С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 апр 2018, 12:03, 5855 прочитания

Хората постепенно ще свикнат с автономните коли

Петер Шварценбауер от борда на директорите на BMW Group

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Петер Шварценбауер е в борда на директорите на BMW от 2013 г. Отговаря за MINI, BMW Motorrad, Rolls-Royce, следпродажбената дейност на BMW Group, както и инвестициите и работа със стартиращи компании. След като завършва Университета за приложни науки в Мюнхен, работи десет години в BMW до 1994 г. След това преминава в Porsche, където заема различни длъжности, сред които и президент за Северна Америка. От 2008 до 2012 г. е в управителния съвет на Audi, след което се завръща в BMW. Петер Шварценбауер се срещна в Мюнхен с журналисти, включително от "Капитал", по време на годишната финансова конференция на BMW.
Компанията

BMW Group е най-големият производител на премиум автомобили в света. Компанията отчете седма поредна рекордна година с продадените 2.64 млн. автомобила през 2017 г., с 4.1% повече от 2016 г. Приходите на компанията за миналата година достигнаха
98.7 млрд. евро, с 4.8% повече от предишната година, докато печалба преди облагане е
10.7 млрд. евро.

В компанията работят 130 хил. души.
Как се развиват подразделенията под ваше управление - MINI, BMW Motorrad, Rolls-Royce, както и мобилните услуги?

През последните години MINI расте средно с около 20% всяка година. През 2017 г. сме продали 372 хил. бройки, което е исторически рекорд за марката. Започнахме 2018 г. добре и за първите два месеца растежът е 10.8%. Според мен причината е, че фокусирахме стратегията си върху по-малко продукти, защото понякога беше трудно за потребителите да се ориентират сред многото различни версии. Работихме много и върху бранда, защото смятаме, че той се простира далеч извън автомобилите. Ще ви дам само един пример - използвахме в имотния сектор ДНК-то на MINI, което всъщност винаги е било как по най-добър начин да се използва наличното пространство. Като градски бранд марката винаги е била много близо до градските предизвикателства. А кой е един от най-големите проблеми в наши дни - липсата на достъпно жилищно пространство в големите градове. Казахме си: защо да не прехвърлим нашите знания и опит от MINI към имотите. Започнахме пилотния проект преди две години и неотдавна сключихме договор с китайска компания за първата сграда MINI Living, която започва да се строи в Шанхай. Така че разширяваме бранда.


Що се отнася до мотоциклетите ни - BMW Motorrad отчете рекордна година с продадени 164 000 бройки, с 13.2% повече от предишната година. Началото на тази година също е обещаващо - увеличението на продажбите е 7.2% за първите два месеца. В няколко европейски държави започваме нова услуга - Rent A Ride. Тя е насочена към потребители, които все още не са сигурни дали искат и могат да карат мотоциклети. Те могат да наемат машини за уикенд или повече дни, като първоначално преминават леко обучение. Стартираме я в Германия, Австрия и Франция и ако има интерес, ще я прехвърлим към други държави.

Rolls-Royce e eдинствената марка от BMW Group, която имаше трудна 2017 г. Основната причина беше липсата на един от най-важните ни модели - Phantom, тъй като новият излезе в края на 2017 г. Друга причина беше политическата несигурност в Близкия изток. С новия Phantom на пазара очакваме повишение през 2018 г. и за първите месеци вече имаме растеж от 15%.

В мобилните услуги вече имаме пълен контрол над платформата за наем на автомобили DriveNow. Така вече имаме много широк стратегически избор по отношение на предоставянето на мобилни услуги по поискване. Тепърва ще разширяваме предложенията си в тази област. Вече сме стопроцентов собственик и на услугата за паркиране ParkMobilе и вече сме най-големият доставчик на дигитални паркинг решения в света. Вече имаме 22 млн. клиенти в хиляди градове в Европа и САЩ. Това е част от стратегията ни за изграждане на екосистема в мобилните услуги, където паркирането играе основна роля. Не бива да забравяме, че 30% от трафика в града се дължат на търсене на паркоместа.



