С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 мар 2018, 10:00, 5476 прочитания

Борислав Костадинов: Бизнесът в България тегли все повече инвестиционни кредити

Членът на управителния съвет на "Прокредит холдинг" за лихвите за предпримачите у нас и в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Борислав Костадинов е в ръководството на най-важните органи на германската банкова група Procredit след кариера, преминала през всички стъпала в йерархията. Започва през 2001 г. като мениджър в банковия клон в Пловдив. Напредва бързо, като четири години по-късно се издига до изпълнителен директор на банката в Македония. В момента е член на управителния съвет на "Прокредит холдинг" и е председател на надзорния съвет на банките на Procredit в Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Македония и Сърбия. Член е на надзорния съвет на банките в България, Германия и Украйна. Сред отговорностите му са управлението на системата за опазване на околната среда и отчитане на въздействието й, връзките с инвеститорите и комуникациите в групата. Живее и работи във Франкфурт.
Какъв е анализът ви за резултатите на банката за 2017 г.?

В България работи най-голямата банка от "Прокредит" групата, която за пръв път достигна активи над 1 млрд. евро тази година. Резултатите показват, че бизнес моделът ни е успешен, може да се скалира и да се репликира. Имайте предвид, че ние не сме универсална банка. Нашият фокус са малките и средните предприятия, които съставляват 91% от портфейла на групата. Освен това ние имаме различен подход в работата си с клиента, който включва цялостен анализ на бизнеса му, на сектора, в който оперира. На практика нашите експерти не продават само кредити, а изследват бизнеса на клиента и предлагат цялостно обслужване. На някои клиенти това може да не им харесва, но други го оценяват. И резултатът в края на годината е, че на служител в банката се падат по 2 млн. евро кредитен портфейл. По този показател Прокредит банк България е с най-висока ефективност в групата.


Като брой клиенти каква е динамиката през годината?

Като банка ние не тичаме след всяко малко и средно предприятие. Ако е предприятие, което не си плаща данъците, то не е нашият клиент. Но ако търси начин да се развие, отнася се добре със служителите си, то ние искаме да сме неговата Hausbank. Така че клиентите, които искаме, се увеличават непрекъснато.

За разлика от 2001 г., когато създадохме банката в България и работехме с много малки предприятия, през 2013 г. взехме решение, че искаме да работим с клиенти малки и средни предприятия, които имат желание и възможност да обслужват кредити над 30 или 50 хил. евро. От една страна, този процес доведе до спиране на рефинансирането на микропредприятията, а от друга, на мястото на тези клиенти влязоха друг тип клиенти, които смятаме, че са бъдещето на България - те създават работни места и инвестират в растежа на техния бизнес.



И още нещо: когато през 2013 г. започнахме да излизаме от микросегмента в България, 76% от портфейла ни беше с кредити над 30 хил. евро, сега той е 94%. И за това, че много добре си анализираме кредитния риск, обезценките и лошите кредити са ни седем пъти под средното за банковата система в България за последната година. Дори по време на кризата нашите показатели по необслужвани кредити не се промениха.

Анализирайки по-подробно малките и средните предприятия, може ли да откроите някакви специфики в профила на сектора?

Много от клиентите са от 10, 15, 20 години в бизнеса. Много от тях са направили важната трансформация от вносители в производители. Те са минали през всичко и са изградили устойчивост и адаптивност, за разлика от типичния германски бизнесмен например, който не е минавал през такава трансформация по време на този период. Много ценно е, че предприемачите тук работят по създаването на клъстери, които добавят стойност за цели сектори.

Какви са прогнозите ви - ще могат ли предприемачите в България да разчитат на по-евтини кредити през тази година?

Като финансист, работещ във Франкфурт, наблюденията ми са, че лихвите за малките и средните предприятия тук не са много по-различни от тези в Германия. Има много малка разлика в рисковата премия. Силно конкурентния пазар и всички тези атрактивни европейски програми за подпомагане на кредитирането водят дотам, че предприемачите, ако имат добри инвестиционни проекти, могат да си изберат банка и да преговарят за по-добри условия.

В кой сегмент на бизнес кредитите има по-съществена промяна - при тези за оборотни нужди или тези за инвестиционни намерения?

Инвестиционните кредити стават все повече и за България това е процес, който се развива през последните три години. Излизането от краткосрочни кредити и влизането в дългосрочни го виждаме като тенденция за региона. Позитивно е и това, че предприемачите търсят инвестиции, допълващи техния бизнес, които разширяват асортимента от продукти, които предлагат. Това е нещо различно от търсенето на кредит за финансиране на спекулативни проекти, както при бума на строителството в България, когато предприемачите се впускаха в проекти извън полето на тяхната компетентност и където рискът е много голям.

Каква е прогнозата ви за ръста на кредитирането в сегмента малки и средни предприятия?

В края на годината имаме по-голям ръст от предходната година и очакванията ни са през тази година нарастването да е със същите темпове.

Наскоро групата на ProCredit набра 61 млн. евро от финансовите пазари. За какво ще използвате средствата и ще достигнат ли те до клиентите ви в България?

Имайте предвид, че през последните години, когато банките излизат на пазара за капитал, те го правят по регулаторни причини. При нас увеличаването на капитала е изцяло за подсигуряване на бъдещия растеж. Ние сме много горди от процедурата, защото бидейки фокусирани към Източна и Югоизточна Европа, резултатът показа, че инвеститорите гледат позитивно на региона.

Ако канализирате този ресурс през обичайната си дейност, няма да можете да пораснете с твърде бърз темп. Как гледате на варианта за покупка на друга банка в България, която би могла да ускори растежа?

Ние вярваме само в органичния ръст, защото, когато купиш портфейл или банка, ти купуваш и културата. Както ви казах, ние предлагаме съвсем различен тип обслужване и мислене, така че, ако клиентът е научен на друг тип отношения, то ние още утре ще го загубим и ефектът от покупката няма да е голям.

Как се развива бизнеса ви в Гърция? Клонът в Солун се консолидира в резултата на българската банка.

Ние открихме клона през октомври 2015 г. и резултатите са много добри. Цифрите все още са скромни, портфейлът не е повече от 15 млн. евро. Вече сме изградили инфраструктурата, проучили сме пазара и смея да вярвам, че 2018 г. ще бъде най-добрата от създаването му.

В потребителското кредитиране какви са прогнозите ви и амбициите ви на пазара? Това е сегментът, който се очаква да расте най-много през тази година, особено ипотечните заеми. Вие бяхте първите, които свалихте лихвите по тях толкова ниско. Ще продължите ли с атрактивните оферти?

При нас връзката с клиента не е само на база продукт. Ние може да имаме интересна оферта за ипотечен кредит или депозити, но за да ги получи, клиентът трябва да е готов да работи цялостно с нас. Така че в потребителския сегмент ние таргетираме нашите предприемачи като физически лица и техния социален кръг.

Освен това ние се стремим да привличаме и физически лица, които формират нарастващата средна и горна класа и това са клиенти, които получават работна заплата. Те следват модерния начин на живот и харесват дигиталните услуги, които ние предлагаме. Ето защо ние ще се фокусираме върху нашето цялостно предложение за "Директно банкиране", което предоставя на нашите клиенти лесен достъп до тяхната банкова сметка и спестяванията им. По този начин ние се стремим да увеличим още повече броя на картовите транзакции и тези през интернет банкирането. Иначе изглеждат реалистично прогнозите от 5-7% ръст на кредитирането в България, все пак има ръст на заплатите и заетостта.

Предвид ниските лихви по депозитите какви са перспективите пред спестителите?

За спестителите би трябвало да е най-важно в какво се инвестират средствата им и какъв риск поема банката с проектите, които кредитира.

Защо толкова рязко българската банка вдигна таксите за обслужване през последната година?

Нашият бизнес модел е фокусиран върху предоставяне на услуги с високо качество. Клиентите на банката заплащат само една фиксирана месечна такса за всички услуги, включително използването на карта и интернет банкиране. Считаме, че това е рационален подход, предоставящ едновременно прозрачност и конкурентни предимства спрямо по-честата практика за таксуване с отделни такси за всяка услуга. Ако калкулирате всички разходи, пакетната услуга, която ние предоставяме на нашите клиенти е много икономически изгодна.

Вие сте първите на пазара, които затворихте офиси и операциите ви се пренесоха изцяло онлайн или в центрове с машини за самообслужване. Как ви се отрази това и като разходи, и като динамика в броя на клиентите?

Процесът мина добре, естествено има нужда от време за адаптиране, нагаждане. Всъщност, когато затворихме по-голямата част от клоновете и научихме клиентите да използват машините в зоните за самообслужване, това беше прието добре, тъй като им осигури независимост да банкират, без да се съобразяват с работното ни време. Днес 100% от банковите ни транзакции в офисите са безкасови. Сега фокусът ни е да увеличим използваемостта на дигиталните ни услуги.

Покрай затварянето на латвийската ABLV отново на дневен ред изплува въпросът за систематични проблеми на индустрията като прането на пари, транзакции в полза на криминални субекти, кредитиране на свързани лица. Как вие се справяте с този проблем?

Това е много важно за нас като банка, която е регулирана не само от БНБ, но и от BaFin и Bundesbank (Германските регулаторни органи) на ниво "Прокредит" група. Това означава, че в цялата група работим по немските стандарти за управление на риска и познаване на клиентите. Имаме силни отдели за анализ на риска и в България, и във Франкфурт и това осигурява голямо спокойствие.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Икономическата логика изисква да изнасяме продукта образование за чужбина Икономическата логика изисква да изнасяме продукта образование за чужбина

Проф. д-р Димитър Димитров – основател и президент на Висшето училище за агробизнес и развитие на регионите (ВУАРР)

21 сеп 2019, 1258 прочитания

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите 1 Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

20 сеп 2019, 2172 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Софтуерните услуги винаги ще са търсени

Съоснователят и изпълнителен директор на софтуерната компания "Мелън" Крум Хаджигеоргиев пред "Капитал"

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев