Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 мар 2018, 17:23, 9798 прочитания

Даниеле Лаго: Ние сме най-популярната мебелна страница във фейсбук след IKEA

Директорът на Lago Design пред "Капитал" за пазара на лукс, защо младите не са гладни и как дигиталното променя бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Семейната италианска компания за мебели порасна 10 пъти за последните 10 години
- Ключът е в отварянето й към света: от производство на мебели към дизайн хъб
Даниеле Лаго казва за себе си, че е "дете на капитализма". 45-годишният италианец с вид на художник обаче не е типичният бизнесмен. Бил е професионален волейболист, а след това - аматьор джаз китарист. Преди 15 години решава, че ще се върне към "призванието си" и завършва висша школа за дизайн. Позицията му в момента е "артистичен директор" на италианската фирма за дизайн Lago Design. Компанията носи името му, защото той е десетото дете на фамилията, чиито предци са я основали. Изпълнителен директор е брат му Франко, но Даниеле е "креативният двигател" на компанията - човекът, който я води напред през дигиталната трансформация на бизнеса. А тя е съществена.

Lago Design е сравнително малка компания - годишният й оборот е около 30 млн. евро, но има несъразмерно висок брой фенове по света. Само фейсбук страницата й има над милион харесвания. Причината не е само доста отличителният италиански дизайн, макар той да е в основата. Ако искаш да продаваш луксозни стоки, както Даниеле Лаго знае, трябва да продаваш повече от просто продукт. Затова той и неговият екип създават цяла мрежа от последователи, фенове и съмишленици. Те играят ролята на "усилвател" за Lago - всеки нов проект получава внимание, критично око, одобрение и съответно - популярност по света. Така например, ако един хотел реши да се обзаведе с мебелите на италианците, получава допълнителния бонус от цяла огромна мрежа от фенове, които да го правят популярен, и влиза в малък, но елитен клуб. Така Lago се превръща от производител на мебели в дизайн хъб, който разпространява идеи.


Тази трансформация е доста сериозна за бизнес, възникнал типично за тази част на Италия като семейна компания. Lago е основана още през ХIX век като дърводелско ателие за мебели за къщи и църкви във Венеция. Допреди десетина години оборотът й е едва 3 млн. евро. Стремителният ръст показва, че стратегията на Даниеле Лаго да възседне смело технологичната вълна, се отплаща. Мебелите му "комуникират" едни с други, както и с дигиталната общност чрез специални чипове. Има различни програми, като например "апартаменти Лаго", които са шест в Италия и чиито собственици са се съгласили да правят специални събития в тях. Или "Лаго имоти", в които собствениците на комплекси могат да обзаведат един от апартаментите си с модели на фирмата и след това да го използват като брошура за целия комплекс, което, разбира се, вдига цената.

Човекът, казва той, трябва да е в основата на всичко. Фабриката за мебели близо до Падуа, в която ни посреща, е създадена от дизайнер архитект, който никога не се е занимавал с индустриални сгради. Тя е разделена на две - производствена част и креативна част. Двете са еднакво важни според Лаго - компанията всъщност не произвежда мебели, без те вече да са били вече поръчани.

Срещата ни е малко преди изборите в Италия. Въпреки че не обича да говори за политика, той признава, че ситуацията в страната не е добра. Made in Italy има стойност, но Италия изостава, смята Лаго. Той обаче не се страхува да влиза в теми, които счита за важни. След избора на Тръмп решава, че слоганът на годината за Lago Design ще бъде "доброта" и компанията избира 8 жени, които да бъдат "посланици на бранда". Задачата им, както обяснява Даниеле, е да "строят мостове".



Какво стана с компанията, откакто вие сте начело?

Пораснахме десет пъти за десет години. От 3 на над 30 млн. евро. Направихме много нови неща. Продуктът, разбира се, е най-важен, но всичко е свързано. Променихме начина на мислене в тази индустрия. Пък и бяхме гладни за новости.

Просто дойдохте като наследник на големия си брат и казахте "променяме всичко"?

Е, стана постепенно. Но имаше в един момент нужда, разбира се, да се наложа с лакти.

Как един семеен бизнес расте извън ограничението на фамилията, която го управлява?

Отворихме вратите за нови хора. Предпочитам да взема човек с опит, отколкото да назнача роднина, който няма представа от бизнеса. Това промени драстично нещата. Вдигнахме персонала извън фабриката от 15 на 100 души и това ни позволи да растем много. Обикновено разпределението в моя бизнес е 20% хора в офиса и 80% във фабриката. При нас е 50 на 50. Средната възраст тук е 33 години.

Илюстрация


Сам съм никой. Има нужда от отбор. Компанията е оркестър, трябва да има хармония. И също така не може да се създават само предмети. Трябва да се създава стойност.

Кога решихте, че свързаността е нещото, на което ще заложите?

Културата на иновацията не е нещо, което е дошло изведнъж. Става постепенно, стъпка по стъпка, всяка година. Променяш бизнес модела си не всеки ден, правиш го бавно и полека. Дигиталната трансформация беше огромно предизвикателство и ние всъщност успяхме да го спечелим.
Оборот от 30 млн. евро не е много, но вече имаме онлайн общност, която се формира около Lago Design Networks. Имаме хиляди нови точки на продажба. Отваряме нови хоризонти и възможности. Наричаме това "крос опрашване". Градим нови връзки.

Как работи Lago Design Network?

В Lago имаме 25 хил. клиенти всяка година. Влизаме в домове, хотели, офиси, курорти. Това е физическата общност. И имаме дигиталната общност, която е успоредна. Има фейсбук група с над 1 млн. последователи. Това е втората най-посещавана страница в мебелния свят след тази на Ikea. Но те правят 40 млрд. евро на година, а ние - 30 млн. евро. Защо сме толкова популярни? Защото правим много съдържание - разказваме истински истории, показваме продукти. Хората, които обичат дизайна, обичат да гледат, четат и споделят неща, свързани с него. Всичко е свързано - дигиталната и физическата общност си комуникират.

Завършили сме хотели на Малдивите, в Европа и на други места. Но ние не им даваме само нов облик, даваме им и нови клиенти. Когато планираме обзавеждането на един хотел, той получава достъп до нашата мрежа от фенове, получава комаркетинг. Ние вярваме все по-малко в традиционния маркетинг, предпочитаме новите форми на интеракция с хората. Например имаме схема с шест нови "Лаго апартаменти". Всеки един от собствениците на 6-те апартамента трябва да организира поне 5 ивента годишно. Те се превърнаха де факто в наши посолства.

Отделно всеки продукт има NFC таг, който комуникира с нашата апликация за телефон. Ние даваме изживяване - ако отидеш в някой наш хотел или на друго място с наши мебели, те ти говорят, дават ти съвети. Наричаме го "говорещи мебели". Например имаш наша кухня в Тел Авив и споделяш рецепта, която може да бъде разчетена от телефон. Така поддържаме мрежата си от истории и хора.

Според вас какъв процент от ръста ви идва от този нов подход?

Поне 20-30%. Ние нямаме дигитален отдел. Това е култура, която е навсякъде във фирмата, в ДНК-то ни. До 10 гадини в бизнеса ще има огромни промени. Ние не гледаме на бизнеса само като на пари, а и като на култура.

Ние си комуникираме и с двете ни общности. Често имаме посещения от хора, свързани с нас дигитално. Каним ги да дойдат и да си говорят с хора от компанията. Така вкарваме и нови идеи. Искаме още да видим докъде може да се стигне с тази общност. Това е нова парадигма - има още накъде да се развиваме.

Имате и магазини?

32 наши магазина и 400 магазина, които продават и наши неща.

Кои са основните ви пазари?

Италия с почти 70%, а после Европа - Франция, Германия, Испания, Великобритания, Белгия, Русия. В следващите пет години искаме да се разширим много в САЩ, в Азия. Искаме да обърнем пропорцията Италия - останалия свят.

Не бихте аутсорснали част от дейността си?

Като производство - надявам се, че не. Но ако се наложи, ще видим. Искаме да играем с превъзходната стойност на материалите и да сме в сегмента на най-качествените неща. Дори ако трудът е много скъп, ние можем да си го позволим, защото искаме продуктите ни да са страхотни. Но в бъдеще кой знае? Не бих искал да ходя на места просто защото имат по-ниски данъци.

Намирате ли обаче достатъчно хора тук?

Ние получаваме около 5 хил. документа на кандидати на година, за около 10 - 20 места. Но повечето не стават. Много трудно е да се намерят качествени хора. Не знам защо.

Една причина според мен е, че младите не са толкова гладни, колкото преди. А за да създадеш нещо, не е важно само колко си добър, а и колко гладен си - колко искаш нещо. Сега гледам статистиките за млади хора, които не учат, не работят и не се обучават за нищо. Преди 20 гадини нямаше такъв феномен. Значи, ние не сме ги образовали добре. Огледайте се по света. Най-иновативни са най-гладните.

Не е въпрос само на умения. Преди време трябваше да си различен човек, когато си завършил университет. Сега си просто по-голямо дете. И това не е само в Италия. Има нещо, което липсва между пазара и образованието. Трябва да спрем да даваме на тези деца, хората имат нужда от повече опит.

Преди известно време, при мен дойде шефът на IKEA Израел. Говорихме си за тамошната среда и той каза: "В Израел правим три неща добре: обучение, обучение и обучение. На три етапа в живота на всеки човек."

Гледате ли към външни партньори?

Имаме частни фондове, които искат да влязат в компанията. Но не мисля, че това е добро решение към момента.

Какво става с пазара на луксозни стоки - свива ли се или се разширява?

От 2 години насам спря. Китай е основната причина за това. Забавянето му повлия на пазара. Надявам се, че сега ще бъде малко по-добре и пазарът леко се възстановява, но към момента е бавно. Това обаче не пречи на нашия път. Ние ще се разширяваме, работим над това. До 70 - 100 млн. евро можеш да се оправиш и сам.

Каква е ситуацията в Италия днес? Политиката е хаотична, младите напускат, ръстът е малък. Как виждате перспективите?

Италия трябва да започне да мечтае отново. Имаме нужда от нов ренесанс, да сме съблазнителни. Made in Italy още значи нещо. По света има милиони ниши за запълване. Ако си достатъчно добър в нещо, винаги има бъдеще за теб. Ние не можем да конкурираме Китай. Можем да правим друго - да привличаме талант и да се стремим към превъзходно качество. Аз например съм 0.01% от моята бизнес ниша. Но ако правя нещо много добре, може да стана дори 1% и това ще е огромен ръст за мен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мигът на електронните подписи Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

22 май 2020, 4401 прочитания

Мениджърската библия на "Аванти" 4 Мениджърската библия на "Аванти"

Татяна Попова, управител на веригата за хранителни стоки "Аванти" пред "Капитал"

8 май 2020, 19573 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Лорън Джарет: Качеството на комуникацията е по-ценно от количеството

Главният маркетинг директор на Progress пред "Капитал"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10