Също така в областта на зарядните станции сме най-големият доставчик на такива услуги в света - вече имаме над 157 000 станции в цял свят. Имаме и първия голям клиент - PSA Group във Франция вече използва услугата ни ChargeNow и тепърва ще добавяме нови партньори.

Какви са очакванията ви за приходите от тези нови услуги в средносрочен план?

Смятам, че при такива нови бизнеси приходите не са най-важният елемент, а растежът. Трябва да растеш много бързо, ако искаш да си основен играч в областта на мобилните услуги на поискване. Вече преминаваме в следващата фаза на тези платформи, след като в първия етап научихме кое работи и кое не. Така че не мога да кажа какъв ще е оборотът от тези услуги през 2020 г. Не че не искам, просто не знам.

Автономното шофиране е в центъра на тези мобилни услуги на бъдещето. След скорошния инцидент с кола на Uber смятате ли, че такива неприятни случаи могат да повлияят върху общественото възприятие на тези услуги. И правили ли сте проучвания за обществените настроения и готовност за автономните услуги?

Естествено, всеки нещастен случай е ужасен. Но не бива да губим перспектива за възможностите, които ще предостави автономното шофиране. А от тях на първо място е сигурността. Да, осъзнавам, че след такъв нещастен случай е неподходящо да говоря за сигурност, но тази технология наистина има огромен потенциал да спасява животи в бъдеще. Все пак 95% от всички автомобилни инциденти по света се дължат на човешка грешка. Един робот ще прави далеч по-малко грешки от сега.

Съвсем друг въпрос е дали тези услуги ще бъдат възприети от обществото. Смятам, че при публичните дискусии се говори много за технологиите и не толкова за това как всичко ще се отрази на нас като човечество. Трябва да започнем да говорим повече за това. Личното ми мнение е, че стратегията ни за технологично развитие стъпка по стъпка е правилната. Така стъпка по стъпка ще убедим и хората да възприемат тези технологии. По мое мнение, ако утре някой стартира мобилна услуга с роботи, тя няма да е успешна. Затова винаги казваме: едно нещо е да развиеш технологията, която може да е готова до 2021 г., и съвсем друго - да получиш одобрението от обществото, като тук дори не става дума за регулаторната рамка. Повечето от съвременните самолети могат да летят без пилот. Но като пътници желаем ли да летим с такива самолети? Първо трябва да свикнем. Същото ще се се случи и с колите, сигурен съм.

А колко трудно ще е въвеждането в началото на такива автономни коли, когато те ще трябва да се сблъскат с хората по пътищата? Машините са логични и действат според някакви предварително заложени правила, докато хората често действат нелогично, а машините ще трябва да реагират спрямо тях...

Смятам, че системите на автономните коли ще учат много по-бързо от хората. В наши дни, преди да вземеш книжка, например на 16 години в САЩ, се учиш от други хора - например родителите ти, и правиш същите грешки като тях. В Европа преминаваш шофьорски курсове, които те учат, че всеки следва едни и същи правила и никой не прави глупости. Но излизаш на пътя и виждаш, че ситуацията е съвсем друга. Така че и ние, хората, преминаваме през период на учене и свикване с реалния свят на пътя. Отнема години, преди да станеш по-добър и безопасен шофьор. Докато роботът ще се учи изключително бързо, защото не е сам. Става дума за система, в която всички машини са свързани в облака. Когато робот стига до ситуация, която досега не е срещал, за милисекунди всички коли наоколо ще са наясно с тази ситуация. Затова казваме, че автономното шофиране ще започне в ограничени области в самите градове, в които системите могат да се обучават. И колкото повече напредват, толкова повече ще разширяват движението си в тези градове. Основният въпрос, на който все още няма ясен отговор, е как ще премине преходният период, когато на пътя ще има "умни", и "глупави" коли.

Електрическите автомобили в повечето държави или са субсидирани, или са освободени от данъци. В същото време акцизите върху горивата са основен приходоизточник в бюджета на много държави, особено в ЕС. Как според вас в бъдеще правителствата ще могат да компенсират спада от тези приходи? Готови ли сте за бъдеще, в което електрическите коли да бъдат облагани?

