъствие на нов пазар, на който към момента не сме активни, но също така и експертиза и опит, както и за разширяване на услугите, които вече предлагаме. Понякога е по-подходящо да изградим партньорство с друга компания, отколкото да я придобиваме.

Като говорим за бъдещето, как новите технологии ще окажат влияние на пазара – например блокчейн, имате ли тимове, които се занимават с разработването на продукти, базирани на него?

- Част от промените в застраховането са причинени именно от новите технологии. Много се дължат и на повишените очаквания на крайните клиенти, които изискват много повече от своите застрахователи. От гледна точка на самите застрахователни компании също – те искат да понижат операционните си разходи, да се справят с измамите по-ефективно. И нещо, което е особено важно за компании като "Фадата", е бурното развитие на стартъп средата – към момента мисля, че има около 1200 малки insuretech компании. Много от тях правят само едно нещо по-добре от нас. Например софтуер, който само по снимки на автомобил, претърпял инцидент, може автоматично да пресметне какви ще са разходите за ремонта му. Но за нас това е много малка част от дейността, тъй като ние покриваме всички дейности, от които застрахователните компании имат нужда. Една от целите ни е да позволим на нашите клиенти да работят с тези стартъпи, като инкорпорираме това, което те предлагат в цялостната работна среда.

Блокчейн например може да е много полезен там, където има много тясно обвързани пазарни играчи. Виждаме, че подобни приложения се появяват между брокери и застрахователни компании или между презастрахователи и застраховали. Към момента внимателно следим развитието му и извършваме известни изследователски проекти, но към момента блокчейн няма широко приложение на нашия пазар. И ми се струва, че преди това да стане ще мине немалко време, защото има толкова много различни участници, при почти всяка застрахователна дейност – застрахованият, брокерът, застрахователят, презастрахователят, а понякога и инспектор, сервиз – и да се координират всички ще бъде голямо предизвикателство. Но не можем да отречем, че потенциално блокчейн ще доведе до значителни изменения. Прогнозата ми е, че в период от 3 до 5 години ще видим активно използване на блокчейн в застрахователната индустрия.

Очаквате ли, че "Фадата" ще внедри блокчейн в услугите си?

- "Фадата" винаги ще се стреми да е на водещо място що се отнася до технологиите, така че ако нашите клиенти видят, че ще имат полза от блокчейн продукт, ние ще им го доставим. Имаме много примери как хора се опитват да създадат нови стандарти. Блокчейн също се опитва да бъде нов стандарт за споделяне на информация. За да се случи това, ще е необходимо участието на големите играчи в индустрията – не мисля, че малките независими компании могат да постигнат това.

Как стриктните нови регулации на Европейския съюз оказват влияние на пазара?

- Те се променят постоянно и за крайните потребители това със сигурност е добре. Но за нашите клиенти това означава постоянно изменят дейностите си. Регулацията за защита на личните данни например регулира кога и колко често компаниите трябва да искат разрешение за използване на личните данни на клиентите си, как да ги съхраняват. За да можем да спазваме изискванията, трябваше да изменим софтуера, това ще влезе в сила през май тази година, но междувременно имаше много подготовка и срещи, на които обсъждахме какво ще означава всичко това на практика. Защото много от разписаните регулации не казват какво точно трябва да се направи, а само принципа. Освен това животозастрахователите трябва да спазват и MiFIDII, Платежоспособност II, които със сигурност ще продължат да бъдат променяни. И не спираме до тук. Всяка държава си има свои специфики също така. В България например съвсем скоро имаше промяна на изискванията за задължителното застраховане на автомобили – при сключването на всяка една полица трябва да се прави проверка в КАТ. В Австрия пък може да има две различни коли с една регистрационна табела. Тоест въпреки че всички те са в рамките на Европейския съюз, говорим за разнообразен набор от изисквания и регулации във всяка една отделна страна, с който се стремим винаги да се съобразяваме.

Интервюто взе Николай Нейчев

Българският офис е нашата основна инженерна база, а също така тук е фокусирано голяма част от клиентското обслужване и поддръжка, така че определено планираме да разширяваме работата.

Джон Макдоналд има над 20 години опит в технологичния сектор, от които по-голямата част е посветил на компании, предоставящи застрахователни и финансови услуги. Преди да се присъедини към Fadata Group през март 2016 г., той консултира компании в сферата на финансовите технологии в Европа и САЩ. Заемал е високи мениджърски позиции в SAP в САЩ. Физик по призвание, Джон ръководи компанията Algorithmics, която разработва изключително сложни ERP системи за управление и анализ на риска в банки и застрахователни компании. През 2011 г. Algorithmics е придобита от IBM, където той продължава да ръководи бизнеса след придобиването.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK