Йенмин Уан: Средният ни пазарен дял в региона е над 20%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Йенмин Уан: Средният ни пазарен дял в региона е над 20%

Йенмин Уан

Йенмин Уан: Средният ни пазарен дял в региона е над 20%

Президентът на потребителския бизнес на Huawei за Централна и Източна Европа и скандинавските страни

Константин Николов
7511 прочитания

Йенмин Уан

© Цветелина Белутова


Третият най-голям производител на смартфони в света - китайската Huawei, избра да не представя новите си модели на Световния мобилен конгрес в Барселона в края на февруари. Вместо това компанията ще направи мащабна премиера на телефоните от серията P на 27 март в Париж, начело с флагмана P20. Засега все още не са известни много подробности около смартфоните. Но е ясно, че както и серията Mate 10 от края на миналата година, те отново ще залагат на собствен чип на Huawei с изкуствен интелект и камера в партньорство с Leica. Миналогодишните P10 и серията Mate 10 бяха сред най-търсените смартфони през 2017 г. и помогнаха на Huawei да се укрепи на третото място в света след Samsung и Apple, като увеличи пазарния си дял до над 10% от глобалните продажби в сектора. От групата обявиха, че през миналата година са доставили 153 млн. телефона, а очакванията са приходите им за 2017 г. да достигнат 600 млрд. юана (95 млрд. долара) - растеж от 15% спрямо предишната година. За развитието на компанията през тази и следващите години и продажбите в региона "Капитал" разговоря с Йенмин Уан, президент на потребителския бизнес на Huawei за Централна и Източна Европа и скандинавските страни.

Пазарът на смартфони е изключително конкурентен. Каква е стратегията на Huawei, за да се превърне във водещата компания в сектора? И важно ли е да си номер едно? Преди няколко месеца единият от тримата ви изпълнителни директори - Гуо Пин, ми каза, че целта не е да сте номер едно, а да правите най-добрите продукти.

Смятам, че имаме да изминем още много път, преди да говорим за лидерство на пазара. Но наистина най-важен е самият продукт. За мен тайната на Huawei да бъде единственият производител на смартфони, който постоянно увеличава дела си, е, че сме компания, движена от иновациите - инвестираме много ресурси и енергия в разработка на последните технологии, за да създадем качествени продукти и да отговорим на различните очаквания на потребителите. Друг важен фактор е стремежът ни да направим комуникацията от компанията към потребителите "по-умна". Ако нямате добра връзка към купувачите, дори да имате добри продукти, може да загубите пазарен дял. Ето защо в нашия регион провеждаме повече бранд и маркетинг активности. И трето, много различни елементи допринасят за бизнеса ни и работим тясно с различни страни - добър PR, добър локален екип и т.н. Подходът ни е да съчетаваме в едно глобализация плюс локална стратегия, за да сме най-добрият смартфон бранд.

Тоест и вие смятате, че не е важно да сте номер едно, а да имате добри продукти?

Да, напълно съгласен съм с Гуо Пин. Фокусираме се върху подобряването на нашите вътрешни операции и дейности стъпка по стъпка.

Как се развива ръководеният от вас регион - Централна и Източна Европа и скандинавските държави, и къде е мястото на България?

България е една от най-добре представящите се страни в региона. В ЦИЕ сме номер две по пазарен дял, а в скандинавските държави сме номер три. Средният ни пазарен дял е над 20%. Увеличаваме и средната цена на пласираните смартфони в ЦИЕ спрямо предходните години, което означава, че потребителите залагат на по-качествени продукти. В същото време флагманите ни от сериите Mate 10 и P са фокусирани върху последните ни технологии и собствените ни чипове с изкуствен интелект.

Колко различни са предпочитанията на потребителите спрямо други държави като скандинавския регион?

Много различни са. В скандинавските държави потребителите предпочитат високия клас - над 50% от пазара се държи от Apple. Там купувачите не се интересуват толкова много от цената, не на последно място и защото операторите дават доста високи субсидии при покупката на смартфон. В Централна и Източна Европа потребителите са по-чувствителни по отношение на цената и хората търсят добра стойност. В някои държави като Турция пък ритейл каналът е по-силен и затова работим с всички дистрибутори, магазини и др. Има разлики и в начина на промотиране на продуктите ни. В скандинавските страни рекламираме повече през дигиталните медии, докато в Източна Европа залагаме на по-традиционни канали като телевизия, радио и външна реклама. В други държави пък залагаме на посланици на марката и така наречените инфлуенсъри.

Очаквате ли промяна тук в начина на покупка - от оператори към ритейлъри?

Променя се, но бавно. В краткосрочен до средносрочен план повечето хора ще продължат да купуват смартфони през телекомите. Делът им в региона е около 75 до 80%.

Много потребители се оплакват, че формата на смартфона и характеристиките от години са едни и същи при различните производители. Какво кара купувачите да изберат Huawei?

На първо място е брандът - да ги убедиш да вярват в марката. На второ са дизайнът и иновациите. Например в излезлия в края на миналата година Mate 10 Pro интегрирахме изкуствения интелект в самия чип. Така, когато снимаш, той автоматично разпознава цветя, храна и т.н. Защото изкуственият интелект става все по-голяма част от всекидневието ни, а ние искаме да предложим на потребителите най-доброто преживяване в тази сфера. Почти всички хора днес използват смартфон, но не са професионални фотографи. Нашите модели с вграден изкуствен интелект им помагат да направят висококачествени снимки при различни обстоятелства и сценарии. В нашите чипове данните се съхраняват и анализират в самия хардуер, а не в облака, което помага за бързата обработка и добра сигурност.

Къде виждате бизнеса след време?

Извън въобръжението ни е. Възходът на изкуствения интелект зависи от няколко фактора - данните и компютърния капацитет. Ако тези две неща се комбинират по най-добрия начин, продуктивността ще се увеличи неимоверно.

През последните години някои производители изчезнаха, а други отчетоха рязък спад на продажбите си. Какво трябва да направи Huawei, за да остане сред водещите компании в сектора?

Да продължи да се учи всеки ден. Днес всичко се променя много бързо и ако спреш да възприемаш нови неща и технологии, изоставаш. Това е единственият начин да оцелееш.

Колко трудно е за китайска компания като Huawei да се наложи в Европа?

Просто работим повече. Ние сме нова компания и се налага постоянно да променяме очакванията на потребителите, че китайските продукти са по-евтини и некачествени. Даваме възможност на нашите модели да говорят сами за себе си. Европейският пазар е относително стабилен и консервативен и трябва да го "разтърсим" с нови неща и стратегии. Ето защо локалната ни дейност е много важна - навсякъде трябва да работим с местните си екипи, партньори и медии, за да участваме по-активно в обществения живот.

А къде виждате Huawei след пет години?

Смятам, че мрежовият ни бизнес е стабилен в очакване на 5G, а потребителският тепърва има да се развива. Номер две сме в региона, но искаме да растем особено в средния и високия клас. Също така тепърва ще разширяваме портфолиото си с нови мобилни устройства и такива за умния дом.

Третият най-голям производител на смартфони в света - китайската Huawei, избра да не представя новите си модели на Световния мобилен конгрес в Барселона в края на февруари. Вместо това компанията ще направи мащабна премиера на телефоните от серията P на 27 март в Париж, начело с флагмана P20. Засега все още не са известни много подробности около смартфоните. Но е ясно, че както и серията Mate 10 от края на миналата година, те отново ще залагат на собствен чип на Huawei с изкуствен интелект и камера в партньорство с Leica. Миналогодишните P10 и серията Mate 10 бяха сред най-търсените смартфони през 2017 г. и помогнаха на Huawei да се укрепи на третото място в света след Samsung и Apple, като увеличи пазарния си дял до над 10% от глобалните продажби в сектора. От групата обявиха, че през миналата година са доставили 153 млн. телефона, а очакванията са приходите им за 2017 г. да достигнат 600 млрд. юана (95 млрд. долара) - растеж от 15% спрямо предишната година. За развитието на компанията през тази и следващите години и продажбите в региона "Капитал" разговоря с Йенмин Уан, президент на потребителския бизнес на Huawei за Централна и Източна Европа и скандинавските страни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK