С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 мар 2018, 10:00, 4102 прочитания

Борислав Костадинов: Бизнесът в България тегли все повече инвестиционни кредити

Членът на управителния съвет на "Прокредит холдинг" за лихвите за предпримачите у нас и в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Борислав Костадинов е в ръководството на най-важните органи на германската банкова група Procredit след кариера, преминала през всички стъпала в йерархията. Започва през 2001 г. като мениджър в банковия клон в Пловдив. Напредва бързо, като четири години по-късно се издига до изпълнителен директор на банката в Македония. В момента е член на управителния съвет на "Прокредит холдинг" и е председател на надзорния съвет на банките на Procredit в Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Македония и Сърбия. Член е на надзорния съвет на банките в България, Германия и Украйна. Сред отговорностите му са управлението на системата за опазване на околната среда и отчитане на въздействието й, връзките с инвеститорите и комуникациите в групата. Живее и работи във Франкфурт.

Още по темата

Петър Славов: Високият дял необслужвани кредити остава проблем за сектора

Председателят на надзорния съвет на Прокредит банк пред "Капитал"

20 апр 2018

Пътеводител към света на криптовалутите

Дигиталните валути и блокчейн, обяснени за начинаещи

9 фев 2018

ЕБВР придоби 3.6% в ProCredit при увеличение на капитала с над 60 млн. евро

Институционалният инвеститор финансира 40% от увеличението, което стана на борсата във Франкфурт

5 фев 2018

ПроКредит Банк с ново интернет банкиране

През последните години ПроКредит Банк направи значителни инвестиции за въвеждане на нов модерен начин на обслужване на своите клиенти.

29 сеп 2017

"Капитал" класира най-добрите банки за шеста година

Кои са най-стабилните и най-ефективните финансови институции, как се развива пазарът на дългове, време ли е да помислите за фиксирани лихви по кредита си - отговорите в новата класация на сектора

5 май 2017

Петър Славов: В банковия сектор ще останат най-стабилните и сигурни участници

Председателят на надзорния съвет на Прокредит банк (България) пред "Капитал"

5 май 2017
Какъв е анализът ви за резултатите на банката за 2017 г.?

В България работи най-голямата банка от "Прокредит" групата, която за пръв път достигна активи над 1 млрд. евро тази година. Резултатите показват, че бизнес моделът ни е успешен, може да се скалира и да се репликира. Имайте предвид, че ние не сме универсална банка. Нашият фокус са малките и средните предприятия, които съставляват 91% от портфейла на групата. Освен това ние имаме различен подход в работата си с клиента, който включва цялостен анализ на бизнеса му, на сектора, в който оперира. На практика нашите експерти не продават само кредити, а изследват бизнеса на клиента и предлагат цялостно обслужване. На някои клиенти това може да не им харесва, но други го оценяват. И резултатът в края на годината е, че на служител в банката се падат по 2 млн. евро кредитен портфейл. По този показател Прокредит банк България е с най-висока ефективност в групата.


Като брой клиенти каква е динамиката през годината?

Като банка ние не тичаме след всяко малко и средно предприятие. Ако е предприятие, което не си плаща данъците, то не е нашият клиент. Но ако търси начин да се развие, отнася се добре със служителите си, то ние искаме да сме неговата Hausbank. Така че клиентите, които искаме, се увеличават непрекъснато.

За разлика от 2001 г., когато създадохме банката в България и работехме с много малки предприятия, през 2013 г. взехме решение, че искаме да работим с клиенти малки и средни предприятия, които имат желание и възможност да обслужват кредити над 30 или 50 хил. евро. От една страна, този процес доведе до спиране на рефинансирането на микропредприятията, а от друга, на мястото на тези клиенти влязоха друг тип клиенти, които смятаме, че са бъдещето на България - те създават работни места и инвестират в растежа на техния бизнес.



И още нещо: когато през 2013 г. започнахме да излизаме от микросегмента в България, 76% от портфейла ни беше с кредити над 30 хил. евро, сега той е 94%. И за това, че много добре си анализираме кредитния риск, обезценките и лошите кредити са ни седем пъти под средното за банковата система в България за последната година. Дори по време на кризата нашите показатели по необслужвани кредити не се промениха.

Анализирайки по-подробно малките и средните предприятия, може ли да откроите някакви специфики в профила на сектора?

Много от клиентите са от 10, 15, 20 години в бизнеса. Много от тях са направили важната трансформация от вносители в производители. Те са минали през всичко и са изградили устойчивост и адаптивност, за разлика от типичния германски бизнесмен например, който не е минавал през такава трансформация по време на този период. Много ценно е, че предприемачите тук работят по създаването на клъстери, които добавят стойност за цели сектори.

Какви са прогнозите ви - ще могат ли предприемачите в България да разчитат на по-евтини кредити през тази година?

Като финансист, работещ във Франкфурт, наблюденията ми са, че лихвите за малките и средните предприятия тук не са много по-различни от тези в Германия. Има много малка разлика в рисковата премия. Силно конкурентния пазар и всички тези атрактивни европейски програми за подпомагане на кредитирането водят дотам, че предприемачите, ако имат добри инвестиционни проекти, могат да си изберат банка и да преговарят за по-добри условия.

В кой сегмент на бизнес кредитите има по-съществена промяна - при тези за оборотни нужди или тези за инвестиционни намерения?

Инвестиционните кредити стават все повече и за България това е процес, който се развива през последните три години. Излизането от краткосрочни кредити и влизането в дългосрочни го виждаме като тенденция за региона. Позитивно е и това, че предприемачите търсят инвестиции, допълващи техния бизнес, които разширяват асортимента от продукти, които предлагат. Това е нещо различно от търсенето на кредит за финансиране на спекулативни проекти, както при бума на строителството в България, когато предприемачите се впускаха в проекти извън полето на тяхната компетентност и където рискът е много голям.

Каква е прогнозата ви за ръста на кредитирането в сегмента малки и средни предприятия?

В края на годината имаме по-голям ръст от предходната година и очакванията ни са през тази година нарастването да е със същите темпове.

Наскоро групата на ProCredit набра 61 млн. евро от финансовите пазари. За какво ще използвате средствата и ще достигнат ли те до клиентите ви в България?

Имайте предвид, че през последните години, когато банките излизат на пазара за капитал, те го правят по регулаторни причини. При нас увеличаването на капитала е изцяло за подсигуряване на бъдещия растеж. Ние сме много горди от процедурата, защото бидейки фокусирани към Източна и Югоизточна Европа, резултатът показа, че инвеститорите гледат позитивно на региона.

Ако канализирате този ресурс през обичайната си дейност, няма да можете да пораснете с твърде бърз темп. Как гледате на варианта за покупка на друга банка в България, която би могла да ускори растежа?

Ние вярваме само в органичния ръст, защото, когато купиш портфейл или банка, ти купуваш и културата. Както ви казах, ние предлагаме съвсем различен тип обслужване и мислене, така че, ако клиентът е научен на друг тип отношения, то ние още утре ще го загубим и ефектът от покупката няма да е голям.

Как се развива бизнеса ви в Гърция? Клонът в Солун се консолидира в резултата на българската банка.

Ние открихме клона през октомври 2015 г. и резултатите са много добри. Цифрите все още са скромни, портфейлът не е повече от 15 млн. евро. Вече сме изградили инфраструктурата, проучили сме пазара и смея да вярвам, че 2018 г. ще бъде най-добрата от създаването му.

В потребителското кредитиране какви са прогнозите ви и амбициите ви на пазара? Това е сегментът, който се очаква да расте най-много през тази година, особено ипотечните заеми. Вие бяхте първите, които свалихте лихвите по тях толкова ниско. Ще продължите ли с атрактивните оферти?

