С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 апр 2018, 12:18, 7217 прочитания

Ветеранът на Mercedes

Изпълнителният директор на "Силвър Стар Моторс" Ролф-Юрген Заерле пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Ролф-Юрген Заерле е начело на вносителя и дилър на Daimler в България "Силвър стар моторс". Германският мениджър работи за и с Daimler от близо 30 години, 25 от тях като служител на германския гигант, където е започнал като стажант. Преминал е през различни позиции в компанията, като е бил представител в Близкия изток, Индия, Сърбия и други държави.
Компанията
"Силвър стар моторс" е собственост на саудитския милиардер шейх Халед Ахмед Джуфали чрез британското дружество Silver Star Motors Holding Limited. Компанията пое дейността на Mercedes в България от досегашния вносител "Балкан стар мотърс" през април миналата година. За първата си непълна година компанията е реализирала приходи от
170 млн. лв.,
а общият брой на доставените превозни средства от всички дивизии е 800, обявиха неотдавна от дружеството.

Компанията има
380
служители.

Какви са наблюденията ви за българския пазар една година след навлизането на "Силвър Стар Моторс"?
Пазарът е много добър, поне за нас, и продължава да расте. Предполагам, че е добър и за останалите участници. "Силвър Стар" е в специална ситуация - ние сме нова компания и, както знаете, като нов инвеститор поехме бизнеса в България. Така че ще отнеме известно време преди да постигнем целите си. Но имаме много добра продуктова програма, всъщност най-добрата досега в историята. През тази година Daimler пуска над 12 нови модела, и то не само при леките автомобили, но и и при лекотоварните и камионите. Така че съм убеден, че през първата ни пълна година на пазара ще продължим да растем.

Тоест виждате още потенциал тук?
Виждам голям потенциал. Българските потребители обичат много марката и определено има още потенциал за растеж.


Сблъскахте ли се с пазарен вакуум тук, когато навлязохте в България?
Не е наша работа да съдим какво са правили други преди нас. Когато започнахме дейност през миналия април, най-важната задача пред нас беше клиентите на Mercedes да не усетят вакуум. Приехме забележките им сериозно и започнахме да променяме нещата, които не работеха както трябва. Например, проблемът с доставките на резервни части беше решен още от първия ден. Сега имаме доставки пет пъти в седмицата. Разполагаме и с повече коли за тестово шофиране - имаме демонстрационни автомобили за близо 1.5 млн. евро, и те са на разположение за нашите клиенти, имаме коли на склад и т.н. Слушахме внимателно какво не работи в продажбите и следпродажбеното обслужване и се опитахме да решим тези проблеми колкото се може по-бързо.

Какви бяха впечатленията ви от българския пазар от самото начало?
Две неща - клиентите ни търсят скъпи автомобили с големи двигатели. Другото е огромният брой употребявани превозни средства, които влизат в България. Автомобилите на Mercedes в България са на възраст от една до четиридесет години. Това беше изненадващо за мен.

Споменахте, че e трябвало да направите някои промени, когато сте поели бизнеса. Какви бяха те?
Първият ни приоритет беше да има налични автомобили. Да гарантираме, че когато даден модел бъде пуснат в Европа, той ще бъде наличен и при нас, и ще имаме автомобили на склад, така че клиентите ни да не трябва да пътуват в чужбина, за да го купят. Променихме и процедурите за авансово плащане - сега е много по-лесно за клиента да запази колата. Също така сега предлагаме закупуване на употребявани автомобили директно от Германия чрез нас, защото имаме достъп до платформата за употребявани автомобили на Daimler. Всъщност имаме достъп до всеки автомобил, който се предлага в света на Daimler. Така че клиентът може да дойде в "Силвър Стар" и нашият продавач ще намери за него автомобила, който търси.



Като генерален дистрибутор, ние трябва да покрием стандартите на Daimler, така че стъпка по стъпка усъвършенстваме процесите по обслужване на нашите клиенти.

От друга страна, когато се стартира компания от нула, трябва да създадат процеси и да се регламентират вътрешните процедури. А тук става дума за много работа "зад кулисите", която обикновено никой не вижда.

Какви инвестиции направи компанията ви тук?
Купихме две локации - нашите търговски и сервизни центрове в Пловдив и Варна. Продължаваме да модернизираме оборудването стъпка по стъпка. В момента търсим земя в София - искаме да отворим два нови центъра - един за леки автомобили и един за камиони. Това е най-важният ни приоритет.

Също така инвестираме в нова информационна система и програми за обучения. Започнахме голям вътрешен проект около управлението на промените - промяна на начина на мислене като част от подготовката за бъдещето. Това се налага, тъй като индустрията ни се променя бързо и зад този процес не стоят играчите от индустрията, поне не напълно. Хубавото е, че имаме производител, който стои начело на промените още от създаването на първия автомобил преди повече от 130 години.

Можете ли да разкриете конкретен размер на направените инвестиции?
Не, не бих. Но е факт, че инвестираме на пазара и искаме да се разширяваме.

Колко служители има "Силвър стар"?
Около 380. И всички те трябва да бъдат обучени да доставят най-доброто обслужване в тази индустрия. Когато сте клиент на Mercedes, трябва да получите една и съща услуга, независимо къде се намирате по света. И "Силвър Стар" е тук, за да гарантира стандартите на Daimler.

Клиентите се интересуват от автомобили, но не виждат какво стои зад тях - има дълга верига за доставки от производителя до дилъра. Трябва да планираме всичко три месеца предварително, да изпълняваме годишни целеви споразумения, да поръчваме наличности от резервни части и да обучаваме нашите механици, тъй като технологиите в автомобилите ни постоянно се променят.

Имате огромен опит като мениджър от различни пазари. Къде поставяте България, ако трябва да я сравните с други страни по отношение на развитието, потребителски вкусове и т.н.?
Хората тук знаят какво искат и са доста добре информирани. Мисля, че България печели много от членството си в ЕС, ако трябва да сравнявам пазара с този в Сърбия. За нас и за клиента е по-лесно да получаваме автомобилите, защото няма тежки митнически процедури. Цените са привлекателни, при регистрациите има по-малко препятствия и т.н.

Що се отнася до Близкия Изток, където също съм работил, става дума за съвсем различен пазар. До тази година те нямаха ДДС при покупка на автомобил, горивото е много по-евтино и т.н. Така че хората карат по-скъпи и големи автомобили с по-мощни двигатели.

Смятам, че България е доста добре развита, но има огромен потенциал, ако я сравним с други страни в ЕС и някои държави на изток.

Къде виждате автомобилния сектор след пет години и какво ще бъде мястото на Daimler?
Вярвам, че Daimler ще продължи да бъде на върха. Като лидер в производството на автономни превозни средства, Daimler ще продължи да оформя и дава темп на бъдещето. Компанията е агресивна във всички области. Определено електрическите превозни средства ще дойдат рано или късно, най-малко в градовете, същото важи и за лекотоварните автомобили и камионите. Но все още има някои въпроси, които трябва да бъдат решени по отношение на зареждането. Според мен след време все повече и повече хора ще споделят коли, а няма да ги притежават. Идва друго поколение. За мен най-важното беше индивидуалната ми мобилност, но дъщеря ми не се интересува от това. Младото поколение има различни транспортни потребности - те не искат да притежават колата, тъй като могат просто да я споделят. Най-вероятно процесът на закупуване на автомобил ще се промени. Аз лично вярвам, че хората все още искат да пипнат и почувстват колата, преди да я купят. Но нищо не е ясно, което пък е предизвикателство за търговеца, защото трябва да оправдае високите инвестиции.

Другото важно нещо е променящата се среда при технологиите. Хората очакват автомобилът да е свързан с всички устройства. Голямата тема - автономното шофиране идва и то по-бързо, отколкото всички си мислим. Никой не може да предвиди с точност бъдещето, но промените ще бъдат бързи. И Daimler прави огромни инвестиции в свързаност, автономно шофиране, услуги за споделяне на автомобили и електрическа мобилност. И съсредоточаваме усилията си да въведем тези иновации на пазара.

Някои от вашите конкуренти прогнозират, че през 2025 г. цената на електромобилите ще бъде същата като тази на дизеловите автомобили, ако разбира се дизеловите двигатели не бъдат ограничени дотогава. Така ли смятате?
Сигурен съм, че ще има дизелови двигатели, защото някои регулации могат да бъдат изпълнени само ако има дизел на пазара. При електрическите превозни средства трябва да видим как се развиват технологиите при батериите. Цените на батериите намаляват, а капацитетът им се покачва. В същото време хората чакат коли с пробег от 400-600 км с едно зареждане и повече станции за бързо зареждане. А и не бива да забравяме въпросът каква енергия ще използваме - да се надяваме, че ще бъде възобновяема.

Като погледнете назад към кариерата си, бихте ли направил нещо различно. И може ли да ни разкриете едно трудно управленско решение, което е трябвало да направите?
Нещо, което вероятно бих направил различно, е да не насилвам решения в дадени области. Или може би просто съм станал по-мек с възрастта. Що се отнася до най-трудното ми решение - на едно от работните ми места трябваше да освободя 40% от хората. При такова решение трябва да съкратите и добри и опитни служители.

Нуждае ли се мениджърът от специално бизнес образование, за да е добър в управлението на компания?
Не, не мисля така. Тук става дума дали сте готови постояно да се учите и да опитвате различни неща. Помага, когато сте наясно с някакви теоретични концепции, но в крайна сметка основно e опит. И определено помага, ако сте отворени към света.
Q&A
Успяхте ли да намерите баланса между работно и лично време?
Не винаги - всъщност работя по цял ден, 7 дни в седмицата. И това има голямо отражение върху личния ми живот. Ако семейството или партньорът ви не го приемат, винаги ще има конфликт. Но се опитвам да се подобря.

Имате ли хоби?
Не са останали много неща, но основно четене и ски през зимата. Обичам да съм сред природата.

Лаптоп или смартфон използвате в ежедневието си?
През по-голяма част от времето използвам таблет и смартфон. Семейството ми се оплаква, защото мислят, че постоянно съм онлайн.

Можете ли да препоръчате бизнес четиво, което ви е направило впечатление?
Не искам да препоръчвам конкретна книга, но напоследък чета книги за управлението на промените и различните култури и поведението им в бизнеса.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1611 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1569 прочитания

24 часа 7 дни

17 окт 2019, 4386 прочитания

17 окт 2019, 2757 прочитания

17 окт 2019, 1648 прочитания

17 окт 2019, 1638 прочитания

17 окт 2019, 1333 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Искаме да разберем как работи мозъкът, за да разберем как функционира и обществото

Проф. Богдан Драгански от Human Brain Project пред "Капитал"

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10