С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 20 апр 2018, 12:51, 5730 прочитания

Един български инженер в дубайски стартъп в Берлин

Петър Минев, управляващ R&D центъра на Careem в Германия, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Петър Минев има дългогодишен опит в IT сектора. Започнал като софтуерен инженер, той постепенно се развива до лидер на големи екипи на различни континенти. Преминал е през компании като SAP, Johnson Control Automotive, VMware, а от 2016 г. е в дубайския стартъп Careem, където създаде и разви инженерния офис на компанията в Берлин.
Компанията

Careem е създадена през 2012 г. от Мудассир Шейха и Магнус Олсон, които се познават от работата си като консултанти в McKinsey & Company. Компанията им е платформа за споделено пътуване по подобие на Uber. Оперира в 90 града в 13 държави в Близкия изток, Северна Африка и Южна Азия. Има над 20 млн. потребители и над
500 000
шофьори. Досега компанията е набрала над 500 млн. долара капитал и е оценена на над
1.2
млрд. долара.

Още по темата

Ford ще предлага транспортни услуги с автономни коли от 2021 г.

Kомпанията предпочита да оперира собствена платформа за споделени пътувания, като ще се насочи и към куриерския бизнес

18 апр 2018

Най-големият споделен офис за IT компании в България се разширява

Puzl Coworking открива ново пространство с инвестиция от 800 хил. eвро, а основателите планират първа локация в чужбина до началото на 2019 г.

16 апр 2018

Новите предизвикателства пред градската мобилност

Личният автомобил се превръща във все по-голям разход и бреме, какви са алтернативите

30 мар 2018

Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab

Американската група придобива 27.5% в Grab в замяна и на операциите на UberEats в региона

28 мар 2018

Uber разширява услугата си за доставка на храна до още над 100 града

UberEats ще бъде едно от основните направления за експанзия на компанията

14 мар 2018
Как стигнахте до сегашната си позиция в Careem?

През 2015 г. все още работех в София. По това време съпругата и децата ми вече се бяха преместили в Берлин. Бях удовлетворен - със семейството ми бяхме намерили някакъв баланс, пътувах всяка седмица до Германия, за да съм с тях. Но беше трудно, защото едновременно ръководех инженерни екипи в София, Силициевата долина и Индия, а семейството ми беше в Берлин. Прекарвах доста от времето си в полети. В този момент бивш колега от офиса ни в САЩ - изключителен талант от Станфорд, се свърза с мен и сподели, че е поел ново предизвикателство да изгради цялата инженерна организация на Careem. Предложи ми да създам и оглавя инженерния офис в Берлин.

Предизвикателството пред цялата инженерна организация на Careem по онова време беше, че в Близкия изток има много качествени инженери, но не достатъчно като брой за нуждите на такава бързорастяща технологична компания. Така трябваше да изградя голям офис в изцяло нова за мен среда.

А защо компанията избра Берлин?

Очевидно, когато една компания иска да изгради голям инженерен център, трябва да избира на картата основно сред Силициевата долина, Лондон, Берлин, може би Дъблин. Спряха се на германската столица по няколко причини. Първо, градът е събирателна точка на талант от цял свят. Второ, близо е като часова разлика до Дубай, където е централата на компанията. И трето, добрият стандарт на живот е по-достъпен спрямо Лондон и особено Силициевата долина. Тази комбинация от фактори заедно с политическата и икономическата стабилност на Германия направи Берлин очевидния избор за нас.



Колко голям е екипът ви там сега?

За година и няколко месеца сме наели около 100 инженери, като потвърденият план със създателите на компанията е до края на 2019 г. да достигнем 300 души. Прогнозата ми е, че до пет години офисът в Берлин може да достигне хиляда инженери.

Какво следва пред вас като мениджър?

Изграждането на офиса мина през няколко етапа. Първият естествено беше основаването на фирмата, изграждането на неинженерни функции като човешки ресурси, счетоводство, финанси и т.н. След това основната цел беше наемането на изключително способни инженери. Третата стъпка беше да се изградят правилните проекти. Защото, когато наемате такива специалисти, е важно те да работят по наистина трудни предизвикателства, които да имат голям ефект върху цялата компания. За мен има много прост критерий да кажа дали един проект е успешен - когато отида в Дубай или Кайро, където имаме голям бизнес офис, и попитам дали там знаят какво се прави в Берлин, да ми отговорят, че продуктите ни са страхотни. Това е основният показател за работата ни. Освен основаването и успешното изпълнение на проекти имаме амбициите офисът ни да има положително влияние върху цялата организация. Искаме да доставяме добри практики и процеси в цялата компания.

Какви бяха културните предизвикателства при стартирането на такъв сложен проект - стартъп от Дубай наема българин да оглави офиса в Берлин, в който работят специалисти от различни националности?

Берлин е инженерен стартъп център, който привлича талант от цял свят, в това число и много българи. Което беше ясна предпоставка за изграждане на екипи с много голямо разнообразие на култури и националности - много по-голямо от екипите, които бях изградил до този момент. Сред първите 30 инженери, които наехме, имаше 22 различни националности. Тогава започнахме да се шегуваме, че офисът ни в Берлин е като ООН. Въпреки различията им се видя, че те работят безпроблемно в екипи с висока ефективност. Лично аз отдавам това на високите критерии за наемане на служители в Careem. Именно това е причината да няма особени културни предизвикателства. А и професионалният ми опит преди Careem е натрупан предимно в чуждестранни компании и в управлението на екипи с локации на различни континенти. Берлин е интернационален и гостоприемен град и както в Силициевата долина е важно какво можеш, а не откъде идваш. Така че особени проблеми няма.

Какво отличава Careem от други подобни платформи и имате ли планове да я развивате и на други пазари?

През миналата година компанията получи финансиране за 500 млн. долара и вече пазарната й оценка е над 1 млрд. долара, което я прави тъй наречения стартъп еднорог. Към момента оперираме в повече от 90 града в 13 държави, като тази бройка постоянно расте. Визията на компанията също постоянно еволюира, като разширяваме услугите, които предлагаме. Например неотдавна придобихме компанията RoundMenu, което постави началото на нова услуга за доставки на храна и тя тепърва ще се разширява на нови пазари. Careem е насочена основно към особеностите на местния пазар в Близкия изток. Компанията има денонощен кол-център, възможност за плащане в брой поради ниската популярност на кредитните карти в региона, фокус върху сигурността на клиенти и шофьори и т.н. Като работодател донякъде сме улеснени от факта, че инженерната работа в Careem е изключително интересна и дава много възможности за натрупване на нови знания и професионално израстване. Не са много компаниите по света, което оперират в такъв размер, обслужвайки в реално време милиони клиенти с една услуга.

Предвижда ли се навлизане на услугата на нови пазари като България и Европа?

Услугата е насочена предимно към Близкия изток, и то широкия Близък изток. Оперираме от Северна Африка - Мароко, Египет, до държави като Пакистан, Ирак (където скоро отворихме офис), Турция и т.н. Пазарът е огромен - 700 млн. души население, като 50% от тях са до 25-годишна възраст. Смартфон покритието е по-голямо от това в Китай – тоест става дума за пазар с огромен потенциал. В момента фокусираме усилията си специално върху този регион, защото предоставя както предизвикателства, така и много възможности. Подобни инфраструктурни услуги за пренасяне на хора и стоки са много добре развити в Европа и САЩ, но тепърва имат огромен потенциал за развитие в Близкия изток.

Що се отнася до създаване на инженерни офиси, България винаги е стояла като възможност. Страната има отлични специалисти, а и е относително близка като часова разлика до Дубай и Берлин. В момента сме фокусирани върху офиса в Берлин, но със сигурност опцията остава отворена за в бъдеще.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си.

Най-трудното е и най-скорошното - да заложа името и кариерата си, обещавайки на основателите на Careem, че мога да създам успешен инженерен офис в Берлин. Трудностите идваха от няколко страни - имах опит от други пазари, но дотогава не бях ръководил, камо ли основавал такъв офис в Германия. Освен това Careem беше изцяло непознат бранд в Германия, което беше огромен риск при наемането на хора. А и в Берлин R&D офиси имат брандове като Amazon, PayPal, SAP, eBay, Zalando, HERE Maps и много други големи компании. Друга неяснота беше дали хора от толкова много различни националности ще могат да работят в екип. А и допълнителна трудност идваше от очакването, че независимо от всички тези рискове трябваше да се създаде високопродуктивна инженерна организация за много кратко време. След малко повече от година мога да кажа, че това е най-доброто решение в цялата ми кариера. Careem вече е еднорог, а Берлин е неин основен инженерен офис. Разбира се, ще е егоистично да приписвам заслугата на себе си - това е постижение на абсолютно всички невероятни хора в офиса и компанията като цяло.

Какво следва пред вас и компанията?

Скоростта на развитие на Careem е изумителна. С отварянето на нови услуги смятам, че през следващите десет години потенциалът на растеж е огромен, което означава и растеж на инженерната организация специално в Берлин, който се превръща в ключов за компанията. Около 30% от инженерните проекти вече се разработват в него.

Къде са другите инженерни екипи на Careem?

Другите два са в Дубай, където е централата на компанията, както и в Карачи в Пакистан.
Q&A

Успяхте ли да намерите баланс между лично и свободно време?
Старая се, но, разбира се, не е лесно. За мен е важно, дори да прекарвам малко време със семейството ми, да го прекарвам по най-добрия възможен начин. Използваме всяка възможност да общуваме помежду си, да споделяме как е минал денят ни, да обсъждаме теми и въпроси, които ни интересуват. И двамата със съпругата ми третираме децата ни като равни с нас, обсъждаме заедно важни семейни решения, общуваме с тях като с възрастни хора, гласуваме им пълно доверие. Това има голямо влияние върху тяхната самостоятелност и развитие. Изцяло сме изключили телевизията от живота ни от повече от десет години, което ни освобождава много време за общуване и пълноценен личен живот.

Какви устройства и приложения използвате?
За мен ефективността е много важна, затова важно изискване към всички устройства, които използвам, са ефективност, надежност и производителност. Очаквано изборът е най-вече върху Apple устройства. Относно приложенията, няма да е изненада, ако кажа, че това са предимно офис приложения и електронна поща, но в допълнение много използвам и облачни услуги за организиране на задачи, споделяне на информация и колаборация, например Evernote, XMind и Slack. Те са особено полезни, тъй като информацията е достъпна и синхронизирана от всяко устройство.

Имате ли любимо бизнес четиво?
Има много бизнес книги, които харесвам, не мога да кажа, че някоя е тях е вълшебната книга, съдържаща цялото знание, необходимо на човек. По-скоро считам, че знанията и уменията трябва да се надграждат през целия живот и всяка една прочетена книга допринася за това, обогатявайки ни, карайки ни да поглеждаме на дадени проблеми и предизвикателства от друг ъгъл. За медии – Нandelsblatt, cNet, TechCrunch, Venturebeat и "Капитал", разбира се, който ми служи вярно като незаменим източник на актуална информация от България и анализи на българската икономическа среда.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Със София в центъра на бизнеса Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

21 сеп 2018, 19475 прочитания

Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни 2 Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни

Акционерът и отговарящ за телекомуникационния сектор в чешката PPF, която купи "Теленор България", пред "Капитал"

31 авг 2018, 45766 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Ветеранът на Mercedes

Изпълнителният директор на "Силвър Стар Моторс" Ролф-Юрген Заерле пред "Капитал"

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: И Каракачанов в битка срещу поскъпването на хляба, Франция сваля данъци от 2019 г

Емисия

DAILY @7PM // 25.09.2018 Прочетете