При нас връзката с клиента не е само на база продукт. Ние може да имаме интересна оферта за ипотечен кредит или депозити, но за да ги получи, клиентът трябва да е готов да работи цялостно с нас. Така че в потребителския сегмент ние таргетираме нашите предприемачи като физически лица и техния социален кръг.

Освен това ние се стремим да привличаме и физически лица, които формират нарастващата средна и горна класа и това са клиенти, които получават работна заплата. Те следват модерния начин на живот и харесват дигиталните услуги, които ние предлагаме. Ето защо ние ще се фокусираме върху нашето цялостно предложение за "Директно банкиране", което предоставя на нашите клиенти лесен достъп до тяхната банкова сметка и спестяванията им. По този начин ние се стремим да увеличим още повече броя на картовите транзакции и тези през интернет банкирането. Иначе изглеждат реалистично прогнозите от 5-7% ръст на кредитирането в България, все пак има ръст на заплатите и заетостта.

Предвид ниските лихви по депозитите какви са перспективите пред спестителите?

За спестителите би трябвало да е най-важно в какво се инвестират средствата им и какъв риск поема банката с проектите, които кредитира.

Защо толкова рязко българската банка вдигна таксите за обслужване през последната година?

Нашият бизнес модел е фокусиран върху предоставяне на услуги с високо качество. Клиентите на банката заплащат само една фиксирана месечна такса за всички услуги, включително използването на карта и интернет банкиране. Считаме, че това е рационален подход, предоставящ едновременно прозрачност и конкурентни предимства спрямо по-честата практика за таксуване с отделни такси за всяка услуга. Ако калкулирате всички разходи, пакетната услуга, която ние предоставяме на нашите клиенти е много икономически изгодна.

Вие сте първите на пазара, които затворихте офиси и операциите ви се пренесоха изцяло онлайн или в центрове с машини за самообслужване. Как ви се отрази това и като разходи, и като динамика в броя на клиентите?

Процесът мина добре, естествено има нужда от време за адаптиране, нагаждане. Всъщност, когато затворихме по-голямата част от клоновете и научихме клиентите да използват машините в зоните за самообслужване, това беше прието добре, тъй като им осигури независимост да банкират, без да се съобразяват с работното ни време. Днес 100% от банковите ни транзакции в офисите са безкасови. Сега фокусът ни е да увеличим използваемостта на дигиталните ни услуги.

Покрай затварянето на латвийската ABLV отново на дневен ред изплува въпросът за систематични проблеми на индустрията като прането на пари, транзакции в полза на криминални субекти, кредитиране на свързани лица. Как вие се справяте с този проблем?

Това е много важно за нас като банка, която е регулирана не само от БНБ, но и от BaFin и Bundesbank (Германските регулаторни органи) на ниво "Прокредит" група. Това означава, че в цялата група работим по немските стандарти за управление на риска и познаване на клиентите. Имаме силни отдели за анализ на риска и в България, и във Франкфурт и това осигурява голямо спокойствие.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Санджей Брамавар: В България Software AG расте с 30-50 души на година Санджей Брамавар: В България Software AG расте с 30-50 души на година

Изпълнителният директор на германската софтуерна компания пред "Капитал"

4 ное 2018, 2076 прочитания

За проектите и хората За проектите и хората

Михаил Михайлов, председател на PMI Bulgaria, пред "Капитал"

2 ное 2018, 18292 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Софтуерните услуги винаги ще са търсени

Съоснователят и изпълнителен директор на софтуерната компания "Мелън" Крум Хаджигеоргиев пред "Капитал"

По следите на изгубеното време

Ако времето е пари, то българското училище е с тежък дълг към учениците

В ритъма на "Райхле"

Радослав Радев, управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън", пред "Капитал"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Икономиките на ЕС и България се забавят, Brexit пред финал

Емисия

DAILY @7PM // 14.11.2018 Прочетете