Правителствата са изключително изобретателни по отношение на данъците. Ако губят приходи в една област, съм убеден, че ще намерят начин да компенсират в друга. Не знам дали това ще стане чрез облагане на електромобилите. Не бива да забравяме, че много държави имат и доста амбициозни цели за електромобилността, така че облагането им надали ще стимулира продажбите на такива коли.

BMW управлява фонд за рискови инвестиции в стартиращи компании - iVentures. Смятате ли, че следващият голям пробив в автоиндустрията може да дойде от стартъп?

Зависи какво разбирате под голям пробив. Стартъпите често разсъждават, че си голям, когато станеш "еднорог", тоест компания с оценка над 1 млрд. долара. Не съм сигурен, че в нашето портфолио има такива компании. Но със сигурност има много голямо раздвижване в тази област. И то не винаги идва от Силициевата долина - не бива да забравяме и Китай. Бих казал, че сцената там дори е по-агресивна и динамична. При наличието на толкова много стартъпи, които работят върху, най-общо казано, мобилността, съм сигурен, че е много вероятно някой от тях да стане голям. Не мога да кажа коя ще е тази компания, но в следващите две-три години може да очакваме голям пробив. Не знам и коя ще е технологията, може да е в областта на батериите, сензорите, изкуствения интелект и др. Така че оглеждаме не само стартъпи, но и движението на рисковия капитал - къде се инвестират най-много пари.

Ние самите инвестираме много пари в развойна дейност в областта на батериите. Понякога сме критикувани от германски политици, че не строим заводи за батерии, но единствената причина е, че не сме сигурни, че сегашните технологии могат да бъдат развити в мащаб. В момента електромобилността е все още в началото, но след време 60 - 70% от продаваните коли ще бъдат електрически, а един ден и 100%. Тоест около 100 млн. коли с батерии ще бъдат продавани всяка година. При сегашната технология това означава добивът на литий и другите материали рязко да се увеличи и да се извършва в цял свят, за да задоволи търсенето. Което надали искаме като общество. Ето защо хвърляме много средства в развойна дейност върху изцяло нови и по-добри технологии. Именно затова не инвестираме и в заводи за батерии, а в R&D. В цял свят се влагат милиарди в разработката на такива технологии и когато толкова много умни хора се занимават с една задача и цел, винаги има резултат. Убеден съм, че след време ще видим друга масова технология за батериите.

[BMW Group]

Казвате, че дигиталните и други мобилни услуги са огромна възможност за BMW. Но как те ще се отразят върху дилърите ви по света?

Постоянно сме в разговори с нашите дилъри по тази тема. А тя е много важна за тях, тъй като инвестират много пари в своите представителства и бизнес. Смятам, че ролята на дилърите ще се промени в течение на времето, тъй като контактът между автопроизводителите и потребителите ще става все по-директен. Но има и много неща, които ще зависят от дилърите. Колата трябва да бъде транспортирана от завода до определено място, да бъде сервизирана, да бъде предоставена за тест и т.н., тоест нещата от "старата индустрия", която всъщност се представлява от дилърите. Някои от новите играчи в сектора разбират, че тя въобще не е толкова лесна, колкото са си представяли.

В миналото много традиционни бизнеси станаха дигитални и откриха, че потребителите вече не са много склонни да плащат за определени услуги в дигиталния свят. Това притеснение ли е за вас?

Всъщност те не биха искали да плащат за такива услуги, ако можеха да ги получават безплатни. При мобилните услуги говорим за огромни инвестиции, което означава, че компаниите очакват един ден да започнат да правят пари от тях, а не да ги предоставят безплатно.

В интервюто са използвани въпроси на журналисти от България, скандинавските страни и Франция
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да управляваш 520 000 души 1 Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

12 юли 2019, 3029 прочитания

Без йерархия Без йерархия

Лиселот Мунк, изпълнителен директор на "Фадата", пред "Капитал"

5 юли 2019, 2563 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Елизабет Щадлер: Очакваме двуцифрен ръст на здравното застраховане в България

Изпълнителният директор на Vienna Insurance Group пред "Капитал"

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства